Reklam

Resultat 1 till 13 av 13

mne: Flottrer? Vad att tnka p?

The AirGhosts avatar
    Reg.datum
    Feb 2009
    Inlgg
    26
    Jobb
    Vevar takflkt och kastar vatten.
    Klubb
    Hssleholms mfk, Ripa mfk

Standard Flottrer? Vad att tnka p?

Hej hopp!

Jag har nu gjort slag i saken och ska nu frdigstlla mig en 1/6-Cub p flottrer. I mitt fall handlar det om en TWM Cub p 180cm med en gammal Saito FA45 (troligen i minsta laget men vi fr se hur det gr...) Flottrerna r i glasfiber frn Hacker, byggda fr flygplan mellan 3-5kg vilka br vara lagom till min Cub. Ser skitfint ut ihop!

Min frga nu r vad jag br tnka p. Jag har flugit det mesta men har INGEN som helst erfarenhet av sjflyg, men vatten och bt vet jag r tv viktiga saker, men utver det?
    Hur viktigt r ett vattenroder t.ex? Klarar man sig utan? (Dr r nmligen inget frberett p Hackers flottrer.) Ngra flygmssiga skillnader jmtemot att flyga med hjul?

Jag vore jttetacksam om det fanns ngon vnlig sjl som kunde bidra med lite tips och trix!

Tack p frhand och god jul p er alla!

// Simon

Standard

Flg frvisso bara en funcub med flottrer men det funka tokbra p orrd sn p ett stort flt.. om det r bra att gra det med en krra p 5Kg vet jag inte.. : p

Skillnaden mellan roder och utan blir iaf att du behver ha gaspdrag fr att svnga utan roder fr att styrfrmgan blir mindre knslig, speciellt i lg fart..

God jul p dig me Simon!
    mvh Kenny

Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Se till att ALL elektronik r vattenttt frpackad!
    Retroholic!

Standard

Vid vindstilla kan man klara sig utan vattenroder men minsta det flktar s behver man det annars blir det att ro
    Man ska inte stalla ur krran d man landar utan flygande smyga ned den med lagom motorpdrag och inte dra av frrn pontonerna r nere i vattnet. Sk reda p ngon fullskalakrra p youtube och kolla in landningar s frstr du hur jag menar D man lyckas r njutningen s stor att finansministern funderar p att njesbeskatta det

Mvh Mats J
    Mats Jonsson fdd 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller fre det.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Sm plan och trainers kan man kra utan vattenroder men som sagts s fr man ha rtt s bra gas fr att luftrodret ska gra ngon nytta.
    Det behvs mycket mera kraft fr att lyfta frn vatten n frn fast mark med hjul. Har du lng rullstrcka p grs s kan nog motorn vara lite fr klen.
    Det behvs bara ngon ynka skrma i vingkldseln fr att det ska komma in fukt/vatten som har en vldigt fin drivbnk i vingen fr mgel.

Vlkommen till en trevlig form av modellflyg.

Bt r vl verdrivet?

Standard

Snyggt du gjorde dina egna flottrer.. vad skar du faomen med?
    mvh Kenny

Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

The AirGhosts avatar
    Reg.datum
    Feb 2009
    Inlgg
    26
    Jobb
    Klubb
    Hssleholms mfk, Ripa mfk

Standard

Tack ska ni ha allihop! Vi fr se vad den stackars 45:an orkar med, annars fr man vl investera i en 70:a kanske. Bifogar lite bilder s fr ni se vad det ska bli av det hela... Kommer ni p fler good-to-know-saker om sjflyg och Cubar s bara fortstt posta! Jag r jttetacksam fr ert engagemang! Tack n en gng! // SimonKlicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0083 (Large).jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	39,5 KB 
Id:	17007Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0092 (Large).jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	23,5 KB 
Id:	17008

Standard

Jag satte flottrer p min Tiger 60 frut, och frskte tnka p allt. Minns inte allt,men lser du min "byggtrd" s kanske det ger nt. Flyget flg finfint i alla fall!
    http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=4605
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

The AirGhosts avatar
    Reg.datum
    Feb 2009
    Inlgg
    26
    Jobb
    Klubb
    Hssleholms mfk, Ripa mfk

Standard

Tackar! Sg ju bra ut ven p skidor! =) Har alltid velat ha en toffelcub men vissa saker har visst en tendens att drja p sig. Men vi fr se om det blir en blt sommar 2011 ;-)

Dragons avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    570
    Jobb
    Ja
    Klubb
    hus MFK /Jet-Skne

Standard

Tjenis Spket!
    Vad har hnt? Du har ju ftt upp nsan ur
    skolbckerna och ftt fokus p Cuben! Kul!
    Men om du inte skulle f den frdig nsta r heller
    s kan du ju alltid ta vgarna hr frbi med helin igen och
    d ska du f och brnna lite fotogen i stllet!
    Yehhhhhhhh
    Hlsningar
    Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

The AirGhosts avatar
    Reg.datum
    Feb 2009
    Inlgg
    26
    Jobb
    Klubb
    Hssleholms mfk, Ripa mfk

Standard

Ugg du gamle man! Ja jag r ibland tvungen att f lite distans till all terrori. D r det sknt att ha modellflyget att luta sig tillbaka p! Jag ska frska f loss en 300 i vinter och flyga ngra timmar med, men det blir iaf inte denna sidan nyret. Snart r det vl dags fr flytten ocks. Mycket p gng men vi ska nog kunna lsa ett besk bortt Everd ocks! Hoppas julkortet pryder sin plats!

//Spkis

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

Jag har en 70-fyrtaktare i min Cub (ocks den 180 cm vingbredd). Det behvs nog, nr man har hngt en GoPro-kamera p undersidan r finns inte mycket verloppskraft nr man ska lyfta. Precis som Mats J sger ska man inte stalla ut krran utan smyga ner den med flygfart. Alla landningar jag har gjort hittills har lyckats s det r troligen inget att oroa sig fr.
    http://www.youtube.com/watch?v=Y5uvlFMt5nc

Dragons avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    570
    Jobb
    Ja
    Klubb
    hus MFK /Jet-Skne

Standard

Citat Ursprungligen postat av The AirGhost Visa inlgg
    Ugg du gamle man! Ja jag r ibland tvungen att f lite distans till all terrori. D r det sknt att ha modellflyget att luta sig tillbaka p! Jag ska frska f loss en 300 i vinter och flyga ngra timmar med, men det blir iaf inte denna sidan nyret. Snart r det vl dags fr flytten ocks. Mycket p gng men vi ska nog kunna lsa ett besk bortt Everd ocks! Hoppas julkortet pryder sin plats!

//Spkis
    Du ta Jet-Rangern i stllet s fr vi plats med vra "leksaker" ocks nr vi ska ut till fltet!
    Du r alltid vlkommen hr!
    Jukortet sitter p hedersplats p kylskpet!
    /Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

Liknande mnen

1. sig flottrer
    Av dhanses i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlgg: 2013-06-17, 22:00
  2. I smland har vi ett huvud att tnka med..yehh
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 21
    Senaste inlgg: 2012-07-26, 20:51
  3. Att tnka p innan ni postar ett nytt mne