Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 100

Ämne: Jet trainer!

  1. #41

    Standard

    Låter förträffligt! Då tar jag med mig stora plånboken..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Ett klokt val Magnus!
    Sparka igång den där kinesen nu så ska du se att du både får ork och lust att få ihop grejorna innan våren!
    Jag smyger dit vid uppstart och ställer frigolit Mirageviggen bakom utblåset.

  3. #43

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Jag smyger dit vid uppstart och ställer frigolit Mirageviggen bakom utblåset.

    Hahaha va elakt.. Magnus har ju lagt ner sin stjäl i den för andra gången!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Jag smyger dit vid uppstart och ställer frigolit Mirageviggen bakom utblåset.
    Hahahahahahaha, nu har du lovat....

  5. #45
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej alla!

    För att nu lyfta idiot tråden kommer här en liten uppdatering om vad som hänt under dagen. Tycker och tror också att denna tråd skulle fungera alldeles utmärkt, för att låta intresserade få ställa allehanda mer eller mindre dumma frågor gällande just detta ämne JETFLYG. Själv kommer jag ta tillfället i akt att få göra just detta. Jag tar gärna på mig Dumborollen som ovetande och informationstörstande rookie. Tror att många ute i landet, liksom jag skulle vilja testa på just detta med JET. I bland tror jag dock att man gör an höna av en fjäder. Tycker att initiativet till Rookie helgen i April blir en utmärkt möjlighet för dom redan idag befintliga RC jetpiloterna i landet att sprida sin kunskap i ämnet, när det gäller säkerhet men också när det gäller glädje, teknik och kompiskap i ämnet. Jag vet att dom flesta nuvarande jetpiloterna finns på www.jetsweden.se , men för att öka bredden på fotogen jetandet kanske denna tråd kan fungera som en introduktion och intresseväckare. Det verkar ju faktiskt som att många av Sveriges nuvarande Jet piloter också kollar på vad som händer även i detta forum. Jag kommer förmodligen att ställa en del mer eller mindre knäppa frågor framöver, och hoppas att Ni med kunskap pallar med att svara på dom. Vi kan väll säga så här, låt det vara högt till tak. Vad har då hänt idag? Jo JJ-1400 har riggats upp på en testplatta för att inom några dagar kunna teststartas. Här kommer då direkt några frågor.
    1. Om flygfotogen saknas, kan man då försöka starta eländet med kristallolja, Diesel eller något mera lättanskaffligt.
    2. Om man ska använda Diesel, ska den då blandas ut med någon form av olja?
    3. vilken typ av gas ska användas vid start? Har sett att det säljs tuber på bla OK, och då menar jag småtuber typ sprayflaskor. Kan det vara något?
    Som sagt många konstiga frågor, men dom måste ju ändå ställas.
    Jo just det vad har då hänt idag? Här kommer lite bilder på riggningen.

    Vad händer nu då? Jo instruktionen ska läsas, sen ska provstart genomgöras. Hur det går kommer förmodligen att filmas och läggas ut just här. Kanske kan bli en del skratt.

    Och nej Tommy du ska inte få blåsa hål i Hybridos, he he!
    Och ja Sören och Kenny köp JET nu och håll käft.

    Hils Magnus
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101230 007.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	70,0 KB 
Id:	17539   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101230 008.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	44,2 KB 
Id:	17540   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101230 006.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	17541   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101230 002.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	17542   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101230 003.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	59,1 KB 
Id:	17543  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20101230 005.jpg 
Visningar:	107 
Storlek:	58,6 KB 
Id:	17544  
    Senast redigerat av Baua den 2010-12-30 klockan 22:30.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  6. #46
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Äntligen
    Vad kul att du ska köra motorn, det här är ingen idiot tråd, och inga frågor är för dumma.
    Angående bränslet så har jag inget bra svar men du kan ju ta kontakt med CS turbineserice och höra vad vad han rekomenderar för bränsle.
    När han provkörde min motor efter service så använde han nån form av disel och statoil båtmotorolja.
    OK gas går bra!
    Senast redigerat av Pekkala den 2010-12-30 klockan 22:31.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  7. #47
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Vad gäller bränsle så finns det många olika tyckanden och tänkanden..
    En del kör på bil-diesel och tvåtaktsolja,andra på A1 och turbinolja..
    Om jag inte hade A1 så skulle jag köpa båtmacksdiesel utan RME i(den är inte gul) och hade jag inte tillgång till turbinolja så varför inte Tvåtaktsolja?
    Hawkturbinen går utmärkt med det mesta och det är egentligen det som är vitsen med en turbin,brinner det så går den..
    Att man sen vill ha ett energirikt bränsle som inte fryser och en olja som smörjer det mesta i en komersiell turbin utan att koksa är egentligen en annan sak,man använder den inte som tvåtaktsolja där..
    Problemet är att om man har en åsikt i ämnet och den inte överensstämmer med andras så blir man snabbt idiotförklarad.
    Det kommer lixom som ett brev på posten!
    Skoj med lite historia om jetmotorer dock:
    I början så körde man dessa på högblyad flygbensin på sina håll,länge och väl så blandade man in flygbensin i jetbränslet (JP4),
    ryssarna gillade inte alls A1 som jämfört med deras bränsle hade för lågt energiinehåll....
    Amerikanarna (vill minnas att Nyroth nämnde det) har förbjudit numera allt annat än A1 på sina båtar för det där blandade bränslet brinner lite för bra ..
    Så har de en drone som har haft bensinmotor förut så ska det visst sitta en diesel i den numera som går på flygfotogen..
    Behöver du lite bränsle o provköra med och olja så kan du ta en sväng förbi mig i helgen och hämta,inga problem..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #48
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Tack Christer och Bokis för inläggen gällande bränsle odyl, tar med tacksamhet emot infon. Kommer gärna förbi och köper lite bränsle av dig Bokis. Vi kan väll se hur det ser ut och hur vi mår på Lördag alt Söndag. Ska försöka hitta någon tank också.
    Var håller du hus?

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  9. #49
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Vad gäller bränsle så finns det många olika tyckanden och tänkanden..
    En del kör på bil-diesel och tvåtaktsolja,andra på A1 och turbinolja..
    Om jag inte hade A1 så skulle jag köpa båtmacksdiesel utan RME i(den är inte gul) och hade jag inte tillgång till turbinolja så varför inte Tvåtaktsolja?
    Hawkturbinen går utmärkt med det mesta och det är egentligen det som är vitsen med en turbin,brinner det så går den..
    Att man sen vill ha ett energirikt bränsle som inte fryser och en olja som smörjer det mesta i en komersiell turbin utan att koksa är egentligen en annan sak,man använder den inte som tvåtaktsolja där..
    Problemet är att om man har en åsikt i ämnet och den inte överensstämmer med andras så blir man snabbt idiotförklarad.
    Det kommer lixom som ett brev på posten!
    Skoj med lite historia om jetmotorer dock:
    I början så körde man dessa på högblyad flygbensin på sina håll,länge och väl så blandade man in flygbensin i jetbränslet (JP4),
    ryssarna gillade inte alls A1 som jämfört med deras bränsle hade för lågt energiinehåll....
    Amerikanarna (vill minnas att Nyroth nämnde det) har förbjudit numera allt annat än A1 på sina båtar för det där blandade bränslet brinner lite för bra ..
    Så har de en drone som har haft bensinmotor förut så ska det visst sitta en diesel i den numera som går på flygfotogen..
    Behöver du lite bränsle o provköra med och olja så kan du ta en sväng förbi mig i helgen och hämta,inga problem..

    Det handlar inte om att idiot förklara någon...
    Faktum är att dom flesta Jet Cat/Simjet/AMT turbiner inte fungerar tillfredställande på vanlig disel,,
    Att det sen finns några enstaka turbiner som fungerar på vanlig disel har jag ingen förklaring till.
    Själv har jag försökt att få P-60, G-70, P-80 och P-80 SE,Simjet 3000, Simjet Nexus,AMT Olympus att gå på vanlig disel med resultatet att turbinen stannar eller går jävligt dåligt..

    Det bästa är att man följer tillverkarens rekommendationer när det gäller bränlse/olja ...

    Lasse P

  10. #50

    Standard

    När är denna Rookie Weekend för om jag får dit farsan kanske han får upp ögonen för jet igen, och bygger ihop sin turbinator så turbinen slutar samla damm i köksskåpet

  11. #51
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej!
    Här hittar du mer info om rookie träffen.
    Lasse Palm kan säkert berätta mer.
    http://www.jetsweden.se/forum/e107_p...wtopic.php?532
    Citat Ursprungligen postat av DavidFlygare Visa inlägg
    När är denna Rookie

    Hils
    Magnus
    Weekend för om jag får dit farsan kanske han får upp ögonen för jet igen, och bygger ihop sin turbinator så turbinen slutar samla damm i köksskåpet
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  12. #52
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Sorry!
    Träffen/kursen är redan fullbelagd..
    Vi inom SMFF bredd satte max deltagare till 25 st men jag tror vi blev 28 st anmälda deltagare totalt..

    Men vi i SMFF bredd satsar självklart även på en kurs 2012...

    Lasse P
    Senast redigerat av Ultra Bandit den 2010-12-31 klockan 00:14.

  13. #53

    Standard

    Okej tack endå

  14. #54
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har haft trevligt sällskap idag!
    En ny fotogenprofet (farbror Baua) och hans trevliga bättre hälft som fick nån liter ädel vätska så han kan provköra sin pjäs(räknat med film på detta!)
    Han ställde lite frågor om gas-start som jag gjorde mitt bästa för o undvika så därför vore det förträffligt om Ormodlar´n eller Lill-snoken (Tiny Adder) skrev en essä om hur man går till väga...
    Östhammar är visst en gas-tät kommun har jag hört..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  15. #55
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Tackar!

    Hej Bokis

    Tack för fikat, trevligt sällskap, myspyskatt, modelltittande och fotogen (det sistnämnda kommer garanterat väl till pass). Kopplade el-mässigt in allt när jag kom hem, så nu ska manualen läsas ytterligere en gång, lite gaskunskap ska adderas samt att brandbekämpningsredaskap ska letas fram, sen blir det skarpstarts test. Och ja det kommer film på detta.

    Hils
    Magnus


    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Har haft trevligt sällskap idag!
    En ny fotogenprofet (farbror Baua) och hans trevliga bättre hälft som fick nån liter ädel vätska så han kan provköra sin pjäs(räknat med film på detta!)
    Han ställde lite frågor om gas-start som jag gjorde mitt bästa för o undvika så därför vore det förträffligt om Ormodlar´n eller Lill-snoken (Tiny Adder) skrev en essä om hur man går till väga...
    Östhammar är visst en gas-tät kommun har jag hört..
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  16. #56
    petera38s avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Inlägg
    592
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Fritidsforskare
    Klubb
    LUDVIKA RFK

    Standard

    Hej Magnus,
    Har kollat med Digitech. Han har tagit ut ProLynx stället till Nano av produktion! Ingen aning värför. Näst bästa alternativ är säkert Dreamworks Pro Link. US $ 325.00 plus fragt.
    Men som sagt det fasta ställ är bra att börja med.....
    /Pete
    An Expert has done every mistake ...
    A Master has done every mistake....Twice!

  17. #57
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Hej Pete!
    Tack för dina svar. Ska kolla upp Dreamworks ställ.
    Innan jag beställer något ska jag först gå igenom modellen.
    Nu är i alla fall bränslet färdigblandat, ska bara försöka få ner TommyzT, så ska han få filma uppstarten och göra cool film.
    Fy fan! Det kan bli kul detta, eller inte....

    Mvh
    Magnus

    Citat Ursprungligen postat av petera38 Visa inlägg
    Hej Magnus,
    Har kollat med Digitech. Han har tagit ut ProLynx stället till Nano av produktion! Ingen aning värför. Näst bästa alternativ är säkert Dreamworks Pro Link. US $ 325.00 plus fragt.
    Men som sagt det fasta ställ är bra att börja med.....
    /Pete
    Senast redigerat av Baua den 2011-01-03 klockan 18:51.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  18. #58
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Jet Cat P70 eller P80SE

    Hej alla!

    Nybörjarfråga igen.
    Har tittat lite på Jetcat.s sortiment gällande dess olika modeller av turbiner
    En fråga jag funderar på rör Jetcats P70 och P80SE turbiner.
    Storleksmässigt är ju dessa 2 turbiner identiska, skillnaden jag kan se är att
    P80SE har mer dragkraft än P70. Kan någon då förklara varför P70 är dyrare än P80SE, och varför finns P70 i sortimentet över huvudtaget.
    Finns säkert någon bra förklaring, men vilken?

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  19. #59
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej alla!

    Nybörjarfråga igen.
    Har tittat lite på Jetcat.s sortiment gällande dess olika modeller av turbiner
    En fråga jag funderar på rör Jetcats P70 och P80SE turbiner.
    Storleksmässigt är ju dessa 2 turbiner identiska, skillnaden jag kan se är att
    P80SE har mer dragkraft än P70. Kan någon då förklara varför P70 är dyrare än P80SE, och varför finns P70 i sortimentet över huvudtaget.
    Finns säkert någon bra förklaring, men vilken?

    Hils
    Magnus
    Hmm!!
    Försök och läs Jet Cats hemsida avd turbiner "en gång till".
    Då ser du att det skiljer en hel del på vikt/storlek mellan P-80 SE och P-70..

    Hälsningar
    Lasse P

  20. #60
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Öhh!

    Faktum är att jag läste informationen på din sida.
    http://www.lp-agentur.se/items.php?c=21
    Men varför skillnad på priset?
    Kan ju vara att jag missuppfattat något.

    Mvh
    Magnus


    Citat Ursprungligen postat av Ultra Bandit Visa inlägg
    Hmm!!
    Försök och läs Jet Cats hemsida avd turbiner "en gång till".
    Då ser du att det skiljer en hel del på vikt/storlek mellan P-80 SE och P-70..

    Hälsningar
    Lasse P
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

Liknande ämnen

  1. Eagle 15 Trainer
    Av Lager i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-30, 07:43
  2. trainer
    Av Rc flygplan i forum Metanolmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 14:33
  3. Trainer bus med Frej.
    Av Zkeeter i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •