Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: RC Viking (Erik Göte Berglunds EM modell 1958).

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    7
    Klubb
    Siljansbygdens RFK

    Standard

    Tjena tror att Micke Berg i min klubb (Siljansbygdens Rfk) flyger med en viking , hittade bara denna bild nu men ska se om jag kan hitta fler. http://www.siljansbygdensrfk.se/gall...dag/index.html

    Mvh Andreas Pettersson

  2. #22

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej Andreas,

    Kul att nån flyger med de här gamla godingarna än idag. Den röda RC-Vikingen på en av bilderna såg fin ut.

    /Bo

  3. #23

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard Snarlik efterföljare eller föregångare

    Bläddrade i en gammal katalog från 1956 och Erik Lindgren, Malmö där jag tyckte att jag såg RC Viking - men det var istället en friflygande Graupner-modell som hette Tourist.
    Ibland ser man linjer på modeller som liknar varandra mer än vanligt. Jag tror att RC Viking kom till ungefär vid samma tid i historien.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	viki.jpg 
Visningar:	257 
Storlek:	35,0 KB 
Id:	22786
    Senast redigerat av Stig H. den 2011-08-29 klockan 18:12.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  4. #24

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Optimate Visa inlägg
    Jag blev lite nyfiken på Rolf Dilots lågvingade modell. Han hade tydligen med den både 1958 och 1959, men åtminstone 1959 flög han med Vagabond enligt referaten. Jag har aldrig sett den lågvingade tidigare. Unikt med fast klyvklaff.
    Är det någon som vet mer om den modellen?
    Hej,
    Fanns en bild i SMFF's bok "Spännvidd" sid 87 på Rolf Dilot med hans lågvingade modell, tog även med bilderna i Aero Modeller dec 1958 och november 1959 här. Kanske nån vet vad modellen hette?

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spannvidd_sid87.jpg 
Visningar:	262 
Storlek:	135,5 KB 
Id:	26459   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Aero_Modeller_dec1958_Dilot.jpg 
Visningar:	254 
Storlek:	405,7 KB 
Id:	26461   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Aero_Modeller_nov1959_Dilot.jpg 
Visningar:	245 
Storlek:	342,7 KB 
Id:	26460  
    Senast redigerat av bem den 2012-02-08 klockan 23:59.

  5. #25

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Här ska det hädas - en elmotor är på väg.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Härligt att se en sån här gammal goding som RC Viking byggas igen. Skevroder ser jag du skall ha. Har du minskat V-formen något (ser så ut)?

    /Bo

  7. #27
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Hittade en gammal bild från 70-talet i datorn. Motivet är Kay Krut, men gissa vilken modell?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kay_Krut.jpg 
Visningar:	302 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	26477

    OBS! Lägg märke till det lätta steget...

    En annan historia från 1980. Jag hade precis träffat min nuvarande hustru -Kicki - och tagit med henne till fältet för att beundra alla fina modellplan. Vacker väder och en skön eftermiddag var ju perfekt att introducera henne till vår hobby.
    Einar i Malmöklubben hade kommit ut med en skitsnygg MFI 15, jag tror t.o.m att den var nybyggd och skulle provflygas.
    Einar startade upp i depån och började taxa ut till banan. Han gick bakom planet och han hade vanan att peka nedåt med antennen när han gick bakom planet. Antennen var m.a.o. oroväckande nära marken där han gick ut mot startbanan. Han hade hunnit ett par meter i depån då antennen krokade fast i gräset och Einar tappade balansen då han försökte undvika att trampa på antennen. Istället tog han ett jättekliv framåt..... och trampar rakt på den nya modellens bakkropp. Totalmosad! Då brister Kicki ut i ett hysteriskt skratt! Det var inte lite pinsamt. Vi avlägsnade oss snabbt från platsen. Jag var arg på Kicki och undrade vad som var så roligt med att man trampar sönder sin nya modell? "Jag tyckte det var hemskt, men kunde inte låta bli att skratta", var hennes svar. Hon blev klart chockad och skrattet var en nervös reaktion på tragiken.
    Jag hoppas Einar har förlåtit oss. Varken jag eller Einar har kommenterat händelsen under alla år...

    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2012-02-10 klockan 11:14.
    Ove (AM) Nielsen

  8. #28

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Hittade en gammal bild från 70-talet i datorn. Motivet är Kay Krut, men gissa vilken modell?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kay_Krut.jpg 
Visningar:	302 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	26477
    Kan det vara något sådant här - konstruktion från -72? - men snarare storebror som kom ett par år senare.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du, AM, jag tror helt klart att din fru skrattade för att det måste varit bland det roligaste hon sett. Haha! Trampa sönder flygplanet, det var kul! Mer sådana historier!

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

  10. #30
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Hittade en gammal bild från 70-talet i datorn. Motivet är Kay Krut, men gissa vilken modell?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kay_Krut.jpg 
Visningar:	302 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	26477
    Är det inte en Falcon Sr? den ser iaf ut som den jag har i källaren...
    /\/\vh // /\/\r J.

  11. #31

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    I källaren gör den ingen nytta - ut och flyg! Det ska bli strålande solsken i morgon och knappt någon vind.
    Snön har väl blåst bort även hos er?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #32
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    I källaren gör den ingen nytta - ut och flyg! Det ska bli strålande solsken i morgon och knappt någon vind.
    Snön har väl blåst bort även hos er?
    Näe, det kräver en massa kladd och klet, och soppapump och nytt starterbatteri...
    I morron ska det bli en massa otäcka minusgrader, jag får hålla mig till innomhusflygningen på söndag.
    /\/\vh // /\/\r J.

  13. #33

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Hittade en gammal bild från 70-talet i datorn. Motivet är Kay Krut, men gissa vilken modell?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Kay_Krut.jpg 
Visningar:	302 
Storlek:	43,6 KB 
Id:	26477

    OBS! Lägg märke till det lätta steget...

    Mvh
    Ove
    Ja, HAN lär iaf inte trampa sönder kärran!
    Synd att Einar inte har internet, han har säkert mycket att berätta från Anno Dazumal...
    Retroholic!

  14. #34

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Näe, det kräver en massa kladd och klet, och soppapump och nytt starterbatteri...
    ..
    Då får du väl peta in en elmotor. Jag är förvånad över att se flera "större" modeller konverterade till el den senaste tiden men kan förstå det när man ser de som fortfarande lägger någon extra onödig timme på kladd och klet nu när varje minut i luften är välkommen jämfört med att frysa fingrarna med att tanka och starta och felsöka. Min Viking ska bli el för mycket flygande men Falconen får ha en gammal Enya 40 att "finflyga" med när vädret tillåter. En vecka till sedan är det lov och förhoppningsvis lite mera byggtid och då kommer kanske dopen och sidenet till nytta.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #35
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Ja, HAN lär iaf inte trampa sönder kärran!
    Synd att Einar inte har internet, han har säkert mycket att berätta från Anno Dazumal...
    Einar har internet, men han håller tyvärr inte till här... Vi kan ju försöka med en övertalningskampanj på söndag...
    /\/\vh // /\/\r J.

  16. #36
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Då får du väl peta in en elmotor. Jag är förvånad över att se flera "större" modeller konverterade till el den senaste tiden men kan förstå det när man ser de som fortfarande lägger någon extra onödig timme på kladd och klet nu när varje minut i luften är välkommen jämfört med att frysa fingrarna med att tanka och starta och felsöka. Min Viking ska bli el för mycket flygande men Falconen får ha en gammal Enya 40 att "finflyga" med när vädret tillåter. En vecka till sedan är det lov och förhoppningsvis lite mera byggtid och då kommer kanske dopen och sidenet till nytta.
    Visst kan jag kasta ut den gamla Webra Black Head tiokubikarn och peta in en elmotor.
    Men det känns lite som förneka världshistoren, fasen vet om jag inte hellere hade sålt den till nån som ville fortsätta att köra glödstift i den...

    Men visst längtar jag efter att utetemperaturen ska kliva upp mot en +10 och däröver så att jag kan gå ut frivilligt och kanske flyga en smula...
    /\/\vh // /\/\r J.

  17. #37

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,
    Fanns en bild i SMFF's bok "Spännvidd" sid 87 på Rolf Dilot med hans lågvingade modell, tog även med bilderna i Aero Modeller dec 1958 och november 1959 här. Kanske nån vet vad modellen hette?

    /Bo
    I KSAK NYTT nr 5 1959 finns Rolf Dilots lågvingade modell beskriven med en bild fast den är nu utvecklad till en multimodell dvs den har nu flera kanaler. Färgschemat verkar också nytt på denna multimodell.
    Det var tyvärr lite dålig bild i den elektroniska KSAK NYTT jag hitta på nätet så bilden på planet är inte den bästa.
    Men specifikation på planet finns i bilden nedan.
    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	02_Rolf_Dilot_multimodell_1959.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	131,1 KB 
Id:	59020   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01_Rolf_Dilot_multimodell_1959.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	265,7 KB 
Id:	59019  
    Senast redigerat av bem den 2016-07-25 klockan 20:30.

Liknande ämnen

  1. RC Viking och Falcon 56
    Av pgrts i forum Nostalgica - Oldtimers
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 00:12
  2. Erik gör en Hempel
    Av QatHome i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 10:41
  3. MFK Viking går med i RCFF
    Av Jakob i forum Allmänt och Tips
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-02-10, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •