Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: cessna skylane 182

  1. #1

    Standard cessna skylane 182

    Hej, har just köpt ett https://www.radiostyrda-modeller.se/...roduct_id=2288 och undrar om jag kan köra det på 14.8 volts lipo batterier?,tacksamm för svar

  2. #2

    Standard

    Drivlinan i planet är troligtvis anpassad för Lipo med 3 celler så motorn eller fartreglaget kan gå sönder om du kör med 4 celler. Dessutom finns risk för ett felaktigt CG när du har ett större batteri..
    Jag avråder dig att flyga med ett 4S!
    God fortsättning
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Kolla upp om det står några uppgifter på fartreglaget dom kan hjälpa dig.
    Det är viktigt att fartreglaget klarar av att mata dina servon även om du har 4 celler.
    Oftast så klarar reglaget av att mata mindre ström på 5 Volt till radion om mna har 4 celler i stället för 3.

    Med 4 celler jämfört med 3 celler så får man ner strömmen till motorn vilket oftast är en fördel.
    Det viktiga är att du har en propeller som passar till batteriet du använder så att du inte drar för stor ström genom motorn.

    Det ska finnas riktigt enkla fartreglage som inte klara mer än tre celler men risken att det 30-A reglaget som följer med ett så stort plan bara klarar 3 celler är nog inte så stor.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    ska nog beställa lite större 3 cells batterier för att vara på den säkra sidan.

  5. #5

    Standard

    RP 3S 2200mAh 45C
    Vår nya serie med lipo batterier. Dessa batterier håller mycket hög kvalité.
    Batterierna levererar full kapacitet och har låg självurladdning
    Dessa är bästa pris/prestanda som finns att köpa i Sverige.
    Dem går att ladda i 5C, men det är aldrig något som rekomenderas.
    På grund av att vi fått en felaktig leverans, utan T-kontakt, så säljer vi detta parti för otroliga 369kr, detta är ett mycket bra pris!!!

    Spec.
    Capacity: 2200mAh
    Voltage: 3S1P / 3 Cell / 11.1v
    Discharge: 45C Constant / 90C Burst
    Max charging rate: 5C
    Weight: 190g (including wire, plug & shrink wrap)
    Dimensions: 100x25x34mm
    Balance Plug: JST-XH
    Discharge Utan kontakt

  6. #6

    Thumbs down

    Bajkarn: Känns grymt onödigt att köpa värsting Lipot till en RTF-modell, eller?
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  7. #7

    Standard

    vad ska jag ha för batteri till det då?:P
    Senast redigerat av bajkarn den 2010-12-26 klockan 18:10.

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Bajkarn: Känns grymt onödigt att köpa värsting Lipot till en RTF-modell, eller?
    Varför inte? Han får ju bättre prestanda och längre flygtider. Från 1800 till 2200mah ökar ju inte direkt vikt och vingbelastning dramatiskt iaf.. Men det finns ju ställen med bättre priser...
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=746 Superbra o snabb service
    http://www.autopartner.se/desirepowe...334-c-108.aspx Samma här, o dessutom fri frakt!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #9

    Standard

    Batteri sparar man ju på men om du vill ha ett billigare alternativ finns ju alltid hobbyking.com

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bajkarn Visa inlägg
    vad ska jag ha för batteri till det då?:P
    Batterier med ett högt C-tal är oftast dyrare. Du har ingen nytta av lipo som kan ge 99/198 amper i din model som drar 30 amper utan klarar dig gott på ett 1800-2200mA med ett C-tal mellan 20-30.

    Det är en ganska dyr hobby att hålla på med så det är onödigt att köpa drya saker när man inte behöver dem..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Varför inte? Han får ju bättre prestanda och längre flygtider. Från 1800 till 2200mah ökar ju inte direkt vikt och vingbelastning dramatiskt iaf.. Men det finns ju ställen med bättre priser...
    Lite mer flygtid är inte fel om man kan få till ett bra CG med det lite större batteriet.
    Men, värsting lipot med 45/90C är ju waste of money på den modellen, eller hur?
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  12. #12

    Standard

    blir nog 2stDesirePower 2200mAh V6 3S 20C/40C och en Imax C3 LiPo laddare hur lång flygtid tror ni att jag får med dom acken?

  13. #13

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Flygtiden är väldigt mycket beroende av flygstilen.
    Om man "puttrar runt" på minsta fart utan att göra några manövrar eller om man flyger mest på fullgas och håller på med avancerade manövrar gör minst dubbla flygtiden. Det är ju ett stort flygplan så räkna med 5 minuter per laddning så ser du snart hur mycket tid du kan räkna med på dina batterier.
    Jag håller klart med att det är bättre med två batterier än ett värsting som man kan snabbladda i ditt fall.
    Risken är alltid att man blir lite övermodig och ska testa gränserna och då brkar tyvärr flygtiden inte bli så lång ;-) (innan reparation)......
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bajkarn Visa inlägg
    blir nog 2stDesirePower 2200mAh V6 3S 20C/40C och en Imax C3 LiPo laddare hur lång flygtid tror ni att jag får med dom acken?
    Du får ca 22% längre flygtid än med ett 1800mA lipo.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  15. #15

    Standard

    5 minuter per laddning?, mitt wilga som är på 1200 mah,dock inte 1,60m,utan1.20m har ca 17 minuters flygtid

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bajkarn Visa inlägg
    5 minuter per laddning?, mitt wilga som är på 1200 mah,dock inte 1,60m,utan1.20m har ca 17 minuters flygtid
    Det är sjuuuuuk flygtid ju..

    Hur flög du då? hur många watt drar drivlinan?

    Ett annat plan och en annan diskution kanske...
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  17. #17

    Standard

    hahah jaa, men tio minuter en kvarts flygtid borde man kunna få ur det om det är vindstilla och man flyger lungt?här är länken till vilgat Dock hadde jag inte pontonerna när jag klockade 17 minhttp://hobbtek.se/visa_produkt.asp?i...PO+RTF+(2,4Ghz) .

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bajkarn Visa inlägg
    hahah jaa, men tio minuter en kvarts flygtid borde man kunna få ur det om det är vindstilla och man flyger lungt?här är länken till vilgat Dock hadde jag inte pontonerna när jag klockade 17 minhttp://hobbtek.se/visa_produkt.asp?i...PO+RTF+(2,4Ghz) .
    Vilket litet pluttplan.. När blir det en e25 eller e30-size då? Du kan ju flyga lixom..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  19. #19

    Standard

    ska se hur mycket pengar som blir över i sommar när jag bytt crossvem vet?

  20. #20

    Standard

    föressten visst klarar laddaren som följer med cessnat att ladda batterierna som jag beställt? :O

Liknande ämnen

  1. CMPro Cessna 182 Skylane 50
    Av Ålänning i forum Byggdagboken
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 13:35
  2. Cessna 182.
    Av Johnny i forum Bensinmodeller
    Svar: 140
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 20:32
  3. cessna 185
    Av TOBBE2 i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 12:42
  4. Cessna 182 Skylane, ARF, spv 2406mm
    Av js_ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-05, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •