Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: lipo - Low voltage

  1. #1

    Standard lipo - Low voltage

    Tjena
    Är ganska blåbär på el och framförallt lipo. Men jag skulle ladda ett 2år gammalt, oanvänt och kallt lipo batteri med min lika oanvända laddare (Extreme B6C) och när jag skulle ladda/balansera så säger laddaren "checking battery... Low voltage" vad är fel?

    Tack
    Patric

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Patric
    Förmodligen är din ack kass, den har legat och dragit ur sig. Enklast är att kolla med en voltmeter hur mycket spänning du har kvar i acken. Är det mindre än 3v/cell dvs för en 3 Cells ack 9v så är risken stor att cellerna tagit skada. Man man ställa laddaren på lägsta strömstyrka 0,1Amp och köra den i NiMH/NiCD läget en 5-10min och se om den tar emot laddning, om den gör det så kan du avbryta laddningen och pröva sätta den på LiPo laddning igen, de där 5-10min borde gjort att du fått upp volten på acken så pass att den nu tar emot laddning.

    När du kör den i LiPo laddning så välj "Balanseringsladdning" och anslut balanseringkabeln till laddaren då kan du under laddning kolla hur det står till med dina celler.

    Hoppas dessa tips kan hjälpa dig att testa om acken lever eller är död...
    /Martin

  3. #3

    Standard

    Så länge du ställt in laddaren rätt med rätt cell antal o det ej tar emot ström så är nog accen körd. Men då alla batterier går ner i volt under väldigt kalla omständigheter så prova att låta grejerna ligga i rumstemperatur tills de är varma som rummet o prova igen.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Patric_med_C Visa inlägg
    Tjena
    Är ganska blåbär på el och framförallt lipo. Men jag skulle ladda ett 2år gammalt, oanvänt och kallt lipo batteri med min lika oanvända laddare (Extreme B6C) och när jag skulle ladda/balansera så säger laddaren "checking battery... Low voltage" vad är fel?

    Tack
    Patric
    Du kan också ställa in "auto" istället för antal celler, ett annat sätt att ladda en lite för urladdad lipo-ack..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  5. #5

    Standard

    OM det inte är matarströmmen som är för låg förståss men du kör väl med trafon va?

    Har själv 2st Extreme B6C och man bör ha 20A transformatorn, det kan bli för klent annars så den varnar för låg spänning.. bara en tanke som dök upp i efterhand!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

Liknande ämnen

  1. Naza voltage protection 1 and 2?
    Av pernstig i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-02, 08:18
  2. Low voltage Turnigy Acc
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 00:18
  3. DJI Voltage protection 4S?
    Av Defuncta i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 18:54
  4. Low-voltage på nytt lipo acc??
    Av jesse78 i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 15:46
  5. voltage booster, måste jag ha en bec?
    Av Kaptenklister i forum Segel och Hang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •