Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Olika Amps@WOT i Twinstar setup?

  1. #1
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Question Olika Amps@WOT i Twinstar setup?

    Hej!

    Jag har börjat bygga en FPV platform efter inspiration av Dadde @ rcexplorer.se. Eller rättare sagt, jag har kopierat hans Twinstar 2 setup! Jag kör med:

    2 x TP2409-12D 1600kV motors
    2 x 8*4DD GWS props
    2 x 30A SuperSimple ESC’s modified

    När jag testar motorerna en och en i bänk så får jag olika siffror, ena drar 19A@Wide Open Throttle(WOT) och den andra 16A? Jag har använt ett Turnigy 2200mah 30C batteri som var fullt tillsammans med en Wattsmeter.

    Jag har testat att byta reglage och det verkar vara SS ESCen som är problemet.

    Ska tilläggas att jag har modifierat dem liite, jag har planat MOSFETarna lite försiktigt på översta lagret för att jämna ytan och sen monterat en liten kylfläns i koppar med tvåkomponents värmeledande lim. Allt för att uppnå bästa kylning. Jag kan ju ha skadat någon krets utan att sett detta. Behöver veta vilken siffra som är den normala.

    Har någon här siffror från samma setup per motor?
    Kan man ta ner planet med en motor om det skulle skita sig?

    Jag har inte testat RPM eller dragkraft än ska tilläggas. Har haft fullt upp med att bygga en ”Ground station”!

    Tackar,
    Calle

  2. #2

    Standard

    Jag har provat med följande, data är från min OSD.

    TR2209/28 1050kv med APC 9x6 17A max och vid vindstilla fullgas, fart ca 50km/h otrolig dålig drag och en urusel kombo dock inte provat med andra proppar vilket kanske skulle ge en bättre flygupplevelse. Anledninge till detta prov var att få ner strömmen och därmed öka flygtiden. Inte flygit mer än ca 15min på denna setup då draget var riktigt uselt. Acceleration från halv till fullgas segt och upplevs som obefintliga vilket gör att man oroar sig mer för flygningen istället för FPV flygningen, känns inte helt ok.

    TR2822/1400 1400kv med APC 9x6 samt GWS HD 8x4/5/6, bra drag max 30A och halvgas ca 14-15A. Bra cruising dart å ändå bra ack ekonomi. Kör med 3s 4500mah och detta ger ca 22-25min flygning beroende på hur man flyger. Mycket gasande gör flygtiden väsentligt mycket kortare neråt 10min. Detta är den absolut bästa kombon som jag har flygit maskinen med, erbjuder bra bus egenskaper med mycket gasande men ändå möjlighet till att snabbt komma upp på höjd för att sen kunna cruisa runt på 10-12A eller vindiga dagar med lite mer cruise gas på höjd ca 14-15A. Optimala proppen är APC 9x6 enl min egen flygstil och behov. Hastigheter kring 40-50km/h på cruise trivs maskin bäst i och blir stabil och känns behaglig.

    TR2826/1650 1650kv med GWS HD 8x4 är de motorerna jag började min Twinstar II karriär med. Drar en 35-36A på fullgas och 17-18A på lagom cruise fart. Flygtid med 3s 4500mah ack är runt en 15-18min också beroende på hur man gasar. Denna kombi kändes bra men jag ansåg att jag borde kunna få ner förbrukningen därav motorerna jag tidigare skrev om. Hastigheter kring 30-40km/h men ändå runt 18A känns lite precis med strax ovan halvgas. Maskinen kändes inte helt som jag ville ha den. Marginalerna och acceleration från halv till full känndes inte bra som jag ville ha dem.

    Samtliga motorer har jag använd SS 25A reglagen för att jag hade dem liggandes. Båda BEC kablarna är inkopplade i mottagaren och har fungerat problemfritt hela sommaren. Reglagen sitter tejpade bakom motorpoden utan någon som helst moddning och efter 25min i luften är den knappt märkbart varmare, likaså gäller motorerna.

    Hoppas jag inte stökar till det men ville berätta min erfarenhet från sommarens bravader med min Twinstar som för övrigt är en busmaskin men lika gärna en cruise maskin för vidderna

    Det enda abret med den är landningarna, kommer den ner i fart blir den lite ormig och slingrar sig, jag har provat mecka runt med CG, det enda som inte gillar alls är baktung då börjar det hända saker så hellre lite framtung är det jag funnit som behagligaste. Det är enligt min mening lite skönare att FPV landa den om man kan dra ner motorerna på 1/4 gas och låta framtungheten få den att få en fin glidbana ner.
    Senast redigerat av DrHanke den 2010-11-02 klockan 15:39.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena!

    Tack för utförligt svar! Kommer helt klart att titta på setupen med TR2822/1400 1400kv med APC 9x6! Kommer att börja med Towerpro motorerna men är mest fundersam på om de kommer att dra olika Får se om jag hinner bygga ett enkelt "thrust stand". En RPM mätare kommer snart.

    Behöver förstärka och fixa till motorfästena nu, har rätt så bra koll på resten, har några kvällar med ferrite lindande, lödande o limmande framför mig!

    Vilket lim rekomenderar du till motorfästena? Är det CA med accelerator som gäller eller epoxy?

    TACK!

    /Calle

  4. #4

    Standard

    Hittade en film med TR2826/1650 motorerna, fan de kanske inte var så dåliga iaf, ska nog prova dem igen...

    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Ser gött ut! Var flyger du? Bor i Stockholm men det är lite klent med FPVare runt innerstan, kan vara dags för ett stadsrace i vår

    /Calle

  6. #6

    Standard

    Ah suck Twinstar nr två flugen... Denna med E-flite motorer från ÖMH, modellen är Park 370, 1360kv och GWS 8x4. denna är helt sanslös kombo, Henry som flyger den landade efter 30min FPV idag för att han inte orkade mera... 5-6A på cruise i 40 blås å med en 4500mah ack tar det en stund innan acken är slut. Imorn ska här beställas motorer från ÖMH Återkommer i fallet...

    Yes vi flyger i Åkersberga.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Cool! Ska kolla upp datan på dem! Har funderat på att linda om mina som ett kul(!) projekt. Kan vara nått Tänkte peta in ett 5000mah i min men det blir tungt!

    Det var jäkligt kallt idag!

    Härligt, det är inte långt härifrån! Då kanske man kan bjuda in sig på lite "vår" FPV?

    Ha det gott,
    Calle

  8. #8

    Standard

    Hej.

    Håller själv på med en Twinstar som jag tänkte ha till en FPV plattform. Hade själv funderingar på vad jag skulle köra för motor setup. Blev mkt glad över det ni skrivit. Känns som det lutar för test av E-flite motorerna. Rfnoise skriv gärna mer sen hur det går med dina reglage då jag funderade på att köpa samma. Har ännu inte bestämt mig fullt ut för vilken FPV setup jag ska köra. Vore klart tacksam om ni vill dela med er hur era ser ut.

    /Uffe

  9. #9

    Standard

    Jo dessa E-flite 370 verkar riktigt snåla, visst går det att få den att dra mycket om man busar runt på fullgas... Kolla in filmen så ser ni själva vad de ligger på vid lagom gasning och busflygning...

    Fartreglage är Hobbycitys SS 20A, både BEC kablarna är inkopplade för att se hur det funkar och so far inga probs.

    Senast redigerat av DrHanke den 2010-11-19 klockan 21:25.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10

    Standard

    Provade att byta tillbaka till TR2826/1600kv motorerna med GWS 8x4HD å den ligger på dubbla mot Henrys E-flite 370 motorer... Jag har också beställt ett par 370 nu så jag också kan flyga 40min på min ack. Kv på runt 1300-1400 verkar iaf vara en bra väg att vandra.

    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tja!

    Jag kan tänka mig att E-flite motorerna håller lite högre kvalitet, bättre lindade osv. Man får vad man betalar för, Towerpro motorerna kostar ungf. 1/4!

    Jag får hem (snart..) en tachometer som jag ska testa propellerna med. Är det stor skillnad mellan reglagen så fixar jag nog nya och då röda Turnigy. Gillar dem, kör med en 40A i min Corsair och den var mycket jämnare i gasen än original e-flite.

    Jag tänkte också köra BEC parallellt istället för en Turnigy 7.5A separat BEC, tankar om det? Det känns bättre att veta att man har dubbel uppsättning BEC om en går sönder..

    Jag postar mer när jag vet mer!

    /Calle

  12. #12
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Så länge du har samma spännning från båda källorna så är det inga problem. Får du däremot en högre spänning hos en BEC så kan jag inte tala om vad som händer. Vore nog bra att sätta in diodrar på matarspänningen så du inte kan få spänning bakvägen in i BECen
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  13. #13
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Ska mäta båda innan, nån spänning bakvägen vill jag inte ha!

    Thanx,
    Calle

  14. #14

    Standard

    Så där då har lite nya motorer anlänt..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	twinstar_20101210_3.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	59,3 KB 
Id:	16841

    E-Flite Park 370, 1360kv
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	twinstar_20101210_1.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	16843

    GWD 8x4HD propp har visat sig vara bra
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	twinstar_20101210_4.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	55,6 KB 
Id:	16840

    Med nya motorspanten i glasfiber så gick bytet på några sekunder, bara skruva loss motorn å skruva fast den nya.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	twinstar_20101210_2.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	47,8 KB 
Id:	16842

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	twinstar_20101210_5.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	16839

    Hoppas på bra väder imorn så det hela kan testas och se om jag får samma fantastiska flygtid som Henry
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #15
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard Tummen ur..

    Tja!

    Jag har testresultaten från mitt hemmasnickrade "thrust stand". Jag lödde på 2 nya Turnigy Plush 30A ESCs på motorerna istället för de HK SS som jag haft innan, jag har kopplat bort BECen och kör med en extern Turnigy.

    Låt se nu, med HK SS fick jag runt 14A och 19A:

    Med 2200mah 35c Lipo fullt uppladdat innan varje test
    Engine No.1 @WOT
    TP 12D 1600kv
    8x4
    275w
    23.9A
    1239g thrust
    Lägsta volt: 11.30v
    11970v/min

    Engine No.2 @WOT
    TP 12D 1600kv
    8x4
    268W
    23A
    1208g thrust
    Lägsta volt: 11.50v
    13070v/min

    Kul att motorn har 200w max enligt HK och att skillnaden i ampere ändrade sig rejält mot HK SS Escen. Bra drag var det iallafall! Betyder detta att de är effektivare vid lägre ampere tro?

    Bygget har tagit tid men det kom en liten baby emellan. Byggde också en överdådig groundstation med helt enkelt för mycket lull lull. Rev allt och kör nu back to basic, mottagare som sitter direkt på patchen med eget batteri och EzCap+mac/splitter och headplays.

    Gday,
    Calle

Liknande ämnen

  1. Olika LiPo's laddas olika?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 21:59
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 17:46
  3. Setup med olika märken?
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2007-12-05, 02:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •