Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Horisontella störningar på video länk

  1. #1

    Standard Horisontella störningar på video länk

    Hej,

    Jag får så laddad för att börja flyga fpv men insåg fort att jag har massa störningar

    Jag förstår att det finns tusen saker säkert att titta på men kan någon ge mig lite vägledning var jag ska börja leta?

    Jag har en lawmate sändare på 1W och en Lawmate mottagare, mottagaren är kopplad till riktigt gamla Fat shark glasögon via kabel. Som kamera har jag en gopro..
    Antennerna på mottagare och sändare är sånna vanliga rundstrålande (är det någon skillnad på dom, har några olika svarta som är olika tjocka?)
    Frekvensen är 1,2mhz..

    PÅ riggen är sändare kopplad på samma batteri som motorer och övrig utrustning.
    Till saken hör att jag emellanåt får störningar, bilden rycker till horisontellt, blir som ett snabbt brus över en del av bilden..

    Uppskattar alla tips, antar att man ska kunna få störningsfri bild om man håller sig inom 50 m iaf?

    /E

  2. #2

    Standard

    Koppla in ett LC filter mellan kamera/vtx och batteriet http://www.rcgroups.com/forums/showp...3&postcount=11

    I vilket område flyger du och vilken kanal använder du på sändare/mottagare
    Senast redigerat av Timtimtim den 2012-07-13 klockan 00:12.

  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Mellan batteri och kamera/vtx koppar du LC-filtret. Alternativt driv videolänken med separat batteri.

    //Matte

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Vad handlar det om för mängd störningar ? ett litet ryck eller håller det på hela tiden så fort du närmar dig ett visst avstånd?
    ett bra sätt är att göra som impulze säger med en annan acc ,

    Sen är en annan kanal en variant,
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Du skriver att du har några olika antenner att välja på. Är du säker på att du tagit rätt? Har själv börjat märka på mina antenner med rätt frekvens. Om du lyckas dra av plasthöljet på antennerna kan du jämföra dem, iallafall om de är av samma typ. Är det vanliga "rubber duck" har de längre tråd efter den tjocka delen på antennsladden ju lägre frekvens det är. 1,2 ghz har alltså längre tråd än dina 2.4 ghz antenner.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-07-13 klockan 08:49.

  6. #6

    Standard

    Jag kör på kanal 3 1160 Mhz. Angående vilket område jag flyger i, hur definierar man det?
    Radion är på 2,4 så det borde väll inte störa?

    Men eftersom jag inte har något LC filter så kan jag istället pröva att ha ett separat batteri till vTx för att testa och då utesluta att det motorer och dylikt som stör eller?

    Störningarna är inte jättefrkventa utan blden kan skaka till med några sekunders mellanrum, då prövade jag inne med bara några meter mellan msändare och mottagare.
    Angående antenner, är det någon skillnad på dessa, har fyra olika att välja på, det enda som skiljer dom åt är ju tjocklek och form. Ser ju som vanliga man har till routrar och dylikt?

  7. #7

    Standard

    Vad det gäller antennerna så har jag inte en susning, jag köpte det begagnat och har en 900 sändare och en 1200, antennerna var avskruvade, kan säker vara så att jag även blandat ihop den antennwen som är på mottagren med de på sändaren..
    Måste jag "ha sönder" dom och slita av plasten för att ta reda på vad som är vad?

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Vet inte om det finns nått annat sätt. Har dragit av plasten på mina utan att skada dem. Sök på Google hur man tillverkar rubber duck "monopole" antenner så hittar du nog på de rätta måtten för antennerna.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-07-13 klockan 08:54.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Blandar ihop det lite nu ser jag.. Du måste söka på "Whip" antenna och "monopole" antenna. Whip är när det bara sticker upp en tråd efter den tjocka delen på tråden. Monopole är tvinnad som en fjäder.

  10. #10

    Standard

    okey, det blir till att riva av dom där antennerna ikväll då...
    Utvändigt så ser man alltså ingen skillnad på om man har en Whip eller monopole antenn? Vilken är bäst?

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av evilaid Visa inlägg
    Jag kör på kanal 3 1160 Mhz. Angående vilket område jag flyger i, hur definierar man det?
    Radion är på 2,4 så det borde väll inte störa?

    Men eftersom jag inte har något LC filter så kan jag istället pröva att ha ett separat batteri till vTx för att testa och då utesluta att det motorer och dylikt som stör eller?

    Störningarna är inte jättefrkventa utan blden kan skaka till med några sekunders mellanrum, då prövade jag inne med bara några meter mellan msändare och mottagare.
    Angående antenner, är det någon skillnad på dessa, har fyra olika att välja på, det enda som skiljer dom åt är ju tjocklek och form. Ser ju som vanliga man har till routrar och dylikt?
    Ja alltså i vilken stad? Hehe. kan tilläggas att 962-1213MHz används till DME i flyget.

  12. #12

    Standard

    hahaha jodå är jag med, det är ingen stad, det är en by Vara heter den...
    Vad är DME?

  13. #13

  14. #14
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Testa att köra med ett separat batteri innan du tar sönder antennerna. 1W är ganska kraftigt, det kan störa både det ena och det andra, ha sändaren så långt bort från allt annat som du bara kan. Testa också att skärma kablar. Vill du inte byta kan du köra med alufolie. Du ska kunna flyga 10km+ med rätt antenner om allt funkar..

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  15. #15

    Standard

    Calle: Låter vettigt, jag börjar nog med ett extra batteri och ser vad det gör, några skärmade kablar har jag dock inte, har nog inte sett någon sälja sådana för just RC, men det kanske är någon annastans man ska leta efter kablar med så små dimensioner som är skärmare?
    Men du menare att det funkar att bara lägga in alla kablar som rör videosänding i folie så ska det skyddA?

    /e

  16. #16
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av evilaid Visa inlägg
    Calle: Låter vettigt, jag börjar nog med ett extra batteri och ser vad det gör, några skärmade kablar har jag dock inte, har nog inte sett någon sälja sådana för just RC, men det kanske är någon annastans man ska leta efter kablar med så små dimensioner som är skärmare?
    Men du menare att det funkar att bara lägga in alla kablar som rör videosänding i folie så ska det skyddA?

    /e
    Jag kör med Iphone sync kabel till GPS och video Hade några där kontakten pajjat, vilken USB kabel som helst bör funka då typ alla är skärmade. Någon pratade om folie, det ska funka men har inte testat det. Det är ju enkelt att testa, hjälper det så kan du ju byta?

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Tycker fortfarande att det primära är att se efter att man har rätt antenner innan man börjar på med en massa iphone kablarv och ditten och datten. Vad är problemet med att dra av höljet på antennerna? Det är ju bara att trycka på dem igen. Ska jag lägga ut en instruktionsfilm???

    Alternativet är väl att helt enkelt prova de olika antennerna och se vilken som har längst räckvidd. Jag kör helt utan isolering på mitt kablage, funkar hur bra som helst. Man ska inte göra det värre än vad det är.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  18. #18
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Enklast är att testa separat ström först, fel antenner ska inte ge de typen av störningar. Iphone lyxkablar är sista utvägen..
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  19. #19

    Standard

    Ok, jag har inte testat separat ström än men däremot kör jag med ett lågpass filter vilket borde bli samma sak..
    Jag får fortfaranade störningarna på bara några meters avstånd, knäpper jag till på antennen på mottagaren så dyker det upp en störning på skärmen en kort stund.. Så det känns som att den är jättekänslig på mottagarsidan..
    Jag köpte sakerna begagnat men tror att det ska vara Lawmate grejer..

    Bifogar en bild på mina antenner och mottagaren.. Jag har prövat med de smala antennerna, på mottagare och sändare (tror att det var de som var med från början)..
    Om någon könner igen prylarna och vet vad det kan vara så ahde det varit bra

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0850.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	59,4 KB 
Id:	30428Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0852.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	90,8 KB 
Id:	30429

    Lågpassfiltret är ett sånt här
    http://www.foxtechfpv.com/1400mhz-lo...ter-p-439.html
    Kör på kanal 8 (1280mhz), har även prövat en lägre frekvens..
    Senast redigerat av evilaid den 2012-07-14 klockan 18:55.

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Lite störningar blir det ju alltid beroende på vilken riktning det är mellan antennerna just för stunden.
    gå ett par meter till och eventiuellt inga störningar längre.

    Quadden stör min prylar en hel del men inte så bilden försvinner helt. små störningar redan vid 20 meter,, men har flugit 100 meter utan att bilden försvunnit.

    Bixlern flög jag 500 meter innan bilden försvann , med samma sändare/mottagare, det hade aldrig gått på quaden.
    testa att placera om prylar , kanske linda in armarnas i alufolie för att få bort störningar som kan komma från dom prylarna.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Störningar
    Av Sickan i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-11, 18:16
  2. Störningar !
    Av Jonnta i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 19:46
  3. Störningar
    Av Denke i forum Elektronik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 09:19
  4. FPV med 868Mhz RC-länk
    Av Impulze i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •