Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Edge 540 med skidor skulle behöva tips och råd!

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Edge 540 med skidor skulle behöva tips och råd!

    hej har monterat skidor på edge 540'in men är inte riktigt säker om det vart bra. det som är gjort är att skidorna är limmade i stället då det vart riktigt glappa innan de limmades . så nu är skidorna i samma läge i luften som de är då det står på backen. kan detta bli ett problem då man flyger?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05195.jpg 
Visningar:	196 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	17366   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05196.jpg 
Visningar:	166 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	17367   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05197.jpg 
Visningar:	168 
Storlek:	38,1 KB 
Id:	17368   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05198.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	44,4 KB 
Id:	17369  
    Senast redigerat av lixxer den 2010-12-26 klockan 17:03.

  2. #2

    Standard

    tror dom kommer haka fast i snön när du lanadar tyvär..

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    du tror det, har testat (ej flugit då) att taxa runt å ju längre jag höll på desto mer glappa vart dom och jag misstänker att om man flyger så kommer dom å röra på sig och det har jag fått förklarat att det ej är bra. men man kanske kan limma med lite vinkel .men då kommer de att vara vinkel på dem även då det är på backen.


    men jag skall flyga på sjön så jag skulle kunna trampa en bana med skotern få är det en packad yta man skall landa på då torde det väl ska kunna gå.

  4. #4
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Har en exakt lika dan kärra med hemma mekade skidor. Mina satt "stenhårt" på ställen. Satt, med tanke på att jag slog bort hela stället på en iskant i dag. Dock så flög kärran ypperligt och inge problem att landa. Det skiljer så lite på vinkeln att det inte märktes att dom "dippade". 3 ggr landade ja innan skidorna låg brevid.....

    edit:
    såg nu att det var en elkärra, jag har en glödare. det borde dock inte göra nån skilnad. Jag hade fast underlag (sjöis) att flyga på....
    Senast redigerat av Guzzten den 2010-12-26 klockan 20:49.

  5. #5

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Talking

    Sätt dit två små kontors gummiband och se till att skidorna vinklas lite uppåt jämfört med hur dom står när modellen står på backen.. vinkeln får du pröva dig fram.. men det räcker oftast med ca 20-30 grader i förhållande till flygplanet i planflykt !!

    När du sen lättar så vinklas skidorna lite uppåt av gummibanden och dom kommer att stå rätt när du landar.. mao ska dom sitta rätt löst på axeln, så dom kan röra på sig..

    Du kan få trimma modellen lite när du väl är i luften.. men det är ju inga problem..

    Funkat för mig i 20 år ... Hoppas det fungerar för dig också !!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	redbull.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	64,2 KB 
Id:	17387
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om jag ser rätt så är det Dubros slow-flyer-skidor.
    Dom brukar funka hyfsat för kärror i 150-300 g-klassen. (kanske liiite tyngre).
    Jag använder Dubros större skidor till min Mini Ultra Stick (den väger ca: 750 g). Fungerar ypperligt till den.
    Men sorry - är det deras Slowflyer-skidor så förstår jag att dom är sladdriga. Skulle tro att din Edge är betydligt tyngre än 300--400 g och i så fall är mitt bästa råd att skaffa större och stabilare skidor. Det är möjligt att dom kan funka på hårt underlag men på lite lösare snö så lär du få för dålig bärighet. Fast det största problemet med dom tycker jag är att dom är så tunna och sladdriga.
    Men deras större skidor (rekommenderade upp till .60 storlek på kärran) är betydligt stabilare - både skidorna och infästningen. Men till .60-kärra...njaaa Vi hade nog lite stabilare grejor på den tiden vi flög .60 metanolkärror under vintern...
    Flygning med skidor är kul så lycka till hälsar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2010-12-26 klockan 23:01.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dacke jocke Visa inlägg
    tror dom kommer haka fast i snön när du lanadar tyvär..
    Gäller att trepunkta varje gång går det säkert bra..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Om jag ser rätt så är det Dubros slow-flyer-skidor.
    Dom brukar funka hyfsat för kärror i 150-300 g-klassen. (kanske liiite tyngre).
    Jag använder Dubros större skidor till min Mini Ultra Stick (den väger ca: 750 g). Fungerar ypperligt till den.
    Men sorry - är det deras Slowflyer-skidor så förstår jag att dom är sladdriga. Skulle tro att din Edge är betydligt tyngre än 300--400 g och i så fall är mitt bästa råd att skaffa större och stabilare skidor. Det är möjligt att dom kan funka på hårt underlag men på lite lösare snö så lär du få för dålig bärighet. Fast det största problemet med dom tycker jag är att dom är så tunna och sladdriga.
    Men deras större skidor (rekommenderade upp till .60 storlek på kärran) är betydligt stabilare - både skidorna och infästningen. Men till .60-kärra...njaaa Vi hade nog lite stabilare grejor på den tiden vi flög .60 metanolkärror under vintern...
    Flygning med skidor är kul så lycka till hälsar
    Roger

    det är slowflyer skidor men om det är dubrows kommer jag ej ihåg, dessa är iaf vad jag vart rekommenderade av umerc och man kanske är lättlurad men går jag in på en rcbutik å blir rekommenderad en vara så vill man ju gärna tro på dem.

    men hur mycket får dem sladdra då? personalen på umerc sa att skidorna kunde komma att fungera som roder om den sladdrar omkring iaf så uppfattade jag dem.

    bärigheten vet jag ej om det blir ett problem eller ej, har taxat runt på lägdan utanför huset å det är bara orörd pudersnö och det gick fint, kunde styra omkring och så. men hur den beter sig om man landar är frågan, den kanske sjunker för mycket.

    skall ta en sväng med skotern imorn eller det blir senare idag om man skall vara noga å kolla sjön kanske är mer kompakt underlag pga vind och ja vad som kan påverka underlaget.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Visst kan det fungera men det beror ju till största delen på hur stor/tung modell du har.
    Dubro's slowflyer/parkflyer-skidor är gjorda i nån tunn termoplast (skulle jag tro) och fästet mot landstället är också i samma material och "ihåligt" - alltså bara tunn plast där stället går igenom. Jag har - även för mina småkärror - förstärkt infästningen med lite pålimmad plywood.
    Dubro's större skidor är betydligt kraftigare (utan att vara tunga) - inte minst i skidinfästningen. Nu är det ett år sen jag använde mina men jag vill minnas att infästningen var gjuten och homogen (inte ihålig) så den är betydligt stabilare - liksom även själva skidorna som också är mycket tjockare och kraftigare.
    Sen kan du ju göra egna skidor också av olika material. Jag har bl a "formbakat" skidor av 0,4 mm ply (på varje sida) med 3 mm depron emellan - ihoplimmat med PU-lim och "bakat" i en träform av 45*45 mm regelträ som jag tog bandsågen och delade i en "skidprofil.
    Undviker du lössnö så kan säkert dina slowflyer-skidor fungera (men dom är lite sladdriga som sagt) men annars skulle jag nog rekommendera lite större/stabilare skidor. Det är vid landningen och taxningen tillbaka som du har mest nytta av stabilare/större skidor.
    ...och nu blev jag ju lite sugen på "snöflyg" också...
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Visst kan det fungera men det beror ju till största delen på hur stor/tung modell du har.
    Dubro's slowflyer/parkflyer-skidor är gjorda i nån tunn termoplast (skulle jag tro) och fästet mot landstället är också i samma material och "ihåligt" - alltså bara tunn plast där stället går igenom. Jag har - även för mina småkärror - förstärkt infästningen med lite pålimmad plywood.
    Dubro's större skidor är betydligt kraftigare (utan att vara tunga) - inte minst i skidinfästningen. Nu är det ett år sen jag använde mina men jag vill minnas att infästningen var gjuten och homogen (inte ihålig) så den är betydligt stabilare - liksom även själva skidorna som också är mycket tjockare och kraftigare.
    Sen kan du ju göra egna skidor också av olika material. Jag har bl a "formbakat" skidor av 0,4 mm ply (på varje sida) med 3 mm depron emellan - ihoplimmat med PU-lim och "bakat" i en träform av 45*45 mm regelträ som jag tog bandsågen och delade i en "skidprofil.
    Undviker du lössnö så kan säkert dina slowflyer-skidor fungera (men dom är lite sladdriga som sagt) men annars skulle jag nog rekommendera lite större/stabilare skidor. Det är vid landningen och taxningen tillbaka som du har mest nytta av stabilare/större skidor.
    ...och nu blev jag ju lite sugen på "snöflyg" också...
    Hälsningar
    Roger
    får försöka få tag i de större skidorna, att göra eget är inget för mig ännu, saknar verktyg och maskiner och viktigast av allt ett ställe å hålla till på, känns enklare och billigare å köpa nya större skidor istället. hade som tänkt kolla sjön idag hur det ser ut men det blåser som bara den så jag tror jag spar energin och bränslet till en annan dag istället.

    verkar kul med snöflyg så tänkte prova mig på det iaf, hoppas du får ta dig ut å flyga vid något tillfälle då, jag hoppas på bättre väder så slår det in för bägge eller bäst av allt alla på forumet så vore det ju bra.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Skall du flyga på fast underlag så skall du givetvis testa dom du har först. Du kan göra som jag gjorde - limma fast en liten bit plywood (med epoxi-lim) på var sida om fästet i skidan, borra sen ett passande hål för hjulaxeln så får du i alla fall ett lite stabilare fäste.
    Gör sen enligt HS Racings tips - sätt en gummisnodd framtill. Jag brukar dock ha en vanlig tråd baktill som stopp så att inte den främre tråden spänner upp skidan alltför mycket när man flyger. Det kan vara lite "pill-jobb" innan vinklarna är hyfsade på båda skidorna men sen brukar det funka bra.
    Lycka till hälsar
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej igen,
    Skall du flyga på fast underlag så skall du givetvis testa dom du har först. Du kan göra som jag gjorde - limma fast en liten bit plywood (med epoxi-lim) på var sida om fästet i skidan, borra sen ett passande hål för hjulaxeln så får du i alla fall ett lite stabilare fäste.
    Gör sen enligt HS Racings tips - sätt en gummisnodd framtill. Jag brukar dock ha en vanlig tråd baktill som stopp så att inte den främre tråden spänner upp skidan alltför mycket när man flyger. Det kan vara lite "pill-jobb" innan vinklarna är hyfsade på båda skidorna men sen brukar det funka bra.
    Lycka till hälsar
    Roger

    har fått en hel del nyttiga tips, skall sätta mig sen å fundera över dem å se vad jag gör. Har en annan funderation har inget med detta å göra men istället för å starta en ny tråd så tar jag den här istället.

    Det är ju en elkärra och undrar lite över flygtid nu när det är kyligare ute. säg att det är runt -8 och batteriet är vad jag kan se ett avionics slpb 1800mah 11 1v - 3s 1p

    kan jag räkna med ca 5-6min flygtid?

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Håller du batteriet varmt (t ex i innerficka eller liknande) till dess du skall flyga så blir det inte nån större skillnad jämfört med när du flyger lite varmare väderlek. Kan du flyga 5-6 minuter i vanliga fall så har du troligen runt 5 minuter även på vintern - om batteriet är varmt/tempererat när du startar.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Håller du batteriet varmt (t ex i innerficka eller liknande) till dess du skall flyga så blir det inte nån större skillnad jämfört med när du flyger lite varmare väderlek. Kan du flyga 5-6 minuter i vanliga fall så har du troligen runt 5 minuter även på vintern - om batteriet är varmt/tempererat när du startar.
    Hälsningar
    Roger
    tack för det svaret, var precis och sjön å det ser fint bortsett från att det var pudersnö ej packat.

  15. #15

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard Premiär flugit edgen nu fortfarande hel

    Citat Ursprungligen postat av lixxer Visa inlägg
    tack för det svaret, var precis och sjön å det ser fint bortsett från att det var pudersnö ej packat.


    Har nu testat edgen för första gången sedan jag köpte den, har aldrig passat för en flygtur tidigare kanske vart för feg då det blåst osv. Men idag vart det av och det går bara fint å flyga. Har dock problem med skidorna. I början vid montering var de sladdriga ville gärna tippa frammåt och testade å limma dom men det håller tydligen inte så funderat på större skidor.

    skulle dessa skidor va okej att montera istället? dom som sitter på nu är dryga 16cm och de nya skulle bli 23.5cm istället? de blir inte för stora? http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3170
    Senast redigerat av lixxer den 2010-12-30 klockan 16:49.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Dom du länkar till är de "stora" Dubro-skidorna som jag använder till min Mini Ultra Stick. Dom fungerar bra och är avsevärt stabilare än dom tunna Slowflyer-skidorna. Så dom borde funka helt OK.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Dom du länkar till är de "stora" Dubro-skidorna som jag använder till min Mini Ultra Stick. Dom fungerar bra och är avsevärt stabilare än dom tunna Slowflyer-skidorna. Så dom borde funka helt OK.
    Hälsningar
    Roger
    ok, skall ta å beställa dem då jag får möjlighet då, tack för hjälpen

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Du-Bro skidor 40-60 storlek passa bra på min Sebart Angel S30E. Köpte dem från Östersunds Modellhobby:
    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=3170

    Du behöver en 4 mm hjulaxel också, jag använder en sån här:
    MFT, artikelnr 8253 (MP JET artnr MPJ2870).
    http://www.mft.nu/?ProdID=8253
    Måste dras fast riktigt hårt i landstället annars kan skidan rotera.

    Jag köpte ett extra landningställ till min Sebart Angel S30E hos Lindinger så jag har ett sommarställ=hjul och vinterställ=skidor då hjulaxlarna är olika så jag tyckte det blev enklast med två ställ så man enkelt kan växla.

    Några saker som är viktiga:
    - Skidan skall ha ca 5-10 graders anfallsvinkel så skidan inte skär ner i snön vid start/landning/taxning. Detta påverkar inte flygegenskaperna (i alla fall inte på min modell).
    - Hjulaxeln måste sitta hårt fast i landstället annars kommer skidan att rotara runt hjulaxeln.
    - Skidan hålls i läge med en fjäder och en hjulring med en lång insex(i tum) skruv och där den ligger an mot hjulaxeln måste man fila till en platt yta för på hjulaxeln så skruven ligger an hårt mot den platta ytan så den blir helt stum och skidan ej kan rotera på hjulaxeln. Jag fila även i änden på hjulaxeln så de blev platta och jag sen kunde hålla emot med en skiftnyckel där jag drog fast hjulaxelns mutter mot landstället. Lägg på låsvätska på låsskruven.

    Lite bilder nedan på skidorna på mitt plan, även på min hembyggda sporrskida.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_01.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	25,7 KB 
Id:	17568   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_02.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	36,4 KB 
Id:	17569   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_03.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	17570   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_04.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	23,6 KB 
Id:	17571   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_05.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	23,2 KB 
Id:	17572  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_06.jpg 
Visningar:	86 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	17573   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_07.jpg 
Visningar:	83 
Storlek:	25,4 KB 
Id:	17574   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_08.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	29,1 KB 
Id:	17575   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_09.jpg 
Visningar:	76 
Storlek:	29,7 KB 
Id:	17576   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_10.jpg 
Visningar:	88 
Storlek:	43,3 KB 
Id:	17577  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_11.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	17578   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Du-Bro_Skidor_40-60_12.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	42,3 KB 
Id:	17579  
    Senast redigerat av bem den 2011-01-01 klockan 16:59.

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    Okej, mycket tacksam information detta. Har som sagt problem med bärigheten i snön vid landningen, tacksamt nog så har planet ej tatt skada tackvare att pudersnön. Har funderationer på att fixa landningsbana på sjön men grejerna skall ner också vilket gör allt besvärligare.

    Äre nå standardmått på landningsbanor egentligen Längd Bredd? mvh anders och god fortsättning allihopa.

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Storleken på fältet beror lite på.
    Till min lilla Sebart Angel S30E använde jag ett uppskottat "fält" på ca 5 x 30 meter ute på isen. Se här:
    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99

    Men det är inte säkert du orkar skotta en sådan yta själv (tog 3 timmar för mig att ensam skotta den ytan ovan) men är ni några stycken med bra snöskyfflar kan det kanske gå på en timme.
    Sen beror det väl på hur bra du är att landa, 5 x 30 meter är inte en stor yta vid landning. Dock funka det bra för mig då jag har skevrodren även som klaff så jag kan få ner farten på modellen rejält när den kommer in för landning och rull-/glid-sträckan blev ganska kort men det funka bra att göra en sladd i banänden om det skulle bli landning en bit in på banan. Man det är bra om planet tagit mark inom första tredjedelen av banan.
    Beror ju på vilken modell som skall landa också hur stor bana man behöver. Men jag tror nog i storlek som den bana jag skotta upp kan passa din modell också.

    /Bo

Liknande ämnen

  1. Edge 540'n är död tips på något nytt!
    Av lixxer i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 20:07
  2. 50% Bill Hempel edge v2 og EF-edge 88''
    Av anders e i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 14:55
  3. Skulle behöva Hjälp!
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 11:33
  4. En sån här motor skulle man ha!!
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 06:59
  5. En sån skulle vi alla ha
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •