Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: P 17 stearman byggsats

  1. #21

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Oj den är som en dröm Jag skriver ut Dina bilder och fäster på väggen.
    Bättre inspiration kunde jag inte fått och Du - det är just en Super Staearman jag vill bygga
    när ritningarna kommer.
    Har Du några anvisningar vad som i bygget skiljer mellan en vanlig P17 och en Super Sstearman.
    Jag tar mycket gärna emot alla tips o linkar jag kan få.
    Hälsningar till Kungsbacka från en före detta Göteborgare. Ingemar Nabbing.

  2. #22

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Dina fina bilder är exact vad jag ville se. Har Du kanske en byggtråd jag kan
    gå tillbaka och lära mig mer.
    Om Du har utgått i från en Flair byggsats och siktat på en "Super Stearman"
    Hur gick Du tillväga ? Hur fick Du tag på ledtrådarna o tipsen ?
    Jag vill mycket gärna veta mera eftersom jag i nästa vecka får mina ritningar
    på P17 Stearman i 1/4 skala och jag vill inget hellre än att i slutändan få
    en Super Stearman. Visserligen har jag en S.Stearman ARF skala 1/5 men
    är det så enkelt att jag studerar den modellen och anpassar bygget till
    den nya 1/4 skala-kärran. Du får mycket gärna ge mig mera tips.
    Hälsningar Ingemar Nabbing Ållebergs Mfk.

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ska du bygga en "Super Stearman" bör du först välja ut vilken flygplansindivid du vill efterlikna. Många Stearmans har modifierats av ägarna och detaljutförandet på motorkåpa, sittbrunnar, hjulkåpor mm kan variera en hel del.

    Ett exempel är denna treplanskiss från Dave Platt:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Super%20Stearman%203%20View.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	36,9 KB 
Id:	16661

    Om du vill börja leta flygplansindivider kan www.airliners.net rekommenderas. Där hittar du många bilder på "Super Stearman" i olika utföranden.
    Senast redigerat av Michael den 2010-12-02 klockan 19:00.

  4. #24
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Hej ingemar, kolla med "genland" på forumet, han har byggt en Super Stearman, super fin ....Han kan nog hjälpa dig.
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  5. #25
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hejsan igen Ingemar

    Skall du bygga en skala kärra eller något som liknar en 450 Super Stearman?
    Bestäm dig också först för vilken individ du vill bygga och leta fram så mycket info du kan om just den.

    Tänkvärt:
    Det är inte mera jobb att bygga rätt från början, tex rätt antal spyglar som sitter på rätt ställe. Rätt antal spant som har rätt form och som sitter på rätt ställe.
    Jag vill nog påstå att alla byggsatser som finns på marknaden är dåliga i skalalikheten. Visst de finns de som är bättre och sämre. Så sikta in dig på att ändra en hel del på modellen och du utgår ifrån en byggsats. De amerikanska är värst.
    Har sett ett flertal projekt där byggaren har utgått från en byggsats och byggt en mycket snygg modell men att de ofta är ganska så dåliga i skalariktighet.
    Många säger att de ändå inte skall tävla, nä men är det inte roligare att ha en modell som är mer skalariktig än en som inte är det?

    Jag kan leta i mina gömmor, jag tror jag har en del foton och mycket bra 3 plans skisser som du kan jämnföra med de ritningar som du har köpt. Granska allt kritiskt och flera gånger.

    Lite synd, jag skickade med köparen formar b.l.a på hjul och motorkåpa. Pluggarna är slängda.
    Men min flair var i skala 1/4,3 om jag inte mins fel.

    Lite mera inspiration, jag tror faktiskt att jag saknar den lite nu när jag letade bland min bilder.

    Mvh
    Jonas
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SuperSt5.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	30,9 KB 
Id:	16666   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Engine.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	95,3 KB 
Id:	16667   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SuperSt6.jpg 
Visningar:	147 
Storlek:	51,8 KB 
Id:	16668  

  6. #26

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej igen och tack för Dina underbara bilder. Ja - jag ämnar försöka bygga en riktig "skala-kärra" och skulle vara mycket
    mycket tacksam för all info Du kan dela med Dig. I vår klubb Ållebergs Modellflygklubb kommer det att bli ytterligare
    en P17 Stearman i skala 1/3. (Rolf Maier)
    Mycket synd att formarna är borta men jag får ta detta bekymmer lite längre fram. Så - please - leta igen
    och kanske kan Du posta över Din information till min adress.
    Jag lägger idagarna sista ( tror jag ) handen på min Mustan kärra. Skala 1/5 Top Flite. Samma som vår vän
    OMPA håller på med. Dock tror jag att det finns lite mera inbyggda detaljer på min Mustang.
    Jag jobbar fortfarande som revisor i min lilla redovisningsfirma och då är ett skalabygge en perfekt avkoppling ifrån
    alla siffror o momsblanketter.
    Jag kommer att hålla utkik på denna sida efter mera tips - både ifrån Dig men även ifrån andra modellflygare.
    Bästa hälsningar Ingemar Nabbing. Ållebergsvägen 27 52141 Falköping.

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Information till mina Stearman-vänner.
    Jag har idag fått ett e-mail från USA och Stearman-klubben för fullvuxna kärror.
    De lovade mig att jag skall få all information o uppgifter som krävs i mitt nya projekt.
    (Bara det inte blir för mycket) Men vist är det spännande med ett nytt 1/4-skala projekt.
    Så jag inbjuder Dig och Dig på hörnet och just Du som länge funderat på att bygga något nytt.
    Nu har Du chansen. Att bygga från schratc i balsa o ply och att sedan lägga på en sidendukl
    som sitter fast hela modellens livslängd, och lacka i originalets färger.. (Say no to ARF)
    Vill Du prata direkt ring: 0515 - 148 43 eller skicka e-mail: nabbing.ingemar snabela brevet.nu
    Hälsningar Ingemar Nabbing

  8. #28

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Vanliga servo eller liniära servo.
    Hej Jag måste dela med mig om mina funderingar på servo "svängande" eller dragande / skjutande.
    Jag har idagarna fått tillfälla ett på min modell (Mustang P 51 D Giant Top Flite) prova och utvärdera
    båda dessa servo.
    Kanske är det så enkelt att vi inte behöver ett dyrt dragande servo utan kan nöja oss med ett servo
    med en bråkdel av kostnaden. Men i vissa situationer krävs det ett nytänkande och till min "gliding
    canopy" dög det bara med ett ordentligt servo med massor av kraft. och ett skjutande momentrörelse av
    hela 100 mm. Var försikt med glöggen pojkar.
    Ingemar Ållebergs Mfk.
    Kanske finns det anra synpunkter. Dela med Dig.

  9. #29

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Jag har en fråga. Har idag fått ritningar (5 mycket stora ritningsblad) på min Stearman i 1/4 skala.
    Hur kan jag göra en koll av att ritningen i sitt utförande ligger i rätt skala Det har hänt mig tidigare att
    jag själv måste uppgradera ritningen. Kan jag göra några enkla mätningar på ritningsarket t.e.x. vingens
    spännvid och kolla denna med den uppgivna spännvidd av ritaren. (Kanske en dum fråga men jag ville vara absolut
    säker innan jag påbörjar jobbet´ Mycket tacksam för tips.

    Ingemar Ng.´

  10. #30
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hejsan igen Ingemar

    Ta reda på spännvidd/kordan på båda vingarna, längd höjd och bredd på kroppen och diametern på motorkåpa och skala ner dessa och jämnför dessa med ritningen som du har. Då får de ett ganska så bra svar på hur bra din ritning är i skala.
    Ett litet tips som jag har gjort på mina projekt är att använda mig av foton från fullskalan.
    Har digitaliserat tex fenan, vingtoppar kroppen och motorkåpan och därefter ritat en ritning på fotot i tex AutoCad. Mera rätt än så går nog inte att få det.
    Lite enklare än at använda AutoCad, vilket jag själv gjorde inann jag behärskade dessa dataprogram. Är helt enkelt att göra foton från orginalet i tex skala 1/4 då får du rätt form på de kritiska ställena.

    Hoppas detta var till någon hjälp

    //
    Jonas

  11. #31

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej och tack för Ditt svar. Nu vet jag hur jag skall kolla och begära hjälp av Magnus (min grabb)
    Förrester har han medverket att rädda livet på mer än vad Du har krockat. Han är senior konstruktör på
    Autoliv i Vårgårda. Bara så Du vet. Hälsningar o tack Ingemar Ng.

  12. #32

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Lite mera info: 5 stora (riktigt stora) blad på Stearman kärran har kommit till Falköping och ibland blir man så
    glad för ritningarna var precis som jag hoppats och undrat. Men vad stor en 1/4 skala Stearman blir.
    Jag får nog hyra en lastbil - åka till Gnarp och köpa balsa. Inte vågar jag ta hem en sådan leverans
    med hustrun i dörröppningen. Nej nu gäller det att vara listig och smart och kolla dagar o tider mm
    Så det gäller att utöva lite modellflyg logistik minsann.
    Under tiden har jag hittat (i Nya Zeeland) en 450 Stearman som stämmer med färgkod o utseende.
    Ägaren till kärran i fullskala är kontaktad.
    Men att beställa en stjärnmotor till kärran vågar jag inte - då får jag nog gå hemifrån.
    Nej det får bli en 50 cc eller kanske starkare och en motordummy i utsvarvad lättmetall istället.
    Hälsningar Ingemar Ng.

  13. #33
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hejsan igen Ingemar

    Kul att höra att ditt projekt rullar på. (skall erkänna att jag är sugen på en ny Stearman)
    Vad det gäller motorval så finns det ju en hel del att välja på. Jag har själv varit inne på dessa fina stjärnmotorer som finns att tillgå. Men flera är av lite tveksam kvalitet och driftsäkerheten inte så bra + att de är dyra.
    Så jag har alltid försökt att få det så enkelt som möjligt och med driftsäkerhet i första rummet. Och då blir det motorer av kända fabrikat. Roligare att flyga och använda modellen om man kan lita på motorn i alla väder.
    I min Stearman som jag tror vägde ca:11 kg så hade jag en Zenoah 62 med en 3-kammar dämpare i rostfritt från TC, den kombimationen av motor/dämpare är helt oslagbar, går inte att höra att den var encylindrig, det är ett jämt och mycket skönt ljud. Och kraften räckte mer än väl till, inga problem att flyga i hård vind heller.
    Så mitt val till en sådan modell som du bygger hade lätt blivit en ZG62 eller ZG80 twin med de speciella dämparna från TC. I mitt nya MFI-15 projekt så har jag även monterat en startmotor på ZG62:an.
    Oavsett vad du väljer för motor så tänk på att Stearman har en kort nos med en mycket tung motor i orginalet.
    Så det är mycket viktigt att du bygger lätt i aktern och mindre kritiskt vilken motor du väljer. Själv så tyckte jag att jag följde alla dessa regler bra men blev jag tvungen att blya den ganska så mycket i nosen trotts att min motor vägde över 2 kg.

    //
    Jonas

  14. #34

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej och tack för värdefulla råd. Jag kommer att använda Dina råd vid mitt bygge.
    Jag tillhör ju den gamla skolan av modellflygare med SMFF nr 1438 och kollar varje list o väger balsan noga.
    Så jag är mycket medveten om materialval.
    Trevlig helg Ingemar

  15. #35
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Hur går det Ingemar???????????????
    Uppdatera oss!!!!!!!!!!!!!!

    //
    Jonas

  16. #36

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Tack det går bra. Just nu jobbar jag som en galning med bokslut o deklarationer åt folk med företag. Har under perioden
    dec - februari fått ett stort antal intressanta förfrågningar och vill passa på att tjäna lite nytt kapital.
    Men bygget med min Stearman 1/4 skala går framåt. Som Du kanske kommer ihåg köpte jag en komplett ritning ifrån en
    man i Usa. Han var hos Boing och fick låna deras originalritningar - gjorde en 1/4 skala ritning efter originalet och efter denna
    ritning sågar jag plywood spryglar o balsaspryglar. Jag har fram tills idag byggt övervingen (den är i 3 delar) Stabben o fenan
    är klara och i skrivande stund håller jag på med undervingen. Det är en speciell byggstil man måste ta till sig eftersom det
    är mycket "dowel" lister d.v.s. rundträ i Björk.
    Någon som gillar vad jag håller på med måste vara Hobbyträ i Gnarp. Alltså ingen byggsats att plocka delar ifrån utan jag
    måste i alla moment och då menar jag i alla moment själv tillverka delarna. Jobbigt men intressant.
    En god vän i klubben ÅMFK har just färdigställt en 1/3 skala modell av Stearman ifrån en tysk byggsats med material i poppel
    Till denna har han monterat en stjärnmotor. Klädsel är beställd i från France.
    Jag lovar att återkomma när tillfälle ges. Bästa hälsningar Ingemar Nabbing Falköping.

Liknande ämnen

  1. 1/2-skala Stearman! :-o
    Av Rune E i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 08:51
  2. PT 17 Stearman 1/4 skala Bob Dively
    Av genland i forum Byggdagboken
    Svar: 296
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 20:20
  3. Stearman PT-17. På begäran
    Av Lelle i forum Byggdagboken
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-12-31, 13:44
  4. Super stearman.
    Av DaEk i forum Recensioner
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:38
  5. Super stearman
    Av Heda i forum Metanolmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 12:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •