Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bygga skalalik mindre kopia av fullsize flyg?

  1. #1

    Standard Bygga skalalik mindre kopia av fullsize flyg?

    Tjo!

    Jag och ett gäng håller på bygger ett UL-flyg (en SkyRanger Swift) och jag tänkte förut att jag nog borde bygga en RC-kopia av denna och har inte släppt det.

    SkyRanger Swift ser ut så här...
    Ett färdigt flyg: http://cdn-www.airliners.net/aviatio.../4/1404453.jpg
    Själva skranket under klädseln: http://lh4.ggpht.com/_gxyO6PvCSas/Sx...MAA-HB-599.jpg
    Måtten: 5.75m lång, 8.5m vingspann, 2.4m hög, 2.52m bred stabbe.

    Nu är ju frågorna:
    1. Materialval? Originalet är alurör som är klätt med klädsel.
    2. Storlek Vill inte bygga nån liten 80cm raket och inte heller en halvskala då det blir för dyrt och stort.
    3. Motorval?
    4. Vad tänka på när man bygger mindre kopia? Typ CG, proportioner, Vingprofil, osv.

    Någe tips?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Iiingen? Över 150 som läst, men ingen som har förslag på nåt?
    Flyget är ju gjort med alu-rör så för RC-modellen, är det kolfiber-rör, balsa-pinnar, träpinnar eller vad ska man använda?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Tjena Micke,

    Ger dig mina tankar kring ditt kommande projekt.
    1. Material val - Använd material du trivs att arbeta med. Aluminium är full möjligt men blir i regel lite oförlåtande vid en hårdare kontakt, mao fjädrar inte så som trä och composite utan stannar i sitt nya läge...
    Är du ute efter en hög skala riktighet så kan det kanske vara värt allt extra jobb att bygga en klädd rör konstruktion så som originalet. Men personligen hade jag byggt en Swift med sina relativt raka okomplicerade ytor med konventionell balsa-plywood framdel och med balsa listverk i aktern. Du har en ganska kort nos så undvik allt extra material bakom tyngdpunkten.

    2. Storlek - Helt upp till dina personliga limitationer i form av byggyta och fält transporter. 140 cm blir lagom trainer storlek och straxt runt 2 meter ger ju en stabil modell i 1/4 skala, som uppför sig lite mer som ett original.
    En 2 meters modell skulle nog föredras att byggas med delbar vinge.

    3. Motor - En mindre 140cm bör fungera bra med en 56 fyrtaktare, medans en 70-80 ger Ålands prestanda
    Till en kvarts skala skulle nog 20-30cc fyrtakt eller väldämpad Bensinare sitta som en smäck....varför inte en 160 fytakts twin!

    4. Att tänka på - Med en modern lättvikts maskin som du har i åtanke så är det inte så mycket som skiljer med originalet skulle mest vara motor riktningen då, beroende på rotations riktning och propp storlek. CG på en sådan maskin är bara att börja med normala 28-33 procent av kordan. Vingprofil skulle jag nog använda original då det inte kan tänkas vara din första prioritet att flyga precisions aerobatic eller 3D, sport aerobatic kommer den klara fint så länge du håller vikten i schack.

    Då så mycket av Swiften's personlighet ligger i detaljer som hjulkåpor så hade jag letat efter en lämplig kåpa att köpa fördig och sedan bestämt den definitiva skalan/storleken på modellen efter detta.

    Mvh,
    Niklas

  4. #4

    Standard

    Oj, tack för bra svar Nyroth! Eloge!

    1. Jag har funderat lite på det där. Antingen bygga upp nåt med "pinnar" så att det liknar samma rörkonstruktion med klädsel men inte hålla mig på vansinnes-detaljnivå. Eller bara bygga enligt vanlig trainer-manér så som tex en ThunderTiger Tiger Trainer 60, Excel 2000, Calmato Trainer 40 osv, men med mer liknande look som en Swift.
    Det senare är ju busenklare. Men om man skulle satsa på det första, så måste man lösa alla joints osv på vettigt sätt så det inte blir för klent eller krångligt. Lite måtta måste det ju vara. =) Det viktiga är ju formen och att folk ser att det är samma flyg. Dörrarna är ju genomskinliga också, så nån kraftigare konstruktion måste det vara under vingarna som håller ihop stjärt, vingar, landställ och motor. Hm hm hm... ska tänka på saken. =)

    2. 1.4m är ju smidigt, men det blir lite raket av det så det är nästan så man borde satsa på nåt över 1.8m och hålla det lätt. Delbar vinge är ett måste, det har ju fullskala-flyget. =) 1/4 skulle vara ett lätt mått att utgå ifrån, så man inte blir ovän med miniräknaren. 8,5m vingspann ger 2,125m, vilket känns rätt okej. 63cm stabbe, 1,44m lång.

    3. I fullsize-flyget sitter det en 4-takts 4-cylindrig Rotax-boxer, som man inte ser, och avgaspipan (en) pekar ner på undersidan. Så egentligen spelar det ingen roll vad som är där under, men en twin skulle ju va lite fränt, 4-tattare förstås. Och det där med åländskt prestanda, det har dom inte satsat på med detta flyg, de satte 80hp istället för 100hp. Man kunde loopa med 100hp, så jag förstår inte deras val. =)

    4. Rotationsriktningen är samma. Trebladig propp. Flyget behöver inte kunna loopa, men väl behöva kunna räddas från "sitationer". Man sitter nästan under CG i flyget och så är motorn framför, resten är lite alu-rör och klädsel. Tankarna är bakom sätena.

    Hjulkåpor (spats som de kallas)... dom kostade 360€ och ställer bara till problem, så dom slopade vi. =) Tur va! Framkåpan är ett vansinne att få på plats (man måste ta bort gaffeln). Och bakhjulskåporna, dom brukar dra upp gräs och smuts som värsta skoporna, därav rynkade näsor för att slippa dem.

    Finns det föresten såna där pinnar? Eller måste man leta upp blompinnar? Haha! Skulle helt klart vara fränast att använda samma "rörkonstruktion". Flyget är ju så öppet, man ser ju alla rör i hela flyget.

    Mycken tack!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linköping

    Standard

    Skulle det inte funka att bygga med kolfiberrör ?
    /A

  6. #6

    Standard

    Och måla dom i silver så blev stommen mera lik en metallstomme.
    Om det nu går att måla kolfiberrör, jag har ej prövat.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  7. #7
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Halloj,
    Kolfiber rör fungerar ypperligt, lätt, starkt, flexar tillräckligt vid en hård sättning, etc, samt är fullt målningsbart om man så vill.
    Lite kostsamt kanske om det gäller lite grövre (8-12 mm) dimensioner (om du tänkt bygga i 1/4 skala).
    Kostar lite beroende på vart du hittar det mellan 150-200 SEK / meter, 10 meter flyger snabbt iväg när man har skoj

    Mvh,
    Niklas

  8. #8
    JBs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    162
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hallojsan

    Jag håller på med istort sett samma sak som du tänker göra. Jag har hittat en plygplan som jag tycker om och ser trevligt ut.
    Vilken skala man väljer är ju bara upp till dig själv, men en större maskin flyg alltid bättre än en mindre. Och då jag gillar bensinare och framför allt Zenoah så då blev min modell i skala 30%.

    Det jag bygger är en MFI-15. Då denna är byggd i plåt och glasfiber. Så blir det lite svårt att använda samma material överallt.
    Jag började med att bygga en lådkropp i balsa som kläs med kartong. Kartongen limmas med den lite blankare sidan utåt och bitarna klipps till lika som på orginalet och därefter så lackeras de. Vingarna, Stabbe och fena göra jag likadant som kroppen.
    Och alla glasfiberdelar på orginalet gör även de i glasfiber till modellen.
    Visst kan det låta lite knasigt att bygga så här stora modeller i bara balsa och kartong, men jag kan lova er att det är mycket starkare än vad det låter. Har fått tips på denna byggmetod av några gamla skalarävar.
    Sedan så är det bara att addera på alla nitar och skruvar innan lackering.

    //
    Jonas

  9. #9
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan Jonas,

    Härligt att du bygger MFI, ser gärna lite bilder på den
    Vilken motor ifrån Zenoah familjen blir det?

    Ha det gott!
    Niklas

  10. #10
    JBs avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    162
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Rätt gissat Nicke!
    Började med att bygga den med en ZG80 i. Men en bit in i projektekt så kom jag på att proppen blir för stor med en ZG80 i, så nu så sitter där en ZG62 med "riktig"dämpare och elstart. Har faktiskt inte tagit så många bilder ännu men när våra jetprojekt har flyttat upp till Robertsson om några veckor så skall jag dra fram den igen.
    (ta det lungt i Indien)

    //
    Jonas

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 21:46
  2. Kopia?????
    Av jugg i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 10:55
  3. Det här med att bygga flyg..
    Av peter_e i forum Allmänt om flyg
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 06:20
  4. Bygga eget flyg
    Av Kasper Thurfjell i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 19:54
  5. Bygga eget flyg?!
    Av Dawson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 21:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •