Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Vad för plan?

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21
    Jobb
    Kontrolltekniker, Brandman
    Klubb
    Anderstorp Mfk

    Standard Vad för plan?

    Hejsan!

    Ska ta och köpa mig ett metanol plan, men jag vet inte vad jag ska ha
    för något!
    Är inte helt ny inom Rc flyg, har en heli ståendes på hyllan är en Raptor 50 men jag har inte rört den på nåt eller några år nu
    Men provade på lite i simulatorn och man känner ju att spak vannan inte är helt bort glömd.
    Är lite knivigare å landa ett plan en en heli annars så är det ju inga problem å bara köra runt.
    Kan ta och slänga upp nåt klipp sen!
    Sen vet man ju att det är värre å stå där i verkligheten än att köra i simen.

    Så lite tips på plan!

  2. #2
    Bmsones avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    65
    Jobb
    Reservdelsansvarig på Swecon i Sundsvall
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Kanske en Kyosho Calmato trainer 40 eller om du har lite vana en Kyosho Calmato sports (lågvingad trainer).
    Svågern har en Kalmato Trainer som jag håller på o lär mig flyga med, trevlig kärra som kostar 1990:- inkl motor. Sporten kostar 1490:- utan motor, ska vara trevlig den med. Kommer att skaffa en sports så fort plånboken godkänner det...
    __________________________________________________ ___
    Björn Söderberg, Timrå

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Har du flugit heli så vill du väl ha en 3D-maskin ;-)
    Har du inte funderat på el så här i inneflygtider?
    Bästa steget att få spakträning och som heliflygare så kan du ju flyga med båda spakarna så det kommer inte att bli problem.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Såg att du inte är med i en klubb...så mitt första råd är att gå med i en. Det blir så mycket roligare och lättare att komma igång med flygandet då.

    Det finns en hel drös med lämpliga högvingade kärror runt 160-170cm i spänvidd att välja på. Kyosho Calmato är en. Vill nog rekommendera en högvingad kärra till dig då du ännu inte kan landa själv. Den lågvingade Calmato "Sports" är mer lämplig när man redan kan flyga.
    Lämplig motorstorlek till alla dessa högvingade trainers är en 6,5cc tvåtaktare (.40 motor)försedd med 11x6-12x4 APC eller RAM propeller.
    Senast redigerat av jaka den 2010-11-25 klockan 16:56.

  5. #5
    Curplings avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    115
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    Skvadern MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Såg att du inte är med i en klubb...så mitt första råd är att gå med i en. Det blir så mycket roligare och lättare att komma igång med flygandet då.

    Det finns en hel drös med lämpliga högvingade kärror runt 1600-1700cm i spänvidd att välja på. Kyosho Calmato är en. Vill nog rekommendera en högvingad kärra till dig då du ännu inte kan landa själv. Den lågvingade Calmato "Sports" är mer lämplig när man redan kan flyga.
    Lämplig motorstorlek till alla dessa högvingade trainers är en 6,5cc tvåtaktare (.40 motor)försedd med 11x6-12x4 APC eller RAM propeller.

    Jag skulle nog rekomendera en .46 visserligen till tex. calmato trainern.
    Inte för att du skall flyga snabbt
    Men det är trevligt att ha lite muskler för att kunna "dra" sig ur en otäck situation om (läs "när") en sådan kommer

    Men som Jaka säger, högvingad trainer, och tänk på att det finns olika vingprofiler.... vilka också har lite olika egenskaper.
    En 40 kärra är lagom storlek att börja med (1600-1700 i spv).
    Klubb/inte klubb, är upp till dig.... men en stark rekomendation är att du flyger med någon kunnig till att börja med, lite övningsflygning är aldrig fel. Minskar risken för ett kraschat plan, och viktigaste.... minskar risken för skador på andra.

    Lycka till. Ser mer än gärna en film ifrån premiären.
    Flygplanen står som spön i backen...

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Det finns en hel drös med lämpliga högvingade kärror runt 1600-1700cm i spänvidd att välja på.
    16-17 meter i spännvidd torde vara rätt jobbigt att frakta till fältet...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21
    Jobb
    Kontrolltekniker, Brandman
    Klubb
    Anderstorp Mfk

    Standard

    Tackar för tipsen.
    Det får bli en trainer hög eller låg vingad med en 46 motor till det.
    Jag får leta upp någon klubb att gå med också.
    Men min heli lärde jag mig själv mycket hjälp på nätet och mycket övning i simmen men den har la fått känna på marken några gånger med J, kom så långt att jag även provade på lite inventerad körning.
    Nä någon el moddel kommer det inte bli, jag måste ha det rätta ljudet å lukten å allt som hör till…

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Finns ju ARF el-modeller som sen kan konverteras till metanolmotordrift om man nu skulle vilja prova bägge sakerna med samma plan. Går att gå åt andra hållet också med en del plan, från metanol till el-drift. Du kan ju även köpa en 4-taktsmotor och det finns till och med små 4-takt bensinare nuförtiden t ex Saito FG-14B(82B) 13 kubikare (dock ganska dyr).

    Ett rätt fint plan som man stegvis kan flyga mer avancerat med är Hangar 9 P51 Mustang PTS
    http://www.hangar-9.com/PTS/intro.aspx

    Du tar då hjälp av nån erfaren flygare i början.
    Tror det går att köpa bara planet (utan radio) om man vill det och så får man köpa till de där vingframkanterna som reservdel då. Kan börja med de där extra vingframkanterna, fasta ställ och utan flaps, sen kan man bygga på med fungerande flaps, ta bort extra vingframkanten, sätta i infällbara ställ.

    Sen kan du förstås bygga en byggsats eller från ritning med stickor och strån men det mesta är ARF, färdigbyggt, nuförtiden så det är bara montera ihop.

    Lycka till med val av modell.

    /Bo

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Skulle bestämt avråda dig att köpa en .46:a till din trainer!
    En .40 motor räcker gått och väl! Tanken att man skulle kunna rädda sig ur en knepig situation med en lite starkare motor är befängd, det är tvärt om så att en för stark motor gör att du hamnar i knepiga situationer!!
    Jag har flugit och lärt folk flyga i 35 år så jag tror jag vet vad jag talar om.

    ASP .40 och SK .40 är två bra och extremt billiga motorer! Försedda med 11x6 eller 12x4 RAM eller APC propeller gör de att att din högvingade trainer kommer att ha gott om kraft för alla tänkbara manövrer.

  10. #10
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jaka har ännu inte förstått att det finns gasreglage.... o varför köpa en 40:a som inte är lika lätt att sätta i även -nästa- maskin också??? Jag skulle till och med rekommendera åt andra hållet o gå på en typ O.S Alpha 56a eller Saito 56a Fyrtakt med en gång, för de passar i fler maskiner än en liten 40:a gör.....
    Våga vägra Powerbox!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Att tro att man kan dra/hinner dra av gasen när man gjort något tokigt på 2-3m höjd och ligger inverterat eller i kraftig bankning med planet, när man är nybörjare, är bara skrattretande! -Det hinner man inte! När något oförutsett händer under flygning kan du som nybörjare inte ens skilja höger från vänster!

    Sen...En stor motor kräver större tank mer soppa vilket gör att modellen blir tyngre och som alla vet som flugit några år/decenier så flyger lätta plan bättre än tunga!

    Nej! lång erfarenhet säger en .40 motor med antingen 11x6 eller 12x4 RAM eller APC är bäst till en högvingad trainer!

    Motorer samlar man på! Inte ska man tro att man bara ska ha en motor hela livet...eller 10!

  12. #12
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Nu svamlar du Jaka, du ä bara bäg och tvärs emot och du vet precis lika väl som vi andra att det är lättare att dra sig ur knepiga situationer om man har bra drag i maskin.

    Har aldrig träffat någon som haft någon annan uppfattning om det, under förutsättning att det inte är en mycket tyngre motor.
    //Tobbe

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Dags kanske att instifta ett pris/utmärkelse: "MR POMPÖS"

    Vet inte hur många gånger menigheten av vissa
    informerats om "35 års erfarenhet" vilket tydligen
    skall innebära att man alltid vet bäst.

    Lite "skrattretande" dock att man trots denna oerhört långa
    erfarenhet inte kan stava ordet decennier rätt...

    Grattis iaf till den som alltid vet bäst....

    MVH Kent
    Senast redigerat av genland den 2010-11-27 klockan 00:30.

  14. #14

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hejsan Per,

    Ett par kommentarer/reflektioner på din fråga.

    Baserat på din erfarenhet med helikopter och din i övrigt mogna attityd så tror jag att en högvingad trainer är onödigt snällt, om du har några som helst aspirationer på att flyga lite sport advance.
    Det är ju just det som är det avgörande för vad du skall skaffa för grejer, vad är målet med din flygning?
    Skala, sportflygning, aerobatic, pylon, skojiga tricks....det finns ju så mycket att ha kul med i denna hobby.

    Om det är allround flygning med lite aerobatic och härliga stabila landningar som lockar så är det svårt att slå en lågvingad Calmato.

    Är det en Cessna inspirerad full skala look du är ute efter så är det inget fel med en högvingad trainer. men med din heli bakgrund så kan jag inte tänka mig att du behöver den lilla extra själv stabilitet som en högvingad kärra erbjuder. En högvingad kärra är mer benägen att kasta med vind och att tippa över under utrullning på gräs bana, så det är inte endast fördelar med en sådan.

    Väljer du en högvingad så är min starka rekommendation att du väljer en som har semi-symetrisk vingprofil, flyger bättre i stark vind och påverkas inte så mycket av hastighets ändringar i sitt flygsätt. En modell med flat botten på vingprofilen stiger med högre hastighet och kommer upplevas lite mer ostabil i sitt beteende.

    Allt som händer på ett flygplan är en serie av kompromisser, så om man vet vad man vill uppnå med sin flygning kan man finna den bästa kompromissen. Då vi alla har olika önskemål med vår flygning så är det inte helt enkelt att bara lyssna på ''gamla rävars expert råd'' och sedan få det att fungera med sina egna önskemål.

    En 46 motor är den absolut vanligast förekommande storleken inom förbränningsmotorer under de sista 15 åren.
    Med detta kommer att en 46 motor har den bästa reserdelshållningen, de lägsta priserna, det största utbudet och ifrånsett Väsby modellflygklubb den mest utbredda användar skaran då man behöver hjälp (vilket förstås inte är aktuellt när man har 35 års erfarenhet).
    Skillnaden i effekt är egentligen försummbar, olika motorfabrikat har större skillnader mellan 40 och 46 än den faktiska skillnaden genom 1cc slagvolym.

    En 46 motor är dock nästan alltid en lättare motor, då den är en urborrad 40 i grunden.

    Skillnaden i bränsle förbrukning styrs mest av dina kunskaper att använda trotteln och att ställa in motorn. Slagvolym har väldigt lite med detta att göra rent praktiskt, såvida du inte räknar ett 30 tal sekunder som en nödvändighet i extra flygtid

    Kan bara komma på en enda anledning att köpa en 40 tvåtakts motor, och det är om du funderar på att tävla i pylon, i klassen Q-500 är 40 motorer den maximalt tillåtna storleken.
    Q-500 är skitkul så det kan vara ett skäl gott nog, men alla andra skäl är mer eller mindre nonsens.

    Härligt med nya flygare som upplever tjusningen med förbränningsmotorer.

    Mvh,
    Niklas (som inte har mer än 30 års erfarenhet, men har dock köpt och kört mer än 100st OS 46 or
    Senast redigerat av Nyroth den 2010-11-27 klockan 12:11.

  15. #15
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Bara 30års erfarenhet Niklas, då har då inte du dom kvalifikationer som behövs för att hjälpa en nybörjare
    //Tobbe

  16. #16

    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21
    Jobb
    Kontrolltekniker, Brandman
    Klubb
    Anderstorp Mfk

    Standard

    Slänger upp en liten snutt, där jag bara flyger om kring lite i simmen.


  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är väl självklart att för mycket kraft kan ställa till mer än den kan hjälpa..!För en nybörjare vill säga!

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du verkar ju klara av det där bra!
    Då kanske en lågvingad kärra av typ Kyosho Calmato sports kan vara bättre...med en .46:a ...eftersom du ser ut att klara av grunderna när det gäller flygning.
    Men var har du tänkt att flyga? Inte fotbollsplan hoppas jag?! Det måste väl finnas någon klubb inom rimligt avstånd..?
    Senast redigerat av jaka den 2010-11-27 klockan 16:54.

  19. #19
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Grattis Jaka du kom till insikt eller "polletten ramla ner" till sist

    Vad är det för fel att flyga på en fotbollsplan, det har vi gjort i snart 20års tid

    PowerPer köp en Calmato sport men istf .40 köper du en OS55AX så du får lite drag
    Senast redigerat av Tobbe O den 2010-11-27 klockan 17:19.
    //Tobbe

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Ähh ta den lite större 60:an istället så kan du hiva i en riktig spis.......
    Man får inte riktigt uppfattning om hur gott den gick på film men Saito 220 gjorde ett underbart jobb i Calmato 60in.




    http://www.youtube.com/watch?v=8tvbmMfDKgo

Liknande ämnen

  1. PNP plan
    Av Brandt i forum Elmodeller
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:10
  2. FPV plan
    Av uffe40 i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 20:06
  3. Vad är det för plan?
    Av Toye i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 17:56
  4. plan
    Av per i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 20:22
  5. 50 cc plan?
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •