Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Flottörer? Vad att tänka på?

  1. #1
    The AirGhosts avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    26
    Jobb
    Vevar takfläkt och kastar vatten.
    Klubb
    Hässleholms mfk, Ripa mfk

    Standard Flottörer? Vad att tänka på?

    Hej hopp!

    Jag har nu gjort slag i saken och ska nu färdigställa mig en 1/6-Cub på flottörer. I mitt fall handlar det om en TWM Cub på 180cm med en gammal Saito FA45 (troligen i minsta laget men vi får se hur det går...) Flottörerna är i glasfiber från Hacker, byggda för flygplan mellan 3-5kg vilka bör vara lagom till min Cub. Ser skitfint ut ihop!

    Min fråga nu är vad jag bör tänka på. Jag har flugit det mesta men har INGEN som helst erfarenhet av sjöflyg, men vatten och båt vet jag är två viktiga saker, men utöver det?
    Hur viktigt är ett vattenroder t.ex? Klarar man sig utan? (Där är nämligen inget förberett på Hackers flottörer.) Några flygmässiga skillnader jämtemot att flyga med hjul?

    Jag vore jättetacksam om det fanns någon vänlig själ som kunde bidra med lite tips och trix!

    Tack på förhand och god jul på er alla!

    // Simon

  2. #2

    Standard

    Flög förvisso bara en funcub med flottörer men det funka tokbra på orörd snö på ett stort fält.. om det är bra att göra det med en kärra på 5Kg vet jag inte.. : p

    Skillnaden mellan roder och utan blir iaf att du behöver ha gaspådrag för att svänga utan roder för att styrförmågan blir mindre känslig, speciellt i låg fart..

    God jul på dig me Simon!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Se till att ALL elektronik är vattentätt förpackad!
    Retroholic!

  4. #4

    Standard

    Vid vindstilla kan man klara sig utan vattenroder men minsta det fläktar så behöver man det annars blir det att ro
    Man ska inte stalla ur kärran då man landar utan flygande smyga ned den med lagom motorpådrag och inte dra av förrän pontonerna är nere i vattnet. Sök reda på någon fullskalakärra på youtube och kolla in landningar så förstår du hur jag menar Då man lyckas är njutningen så stor att finansministern funderar på att nöjesbeskatta det

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Små plan och trainers kan man köra utan vattenroder men som sagts så får man ha rätt så bra gas för att luftrodret ska göra någon nytta.
    Det behövs mycket mera kraft för att lyfta från vatten än från fast mark med hjul. Har du lång rullsträcka på gräs så kan nog motorn vara lite för klen.
    Det behövs bara någon ynka skråma i vingklädseln för att det ska komma in fukt/vatten som har en väldigt fin drivbänk i vingen för mögel.

    Välkommen till en trevlig form av modellflyg.

    Båt är väl överdrivet?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    Snyggt du gjorde dina egna flottörer.. vad skar du faomen med?
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  7. #7
    The AirGhosts avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    26
    Jobb
    Vevar takfläkt och kastar vatten.
    Klubb
    Hässleholms mfk, Ripa mfk

    Standard

    Tack ska ni ha allihop! Vi får se vad den stackars 45:an orkar med, annars får man väl investera i en 70:a kanske. Bifogar lite bilder så får ni se vad det ska bli av det hela... Kommer ni på fler good-to-know-saker om sjöflyg och Cubar så bara fortsätt posta! Jag är jättetacksam för ert engagemang! Tack än en gång! // SimonKlicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0083 (Large).jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	39,5 KB 
Id:	17007Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0092 (Large).jpg 
Visningar:	133 
Storlek:	23,5 KB 
Id:	17008

  8. #8

    Standard

    Jag satte flottörer på min Tiger 60 förut, och försökte tänka på allt. Minns inte allt,men läser du min "byggtråd" så kanske det ger nåt. Flyget flög finfint i alla fall!
    http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=4605
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    The AirGhosts avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    26
    Jobb
    Vevar takfläkt och kastar vatten.
    Klubb
    Hässleholms mfk, Ripa mfk

    Standard

    Tackar! Såg ju bra ut även på skidor! =) Har alltid velat ha en toffelcub men vissa saker har visst en tendens att dröja på sig. Men vi får se om det blir en blöt sommar 2011 ;-)

  10. #10

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Tjenis Spöket!
    Vad har hänt? Du har ju fått upp näsan ur
    skolböckerna och fått fokus på Cuben! Kul!
    Men om du inte skulle få den färdig nästa år heller
    så kan du ju alltid ta vägarna här förbi med helin igen och
    då ska du få och bränna lite fotogen i stället!
    Yehhhhhhhh
    Hälsningar
    Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

  11. #11
    The AirGhosts avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    26
    Jobb
    Vevar takfläkt och kastar vatten.
    Klubb
    Hässleholms mfk, Ripa mfk

    Standard

    Ugg du gamle man! Ja jag är ibland tvungen att få lite distans till all terrori. Då är det skönt att ha modellflyget att luta sig tillbaka på! Jag ska försöka få loss en 300 i vinter och flyga några timmar med, men det blir iaf inte denna sidan nyåret. Snart är det väl dags för flytten också. Mycket på gång men vi ska nog kunna lösa ett besök bortåt Everöd också! Hoppas julkortet pryder sin plats!

    //Spökis

  12. #12
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag har en 70-fyrtaktare i min Cub (också den 180 cm vingbredd). Det behövs nog, när man har hängt en GoPro-kamera på undersidan är finns inte mycket överloppskraft när man ska lyfta. Precis som Mats J säger ska man inte stalla ut kärran utan smyga ner den med flygfart. Alla landningar jag har gjort hittills har lyckats så det är troligen inget att oroa sig för.
    http://www.youtube.com/watch?v=Y5uvlFMt5nc

  13. #13

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The AirGhost Visa inlägg
    Ugg du gamle man! Ja jag är ibland tvungen att få lite distans till all terrori. Då är det skönt att ha modellflyget att luta sig tillbaka på! Jag ska försöka få loss en 300 i vinter och flyga några timmar med, men det blir iaf inte denna sidan nyåret. Snart är det väl dags för flytten också. Mycket på gång men vi ska nog kunna lösa ett besök bortåt Everöd också! Hoppas julkortet pryder sin plats!

    //Spökis
    Du ta Jet-Rangern i stället så får vi plats med våra "leksaker" också när vi ska ut till fältet!
    Du är alltid välkommen här!
    Jukortet sitter på hedersplats på kylskåpet!
    /Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

Liknande ämnen

  1. sig flottörer
    Av dhanses i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 22:00
  2. I småland har vi ett huvud att tänka med..yehh
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 20:51
  3. Att tänka på innan ni postar ett nytt ämne
    Av Krille i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 13:37
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 12:26
  5. Om att tänka efter före...
    Av Michael i forum Allmänt och Tips
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 22:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •