Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: ESM Spitfire 89" 50cc testes for Minicars og Elefun

  1. #1

    Standard ESM Spitfire 89" 50cc testes for Minicars og Elefun

    Modellflynytt-redaksjonen er svært fornøyd med denne kommende testen. ESM har i det siste halvåret sluppet flere fine modeller i 50cc størrelse. Desverre har tilgjengeligheten vært dårlig, men ankomst av stor container nærmer seg i Sverige. Elefun og Minicars stiller opp med modell og alt utstyr i denne testen.


    http://www.modellflynytt.no/content....odell-til-test


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	spitfire02.jpg 
Visningar:	191 
Storlek:	116,5 KB 
Id:	15696
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  2. #2

    Standard Oppakkning av modell og utstyr

    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  3. #3

    Standard

    Ikke så mye å si om oppakkingen annet enn at alt er helt og pent, godt pakket inn og finishen ser meget bra ut til å være en warbird ARF.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	65,4 KB 
Id:	15955 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	74,6 KB 
Id:	15963
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	15962 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	85,8 KB 
Id:	15961
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	69,9 KB 
Id:	15960 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	68,8 KB 
Id:	15959
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	51,6 KB 
Id:	15958 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	15957
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	83,9 KB 
Id:	15956 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	15964
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  4. #4

    Standard

    Kan vi få lite mera bilder på ställen? Precis som du kommenterade i filmen så ser de ut att vara i samma storlek som till alla mindre å denna är väl en 50cc så det ser väl lite klent ut eller? ESM ställen är generellt fina men har en förmåga att skaka sönder så Loctite är en bra sak på dem...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Bilder av stellet kommer DrH! :-)

    For de som ønsker litt bakgrunn og dokumentasjon så finnes det en meget fin oversikt med detaljer, bilder etc her:
    http://www.ipmsstockholm.org/magazin...x.htm#chapters
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  6. #6

    Standard

    Så var byggingen i gang.

    Frem med vingene. Starter med å lime inn pinnehengsler i balanserorene med 30-min epoxy og limer også inn de flate store hengslene i flapen som er todelt.

    Ikke noe hokus pokus her, bare pass på å ha en dråpe olje på hengslelinjen så ikke hengslen limes fast.
    Ikke angitt eksakt plassering av hengsler så pinnehengslene på plasseres omtrent så langt inn som dere ser på bildet for å gi en fin sving på roret.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	103,1 KB 
Id:	16029 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	16030
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	32,8 KB 
Id:	16031 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	51,4 KB 
Id:	16032
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	16033
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  7. #7

    Standard

    Det kreves lange skjøtekabler og jeg foretrekker å lodde slike lange strekk som er utilgjengelig. Klipper rett og slett av ledningen på servoen ca på midten og skjøter inn kabel som Elefun sendte med. Lodder så inn passende lengde og krymper på krympestrømpe.

    Setter på servohornet og legger så servoen på en flat plate med ett tynt kort under seg. Finner frem treklossene som skal limes på platen og som servoen skal skrus fast i. Forborer med 1,5mm bor og skrur klossene fast til servoen med den tynne platen under slik at servoen ikke ligger klemt helt ned til platen. Blander opp 30 min epoxy og limer klossene fast mens de er fastskrudd på klossene. Setter store klemmer på og lar det tørke.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6.jpg 
Visningar:	207 
Storlek:	70,7 KB 
Id:	16041 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	91,8 KB 
Id:	16042

    Så er det ned med vingene og starter innliming av selve rorene samt tilpassingen av roroverføringer.

    I vingen var det bedre hold for pinnehengslene og her brukte jeg Casco Polyurethanlim. Ekspanderende og sitter knallbra i treverk. Vingeskinnet går ut fra bakkant både på over- og underside av vingen og jeg måtte slipe litt ned på begge sider for at roret skulle gå fint med en smal fin klaring.

    Limer så inn roret på begge sider.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	66,6 KB 
Id:	16043 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9.jpg 
Visningar:	228 
Storlek:	71,1 KB 
Id:	16044
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  8. #8
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Härlig byggtråd. Ser med glädje fram emot resten
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  9. #9

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Håller med föregående talare!

    Intressant att få se en av ESM:s större warbirds byggas ihop.
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  10. #10

    Standard

    Hektisk om dagen, men jobber på :-)

    Flapsene gjøres også klare for liming inn i vingen. De er todelte på begge sider og en metallpinne må bøyes til for å få de i riktig vinkel og må inn i begge flaps før de limes fast.

    De flate hengslene vaskes med rødsprit og jeg smører ett tynt lag med epoxy på begge sider før de tres på plass. Trer de først helt inn og vipper så ned flapsen til det jeg ønsker som fulle flaps slik at jeg kan se hvor langt ut fra hengslelnjen de må for å få utslagene. Er ikke mer enn ca 1 mm ut før jeg får mye utslag.

    Lar de tørke mens jeg gjør klar servo og servobrett til flapsene. Her kobler jeg opp begge servoenne til mottakeren som allerede er budet mot min 12X og programmerer opp slik at de får hver sin kanal på en 3-posisjons bryter. Liker det bedre en slider på flaps. På radioen setter jeg også ned hastigheten på servoene slik at flaps kommer skalariktig, rolig og pent ut i sine posisjoner. Bruker kraftig servohorn av medium lengde og setter det så i bakre posisjon som er flaps inn, kjører ut halv og full flaps og justerer disse på gefulen i første omgang. Påser at ingen servohorn kjører imot åpningen i lukene. Når flapsen har tørket borer jeg opp til rorhorn som jeg må modde litt. Det er anbefalt en stor tykk skive, men det lar seg ikke gjøre å bruke denne mellom vingen og splitflappen uten at man får utslag på flapsen. Jeg bytter derfor denne skiven ut mot en flat tynn skive og nedsenket hode og får derfor enkelt klappet flapsen hel sammen. På med overføringen som er linket med egen plastlink av HD utførelse i den ene enden samt at staget bøyes i nitti grader på servoen og sikres med hjulstopper og Loctite i andre enden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	47,9 KB 
Id:	16210 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	11.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	53,9 KB 
Id:	16211
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	56,4 KB 
Id:	16212 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	13.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	68,3 KB 
Id:	16213
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  11. #11

    Standard

    Understellet er originale ESM og etter litt googling på nett så kan jeg lese at det har vært delte meninger om tidligere retract fra ESM men disse ser ut til å holde høy kvalitet og er forholdsvis tighte selv ved mye bruk.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	14.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	82,7 KB 
Id:	16418

    Det som MÅ gjøres er å skru understellet fra hverandre og sette alle skruer inn med Loctite da ingenting av dette er gjort.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	15.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	83,9 KB 
Id:	16419

    Vingene er klargjort for retract og filmen skjæres først ut. Braketten til understellet er kraftig og i tillegg er treverket armert inni med en kompositt plate. Forborer med 2 mm bor og skrur først inn de medfølgende skruene med det resultat at jeg skrur skruen rett av med håndkraft….

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	16.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	63,4 KB 
Id:	16420

    Og hvordan får man den ut når den er flush med treverket? Ikke lett å bore ut og fant ut at ett nytt hull mellom retract enheten samt nye skruer vil løse saken. Kjøpte noen 3x30mm herdet stålskruer med torx hode som gjorde jobben bra. De medfølgende skruene ble kastet!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	17.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	55,5 KB 
Id:	16421

    Så klipper man rene plastdekslene som skal ligge oppi vingen og romme understellet. Klippet rent, men fant ut at de er for dype til vingen da det går ett spant der som er 4-5mm høyt. Vingen er solid bygget så valget sto mellom å dremle dette mellomspantet ned til 1 mm ca da passer koppene fint eller å bygge rundt hjulbuen med våt balsa og kurve denne og lakke i etterkant. Det sistnevnte ser definitivt best ut så kjører nok det alternativet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	18.jpg 
Visningar:	163 
Storlek:	58,5 KB 
Id:	16422Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	19.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	84,6 KB 
Id:	16423

    Så tredde jeg inn luftslanger og koblet disse til. Trakk de ut i enden og klippet av i passende lengde inntil resten av luftannlegget er klart og montert i kroppen.

    Setter så vingene bort og starter på kroppen.
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  12. #12

    Standard

    Tamyia fargekoden stemte rimelig bra og jeg endte med å byge mine egne brønner.
    Limte sammen 1,5mm balsaflak, skar og pusset disse til. Noen steder er det glipper men tar disse etterhvert med litt lettsparkel og maler over en gang til. Fuktet med vann i buene for å bøye balsaen fint rundt og satt de originale brønnene nedi for å holde balsaen på plass mens de tørket av vannet jeg brukte.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	oppbygging.jpg 
Visningar:	162 
Storlek:	24,9 KB 
Id:	16589

    De var grovkuttet og jeg kuttet de nesten ned og limte på plass med en kombinasjon av trelim og epoxy. Trøkte igjen originalbrønnene ned med skumgummi mellom så balsaen ble presset ut mot sidene.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	liming.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	21,4 KB 
Id:	16587

    Slipte alt sammen, malte med Tamyia og lakket over med klarlakk.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	malt.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	13,8 KB 
Id:	16588 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ferdig.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	15,3 KB 
Id:	16586

    Hjuldekslene skal på plass etterhvert, men tar slik pynt etter at den er flydd og trimmet ut
    Både kropp og vinge begynner å bli ferdig !

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	torking.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	67,3 KB 
Id:	16590
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  13. #13

    Standard

    Først monterer jeg motoren. Den skal skrus fast i en sylinder som igjen tres inn i ferdig åpning i kroppen og limes på plass. Cowlingen er stor og trykkes over store deler av snuta på flyet. Det gjør at den får god støtte og etter all sannsynlighet vil vibrere lite. Med min RCGF 55 er det en god del som må kuttes av for at propellerhuben skal ligge en millimeter utenfor cowlingen. Tok aldri helt eksakte mål, men ca 5 cm?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	motor1.jpg 
Visningar:	175 
Storlek:	25,8 KB 
Id:	16593 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	motor2.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	36,3 KB 
Id:	16594

    Finner center av sylinderen, og plasserer motor med standoffs oppå senter, merker av hvor jeg må bore opp. Venter litt med montering av motoren det må freses ut litt åpning i firewall. Merker av rundt forgasser og gassoverføring slik at jeg kan frese ut dette nå og forsegle åpningen med tynnet epoxy.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	motor7.jpg 
Visningar:	165 
Storlek:	30,0 KB 
Id:	16598 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	motor5.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	31,8 KB 
Id:	16596

    Pusser med litt grovt sandpapir rundt åpningen til god passform, vasker med rødsprit og limer sylinderen på plass med 30 minutters epoxy.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	motor6.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	46,3 KB 
Id:	16597 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	motor4.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	35,8 KB 
Id:	16595
    Standoffs er gjenget innvendig og skrus innenfra i sylinderen med skrue og skive. Etter tørke monterer jeg motoren og tilpasser throttlestag til servoen som ligger inne i kroppen. Siden tilgjengeligheten nå er god justerer jeg opp endepunkter på gasservoen nå.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	motor9.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	16600 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	motor8.jpg 
Visningar:	250 
Storlek:	39,5 KB 
Id:	16599

    De som allerede har rukket å fly modellen i utlandet har alle kommet ut med baktunge fly hvor det kreves rundt 500g bly i nesa. Avventer derfor med montering av utstyr slik at jeg mot slutten kan se hvor langt frem jeg kan få ting for å anskaffe meg minimum med ekstravekt å drasse på.
    Senast redigerat av affas den 2010-11-30 klockan 11:24.
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  14. #14

    Standard

    En kald vinter med noen andre småprosjekter innimellom har gjort at modellen har stått tilsides en måneds tid. Nå er den på ordet igjen og bare endel småtteri igjen så skal den flys når sola igjen begynner å varme :-)
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  15. #15
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Smile

    Hej Affas, snart är det vår och då skall alla kärror provas....!!
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  16. #16

    Standard Stab

    Så er det på tide å se på stab og finne. Kroppen er nesten klar for stab, kun å finne frem en tremal med stabspant som legges på siden av fairingen til staben og med alurøret i hullet slik at man kan bore opp med 4 mm bor til styrepinnene for staben. Dette gjøres på kroppen og på hver stabhalvdel. Kroppssiden pusser jeg pent for limfeste med 100 sandpapir.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stab4.jpg 
Visningar:	120 
Storlek:	36,6 KB 
Id:	19071 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stab1.jpg 
Visningar:	106 
Storlek:	19,5 KB 
Id:	19072

    Hengslene som følger med til høyderorene synes jeg personlig er for små til en 40. size glowmodell og går rett i søppla. Leter frem ett seks Dubro pinnehengsler i største størrelse som ser betydelig bedre dimensjonert ut. Borer opp med 4,5 mm bor og gjør klar for montasje. Ikke lim inn ror før stab er limt på plass da høyderorene styres av en tykk tilbøyd pianotråd som linker høyderorshalvdelene sammen og som har bellkrank inne i kroppen med pull-pull løsning frem til servoen fremme i kroppen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stab2.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	33,4 KB 
Id:	19073 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stab3.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	32,4 KB 
Id:	19074

    Sjekker passform mellom stab og kropp og det ser fint ut. Før jeg limer stabene på plass freser jeg ut spor til denne høyderorssplitten som har to små plastlinker som skal holde den på riktig plass. Smører inn staben med epoxy i tynt lag og presser den på plass med aluminiumsrøret montert. Samme på andre side og deretter denne splitteren som limes på plass. Trykker stabdelene godt mot kroppen og taper på plass slik at de sitter i posisjon mens det tørker.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stab7.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	19075 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stab8.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	51,1 KB 
Id:	19076

    Når dette er tørket skal høyderorene på plass. Borer opp til den bøyde pianotråden som skal nitti grader inn i høyderoret på hver side. Forsterker disse oppborede hullene med tynn CA og limer hele greia på plass med 30 minutters epoxy. Pass på at begge høyderorsdelene står i lik posisjon da det er liten eller ingen mulighet til å endre dette senere. Bruker Polyurethan lim til å lime inn pinnehengslene. Trykker høyderorsdelene helt inn mot staben og må deretter trekke de litt ut igjen for å få utslag som jeg er fornøyd med.

    Etter tørking trekker jeg frem pull-pull wiren og kobler denne opp mot servoen direkte. Klemhylsene presses skikkelig og limer deretter sideroret på plass. Siden flyet er kjent for å bli baktungt (noe for øvrig stort sett alle ww2 fly er) borer jeg opp finnen for å bli kvitt litt vekt der bak. Noen gram utgjør tross alt litt på CG med så lang arm.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stab5.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	19077 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	stab6.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	25,0 KB 
Id:	19078

    Inn med sideror og pinnehengsler. Limer med polyurethan i sideroret, men bruker epoxy på hengslene i selve finnen. Trekker også frem pull-pull wire til sideror, men venter med å tilpasse disse da halehjulet også skal monteres og inn på samme rorhorn på servoen.
    Senast redigerat av affas den 2011-02-20 klockan 04:22.
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

Liknande ämnen

  1. "50cc" elmotor.
    Av Mattias S i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 17:38
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 07:54
  3. Pilot-RC 50cc 122" Decathlon (del 1)
    Av kjni i forum Byggdagboken
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 11:28
  4. Spitfire med både drag och "riktigt" ljud (såhär ska det låta Bokis ;) )
    Av Joacim i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-11, 22:00
  5. Above All Pitts "Bulldog" Model 12S Python 50cc
    Av Ålänning i forum Byggdagboken
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •