Reklam

Resultat 1 till 10 av 10

mne: Behver hjlp med borstls setup!

Lightbulb Behver hjlp med borstls setup!

Skulle behva hjlp med ett borstlst system till min Cub. Helst vill jag ha ntt som passar i original motorfstet, blir ju enklast s. Alla delarna ska finnas p http://www.hobbyking.com

Jag vill ha en setup fr en nybrjare sklart, inte fr snabbt allts.

Motorn r en 380 (tror jag), mtten r i alla fall 38x28 mm.

Kom med frslag p en bra setup: kv p motorn, hur mnga amp p esc och propeller. Lnka grna till produkterna.

Jag har tv st 11,1 V 850 mAh lipo som passar perfekt.

En annan grej med: Motorn sitter placerad snett t hger och lite nert. Men det ska vara s va, fr att motverka propellerns "krafter"?

Edit: Jag har ett 25 A esc hemma, om det rcker?

Senast redigerat av Toye den 2010-11-26 klockan 21:52. Anledning: la till lite...

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Storlek och vikt p krran (totalvikt inkl ack) ?
    Ja, nog lr 25 A rcka om det suttit en spass liten borstad rova i. Ett 10A rcker nog ocks.
    Hlsningar
    Roger

Standard

Vet inte exakta viken, men det str 640 gram p paketen. Vingbredden r p 955 mm, skala 1:10.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Hej.
    Du kommer att f lite problem med tyngdpunkten misstnker jag.
    En borstls motor hamnar sannolikt p betydligt mindre vikt n din 380.
    Vill du ha ngot som mjligen passar i vikt s kanske du kan testa med en billig klockmotor som med fste hamnar ungefr lika lngt fram med propellern. http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...?idProduct=668
    Fr att minska effekten s att det inte blir fr starkt s kan man stta en mindre propeller p.
    Ett annat problem som du kan rka ut fr r att den strre propellern gr att planet vrider sig av propellerns vridmoment. Men den sorten CUB du visar liknar mycket Kyosho som krde med vxellda och stor lgvarvig propeller - du kan ha tur s att det inte blir ngot sdant problem. I vilket fall som helst s fr du prova med att smyga upp gasen och inte dra p fr fullt direkt med den nya motorn.

Jag kr liknande med 800mAh 11,1 volt LiPo som fungerar mycket bra.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Fr ngra r sedan s satte jag ihop en GWS Pico Cub som r lite snarlik din - mjligen lttare (270 g flygvikt med 2S850).
    Efter lite strul med den frsta motorn s satte jag i en Hextronic 24 g-rova och det fungerade alldeles utmrkt. Jag har acken lngst fram och ven om inte tyngdpunkten r riktigt enligt anvisningarna s har jag inte upplevt ngra problem. Men jag har ju rtt lg vingbelastning s det hjlper skert till. Denna motor sitter i min lilla Cub - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=24 Kommer dock inte ihg om det var denna med 1300 i KV eller varianten med 1700 - men troligen den senare eftersom jag krde med en 2S-acke.
    Originalmotorn i GWS-Cubbe var liksom i din en direktdriven 380-rova men den testade jag aldrig med.
    Frsk f in acken under motorkpan eller i vart fall s lngt fram som mjligt.
    Och byt leksakshjulen mot strre hjul - eller nnu hellre skidor nu under vintern.
    Hlsningar
    Roger

Standard

Tackar fr svaren. Vad ska man ha fr propeller till en motor p ca 1000 kv d?

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Citat Ursprungligen postat av Toye Visa inlgg
    Tackar fr svaren. Vad ska man ha fr propeller till en motor p ca 1000 kv d?
    Kanske 8*6 eller 9*6

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Vet inte om det r till nn nytta men hr r lnken till min gamla GWS Pico Cub - http://www.mcregor.se/GWSPicoCub.htm
    Hlsningar
    Roger

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Blev lite inspirerad av Roger - hade faktiskt funderat ett tag p att konvertera det gamla liket till inneflyg och nu s fick jag rtt push. Originalet vgde precis 500 gram flygklar och nu ska det i en 24 grammare och ett litet Lipo fr att se om det gr att f upp planet och ner farten och inte allt fr mycket bakvikt.

Mjligen frlnger jag vingen med skevroder i depron (och fasta flaps) om det visar sig att motorn rcker.
    Detta br ju pverka TP positivt kan jag tnka.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej Patrik,
    Kul att min gamla Cubbe kunde inspirera dig. Har faktiskt sjlv haft en liten fundering att ta med den till inomhusflyget fr nr vi brjade med inomhusflyg fr ett antal r sedan s var GWS Cubbar och GWS Mothar de vanligaste flygetygen - innan "depronflaken" kom. Fast helst skulle jag vilja ha Cubbe lite lttare men i s fall terstr nog bara att bygga nt nytt i liknande stil. Kanske en sn hr Moth - http://www.electrifly.com/parkflyers/gpma1134.html eller en sn hr Sopwith Pup - http://www.electrifly.com/parkflyers/gpma1133.html ?
    Kanske dags att flyga inomhus med lite mera skalaliknande krror igen i st f alla dessa 3D-depronflak...
    Hlsningar
    Roger

Liknande mnen

1. Vi behver er hjlp!
    Av DrHanke i forum Allmnt och Tips
    Svar: 55
    Senaste inlgg: 2014-05-09, 19:33
  2. Svar: 2
    Senaste inlgg: 2013-01-11, 09:43
  3. Borstls setup till Arttech wingdragon?
    Av Skrotiz i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2011-07-14, 21:32
  4. Borstls setup till min Turmoil
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2007-01-09, 19:35
  5. Nybrjare behver hjlp med el-setup
    Av JohanV i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2006-07-24, 15:48

Behrigheter fr att posta