Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fasa av kanter på roder

  1. #1

    Standard Fasa av kanter på roder

    Hej kära rc flygare!

    Kan berätta lite kort hur långt jag kommit, har skärt ut alla mallar och sedan skärt ut frigoliten med hjälp av mallarna, blev inte direkt så himla bra. Fick ta ett rakblad för att lyckas skära så fina snitt som möjligt, skar dock mitt finger en gång, så lite blodigt blev det (a). Hur som helst, har kommit till mina roder, ska skära ut kanterna med 45 graders vinkel, men jag förstår inte vart man skall göra det på rodret. Gör man detta för att rodretska kunna röra på sig så att det inte blockeras av andra delen som rodret sitter på?

    Och jag har även sett bilder på andras flyg, deras snitt blir så himla fina till skillnad från mina blir lite avis. Köpte 10mm cellplast, var det minsta jag kunde finna i barkarby igår kväll.


    Tack

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Vad är det du bygger? Gärna lite bilder och/eller länkar till ritningar..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    En bra kniv är ett måste när man jobbar med skumplast.
    Har du skämt spetsen på bladet så att det fransar i plasten så måste du slipa eller bryta av bladet eller byta till ny kniv.
    Har du tillgång till en värmekniv så kan det också fungera men man måste ha helt jämn hastighet så att det inte blir smältgropar i plasten.
    Man brukar kunna hitta billiga brytbladsknivar på stormarknader i 10:- avdelningen.
    Passa på ett köpa en stållinjal så att dina snitt blir raka. Aluminiumlinjaler är inte så bra.
    Tänk på att vingar och roder måste vara styva så - annars kan du inte få rodren att röra sig.
    Vinkeln är som du säger för att rodren ska kunna röra sig - framkantens undersida av den rörliga delen.

  4. #4

    Standard

    Ritning på planet: http://www.oestling.net/flyghorna/sally/sally.htm

    Alltså jag har en hyffsat vass kniv hemma, som det är möjligt att byta bladen på, bytte till en helt ny vass men det blev ändå vid vissa ställen små gropar där de små skumplasten går sönder.
    En värmekniv, hmm låter som något väldigt bra. Läste precis om de, verkar vara rekommenderat.
    Är det möjligt att tillverka en sådan själv, eller kostar de inte så mycket kan jag nog dra iväg och köpa en men.

    Har tänkt på att använda något annat material än cellplast, som t.ex. trä, av balsa och göra efter samma princip, skulle bli mycket snyggare och även tåligare?

  5. #5
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Att bygga en Sallly i 10mm cellplast är nog inte lätt. Du borde försöka få tag på 3mm eller 6mm Depron istället, de är betydligt lättare att jobba i.

    /Martin

  6. #6

    Standard

    Jag har varit i byggvaruhus men inte lyckats finna cellplast på 3-6mm, det minsta var 10mm.
    Något tips på var jag kan inhandla dessa, helst inte beställa, bor i Sthlm

  7. #7
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Depron brukar finnas på kakelfirmor, men med lite tur så borde någon Stockholmare få tummen ur och ge dig ett svar på denna fråga... väntar med spänning på vem som hinner först

  8. #8

    Standard

    Kör från Bällsta bro i Sumpan mot Bromma stormarknad ,
    på höger sida finns det en kakelfirma,

    Växel: 08-56480380

    Telefax: 08-988620
    Adress
    Karlsbodavägen 13 C
    168 67 BROMMA



    Hemsida
    www.kakelpalatzet.se

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Söders RC:
    http://www.sodersrchobby.se/sodersrc...30&code=150200

    Autopartner om du ändå vill beställa:
    http://www.autopartner.se/byggmateri...n-c-507-1.aspx

    Edit, jag har oxå köpt hos KakelPalatzet i Bromma, men det kan löna sig att ringa innan och kolla att de har hemma...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Rädda roder - hur fästa?
    Av dap i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 07:18
  2. limma roder..
    Av kenneth67 i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 00:29
  3. Hur fäster ni era roder på depronisar?
    Av Krille i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 12:08
  4. Löstagbart roder
    Av Vismund i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 13:19
  5. Roder, vilket håll är rätt?
    Av Hamilton i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 21:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •