Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Setup av servo [HJÄLP SNÄLLA]

  1. #1

    Unhappy Setup av servo [HJÄLP SNÄLLA]

    Hejsan kära rc flygare!
    Har idag fått min beställning på mottagaren (fick beställa en ny eftersom att den äldre "brändes" av misstag). Hur som helst så lär det misstaget inte ske igen.

    - Har en transmitter av denna modell:
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...idProduct=9041
    - Ett ack av denna modell:
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...idProduct=7301
    (notera att det är en 2s, bör väl inte vara något problem?)
    - och servos av denna modell
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...?idProduct=663

    Kan kortfattat berätta vad jag gjort inkluderat med bilder.
    1.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07657.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	48,2 KB 
Id:	17552
    Den med röda munnen är acket och den svarta är servot.

    2.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07651.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	63,5 KB 
Id:	17549
    Jag kopplade den där svarta nonsens kabeln, vad skall man kalla den, vi kan kalla den för "kopplingen" i slotet där det står bat och sedan kopplade jag acket till channel 1 (spelar väl ingen roll vilken slot?), jag lät, kolla på bild nr 1, den glansiga sidan peka uppåt mot slotet bat. Höll in knappen "bind range test" och startade transmittern och som man ser på bilden började det lysa, det betyder alltså att det fått en koppling emellan.

    3.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07655.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	67,2 KB 
Id:	17551
    Sedan installerade jag drivrutiner samt kopplade samman transmittern med datorn, och som ni ser på bilden fungerar transmittern.

    4.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07652.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	69,3 KB 
Id:	17550
    Nu till det slutliga försöket, där mitt problem uppstår! och får mig förtvivlad om jag verkligen kommer få detta att fungera, vill verkligen att det ska fungera men blir så himla fundersam!
    Jag kopplade samman servot med mottagaren, den glansiga sidan pekandes både uppåt och nedåt försökte jag. Lade även till flera andra servon, utan lycka.

    Ser någon vad jag gör för fel?

    Är verkligen i behov av hjälp mina herrar, samt damer om det finns någon =)
    MVH, en desperat student!

    OBS! Har läst manualer!
    Senast redigerat av freak174 den 2010-12-31 klockan 02:30.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    8
    Jobb
    Nej har inte tid att jobba
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    En gyllene regel att alltid ha svart kabel el brun kabel till höger om du har mottagaren framför dig.
    På en av bilderna har du kontakterna fel vända.

    Lycka till i rc världen alla har vi bränt något =)

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Ja - du skall INTE koppla in en 2S-LiPo direkt till en mottagare. De allra flesta mottagarna har normalt 5V drivspänning men möjlighet till 6V. Så detta kan absolut orsaka att du bränner sönder mottagare och servon.
    Sen är det bara att följa anvisningen för radion över hur du skall binda mottagaren till sändaren. Det är nog till detta om din "nonsenskabel" skall användas men då gäller det att koppla den rätt också - annars kan det gå illa.
    Läs på innan du ansluter någon som helst kabel och se till att du har en ack med passande spänning (4,8 V normalt) eller ett fartreglage med BEC (den drar ner spänningen till ca: 5 V).
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freak174 Visa inlägg
    OBS! Har läst manualer!
    Uppenbarligen inte tillräckligt!!
    Läs McRegors elskola, som han redan länkat till i sitt svar ovan:
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    samt MFT:s "Elflyg för dummies",
    http://www.mft.nu/system/pages/other...aspx?PageID=59
    så ska du se att det går bättre..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    ... kontakta stället där du köpt grejorna så får du väl hjälp...
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6

    Standard

    Tack för svaren hittils har läst lite mer, och förstått vad jag gjort för misstag som ännu en gång till kunnat få min mottagare att förstöras igen!
    Jag visar med ett foto hur jag har tänkt mig nu, ifall någon kan bekräfta att jag gjort det korrekt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC07658.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	86,5 KB 
Id:	17553
    Mellan acket och reglaget tänker jag koppla samman röda med röda och svart med svart. Vet att den strömgivande är honan men det har jag inte användning av just nu eftersom att jag inte tänker lägga till någon "plupp" på dessa ännu.
    Hur som helst, när jag precis kopplar in fartreglagets "servo" i slot bat så lyser det snabbt rött och släcks med detsamma. Men nu läste jag kort igen, och det står att den skall kopplas in i slottet som är till för gas. Men då blir jag lite förvirrad, vad händer med slottet bat?

    Edit:
    Är det möjligt att jag ännu en gång bränt upp mottagaren när jag kopplade in acket direkt in i mottagaren? Eftersom att reglaget växlar spänningen till 5V och utan reglaget är 7.4V, och som någon nämnde bör den tåla dryga 6volt?
    Tack
    Senast redigerat av freak174 den 2010-12-31 klockan 13:03.

  7. #7
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Kopplung

    Sådär ja, nu ser det bättre ut!

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Gör nu sakerna i rätt ordning och återigen - läs igenom radions bruksanvisning noga och gör exakt som det sår för att binda sändare-mottagare:
    1 - montera på en passande kontakt på fartreglagets sladdar som skall anslutas till batteriet. Var väldigt noga med att dessa blir rätt polariserade så att du får "rött mot rött" och "svart mot svart" när du sätter ihop acken med fartreglaget.
    2 - om du inte anslutit motorn till fartreglaget så isolera fartreglage-kablarna som skall anslutas till motorn.
    3 - läs radions bruksanvisning noga avseende hur du skall göra för att "binda" mottagaren till radion. Troligen skall du använda din "nonsens-kabel" för att förbinda ett par stift - men kolla noga och gör rätt.
    4 - när du skall starta mottagaren m h a fartreglagets BEC så kan du ansluta detta till i princip vilken kanal som helst bara du har signal-kontakt resp minus-kontakt på "rätt" sida. Minus brukar ofta vara en svart kabel medan signalen kan vara lite olika - vit eller orange t ex. Anslut fartreglaget till en av kanalerna - t ex trottel-kanalen ("gas") - men antagligen skall du först "brygga" ett par stift med din "nonsens-kabel". Läs noga och gör saker i rätt ordning - t ex måste du kolla i vilken ordning du skall sätta igång mottagare resp sändare. Antagligen skall du göra något mera när du sätter igång sändaren för att komma i "bind mode" - men det står i bruksanvisningen.
    5 - när du "bundit" samman mottagare och sändare och alla lampor lyser som dom skall så dra ur ack-sladden och stäng av sändaren.
    6 - nu kan du ansluta ett servo till t ex kanal 1. Låt fartreglaget sitta kvar i den kanal du haft det. Starta sen sändaren. Därefter kan du ansluta acken med fartreglaget. Efter ett par sekunder borde du kunna få servot att röra på sig med någon av spakarna - om du anslutit servot riktigt (på motsvarande sätt som med fartreglaget).
    7 - funkar det inte så rekommenderar jag att du tar om det från början och binder om mottagaren igen för att försäkra dig om att bindningen lyckats. Sen kan du starta om från punkt 6 och testa med ett servo.
    Hälsningar
    Roger

    PS: När jag kollar din bild noga så verkar det som att du vänt kontakten från fartreglaget till mottagaren fel - i alla fall om man skall tro följande kommentar till denna mottagare på HKs hemsida: "The neg. (black) lead is oriented to side of the case (away from the label). " Men kolla noga hur det skall vara innan du försöker igen.
    Senast redigerat av McRegor den 2010-12-31 klockan 14:32.

  9. #9

    Standard

    GODA NYHETER! Det fungerade utmärkt med servona!! Det enda problemet jag hade var det McRegor citerade från Hobbyking, hade lagt den åt fel håll bara!

    Testade att koppla in motorn till ESC hörde ett pip OCH NEJ NU FICK JAG IGÅNG MOTORN OCKSÅ!! TACK SÅ HIMLA MYCKET Efter allt jävla slit så blir man för fan lycklig! Bara jag hörde ljudet att motorn så kom det fram ett harmoniskt ljud från motorn haha :P
    Är bara glad skriver lite trams xD TACK!

Liknande ämnen

  1. quad problem ?!! snälla hjälp !
    Av dhanses i forum Quad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-18, 21:45
  2. Hjälp mig snälla!!!
    Av frumaterial i forum Helikopter
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 15:44
  3. 2,4 Assan stort problem!!!! Snälla hjälp!
    Av Joxson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 02:35
  4. Hjälp mig snälla !
    Av tobbz i forum Helikopter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 00:11
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •