Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Värsta flygolyckan i Finland

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Värsta flygolyckan i Finland

    För 50 år sedan, den 3 januari 1961 störtade en DC3:a i Kvevlax. Besättningen och alla passagerare dog. Jag har inte besökt olycksplatsens minnessten som ligger 1 km in i skogen tidigare, men passade på idag.


    Flygkaptenen och styrmannen hade festat runt hela natten och enligt obduktionsprotokollet hade kaptenen åtminstone 2 promille och styrmannen 1,56 promille alkohol i blodet vid tidpunkten för olyckan. Olyckan skedde på morgonen ca 8 km från landningsbanan i Vasa. Efter en halvtimmes vansinnesfärd på flyghöjder som tidvis var under 100 meter störtade planet i Kvevlax, antagligen pga en för tvär svängning eller så stallade planet efter ett försök att snabbt öka flyghöjden. 22 passagerare, en flygvärdinna, kaptenen och styrmannen miste livet.

    http://www.hbl.fi/text/inrikes/2011/1/3/w57024.php

  2. #2

    Standard

    Ett annat plan av samma typ, även det tillhörigt Aero (nuv. Finnairs) , störtade 8/11 1963 i närheten av Mariehamns flygfält. Denna olycka krävde 22 dödsoffer. Vilket blir bara tre offer mindre än i Kvevlax.

    DC-3:a från Åbo en dimmig novemberkväll kraschade på inflygningen till Mariehamns flygfält.
    En trasig höjdmätare och tjock dimma var orsaken till att 22 människor miste sina liv i flygkraschen.
    Senast redigerat av Mr X den 2011-01-03 klockan 16:54.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Ett annat plan av samma typ, även det tillhörigt Aero (nuv. Finnairs) , störtade 8/11 1963 i närheten av Mariehamns flygfält. Denna olycka krävde 22 dödsoffer. Vilket blir bara tre offer mindre än i Kvevlax.

    DC-3:a från Åbo en dimmig novemberkväll kraschade på inflygningen till Mariehamns flygfält.
    En trasig höjdmätare och tjock dimma var orsaken till att 22 människor miste sina liv i flygkraschen.
    Platsen där den störtade (mitt i skogen 1,5km före landningsbanan), där går nu en väg. Minnesstenen till denna finns på berget öster om. Jag var och besökte (fotade) vraket i september som fortfarande finns kvar på annan plats dit det forslats. Motorerna är bortförda till Finland och kroppen vart det inte mycket kvar av, den forslades också bort. Det som är kvar är vingar, stabbar, roder, landställ och en massa smådelar från flygkroppen. Fenan lär skall vara i Finland någonstans. Det skulle vara 24 pers ombord, men det var en till i cockpit. Jag luskade en hel del om detta flyg tidigare och det var orsaken till jag sökt en RC DC-3 för att bygga en kopia. Beteckning OH-LCA (som nu finns på en annan DC-3 verkar det som, har sett film från 1998). Det var väl inte kväll när det störtade, men det var skymt, det var vid 17-tiden. Har hört flera berätta om deras besök när de besökte platsen medans det fortfarande brann. Hujj! :-/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. dji qaud 450 med hk kort med värsta programvaran(KUUUUUUL)
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 09:00
  2. De värsta du kan säga till polisen
    Av POD i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 19:51
  3. värsta skadorna i flyget
    Av Patric_med_C i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 19:06
  4. Värsta krashen hittills ?
    Av Sigun i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 22:44
  5. 3D flygning med jet! Det värsta jag sett!
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-16, 17:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •