Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Min första FPV video & min Fpv setup.

  1. #1
    E-Fires avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    44
    Jobb
    Industri elektriker
    Klubb
    flyger utan klubb

    Standard Min första FPV video & min Fpv setup.



    Min första flygning med mitt nya rcflyg & även första gången fpv.
    Gick lite vingligt. Största orsaken var att min radio & mottagare strular & därför krashade jag. Inget gick sönder som tur var. Som ni märker i filmen så spökar både motor & servon. i slutet låste sig motorn på halvgas & servona dog helt & detta i sista svängen för landning
    Behöver justera fokuset tillnästa flygning.
    här har ni setupen & lite inköps priser.

    Flyg: Pelikan Beta 1400 (Easy star kopia) 799Kr
    Motor: original Brushless
    Radio: 35Mhz radio från annat RTF flyg.
    batteri: 3s Lipo 25C 2000mA (168 kr)
    Fpv setup
    Sändare/mottagare 12V 2.4 ghz 100mW (700 kr)
    antenner: original
    Kamera: strippad Apitek Z500 (720p 60fps) ombyggd bla med wide lins. (300kr Tradera)
    strömförsörning: taget från flyg batteriet. monterat 5Vstabb för 5V till kameran.
    Monitor: portabel DVD 7" skärm (fick 2 för 54kr på tradera)
    strömförsörning markstation:Beg 1100NiMh 9.6V till recever.Beg 2000NiMh 9.6V till monitor.

  2. #2

    Standard

    Belv en helt okej film tycker jag och det är inte utan att man blir lite sugen på ett eget projekt..
    Dok är inte jag industrielektriker som du så blir nog köpegrejer för min del..
    Har du någon uppfattning om hur mycket en hygglig FPV kostar i butik eller leta du beggat med en gång?
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  3. #3

    Standard

    Snyggt! Lite foton på din installation så kan vi nog reda ut dina störningar också.. Spontant så den där 5v stabben låter som en stör källa men svårt att avgöra.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4
    E-Fires avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    44
    Jobb
    Industri elektriker
    Klubb
    flyger utan klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Snyggt! Lite foton på din installation så kan vi nog reda ut dina störningar också.. Spontant så den där 5v stabben låter som en stör källa men svårt att avgöra.
    Jag hade samma problem i mitt gamla flyg. det enda som följt med över till nya är batteri & radio/mottagare

  5. #5
    E-Fires avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    44
    Jobb
    Industri elektriker
    Klubb
    flyger utan klubb

    Standard

    köpte mitt 2.4Ghz videolänk nytt på tradera. Med det kittet följde en bra klassisk FPV kamera med färdiga kablar & allt gick på 12v.
    Så om bara vill ha en bild ner till marken så var det kittet redan klart.
    jag har inte hittat något sådant kit i butik i sverige.
    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Belv en helt okej film tycker jag och det är inte utan att man blir lite sugen på ett eget projekt..
    Dok är inte jag industrielektriker som du så blir nog köpegrejer för min del..
    Har du någon uppfattning om hur mycket en hygglig FPV kostar i butik eller leta du beggat med en gång?

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det jag haft problem med när det gäller 35 MHz och elflyg är att billiga fartreglage för borstlösa motorer har stört mottagaren. I min FPV-Easystar har jag nu ett bättre reglage och det fungerar störningsfritt med 35 MHz radiostörning.

    Jag har även separat batteri till videosändaren och kameran. Att du driver allt med samma batteri kan kanske också vara problemet.

  7. #7
    E-Fires avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    44
    Jobb
    Industri elektriker
    Klubb
    flyger utan klubb

    Standard

    Som jag skrev tidigare så hade jag samma problem i gamla planet & allt är nytt utom mottagare & radio. Men mina fartreglage har faktiskt legat oroligt nära mottagaren.
    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Det jag haft problem med när det gäller 35 MHz och elflyg är att billiga fartreglage för borstlösa motorer har stört mottagaren. I min FPV-Easystar har jag nu ett bättre reglage och det fungerar störningsfritt med 35 MHz radiostörning.

    Jag har även separat batteri till videosändaren och kameran. Att du driver allt med samma batteri kan kanske också vara problemet.

  8. #8

    Standard

    Prova med en ferrit-kärna på kabeln mellan fartreglage/mottagare det gör ibland underverk

  9. #9

    Standard

    Hur spelar du in filmen? sitter det ett minneskort direkt i kameran eller? väldigt bra kvalite på filmen!

    Jag har precis samma video-länk prylar som du.. jag köpte också på tradera men betalade aldeles för mycket såg jag sen här jag hittade det kitet på hobbycity.com... så går det när man är för ivrig.. original kameran är mer eller mindre kass som flygkamera tycker jag... den klarar inte mot-ljus alls nästan... däremot är den väldans bra på nattbilder.. jag gjorde en patch-antenn till mottagaren enligt någon tråd jag hittade på rc-universe... det gjorde jättestor skillnad... innan kunde jag knappt gå utanför garaget med öppna dörrar så försvann bilden... med patchen kunde jag ha plåtdörrarna stängda och ändå ha bra bild :-)

    Jag har problem med att min radio (35mHz) stör så att jag får dålig bild på marken... märker du något sådant?
    Vilken tur du hade som kraschade i vassen

  10. #10

    Standard Bra!

    Jag gillade filmen!

  11. #11
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Härligt! ) Nu är du fast!

    //Matte

  12. #12
    E-Fires avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    44
    Jobb
    Industri elektriker
    Klubb
    flyger utan klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wrep Visa inlägg
    Hur spelar du in filmen? sitter det ett minneskort direkt i kameran eller? väldigt bra kvalite på filmen!

    Jag har precis samma video-länk prylar som du.. jag köpte också på tradera men betalade aldeles för mycket såg jag sen här jag hittade det kitet på hobbycity.com... så går det när man är för ivrig.. original kameran är mer eller mindre kass som flygkamera tycker jag... den klarar inte mot-ljus alls nästan... däremot är den väldans bra på nattbilder.. jag gjorde en patch-antenn till mottagaren enligt någon tråd jag hittade på rc-universe... det gjorde jättestor skillnad... innan kunde jag knappt gå utanför garaget med öppna dörrar så försvann bilden... med patchen kunde jag ha plåtdörrarna stängda och ändå ha bra bild :-)

    Jag har problem med att min radio (35mHz) stör så att jag får dålig bild på marken... märker du något sådant?
    Vilken tur du hade som kraschade i vassen
    den korta stund jag var i luften märkte jag inte av störningar alls på marken. Men den korta stund jag var uppe märkte jag att det är fruktansvärt svårt att veta exakt vart man är. när jag tittade upp för att hitta planet vart planet var tittade jag 100M fel hela tiden. Filmen spelas in direkt till minneskort i kameran. Det här var bara första test flygningen. Men tror inte jag kommer flyga i - grader något mer. Vart riktigt kallt. Sen måste jag köpa mig en billig men bra 35Mhz radio & mottagare.
    Kvalitén vart rätt ok men jag måste justera skärpan lite.

  13. #13
    E-Fires avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    44
    Jobb
    Industri elektriker
    Klubb
    flyger utan klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Impulze Visa inlägg
    Härligt! ) Nu är du fast!

    //Matte
    jepp!
    När jag var lite gick det någon barn film/serie där några barn monterade FPV på sina helikoptrar & flygplan & flög runt. jag minns inte så mycket mer av den filmen/serien men efter jag såg den så jag alltid drömt om att göra samma sak. Nu är en av mina drömmar uppfyllda.

  14. #14

    Standard

    Jag tror att serien hette Minikinerna Och handlade om några barn och miniatyrmänniskor som de skjutasde i Rc-heli.
    Det kan ha varit på mitten av 80-talet nån gång.

  15. #15
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Vackert väder du hade på din första flygning. Inspirerad av din flygning, dammade jag av min EasyStar idag och tog mig ut på isen, tyvärr var det ganska mulet och solen höll på att gå ner så ljusförhållandena var inte de bästa. En lödning till videosändaren gick sönder då jag skulle koppla till batteriet, så det blev en vanlig flygning (ej FPV).
    Att flyga i -10°C och vind (4 m/s) är verkligen ingen höjdarupplevelse.


  16. #16
    E-Fires avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    44
    Jobb
    Industri elektriker
    Klubb
    flyger utan klubb

    Standard

    sundqvistjohan: Nice! Du landande det gjorde inte jag.

Liknande ämnen

  1. Min första 3D video (2 GoPros på en Tricopter)
    Av dadde i forum FPV Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 21:37
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 01:19
  3. Pulse XT 40 video
    Av Werner_Molder i forum Metanolmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:41
  4. Årets första video på Bj's Modellflyg 1/3 skala Turbulent
    Av Bj i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-28, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •