Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Min installation i EZ* (Scherrer UHF LRS, ET, Kamerahöljen, 180°-mod etc)

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Min installation i EZ* (Scherrer UHF LRS, ET, Kamerahöljen, 180°-mod etc)

    Fick en liten propå om att lägga upp lite info om hur jag installerade i min EZ*.

    Utrustningen som jag har i den är följande:

    • Scherrer UHF LRS 3.10 LR Rx - 8-kanalers rcmottagare med två antenner, dvs diversitet.
    • Hitec HS-65MG servon för sid- och höjdroder samt panorering och HXT900 för tilt.
    • Eagletree V3 Logger
    • Eagletree OSD Pro
    • Eagletree GPS V3
    • Eagletree Altimeter Microsensor V3
    • Sony 540TVL + OSD med egenbyggd låda
    • AvionicsRC 2.4GHz 500mW VTx eller Lawmate 2.4GHz 1W VTx
    • Egenbyggd "pod" för kamera och VTx
    • LC-filter
    • 3S Batteri á ~2200mAh

    Placering av utrustning
    Det är viktigt att försöka separera utrustning som "stör" (ex vtx, esc, motor) så långt bort som möjligt från "känslig" utrustning (ex rcrx, gps). Då Easystar är en så pass liten modell är det rätt svårt att få tillräckligt med avstånd mellan komponenterna så det krävs ofta lite planering att få det att fungera.

    Min UHF LRS-mottagare sitter i utrymmet under vingarna och man kommer åt den via en lucka som antingen tejpas fast eller använder magneter som jag gör. Antennerna har jag placerat ännu längre bak då det är dessa som är mottagarens "känselspröt". Störningar tas extra lätt upp av antennerna. Jag har placerat dem i ett vertikalt V för att öka diversitetsfunktionen så mycket som möjligt. Anledningen att det blir just ett vertikalt V har med antennernas polarisation och den typen av flygning jag gör. Se bild nedan.

    Tillsammans med rc-mottagaren har jag också placerad min ET V3 Logger och ET OSD Pro i utrymmet under vingarna. GPS-antennen är placerad i nosen. Då jag kör hela mitt system på ett batteri så måste jag använda mig av ett LC-filter för att ta bort de kabelbundna störningar som kommer från ESC/BEC. Se skiss på kopplingsschema nedan.

    Modifiering av modellen
    För att öka sidrodrets effektivitet så har jag förstorat det på samma sätt som dadde. Dvs kapat bort roder samt del av fenan och ersatt med ett större roder.

    För att kunna placera och även ändra på utrustning i modellen har jag tagit upp ett hål i flygkroppen under vingarna. Jag har även tagit upp ett hål från det här utrymmet till det främre utrymmet (batteripplatsen) för dragning av kablage.

    För att fästa kamera och videosändare har jag gjort mig en egen "pod". Det ser i stort sett ut som de kommersiella varianterna. Ganska enkelt att bygga egen så det gjorde jag.

    Modifiering av servo för 180°-rotation
    Vanliga servon behöver vanligtvis modifieras för att kunna rotera 180°. Nedanstående video visar vas som ska modifieras i servot. Jag har dock blivit rekommenderad att inte använda SMD-motstånd. Då jag använder mig av ett Hitec HS-65MG fann jag även att jag behövde andra värden på motstånden.
    3300Ω (grön kabel)
    2200Ω (röd kabel)
    http://www.youtube.com/watch?v=KUvjcHdq3JA

    LC-filter
    Enkelt att göra själv, du behöver bara en kabel, en kondensator och en ferritring.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1339007

    Kamerahölje för kortkameror
    Många kameror (ofta de billigare) har inget eget hölje utan levereras i form av ett kretskort. Uppenbarligen är detta ganska känsligt så ett hölje rekommenderas. I mina bilder kan man se två olika typer av kamerahöljen för kortkameror (board cameras). I den senare varianten har jag minskat storleken markant samt gjort uttag för OSD-anslutning för justering av olika parametrar. Höljena samt även tilt-fäste är gjort i KYDEX-plast som
    jag varmt kan rekommendera. Det är enkelt att arbeta med och relativt billigt.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1340494
    http://www.knifekits.com/vcom/index.php?cPath=41_54_136

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	my-setup.jpg 
Visningar:	194 
Storlek:	29,6 KB 
Id:	16681Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	powersetup.gif 
Visningar:	179 
Storlek:	48,3 KB 
Id:	16684Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100615@101232-DSC04877.jpg 
Visningar:	181 
Storlek:	38,0 KB 
Id:	16693Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100615@101232-DSC04874.jpg 
Visningar:	176 
Storlek:	27,6 KB 
Id:	16694Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101123@150150-IMAG0280.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	16690Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101123@150040-IMAG0273.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	78,3 KB 
Id:	16689Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101123@145950-IMAG0269.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	48,1 KB 
Id:	16686Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101123@150010-IMAG0271.jpg 
Visningar:	148 
Storlek:	49,3 KB 
Id:	16687

  2. #2

    Standard

    Fy fan det här ska bli skoj, jag som tycker min twinstar e trång med alla prylarna å du ska knö ner samma saker i en easystar
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Jag har faktiskt redan tappat lite intresse för min EZ*. Har insett att jag absolut inte gillar att bara styra mha sidrodret. Inducerad roll är, enligt mig, en styggelse.

    Så om jag hittar någon som är tillräckligt intresserad så gör jag mig nog av med den och skaffar en Skywalker eller en Eaglewing. Men jag måste hålla med om att det i övrigt är en mycket smidig plattform och mycket tålig.

  4. #4
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag har faktiskt redan tappat lite intresse för min EZ*. Har insett att jag absolut inte gillar att bara styra mha sidrodret. Inducerad roll är, enligt mig, en styggelse.

    Så om jag hittar någon som är tillräckligt intresserad så gör jag mig nog av med den och skaffar en Skywalker eller en Eaglewing. Men jag måste hålla med om att det i övrigt är en mycket smidig plattform och mycket tålig.

    Går ju fort att modda dit skevroder )

    //Matte

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag körde en Ezstar förut som FPV kärra.

    Sammanfattningsvis så kan jag säga såhär.

    Den var grymt nice att hotdogflyga med (lågt, mellan träd etc.) Jämnfört med min Skywalker så var den mycket smidigare.

    Det som var dåligt med den var att det (för mig iallafall) var praktiskt taget omöjligt att eliminera alla störningar då alla grejor och kablar skall in i den trånga kroppen.

    Lycka till med bygget och glöm inte att modda med skevar den är kul som attan och det blir nog en till för mig framöver.


    MVH / Kajaken

  6. #6

    Standard

    För övrigt håller jag även på med en enkel markstation i en inredd gammal verktygslåda.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101129B04.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	26,1 KB 
Id:	16699Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101129B01.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	33,0 KB 
Id:	16696Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101129B02.jpg 
Visningar:	152 
Storlek:	36,2 KB 
Id:	16697Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101202-dvr+batt.jpg 
Visningar:	245 
Storlek:	42,4 KB 
Id:	16700
    Senast redigerat av Boopidoo den 2010-12-03 klockan 14:07.

  7. #7

    Standard

    Jag flyger redan med den. Störningarna försvann efter att jag bytte ut min SuperSimple ESC till en Turnigy Plush ESC samt placerade ett LC-filter på strömförsörjningen till kamera och videosändare. Men du har rätt med att den är lite liten inuti. Ska ta och laga Ugglan tror jag, den var både rolig att flyga, lastade mycket och otroligt enkel och billig. Tillsammans med en FY-20 borde den bli perfekt.

    Men jag ska nog ta och skära ut lite skevroder iaf.

  8. #8
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Finns bra guide på rcgroups..

    //Matte

  9. #9

    Standard

    Har du någon länk du kan rekommendera? Jag hittar massor av tips och länkar och har även en AXN Floater Jet / Cloud Fly (mycket lik EZ*) där servona är förmonterade i varje vinge så jag vet ungefär hur jag kan göra.

  10. #10
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=350408

    Kolla efter aileron mod..

    //Matte

Liknande ämnen

  1. Installation av Thomas Scherrer LRS
    Av ironchefola i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 09:53
  2. Thomas Scherrer LRS instalation via modul pins futaba
    Av Kjelle köttspak i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 15:42
  3. Remzibi lödningar, installation osv
    Av jesse78 i forum FPV OSD
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 13:25
  4. Servojitter med Thomas Scherrer LRS och RVOSD G5??
    Av kajakmannen i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-14, 12:45
  5. motor installation
    Av Agaton.sax i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •