Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Vilken motor

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21
    Jobb
    Kontrolltekniker, Brandman
    Klubb
    Anderstorp Mfk

    Standard Vilken motor

    Ska köpa en motor till min Calmato.

    Ska jag ta en fyrtakt PH FS 52AR-4T MOTOR eller
    en Os46???

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Saito 62 tycker jag..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det beror väl på vad du är ute efter.
    Är det ett skönt ljud så absolut en 4-takt.
    Är det en motor som startar på max ett par slag med fingrarna utan elmotor och andra tunga saker så är nog OS 46 LA ett bra alternativ.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Beror på hur van flygare du är och vad du ska satsa på sen. Har du lite vana så tycker jag att OS55AX är en väldigt bra och prisvärd motor. Om du ska ha en fyrtaktare så är Saito 82 en lätt och mycket effektiv motor. Det är iaf de två motorer jag skulle ha köpt

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Eftersom du är nybörjare är en OS LA 46 mer lämplig än en fyrtaktare. En sån kan du skaffa när du väl lärt dig.

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ett par saker: Calmaton balanserar perfekt med en OS 52/saito 62 i nosen och accen bakom tanken och jag tycker inte att det är svårare att få en sån o gå bra än en tvåtakt..För stor motor på Calmaton och den blir trist o flyga,där gäller verkligen lagom är bäst(jag har flugit en o annan Calmato)
    Går bra med en OS 55 oxå MEN den surplar i sig såpass med bränsle (tvåtaktare gör det) så flygtiden blir begränsad med orginaltanken.
    Dock så blir den riktigt vass med en sån motor för det är bra drag i dem..
    OS LA motorer får vara hur bra som helst men ett glidlagrat kladdmonster är inte min dröm för kladdar,det gör de..
    Och calmatons klädsel föredrar så lite kladd som det bara går..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har inte märkt att en glidlagrad motor skulle kladda på annat sätt en en kullagrad...
    Sen att Calmatons klädsel är helt värdelös är en annan sak...

  8. #8

    Standard

    Köp en ys motor fyrtakt det är en kanon motor, kräver en del nitro men går som fan har en i min calmato:::

    Mvh Budnos51

  9. #9

    Standard

    Jag har hört 2 personer säga något väldigt bra här och det är OS 55AX. Köpte själv den till min 40-trainer som jag sedan hade med mig vidare till en Super Air och som nu sitter i en Extra 300S.. Den är enkel att använda och grymt vass!! Inga problem att hovra en 40-size.. jag hovra min trainer lixom.. *glädje*

    Lycka till!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21
    Jobb
    Kontrolltekniker, Brandman
    Klubb
    Anderstorp Mfk

    Standard

    Vill ha en fyrakt.
    Asp 61 funkar det bra?

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PowerPer Visa inlägg
    Vill ha en fyrakt.
    Asp 61 funkar det bra?
    Det är en tyngre motor med mindre effekt än OS 55AX men funkar nog fint..

    Länk: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8985
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PowerPer Visa inlägg
    Vill ha en fyrakt.
    Asp 61 funkar det bra?
    ASP 4t motorer finns det väldigt blandade erfarenhet av. En del går tydligen jättebra medan andra tappar kompressionen ganska snart. Själv råkade jag ut för detta på en ASP 61 efter ganska måttligt flygande under en sommar. Det vanliga felet är att det läcker i avgasventilen på ett lite skumt sätt. Jag har inte kollat det till 100 % själv men tydligen så läcker det mellan ventilsätet och själva topplocket. Jag har köpt en ny topp till min och fått kompressionen tillbaka.

    /Mats

  13. #13

    Standard

    Har en ASP, den läcker som ett såll. Både i ventiler och vid glödstift. Lagrena glappade så mycket att jag fick byta dom efter en tank. Sen tror jag inte alla är sådana, men det är svårt att veta innan om man får ett måndags-ex.
    Asp är föresten samma motorer som SC, Magnum mfl, onödigt vetande kanske...
    Köpte en Saito 56:a strax efter, vilken skillnad! Lätt startad, låg vikt, grymt bottenvrid och ett ljud som...
    Det finns många bra butiker, men jag köpte Saiton hos Rc-Maffian och fick bra pris samt trevligt bemötande (kan ju vara nog så viktigt så jag nämner det i förbifarten).

    Önskar dig lycka till!

  14. #14

    Reg.datum
    nov 2010
    Inlägg
    21
    Jobb
    Kontrolltekniker, Brandman
    Klubb
    Anderstorp Mfk

    Standard

    Hmm inte bra att dom läcker så
    Vad blir en lämplig propp till en 61:a då?

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PowerPer Visa inlägg
    Hmm inte bra att dom läcker så
    Vad blir en lämplig propp till en 61:a då?
    Tillverkaren rekommenderar en 11x7. Vill du ha högre statisk dragkraft för bättre vertikal prestanda kan du ta en 12x5 istället.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  16. #16

    Standard

    Nu skall jag tillägga att min motor har gått väldigt fint då den väl har gått. Jag tror jag har haft ett enda motorstopp sedan jag köpte den. Det egentliga problem som uppstod var att den blev hart när omöjlig att handstarta. Detta gav mig dock tillfälle att äntligen köpa en starter och det ångrar jag inte. Jag har alltid satt en ära i att handstarta men en starter ger mig mer flygtid och mindre ont i fingrarna Med startern har det aldrig varit problem att starta ASP:en Men på slutet blev den lite orkeslös. Det ska bli spännande att se hur den nya toppen kommer att fungera.

    Om inte budgeten är för snäv så köp en kvalitetsmotor av känt märke. Jag har ingen erfarenhet av YS men jag tror att det är lite overkill för en nöjesflygare. VAd jag försår ska dom ha stora mängder av både nitro och olja för att fungera. Även om det är "top of the line" när det gäller motorer så är det långt mellan reservdelar och försäljare.

    När det gäller ASP ska det nog också sägas att det sällan hörs klagomål på deras tvåtaktare.

    /Mats

    Mats

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Oj oj! Calmato är ju en nybörjarkärra!! En OS 55:a och en .61 fyrtakt kommer inte att göra den kärran rättvisa och underlätta för en nybörjare! Tvärt om motorerna är för starka!Dessutom tunga ,vilket inte undelättar...tvärt om!
    Som jag sagt tidigare så rekommendrar jag en .46 glidlagrad motor eller en .40 kullagrad. Allt annant är "Scheisse fel" (för att traverstera en känd elektronikfirmas slogan) för en novis!
    Lämplig snurra till dessa motorer är en 11x6 eller 12x4. 12x5 eller 12x6 kan användas till en ASP.40:a (Kyosho GX .40)
    APC,Graupner Cam-prop eller RAM är bra propellrar.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Oj oj! Calmato är ju en nybörjarkärra!! En OS 55:a och en .61 fyrtakt kommer inte att göra den kärran rättvisa och underlätta för en nybörjare! Tvärt om motorerna är för starka!Dessutom tunga ,vilket inte undelättar...tvärt om!
    Come on, vad spelar 134 gram för roll på en kärra som väger 2,5Kg? Ligger CG:t rätt blir det kanon! Dessutom har han nytta av motorn i kommande projekt!

    (Jämförde 46AX och 55AX, .61fs kan jag inte försvara)
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2010-12-16 klockan 21:26.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    När det gäller ASP ska det nog också sägas att det sällan hörs klagomål på deras tvåtaktare.
    Gjorde en sökning och såg att du frågat samma sak på Svenskt Modellflyg och även där blir du tipsad om en OS 55AX samt att ASP inte är värd besparingen. Jag hade iaf en 55AX som första motor i min Black Horse Excel 2000 och har varit toknöjd med motorn och att jag la lite mer pengar för att få kvalité OCH prestanda..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01256.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	77,6 KB 
Id:	17113

    Senast redigerat av Kennerdahl den 2010-12-16 klockan 22:45.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför stoppa i en stor motor i en nybörjarkärra när en "lagom" motor funkar så mycket bättre..!?
    När jag tävlar i pylonracing (vilket jag gjort många år) eller hovrar med en kärra vill jag ha kraft i grejerna,det är självklart, men för en nybörjare att sätta i stor motor i tron att det skulle underlätta flygningen...Nä!
    ASP:s .40 motor är faktiskt en av marknadens starkaste sexhalvor (Vassare än OS FX.40) så bara för att motorn är billig betyder inte att den skulle vara av sämre kvalitet än t.ex OS.
    Och sen... i den här hobbyn har man väl inte bara en motor...

    Appropå filmen
    Hade du haft en lättare kärra hade du kunnat landa långsammare... nu såg kärran ut att vara aningen framtung (stora höjdroderutslag), vilket naturligtvis kan vara bra på en nybörjarkärra men inte på en andra mer prestandabetonande kärror som t.ex en pylonkärra.
    Senast redigerat av jaka den 2010-12-17 klockan 17:33.

Liknande ämnen

  1. Bellanca 2.3m vilken motor
    Av Jocke H i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 20:10
  2. Vilken motor till Ultimate
    Av PowerPer i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 23:52
  3. Vilken motor & propeller ska jag välja?
    Av Skrotiz i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-10, 21:48
  4. Vilken motor i en Jamara Yak-54 186cm
    Av perelo i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 13:34
  5. vilken motor bensin???
    Av magnuswrang i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 09:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •