Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Sidenklädsel-varpens riktning

  1. #1

    Standard Sidenklädsel-varpens riktning

    Hej och God Jul till ”allihopa”,

    Jag håller på att färdigställa en Ö1 Tummelisa i skala 1:6. Var i början inställd på att klä med någon modern plastfilm, men ändrade mig i sista stund och klär nu med siden istället. Detta gjorde jag på alla modeller för si sådär 30-40 år sedan, men nedanstående frågeställning har fallit i glömska.

    Och så den stora frågeställningen avseende vingens ovansida; skall sidenet och dess varp läggas längs (parallellt) med vingens bak-/framkant eller spryglarna?

    I en gammal bok (från KSAK) jag har om att bygga modellflygplan, skriver man att varpen skall läggas parallellt med spryglarna. Tittar jag på MJD’s video tycker jag mig se att Mats Johansson gör likadant. På en eminent hemsida www.modellbygge.se/siden.htm står det tvärtom och Ulf skriver att varpen skall läggas parallellt med bak-/framkant.

    Alltså, vilket är rätt?...eller spelar det ingen roll hur jag gör? Jag tänker mest på ”sjunket” mellan spryglarna.

    Förstås ska jag testa, men hoppas ändå att någon kan svara på detta!

    Örjan Björnsson

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    När jag klär med siden har jag alltid ha varpen parallell med vingframkanten för att minimera insjunkningen mellan spryglarna. Så tror jag de flesta som klär med textilmaterial brukar göra.
    Kom också ihåg att inte sträcka tyget för hårt längs med spryglarna då detta också kan ge upphov till överdriven insjunkning mellan spryglarna.

    Beskrivningen av hur sidenet ska appliceras som finns på modellbygge:se är helt korrekt.

  3. #3

    Standard

    Michael,
    Tack för råden och för mig låter det helt logiskt med varpen längs fram-/bakkant preciasdu skriver och som Ulf skriver på modellbygge.se. Om det är så att varpen krymper mer än inslaget så blir det nästan självklart.
    Antar dock att jag en gång i tiden följde råden i ovan nämnda bok och jag minns också att mina modeller var snyggt klädda, så man blir ju lite fundersam på hur det egentligen bör vara./Örjan

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Var är alla byggbilder?!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Standard

    Här är några/Örjan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101213 (2).jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	17282   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101023 (1).jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	61,2 KB 
Id:	17283  

  6. #6

    Standard

    Siden är väl underbart själv har jag en Spacewalker klädd i siden. har ingen bättre bild dock om någon skulle undra sitter det en OS 160 4t innuti.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC01082.jpg 
Visningar:	122 
Storlek:	48,8 KB 
Id:	17285

  7. #7
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det ska bli trevligt att se den där i luften, i sommar? :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Roligst att Du tagit detta beslut att klä med siden. Först det finns en del olika sidenkvaliteer på marknaden.
    En del siden krymper inte så mycket och andra krymper normalt d.v.s. mågot bättre. Mitt råd är att Du först lackar
    de lister o ytor som sidentyget skall fästas emot. Lacka gärna 3 ggr och slipa lätt mellan lackningarna med ett 400 papper.
    Klipp ut ur sidentyget en sidenbit som är cirka 5 - 6 cm längre och bredare än ytan Du skall klä med.
    Lägg sidentyget mot vingen och tag fram en fin pensel och lite aceton. Nu skall Du punkta med acetonet genom sidenet
    mot den tidigare lackade ytan Punkta i 4 hörn. Var noga med att sidenduken ligger plant och inte är skrynklat.
    Nu utökar Du med ytterligare punktrer kanske 15 - 20 punkter och hela tiden försöker Du att spänna tyget över ytan.
    Nu -r det läge att med utspädd dope eller zaponlack lacka även de ytor som återstår att fästa samt när detta torkat
    gå över listerna igen. När hela vingen eller ytan är fäst skall Du med ett absolut nytt rakblad skära rent och låt gärna
    sidenet gå över framkanten 3 - 4 mm. Lika så över bakkanten.
    När hela vingen är färdigklädd skall ytan vattensprutas helst med en fin vattendimma. OBS Det är inte meningen att
    Du skall göra vingen dyngsur. Lägg vingen rakt och så att luft kan strömma över och under vingen.
    Låt torka minst 48 timmar. Sedan skall Du lacka vingen och det ber jag att få återkomma till.
    Obs Det finns en perfekt zaponlack (som i gamla tider att köpa på SMFF kontor i Ålleberg Falköping.
    85 kr för en liter. Men denna är så tjock att den absolut måste spädas. Då skall Du köpa cell.förtunning på en
    riktig billackeringsfirma. Deras cell.förtunning är så mycket bättre än andra billigare förtunningar.
    Sedan skall vi komma till ett blandingsförhållande och inte glömma ricinoljan.
    Lycka till och god jul Ingemar Nabbing Falköping

  9. #9

    Exclamation

    Tack för råden och tipsen

    Jag har så här långt gjort på följande sätt:
    -alla ytor som sidenet ska fästas mot har jag lackat 4 ggr med limlösning (50% cellulosalack o 50% aceton), efter andra gången har jag slipat lätt.
    -en 5:e strykning har jag gjort på alla ytterkanter, typ framkant, bakkant, vingspets, longeronger etc.
    -klippt till siden med ca 2-3 cm överhäng och passat in detta på ytan.
    -blött sidenet med blomspruta så det är nästan helblött
    -slätat ut det blöta sidenet försiktigt och lätt så inga veck eller insjunk finns
    -penslar på med ren aceton på alla ytterkanter och gnider försiktigt fast sidenet med fingret.
    -upprepar detta när sidenet har halvtorkat, annars finns risk att det släpper här och där.
    -låter sidenet torka och spänna fullt ut över hela ytan innan jag penslar fast med aceton på övriga fästytor, typ spryglar eller liknande fästpunkter
    -lackar med ovanstående limlösning alla fästpunkter innan själva dopningen. Detta för att dope och zaponlack inte hinner igenom limlagret förrän de själva har torkat och hunnit börja spänna.

    Så nu ska jag snart börja dopa när snöstormarna upphört och man inte behöver jaga snö varje dag.

    Så här har jag tänkt göra och om detta är fel, så HOJTA till:
    -gå över alla ytor med mjuk pensel och tunn dope (50% dope o 50% förtunning). Håller ytan lodrätt för att inte lacken ska rinna igenom. Dope och förtunning har jag köpt från Hobbyträ.
    -detta har jag tänkt göra tills sidenet är helt mättat, kanske 6-8 strykningar totalt.
    -nu när jag vet var jag kan få tag på zapollack så blir det nog tre strykningar med tunn dope och resten med zaponlack (sannolikt också förtunnad) som är lättare

    Ingemar: Det var ju en överraskning att zaponlack finns att tillgå. Har inte hittat detta någonstans, fast jag har inte varit så ivrig sökare heller fram tills nu!
    Senast redigerat av Örjan den 2010-12-23 klockan 16:24.

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Aahh... ljuva doft av cellulosalack! Man blir riktigt nostalgisk.
    Men å andra sidan så finns det inget vackrare än en sidenklädd kärra, så det är väl värt jobbet.

    Zaponlack? Har du försökt med Östra Färghandeln vid Värnhemstorget i Malmö?? (Inte så långt dit va?)
    Senast jag var där kunde man fortfarande ha med sig en glasflaska i lämplig storlek, så tappade dom upp medans man väntade.
    Ett annat tips är att köra till Limhamns Skeppshandel och köpa en burk Spännlack. Blanda med 50% Zaponlack eller Cellulosalack, perfekt.

    Arbetsgången att klä verkar helt okej. Lackar man direkt på en blöt sidenyta så kan det bli vitt av vatten efter första strykningen, men det försvinner vid nästa strykningar.

    När du väter sidenet, ta en moddlare (liten flat pensel) och dra 'på tvären' med lacket. Risken är att man annars väter för mycket och får lackklumpar i klädseln.

    Och...
    Vädra ordentligt!!!
    Lackdoft kan irritera oinvigda å det grövsta...
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Thomas,
    Tack, det var ju nära, några mil bara.
    Har inte Hobbyträ's dope samma spännförmåga som den spännlack du nämner?..har ju några dl av just denna dope!
    Den blandning med spännlack du föreslår, blir inte denna ganska tjock om du inte förtunnar?
    /Örjan

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Örjan Visa inlägg
    Thomas,
    Tack, det var ju nära, några mil bara.
    Har inte Hobbyträ's dope samma spännförmåga som den spännlack du nämner?..har ju några dl av just denna dope!
    Den blandning med spännlack du föreslår, blir inte denna ganska tjock om du inte förtunnar?
    /Örjan
    Jag har oxå provat Hobbyträ's s.k. dope, och kan bara konstatera att vanlig cellulosalack är lika bra.
    Zaponlack har dock inte samma oljeinnehåll, är m.a.o. lite tunnare och 'renare'. Jag föredrar Zaponlack före cellulosalack.

    Spännlack i ren form krymper sönder en vinge hur lätt som helst, men utblandat med 50% zaponlack blir det lagom sträckning. Se bara till att lacka symmetriskt på vingen, risken är att man får spänningar annars som inte försvinner.

    Givetvis kan man förtunna med 10-20% förtunning, men då finns risken att man får otäcka rinningar och genomsläpp innanför klädseln. Ta det försiktigt med en flat pensel 'på tvären' och lacka ett flertal gånger istället.
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Tack,

    En gång i tiden lärde jag mig att INTE lacka horisontellt utan vertikalt för att slippa onödigt många droppar under klädseln, så jag fortsätter nog på denna "ovana" och i kombination med inte alltför tunn dope, ska det väl bli bra.

    Nu ska jag ordna Långkål och lite annat inför julafton.
    /Örjan

  14. #14

    Modellflygarns avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    453
    Jobb
    Bygger stora flygplan!
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Hej där!

    Riktigt kul att nån fortfarande klär med siden.
    Det blir ju så mycket snyggare...
    Niklas/
    Absolut söndagsflygare
    http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Liknande ämnen

  1. Sidenklädsel, ovälkommen vidhäftning
    Av Örjan i forum Skalamodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 16:59
  2. Sidenklädsel
    Av uffe i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •