Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Esm Lavochkin LA-7 med Seidel ST 70cc 7Cyl

  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    62
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard Esm Lavochkin LA-7 med Seidel ST 70cc 7Cyl

    Hej hopp

    Nu har jag börjat att bygga min LA-7a som har legat i mitt hobby rum i ett bra tag pga tidsbrist.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	89459.jpg 
Visningar:	241 
Storlek:	26,5 KB 
Id:	17034

    Jag har tänkt att stoppa in en 7cyl 70cc seidel motor vilken borde bli jävligt häftig. Den får precis plats

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0509.jpg 
Visningar:	306 
Storlek:	73,4 KB 
Id:	17036 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0512.jpg 
Visningar:	312 
Storlek:	59,4 KB 
Id:	17037

    Började med vingen härom kvällen, som valnligt är det skit tråkigt att limma gångjärn men tyvärr så har man inget val.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0488.jpg 
Visningar:	224 
Storlek:	29,0 KB 
Id:	17038 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0489.jpg 
Visningar:	215 
Storlek:	24,3 KB 
Id:	17039

    Dags för att få dit stället. Innan jag fortsätter så limmar jag alla skarvar jag kommer åt med tunn ca lim speciellt där stället ska sitta. Det gör att limmet impregnerar trät som stärks väldigt mycket och om det skulle vara dåligt limmat från fabrik så kryper limmet in och förstärker dem ställena också.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0491.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	30,4 KB 
Id:	17042

    Jag limmade in insatsen med POLY-ZAP det sitter väldigt bra med det i manualen vill dem att man ska limma med epoxi men det blir väldigt lätt kladdigt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0492.jpg 
Visningar:	219 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	17041 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0493.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	17043 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0495.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	33,8 KB 
Id:	17044

    Då var stället diskruvat och luckan på plats. Jag fick fila lite på klossarna för att det skulle passa bättre.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0496.jpg 
Visningar:	205 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	17045 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0498.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	24,1 KB 
Id:	17046 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0500.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	29,5 KB 
Id:	17047

    Då var jag klar med ena halvan så var det bara att fortsätta med en andra halvan

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0501.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	17048

    Kl 00:12 var halvorna ihop limmade

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0502.jpg 
Visningar:	235 
Storlek:	30,8 KB 
Id:	17049
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0490.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	27,7 KB 
Id:	17040  

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Amir Visa inlägg
    Jag har tänkt att stoppa in en 7cyl 70cc seidel motor vilken borde bli jävligt häftig. Den får precis plats.
    Det ser jäkla bra ut och kommer låta hilma mysigt också.. ett kul projekt du har på G, ska bli kul att följa!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 088
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Dregel!!!!! Den här tråden kommer jag att följa, för en ESM LA-7 eller ESM FW-190 blir mitt nästa projekt i framtiden =)
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  4. #4
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Här går det undan minsan och valet av motor är helt rätt.


    /Lasse
    //Lasse

  5. #5

    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    62
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Mitt största bekymmer nu är att det är så mycket snö vad ska jag göra när jag har byggt färdigt, det kommer att blir jobbigt att vänta tills det blir lite vettigt väder så man kan ta ur kärran.

    Jag byggde lite mer igår faktiskt hihi den är för jäval fin så det går inte att låta bli.

    Jag började med att passa in motor kunde inte låta bli o se om den skulle få plats eller inte.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0514.jpg 
Visningar:	270 
Storlek:	50,7 KB 
Id:	17088

    Det ska vara 160mm från brandväggen till medbringaren, med original distanserna så är det 142mm alltså får jag svarva nya distanser som 16mm längre.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0520.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	33,9 KB 
Id:	17090

    Jippi den får plats men det är tight.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0517.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	46,1 KB 
Id:	17091

    Sen fortätte jag med att göra klar det sista med vingen. Man få mäta fram var man ska borra för pinnfästerna både i kropp och i vingen. Det var inte lätt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0525.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	42,8 KB 
Id:	17092 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0523.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	26,2 KB 
Id:	17093

    Man får även borra hål för skruvarna oxå.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0521.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	25,8 KB 
Id:	17094

    Både höjdroder och sidrodret styrs med vajer inkage, jag bytte ut vajern till 0,5mm vajer från MP-Jet jag tyckte att den vajer dem skickar med var lite för dålig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0526.jpg 
Visningar:	189 
Storlek:	79,5 KB 
Id:	17095 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0527.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	43,9 KB 
Id:	17096

    Man får även borra hål i för styrpinnarna för höjdrodret både i kropp och höjdroder, dock får man med en mall så det är ganska lätt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0531.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	23,8 KB 
Id:	17097 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0532.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	18,2 KB 
Id:	17098 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0534.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	40,8 KB 
Id:	17099

    Dags att limma fast höjdrodern med epoxi, för att inte kladda ner hela kärran så tejpar jag runt skaren för att lätt kunna avlägsna överbliven lim.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0535.jpg 
Visningar:	156 
Storlek:	29,6 KB 
Id:	17100 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0539.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	19,6 KB 
Id:	17101 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0540.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	24,9 KB 
Id:	17102

    Så lång kom jag igår nu får vi se när nästa tillfälle ge det är ju en massa annat så ska fixas nu :-(.

    Det enda negativa jag har att säga så här lång är att det var inte lätt att borra hålen i kroppen och vingen för pinnfästerna, det är inte lätt att mäta sig fram så som dem beskriver i manualen (väldigt dåligt beskrivning på det). Det hade underlättat en hel del och dem med hjälp av riggar i fabriken hade gjort någon form av markering i både kroppen och vinghalvorna.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0518.jpg 
Visningar:	200 
Storlek:	34,5 KB 
Id:	17089  

  6. #6

    Standard

    Vädra den. Så den ser mer riktig ut.
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Amir Visa inlägg
    Mitt största bekymmer nu är att det är så mycket snö vad ska jag göra när jag har byggt färdigt, det kommer att blir jobbigt att vänta tills det blir lite vettigt väder så man kan ta ur kärran.
    Charter till värmen och flygning kanske?

    Förstår att det kliar i fingrarna på dig.. jag vill också se bygget stå klart..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  8. #8

    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    62
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Charter till värmen och flygning kanske?
    Ja det hade varit något

  9. #9
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Amir.

    Intressant bygge, speciellt med den motorn. Du kommer nog inte att bli besviken för den motorn har en härlig gång när den väl fungerar som den ska.
    Det kunde vara intressant att höra vilka specifikationer den har, tycker mej se att motorn är en licenstillverkad sak. Stämmer det?
    Jag har ju själv flugit med en Seidel ST 770 i min Stearman PT-17 under att antal år och fått lära mej en hel del hur den ska hanteras.

    Alla stjärnmotorer har ju en tendens att vilja släcka dom nedre cylindrarna och min Seidel var inget undatag. Receptet mot det är att sätta in ett bra ombordglödsystem.

    Jag skulle mycket väl kunna tänka mej att bygga en LA-7, men jag vill gärna följa ditt bygge först.
    /Lelle

  10. #10

    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    62
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Hej Lennart

    Ja vad vi har fått reda på så ska motorerna vara licenstillverkade, dem är byggda i Indien sen kommer dem till Seidel där varje motor provkörs innan dem skickas ut till oss återförsäljare. Sen finns det en del motorer som går direkt från fabriken som sälgs lite billigare och dem motorerna är inte testade. Hittills har vi sålt 16st av dem och ingen har klagat på något än så länge.

    Jag köpte min motor samtidigt som kärran eller rättare sagt så köpte jag LA-7an för att den hade tillräkligt stor kåpa så att motorn skulle få plats i den samtidigt så skulle inte ekipaget bli för tung så man får bra flyg prestanda.

    Jag har kört min motor i bänk med 5% aero save olja och metanol. Motorn var väldigt lättstartad man jag har inte några mätdata på den. Det jag märkte precis som du beskriver så kunde den nedre cylindern slockna när man körde på tomgång, så fort man kopplade på glöd så gick den mycket bättre.

    Jag hade tyvärr ingen automatisk ombordglöd system utan körde med en Ni-ch acc på 15A. Nu kommer jag att stoppa in 3-7cyl ombordglöd från Microsens med en 3,7volts acc på minst 10A.

    Seidel säger att det inte behövs någon nitro i soppan men jag kommer att köra med 5-10% i alla fall.

    LA-7an är jävligt läcker dock gillar jag inte att vingen inte är delbar den är lite jobbigt att förvara den i hobby rummet på ett vetigt sätt.

  11. #11

    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    62
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Vi hade visst filmat min motor det är första eller andra gången jag startar motorn, det jag glömde skriva innan var att ventilerna var inte perfekt in justerade men dem var inom specen. jag tycker att dem ska vara ställda exakt för att man ska få så bra gång och lika förbränning i varje cylinder.


  12. #12

    Standard

    Grymt fin motor det där och du har snickrat en toppenfin motorbock också..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  13. #13

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Är det den lilla La 7an? eller den större med 203cm spv?

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  14. #14
    Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Amir.

    Känner väldigt väl igen ljudet från en Seidel. Dom går grymt bra bara när dom väl är inkörda. Jag har kört på 6% aerosynt och 10%nitro med en 24x8 snurra, det har varit rätt medicin för min motor. Precis som du skriver så finns det dom som kör utan nitro och jag har provat det också, men fått sämre effekt. Jag har också kört med microsens ombordglöd med en 10Ah lipoacc och den räcker gott & väl. HAB byggde ihop den till mej.

    Du kommer ju också att få betydligt lägre vikt än jag har på min Stearman (13 kg) och dessutom har du bara 1 vinge så du kommer att få en bra kombination.

    Lycka till
    /Lelle

  15. #15

    Reg.datum
    Oct 2009
    Inlägg
    62
    Klubb
    växjö/ljungby RC klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Är det den lilla La 7an? eller den större med 203cm spv?

    MVH K-Å
    Det är den större
    http://hab.se/Default.aspx?tabid=113...roductID=15894

  16. #16

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Dog denna tråden? Jag vill ju se fortsättningen av bygget och provflygningen

  17. #17

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Vilket lustigt sammanträffande, ska man se fortsättningen på denna byggtråd får man nog själv bidra med det då det verkar som om just denna modell numera står i mitt hobbyrum.
    Ska visserligen köras med en Saito 4T boxer bensin.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S1890001.jpg 
Visningar:	173 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	35304   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S1910001.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	61,5 KB 
Id:	35305  

  18. #18
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Sv: Esm Lavochkin LA-7 med Seidel ST 70cc 7Cyl

    Då får man hoppas att den så småningom får känna gräset från fältet under hjulen.
    Ska hur som haver bli intresant att följa tråden

    Skickat från min HTC One X+ via Tapatalk 2
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #19

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Snart klar...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S2050020.JPG 
Visningar:	169 
Storlek:	88,8 KB 
Id:	35823   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	S1950032.JPG 
Visningar:	159 
Storlek:	83,2 KB 
Id:	35822  

Liknande ämnen

  1. UMS seidel 7-35
    Av Saito i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 19:47
  2. SEIDEL i konkurs???!?
    Av Methanolover i forum Bensinmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 22:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •