Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motor/proppval till Bluestick 20

  1. #1

    Standard Motor/proppval till Bluestick 20

    Goddagens mina herrar!


    Jag är ny på det här med flygplan, och ny här på forumet, så ha överseende om jag hasplar ur mig idioti


    Jag har efter mkt om och några men börjat slutföra min Bluestick 20 i hopp om att börja flyga på riktigt, har tidigare haft en liten eldriven Cub från kyosho (tror jag det var) som bland annat saknade stabilitet och kraft, och som senare mötte sin skapare i ett grästäckt fält utanför Stockholm.

    Nu är det ju dock så att bluesticken är tänkt för metanol, vilket jag gillar, dock rekomenderas bara 2takt, upp till 4 cc, vilket jag inte gillar, då jag har velat ha en rc modell med en fyrtakt väldigt länge, och nu tänkte gå emot tillverkarens råd och sätta in en fyrtaktare, även om planet inte kommer lyfta. Hur stor fyrtaktare borde man kunna körra i detta simpla plan? Har sneglat smått på en .30 fyrtakt, i hopp om att dom inte är så tunga så att dom faktist kan passa väldigt bra? Har även blivit kär i träproppar, och eftersom hela flygplanet redan är byggt i trä och kommer täckas med genomskinlig plast så tar jag gärna emot tips på vackra träproppar, då jag vill utföra en liten homage till träbygget som sådant.

    Det jag vill komma fram till är; Hjälp mig genom att lägga fram tips på en fyrtaktsmotor som funkar tillsammans med en träpropp i en bluestick 20, samt eventuella modifikationer som måste göras för att det ska funkar bra!


    Tackar på förhand!

  2. #2

    Standard

    Hej,

    Dagens fyrtaktare är vassa och lätta och ibland t.o.m. vassare än tvåtaktarna för given vikt. Detta pga att tvåtaktarna har förhållandevis stora och tunga dämpare jämfört med fyrtaktare. Saito gör bra och moderna fyrtaktare.
    En 30:a 4takt som du själv nämnde är rätt storlek om det rekommenderas 4cc 2takt dvs en 25:a.
    Träpropeller är helt ok men då måste man använda sig av en starter, för att inte skada propellern, vilket inte behöver vara ngn nackdel.
    Menz, zinger, master airscrew, topflite, xoar, jfx plus en massa andra fabrikat gör träproppar.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Jag har använt en ASP .28 tvåtakt kullagrad (246 gram) och en Magnum (Thunder Tiger) .40 tvåtaktare glidlagrad (308 gram) i min Blue Stick 20. Vikten har varit rätt och kraften har varit OK. Jag skulle gå upp från .30 till .40 - nånting om jag skulle har fyrtakt. Blue Stick 20 är extremt tålig och lätt att reparera. Den är dock något vindkänslig med sin dithedral.
    -edit vikter tillagda
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2010-11-29 klockan 15:06.
    fredrik

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Skall du ha en liten 4T så är det väl bara att slå till på denna - http://www.mft.nu/?ProdID=6408
    Om jag inte redan visste (?) att jag aldrig skulle montera den i nån kärra (inbiten elflygare numera) så skulle jag absolut slå till på en själv...
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Hej,

    Dagens fyrtaktare är vassa och lätta och ibland t.o.m. vassare än tvåtaktarna för given vikt. Detta pga att tvåtaktarna har förhållandevis stora och tunga dämpare jämfört med fyrtaktare. Saito gör bra och moderna fyrtaktare.
    En 30:a 4takt som du själv nämnde är rätt storlek om det rekommenderas 4cc 2takt dvs en 25:a.
    Träpropeller är helt ok men då måste man använda sig av en starter, för att inte skada propellern, vilket inte behöver vara ngn nackdel.
    Menz, zinger, master airscrew, topflite, xoar, jfx plus en massa andra fabrikat gör träproppar.
    Okej! Starter kan ju faktsit vara skönt att ha, är väldigt rädd om mina fingrar


    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Hej
    Jag har använt en ASP .28 tvåtakt kullagrad (246 gram) och en Magnum (Thunder Tiger) .40 tvåtaktare glidlagrad (308 gram) i min Blue Stick 20. Vikten har varit rätt och kraften har varit OK. Jag skulle gå upp från .30 till .40 - nånting om jag skulle har fyrtakt. Blue Stick 20 är extremt tålig och lätt att reparera. Den är dock något vindkänslig med sin dithedral.
    -edit vikter tillagda
    m.v.h. //Fredrik
    Så det funkar bra alltså? Härligt, då får jag kolla vad marknaden har att bjuda på



    Undrar lite granna om avgasrören på 4 taktarna? Jag skulle tycka att det var rätt så, eller rättare sagt ascoolt att bygga ett eget rör, är dom jättekänsliga i sådan här storlek eller är det som vilken fyrtaktare som helst?


    EDIT! Vart Köper ni era motorer?
    Senast redigerat av MattiasTrainer den 2010-11-29 klockan 22:19.

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Till fyrtaktare är det rätt okänsligt med storlek och utformning av avgasrör.
    Motor kan man köpa från svenska hobbybutiker eller justengines i england (ingen tull/moms vid import) eller himodel i Hongkong (med tull/moms)
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Okej tack, synd att dom inte hade så stort urval som man hade hoppats!

  8. #8
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Hej Mattias, köp motorn i någon av de hobbyhandlare som finns i Sverige, om det skulle strula, var rädd om våra hobbybutiker!!!!!
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hur stor fyrtaktare du väljer hör ihop med hur stor/tung modell du har. Gissar att din kärra är runt 120-135cm i spännvidd med en vikt på ca 1,8-2kg.

    Antingen en .30 fyrtakt eller en .40 fyrtakt. Träprop eller ej spellar ingen roll,alla går bra att handstarta,de är bara flippa med fingrarna. Fast elstarter är ju bra att ha. Sedan är en träpropeller inte lika effektiv som en modern plastpropeller som RAM, APC eller Graupner "Cam-prop".
    Vill du ha 3-bladiga 10x5 skalasnurror (Hamilton standard kopior) så har jag tillverkat sådana i kolfiber, de funkar aningen bättre än samtliga andra 2-bladiga propellrar jag provat till mina OS.26 r

    Bor du i stockholmstrakten är du välkommen ut till oss i Väsby Modellflygare! Vi söker efter fler flygare!!!

    Hälsningar!
    Jan Karlsson

  10. #10

    Standard

    Tack för svaren! Ska verkligen kika närmare på vad som finns!

    Bor faktist i väsby! Vet precis vart banan ligger också, så man kanske skulle ta o ta kontakt när det är dags att flyga

  11. #11
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    När det gäller trä propellrar så är Rev-up propellrarna väldigt bra, tunn och fin profil, mycket bättre än de klumpiga Master Airscrew. Dock så är alla trä propellrar känsliga för slag och om du är nybörjare så kommer det bli en hel del mindre markkänningar i samband med start och landning. Då det är bättre att köra med plast propellrar som nybörjare, Master air screw är tåligare än APC och duger gott till att flyga trainers med.

Liknande ämnen

  1. Motor till U-Can-Do 3D EP?
    Av sundqvistjohan i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 18:54
  2. Köra 4 celler till motor specad till 2-3?
    Av rc9 i forum Elektronik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 17:28
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 10:38
  4. 12A esc till 280 motor
    Av Heda i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-02, 13:49
  5. Motor till U-can-do 3D 46
    Av UL i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 01:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •