Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vilket lim till Easy Star

  1. #1

    Standard Vilket lim till Easy Star

    Hej

    Jag ska precis dra iväg en beställning på en Easy Star! (Mitt första flygplan!)

    Ni andra som byggt den själva, vad använder ni för lim till EPP/Elapor?

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Foamsafe eller vanlig CA lim , och kicker till detta kör jag med på mina modeller.
    Tror till o med att Multiplex själva rekommenderar just CA lim till monteringen.
    (är samma slags cellplast i min Junior seglare och min Viper från Tomahawk Designs och de är bägge monterade med CA-lim)

    Lycka till!
    //Kenneth

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det är nog som Ken säger att Multiplex rekommenderar CA-lim i kombination med kicker.
    Dock fungerar bl a PU-lim också bra men då måste du ha grejorna i spänn under härdningen eftersom det limmet expanderar.
    Jag har också "våtlimmat" med UHU Por - bl a sitter motorn fast på det sättet ("vanlig" limning men med kontaktlim - alltså du väntar inte till det torkat utan sätter ihop grejorna direkt) och UHU Por ger en lätt elastisk fog vilket CA-lim inte ger.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Tackar för svar.

    Jag funderar på att prova detta: http://www.autopartner.se/zacki-elap...122-c-171.aspx Då ingen kicker ska behövas. Men det kanske finns en anledning till Kickern?

    Var köper ni lim? Jag hittar inte så många alternativ förutom Hobbyking som har på backorder som vanligt.

    Edit: Ja just, kör ni med Thin eller Thick CA ?

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    kicker gör att det härdar fortare , vilket kan vara bra i vissa lägen.
    Jag köper lim från två ställen här i Sverige som har bra (enligt mig) priser.
    Och det är (smygreklam) JP:s Hobbyverkstad samt Aircpro. (www.hobbyverkstad.se , www.aircpro.com )
    Själv kör jag tunn variant, alltså thin. Tjock lim fyller bättre än tunnt. Ett alternativ är att köra medium

    /Kenneth

  6. #6

    Standard

    Absolut inte foamsafe till mpx-planen. CA, ev i kombination kicker funkar bäst. Har för mej det tom. står i bygginstruktionerna att inte använda foamsafe.

  7. #7

    Standard

    Ok.

    Jag provar Zacki från autopartner, vilket verkar vara ett medium CA. Jag skippar kicker då det enligt vissa gör fogarna bräckligare.

    /P

  8. #8

    Standard

    Nu väcker jag tråden till liv då jag har börjat bygga ihop planet (äntligen!)

    Det går bra med limmet jag valt, men man får inte kladda på för mycket, då tar det ganska lång tid att härda. Lagom är bäst

    Men nu har jag en ny fråga: Pianotråden mellan servo och roderhorn går genom ett tunt plaströr som går igenom ett lite större. Två rör runt tråden alltså. Det yttre röret limmas fast i spår längs kroppen. Men sedan är bygginstruktionerna lite otydliga. Ska det inre röret limmas fast i det yttre?

    Jag frågar såklart för att jag råkade slabba med limmet och det härdade direkt, så nu sitter rören fast i varandra. Dock så löper pianotråden fritt.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag byggde en FunCub för ett par veckor sedan med just Zacki och det fungerade superbra.

    En varning dock! En limfog som ligger delvis öppen mot luften kan ta väldigt lång tid på sig att härda med Zacki. Jag blev tvungen att acceptera en hel vinge på min FunCub (som är konstruerad för att ha en tvådelad vinge) på grund av att jag tänkte undvika "Bräckliga fogar"-problemet just kring vingbalkarna och vingskarven.

    När jag efter ca 45-50 minuter skulle testa passning och göra nästa grej (tror jag skulle montera servokablar eller något) tryckte jag ihop mina vinghalvor utan att tänka på att känna efter hur det var med limmet. Den nöp direkt vid kontakt och se nu är det en helvinge sedan dess :-D

    Sensmoral: Kicker är bra på Zacki+Elapor.

    Det räcker med en svag dimma med Spraykicker. Bara så processen kommer igång.


    Ja just det... Svaret på frågan: Jag har tror att tanken är att det inre röret ska löpa fritt, men jag har limmat det ena (det som var mest böjt bak vid sidrodret tror jag det var) på grund av att det var mindre friktion på det viset just där. På andra sidan löpte det lättare med plaströret fritt. Känn efter om det går minsta trögt och limma ihop dem om det är så, annars fritt.
    Senast redigerat av MrOvanhill den 2011-05-06 klockan 16:21.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #10

    Standard

    Tackar, då provar jag som det är

  11. #11

    Standard

    kan du inte kleta på vanligt kontaktlim?

  12. #12

    Standard

    Nu har jag byggt klart flygplanet och limmet funkade som sagt bra. Vad gäller röret med pianotråd till servot så har jag kört med röret till sidorodret fastlimmat och röret till höjdrodret löst. Jag kan inte märka någon skillnad.

    Jag kan bara tillägga att jag är mycket imponerad av Easy Star:en. Både dess robusthet (det har klarat några tuffa landningar) och lättheten att flyga det, jag är en gröngöling med några få timmar i simulator bakom mig och jag tycker jag kan hantera planet hyfsat även när det blåser lite.

Liknande ämnen

  1. Easy Star-krasch
    Av sundqvistjohan i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 09:10
  2. Easy Star Maiden
    Av Joha i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 15:49
  3. Var kan man köpa Multipex Easy Star?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-26, 17:26
  4. Premiär med Easy Star
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 21:52
  5. Easy star - antipimpad
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •