Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Tjo! Spectrum DX6i eller DX7 till mig?

  1. #1
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard Tjo! Spectrum DX6i eller DX7 till mig?

    Hej!
    Sonen har ju skaffat en Spectrum DX6i som han använder. Jag harvar runt med min Hitec Flash 5:a men blir lite avundsjuk när jag ser hur många modeller som finns som Bind and Fly till Spectrum... Eftersom min Hitec börjar bli lite skranglig så tänker jag skaffa en Spectrum istället. Om vi bortser från kostnaden så undrar jag om den enda skillnaden på 6i och 7:an är den extra kanalen? Jag läste om de båda sändarna och specarna var helt identiska för båda modellerna, förutom att DX7:an har uppladdningsbart batteri och 20 modellminnen istället för 10. Själv äger jag ett plan så där räcker DX6i med råge.
    Hur är det med själva byggkvalitén? Grabbens radio har lite väl mycket plast för min smak, ser 7:an likvärdig ut? Är de lika stora? Ser displayen likadan ut?
    Jag skulle ju kunna åka iväg till en butik och klämma och känna men eftersom jag är lite gammaldags av mig känns det inte rätt att få tips och råd av en butik och sedan handla av en annan...
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    ETT plan?! Hur lyckas du med det?

    Har både Futaba 6Ex 2.4 och Spektrum DX6i, kanonnöjd med båda, men som du säger, lite plastiga, tyvärr.
    Skulle dock gärna ha fler modellminnen i båda, då antalet rc-leksaker nu kommit över 20 i antal,
    totalt har jag bara 16 modellminnen, 10 i Spektumen, 6 i Futaban..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    Hej!
    Jag köpte en DX6i förra året och är bara nöjd. En så här 6 modeller senare så skulle jag nog köpt en DX7, kanalerna tar lätt slut...
    Ett annat alternativ skulle kunna vara en DX8 som jag personligen tror är bra.

    Lycka till och God Jul
    Jonas

  4. #4
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Finns det ingen som har 7:an som kan tala om ifall den är lika plastig som 6:an?
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  5. #5
    Patrik Js avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    71
    Jobb
    Transmissioner
    Klubb
    Kongelf MFK

    Standard

    Har haft en MX16 som väl har samma skal som DX7, den har en solid plastig känsla om du hänger med på vad jag menar.
    Jag skulle gå på DX7:an då pengen för en begagnad är väldigt låg.
    DX8:an skulle jag vänta tills våren/sommaren med, då kanske den är färdig provad., nu när bredd provningen är i full gång ;-)

    Allt klart inför matchen?

  6. #6
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Oki, jag tror det lutar åt en ny 7:a i alla fall.
    Det verkar som att det inte blir någon flygning denna matchen men när Hammarby kommer till Kungälv så ska matchen sändas i TV, där vill de ha hjälp istället.

    Vi ska alltså hjälpa till med att släppa matchbollen i en bandymatch, en kille i klubben ska flyga in och släppa bollen.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Undrar fortf hur du bara kan ha ETT
    plan...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Undrar fortf hur du bara kan ha ETT
    plan...?
    Jadu, bara köpa ett och inte två kanske?
    Flygintresset försvann för flera år sedan men när grabben ville prova efter många timmars simulatorflygning så skaffade jag ett plan till oss var. Det blir lite roligare att flyga med än att stå och titta på.
    Så just nu finns det ett plan men troligtvis kommer det att bli fler framöver, vem vet.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har en DX7 som jag haft ett bra tag. Den har skramlat runt i bilen några år nu utan problem. Jag har däremot hört ett par med DX6i som haft lite problem med axeln till snurrhjulet (lätt lagat men frustrerande när det händer). Det ska finna någon liten skillnad när det gäller utslagen i Delta-läget har jag för mig att jag minns från tidigare.
    Håller med dig om att det är kul med BNF som finns i allt från det minsta till större saker. Jag har själv EMBER2 och MCX2 men är sugen på en Blede SR.
    Det är helt otroligt vad konkurrens kan göra med priser. ett par olika "pirater" samt konkurrerande företag med lockpriser har fått 6-kanalarna att komma ner i priser runt 35 SEK inkl frakt till lilla sverige.
    Min röst är alltså på en 7a. Enda "reparationen" är ett nytt batteri efter att det gamla efter ett antal snabbladdningar fått lite hög självurladdning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag har en DX7 som jag haft ett bra tag. Den har skramlat runt i bilen några år nu utan problem. Jag har däremot hört ett par med DX6i som haft lite problem med axeln till snurrhjulet (lätt lagat men frustrerande när det händer). Det ska finna någon liten skillnad när det gäller utslagen i Delta-läget har jag för mig att jag minns från tidigare.
    Håller med dig om att det är kul med BNF som finns i allt från det minsta till större saker. Jag har själv EMBER2 och MCX2 men är sugen på en Blede SR.
    Det är helt otroligt vad konkurrens kan göra med priser. ett par olika "pirater" samt konkurrerande företag med lockpriser har fått 6-kanalarna att komma ner i priser runt 35 SEK inkl frakt till lilla sverige.
    Min röst är alltså på en 7a. Enda "reparationen" är ett nytt batteri efter att det gamla efter ett antal snabbladdningar fått lite hög självurladdning.
    Tackar för inputen. Jag velar fortfarande mellan 6:an och 7:an. Som jag har förstått det så är det ingen större skillnad egentligen (förutom en extra kanal) men känslan i radion är viktig för mig. Det blir nog en tur till Hobbex för att jämföra ändå.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  11. #11
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Sådär, nu är velandet över för denna gången. :P
    Det blev en DX7:a från MFT för 1995 kr. Ingen medföljande mottagare men jag tänkte ändå skaffa bind-n-fly senare, då ingår ju mottagaren.
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Välkommen tebax till oss med högtflygande planer Mr Bintje!
    Ser fram emot episka videoalster i Bergmans anda från er del av Riket,må radion fungera klanderfritt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Välkommen tebax till oss med högtflygande planer Mr Bintje!
    Ser fram emot episka videoalster i Bergmans anda från er del av Riket,må radion fungera klanderfritt..
    Haha, tack!
    Förra gången det begav sig var grabben 6-7 år och filmningen låg väl inte på topp precis. Nu är han 15 så jag ska kräva lite mer stabilitet i filmerna framöver. :P


    Lite frågor har dykt upp eftersom jag är helt ny på 2,4 GHz. Skratta inte nu...
    • Jag har skaffat en Blade 120 SR Bind-N-Fly. Vi vill flyga den båda två (fast inte samtidigt) med var sin sändare. Som jag förstår det måste vi binda om den varje gång vi byter sändare, stämmer det? Finns det någon nackdel med det?
    • Jag sparar helin som modellminne 2. Vi säger att jag trimmar in den efter jag har sparat och sedan stänger av radion. Kommer radion ihåg mina ändringar nästa gång jag väljer minne 2 eller måste jag spara om efter varje ändring?
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

  14. #14
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Jaha då va lugnet slut..snyft

    Get high with hovering
    not drugs

  15. #15

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Poteta Visa inlägg
    Haha, tack!
    [*]Jag har skaffat en Blade 120 SR Bind-N-Fly. Vi vill flyga den båda två (fast inte samtidigt) med var sin sändare. Som jag förstår det måste vi binda om den varje gång vi byter sändare, stämmer det? Finns det någon nackdel med det?[*]Jag sparar helin som modellminne 2. Vi säger att jag trimmar in den efter jag har sparat och sedan stänger av radion. Kommer radion ihåg mina ändringar nästa gång jag väljer minne 2 eller måste jag spara om efter varje ändring?
    ]
    Det är inga problem att binda om. Jag vet inte hur 120 är men de mindre har ingen bindplug. På de mindre är det bara att starta koptern/planet innan sändaren.
    Sedan startar du sändaren med Bindknappen intryckt - och snart är det klart att flyga.

    Modellminnet hålller inställningarna så du ska inte behöva trimma om såvida du inte har "justerat" modellen i en dörr eller mot någon vägg emellan ;-)
    /Patrik
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  16. #16
    roggie_49s avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    220
    Jobb
    Propellerkrökare
    Klubb
    Mawashigeri

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    Jaha då va lugnet slut..snyft
    Såja Wesse, inte gråta nu.
    *Klappar wesse på axeln och räcker över en näsduk*
    -------------------------------
    Rogge, legitimerad Karatekickare.

  17. #17
    Potetas avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    613
    Jobb
    Elektriker och ägare till www.jorgensel.se
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av roggie_49 Visa inlägg
    Såja Wesse, inte gråta nu.
    *Klappar wesse på axeln och räcker över en näsduk*
    Skit i Wesse, han är egentligen bara en elak smålänning och väldigt avundsjuk på oss riktiga Göteborgare!

    Citat Ursprungligen postat av pgrts
    Det är inga problem att binda om. Jag vet inte hur 120 är men de mindre har ingen bindplug. På de mindre är det bara att starta koptern/planet innan sändaren.
    Sedan startar du sändaren med Bindknappen intryckt - och snart är det klart att flyga.

    Modellminnet hålller inställningarna så du ska inte behöva trimma om såvida du inte har "justerat" modellen i en dörr eller mot någon vägg emellan ;-)
    /Patrik
    Det var skönt att höra, då är det bara att köra på då. Tack!
    Nytänd flygare!
    (Nu även med elvisp!)

Liknande ämnen

  1. Spektrum dx6i eller futaba 6ex ?
    Av addde i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 23:39
  2. spectrum dx6i rx
    Av grand14 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 13:47
  3. Aurora 9 eller Spectrum DX8?
    Av Anders G i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 19:31
  4. Trainer kabel till Spectrum DX-7
    Av Sigun i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •