Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Fr-Sky binder men inget servo rör sig

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard Fr-Sky binder men inget servo rör sig

    Tänkte höra om det finns någon som kan hjälpa mig här.

    Jag har precis fått min Fr-Sky hack-modul med expresshantering av Ove på Airmedia.
    Detta är min första 2,4a någonsin.
    Radion jag har som uppgraderingsobjekt är en gammal JR Max 6.
    Innuti var det ganska enkelt, hela HF modulen satt för sig på ett eget kretskort där en normal löstagbar modul brukar sitta.
    Och kopplad till den var det bara 3 kablar, mätning visade att brun var + på 12 volt, röd va - och orange måste då vara signal/PPM och visade runt 2,5-3 volt beroende på spakutslag (vanlig DC mätes).
    Hackmodulen löddes i enligt konstens alla regler.

    Nu till själva testerna.
    När jag slår på sändaren lyser Fr-Skymodulens diod och jag gör som det står.
    - Ställer först om sändaren till PPM (PCM som standard) (har provat båda varianterna för säkerhets skull).
    - Stänger av och startar sändaren med F/S knappen intryckt, släppe efter 5 sek och dioden börjar blinka fort.
    - Har kopplat servo på mottagaren och trycker nu in F/S knappen på densamma och slår sedan på strömmen.
    - På mottagaren (8 kanalaren) tänds så både en grön och en röd diod, och efter ca 1,5 sekund börjar den röda dioden blinka snabbt.
    - Släpper bindknappen (F/S) på mottagren och stänger av den och sändaren
    - Jag har även provat att hålla in bindknappen i upp till 1 minut, men det händer inte mer, bara fortsätter att blinka på samma sätt.
    - Startar sändare och mottagaren normalt
    - På sändaren lyser dioden röd/orange. På mottagare lyser den röda dioden, dessutom lyser den dioden som tidigare lyste grönt nu orange fast svagare. Alla med fast sken.
    - Stänger jag av sändaren så släcks den orange dioden på mottagaren och den röda dioden blinkar långsamt. Slår jag på sändaren så tänds den orange dioden igen och den röda lyser med fast sken. detta inom 1 sek. (möjligen kan man ana ett litet flimrande på den orange dioden)

    Problemet jag har är att jag aldrig får funktion på mina servo kopplade till mottagaren (HS-81 och nått billigt men nytt och testat Turnigy servo). Inte heller från ESCn med motor inkopplad.
    När jag slår på mottagaren rycker servona som de brukar, så ström finns det på dem, men ingen reaktion efter det.

    Jag har provat med en annan mottagare också med exakt samma resultat.

    Någon som har en ide????

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Symptomen du beskriver tyder på att modulen fungerar men får ingen PPM-signal. Prova och se om du har fått tag i rätt ledare för PPM-signalen. I radion kan det finnas stift som ger 3 - 10 volt men som inte är PPM-signalen. De har andra ändamål i radion; indikering, RF, osv. Tyvärr har jag inget schema eller beskrivning på din radio, så jag kan inte hjälpa dig med fler detaljer.
    Om det finns någon med en sådan radio - kan den personen kanske hjälpa dig.
    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hej jag hade min sändare för nära mottagaren när jag försökte binda o då gick det inte när jag tog bort sändaren en bit från mottagaren då gick det att binda dom

    Mvh Leo

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Symptomen du beskriver tyder på att modulen fungerar men får ingen PPM-signal. Prova och se om du har fått tag i rätt ledare för PPM-signalen. I radion kan det finnas stift som ger 3 - 10 volt men som inte är PPM-signalen. De har andra ändamål i radion; indikering, RF, osv. Tyvärr har jag inget schema eller beskrivning på din radio, så jag kan inte hjälpa dig med fler detaljer.
    Om det finns någon med en sådan radio - kan den personen kanske hjälpa dig.
    Lycka till!

    Mvh
    Ove
    Tja, det skulle ju kunna vara så. Men det är två saker som jag tycker talar mot detta.
    1. Kan verkligen sändaren och mottagaren binda utan PPM signal (fast jag kanske missförstått det hela och att de inte bundit?)
    2. Här ser du en bild på sändaren.
    Som man kan se så går det bara 3 kablar till HF modulen; brun, röd och orange.
    Ingen annan kontakt finns mellan modulen och resten av sändaren.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CIMG3868 (Medium).JPG 
Visningar:	134 
Storlek:	96,0 KB 
Id:	16716

    Är det möjligt att denna sändare har inverterad PPM signal?
    hur skulle det i så fall yttra sig i funktionen?
    och finns det i så fall något sätt att får det att funka ändå?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av trapperwolf Visa inlägg
    Hej jag hade min sändare för nära mottagaren när jag försökte binda o då gick det inte när jag tog bort sändaren en bit från mottagaren då gick det att binda dom

    Mvh Leo
    Hej Leo
    Tyvärr gjorde det ingen skillnad.
    Jag försökte på 1m och 3m.

  6. #6

    Standard

    Kolla tx delen och mottagaren är samma versioner, har haft samma problem tills jag såg att mina mottagare hade en etikett med "V2" på sig och de funkar inte mot en V1. Då måste tx uppdateras till V2 eller hitta V1 mottagare.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Om nu vare sig mottagare eller sändarmodul at någon lapp, är de V1 båda två då.
    På sätt och vis förutsätter jag att mottagaren som levererades i kitet passar ihop med modulen.

    Jag har fått erbudande om hjälp med ett ocilloskop så vi kan kolla om det verkligen kommer en PPM signal och hur den ser ut.
    Tar någon vecka dock

  8. #8

    Standard

    Jo det verkar så att du har båda i V1, precis det senariot du har skrivit ovan får jag när jag försöker binda en V2 mottagare mot min V1 modul, skillnaden mot dig är att jag har en JR9 med modul (V1) och ett antal V2 mottagare.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9

    Standard

    Nu kanske jag rör till det ännu mer - men frågan gällde väl V-serien. D-serien har v1 o 2 och den har inte jag själv men den går ju uppgradera. Funderade på ev. byta från V till D och enligt mail från frsky måste man uppgradera både modul och mottagare till V2 (gäller D). Dessutom är D-serien i V2 kompatibel med V-serien, dvs man kan använda sina gamla mottagare utan telemetri då. Men, som sagt, frågan gällde väl hackmodulen = V-serien?
    Så jag gissar på att modulen inte får PPM, eller ev kan den vara kass.
    Och modul - mottagare går binda utan PPM iom man trycker på mode/program för BIND - jfr. tex. Assan som kräver att man rycker i spaken för CH2.
    Och i bilden på radion har du kopplat brun till plus o röd till minus - antar du kollat o mätt, annars brukar det vara tvärtom med färgerna ju?
    Hoppas jag inte blandade ihop nåt, har bara VF modul i 10C o DIYn i 6EX FASST än så länge.
    Senast redigerat av numnutchris den 2010-12-06 klockan 11:06. Anledning: Typo

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Detta är modulen jag köpt:
    http://www.airmedia.se/index.php?act...productId=1227
    Och jo, jag mätte noggrant innan jag kopplade ihop, och mätte igen eftersom färgerna skriker FEL till mig (röd som minus !!!)

  11. #11
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!
    Har du fått modulen att fungera nu?

    Mvh. Carl.

Liknande ämnen

  1. Servo liniärt (dragande o skjutande servo)
    Av INGEMAR NABBING i forum Skalamodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 21:30
  2. Inget snack
    Av Baua i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 23:03
  3. Inget get för wesse
    Av wesse i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 11:38
  4. Inget mail
    Av Ompa i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 20:58
  5. Köp inget på e-outlet.se!
    Av Poteta i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 21:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •