Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ladda Lipo ?

  1. #1

    Standard Ladda Lipo ?

    Har köpt mej ett el-plan och nu har jag ingen aning om hur jag ska ladda batteriet till det.
    Har surfat runt på nätet och kollat men man blir ju bara snurrigare ju mer man läser, kanske någon här kan ge mej lite tips.
    Batteriet är ett Zippy 2200, 4c, 14.8 v
    Jag har en swallow laddare som klarar 1-5 c Lipo.

    Tackar på förhand. Hocky

  2. #2

    Standard

    Måste jag balansera det nu första gången ?
    Jag vill i nuläget bara ha ström i batteriet, så jag kan trimma in allt på planet, men jag vet inte hur jag ska ställa in laddaren.

  3. #3
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Ställ in laddaren till att ladda med 2200 mAh och 14,8v (eller 4 celler) så är du på den säkra sidan.
    Det är laddning med 1C, dvs laddningsströmmen är den samma som kapaciteten på batteriet, är det modernt batteri klarar det förmodligen att laddas med minst 2C, i det här fallet 4400 mAh. Oavsett vilket så är det "snällare" mot batteriet att ladda med 1C.
    Att ladda med 1C brukar ta omkring en timme, men är det ett helt nytt batteri så är det förmodligen "lagringsladdat" så första laddningen brukar gå snabbare.

    Balansering är aldrig fel, men knappast nödvändigt varje gång.

    När du sen använder batteriet bör du aldrig dra ur mer än 80% av kapaciteten för bästa livslängd.
    Se också till att inte belasta batteriet mer än vad det är specifierat för, det kan döda LiPo-batterier väldigt snabbt.
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #4

    Standard

    Tack för hjälpen Mr J !
    Premiärturen nyss avklarad......det gick åt h-e.....flugit modellplan några år nu så jag trodde i min enfald att sjöflyg skulle va en baggis, men ack vad fel jag hadde.

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det var så lite...

    Trist med sjöflyget, vad hände? Och vad var det för kärra?
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6

    Standard

    Det var inget alvarligt som hände, nosade över 2 ggr, men det var ingen fara, bara till och ro ut och vända planet rätt o testa igen.
    3:e försöket så rollade planet skarpt åt vänster direkt efter start o slog i vattnet så att pontonerna lossnade och proppen gick sönder.
    Ny propp beställd och lite starkare infästning till pontonerna ska fixas, sen blir det ett nytt försök.

    Planet är en sessna C-182 spännvidd 1,5 m från Hobby king

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hocky Visa inlägg
    Planet är en sessna C-182 spännvidd 1,5 m från Hobby king
    Har också tänkt mig en sessna som sjöflyg.. är du nöjd med modellen i form av kvalité och flygegenskaper med flottörer?
    Låter som den minsta storleken man bör köra sjöflyg med kanske, eller?

    Mvh
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  8. #8

    Standard

    Njaa...kvalitén är väl ok, snyggt plan och det känns ganska rejält för att vara ett frigolitplan.
    Jag fick ett fartreglage med hankontakt, så det gick inte och koppla ihop med batteriet. ett gångjärn till höjden kärvade o fick bytas. 2 servo brann upp första gången jag kopplade på batteriet mm,mm. (läs forumet på HK om planet, det stämmer ganska bra vad folk skriver där)

    Som jag skrev innan så gick inte premiären så bra, vid andra försöket så hadde isen lagt sej så det fick bli premiär nr 2 på snö.
    Efter en massa taxande o trimmande så var det änligen dax......det gick åt h-e igen !!! =)
    Planet klipper något fruktansvärt vid lite för låg hastighet, motorn är det nog lite för bra drag i för vid för mycket gaspådrag rollar planet skarp åt vänster, men det går nog o fixa till med att vinkla motorn tror jag.

    Innan försök nr 3 så ska klaffar monteras (redan förberett från fabrik) så kanske klipptendenserna försvinner....jag ska nog få fason på den kärran, skam den som ger sej.

    Tycker nog trots alla problem att kärran är värd pengarna.
    Jag ser fram mot en lugn varm sommarkväll o sitta nere på bryggan o flyga =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hocky Visa inlägg
    Njaa...kvalitén är väl ok, snyggt plan och det känns ganska rejält för att vara ett frigolitplan.
    Jag fick ett fartreglage med hankontakt, så det gick inte och koppla ihop med batteriet. ett gångjärn till höjden kärvade o fick bytas. 2 servo brann upp första gången jag kopplade på batteriet mm,mm. (läs forumet på HK om planet, det stämmer ganska bra vad folk skriver där)

    Som jag skrev innan så gick inte premiären så bra, vid andra försöket så hadde isen lagt sej så det fick bli premiär nr 2 på snö.
    Efter en massa taxande o trimmande så var det änligen dax......det gick åt h-e igen !!! =)
    Planet klipper något fruktansvärt vid lite för låg hastighet, motorn är det nog lite för bra drag i för vid för mycket gaspådrag rollar planet skarp åt vänster, men det går nog o fixa till med att vinkla motorn tror jag.

    Innan försök nr 3 så ska klaffar monteras (redan förberett från fabrik) så kanske klipptendenserna försvinner....jag ska nog få fason på den kärran, skam den som ger sej.

    Tycker nog trots alla problem att kärran är värd pengarna.
    Jag ser fram mot en lugn varm sommarkväll o sitta nere på bryggan o flyga =)
    Lät ju kanon det där.. eller inte!
    Bra att du fått fix på bitarna nu och det där med varm sommarkväll lär inte fel heller..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

Liknande ämnen

  1. Ladda lipo
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 18:31
  2. Att ladda LiPo...
    Av Magoozi i forum Batterier och Laddare
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-28, 11:52
  3. Ladda LiPo 0.5C 1C 2C?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 22:06
  4. Ladda LiPo?
    Av Rc-flygare i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 22:37
  5. Ladda ur Lipo mer än 60%
    Av Heda i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •