Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Äntligen

  1. #1
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard Äntligen

    Börjar man få suget tillbaka, eller som jag brukar säga en "gång modellflygare alltid modellflygare"

    Har börjat titta på setupen för min Kyosho 300 EP

    http://www.kyosho.se/modell_detaljer...P&BildLopNr=01

    (som jag tänkte använda som vinterkärra)

    Är totalt "Novis" på el och får lära mig från början, men jag tänkte vara lite lat och fråga er om tips på vettig setup, motor (rek. 600-800w), ack och fartreglage till ett hyfsat pris.

    El förefaller vara en total djungel, när det gäller varvtal, vikt, olika programmeringsmöjligheter etc.
    Senast redigerat av Wulfman den 2011-01-04 klockan 15:12.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  2. #2
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Ivrig som man när man väl fått det där "suget" la jag in följande beställning, hoppas jag valde rätt annars får Ni gärna höra av er SNABBT

    (följde rådet från en annan tråd med liknande modell)

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9512

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=4907

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=3727
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  3. #3

    Standard

    Bra motor och ESC kan du få köpa av mig, power 25an och 40A ESC passar i modellen och du kan flyga den på 3 eller 4 celler, kolla länken: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...halva-nypriset
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2011-01-04 klockan 20:21.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wulfman Visa inlägg
    Ivrig som man när man väl fått det där "suget" la jag in följande beställning, hoppas jag valde rätt annars får Ni gärna höra av er SNABBT

    (följde rådet från en annan tråd med liknande modell)

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9512

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=4907

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=3727


    Tycker din beställning ser bra ut och bra att du valde 80A regl. och 5s för att minska strömförbrukningen.
    Med rätt propeller kommer du att få mycket bra prestanda.
    Köp lite olika storlekar på propeller och börja med den minsta och mät strömmen med en wattmeter, finns på HC för ett par hundra kronor.
    När du matar in ca 50-55A dvs 1kw genom den på fullgas lär det vara bra drag i modellen

  5. #5
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Tack för hjälpen AmRi

    Skjuter iväg en annan fråga som jag satt och "fnula" på nu när jag ändå har en erfaren elflygare i tråden.

    Flygtid beror självklart på hur mycket man gasar, men finns det några riktlinjer man kan gå efter när det gäller elförbrukning / flygtid, skall man räkna på halvgas etc. ?

    Vad hamnar min flygtid på vid normal flygning ?
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wulfman Visa inlägg
    Tack för hjälpen AmRi

    Skjuter iväg en annan fråga som jag satt och "fnula" på nu när jag ändå har en erfaren elflygare i tråden.

    Flygtid beror självklart på hur mycket man gasar, men finns det några riktlinjer man kan gå efter när det gäller elförbrukning / flygtid, skall man räkna på halvgas etc. ?

    Vad hamnar min flygtid på vid normal flygning ?
    Beror på massa annat också utöver hur gasglad man är.. ett lipo levererar inte lika mycket ström i kalla förhållanden (som nu under vintern t.ex.) så det påverkar också flygtiden.. om du har en effekt mätare kan man se hur mycket motorn drar vid ett "lagom" gaspåddrag och sen räkna utifrån det.. håller man sig på hög höjd är man typ alltid safe om man vill testa gränserna..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  7. #7
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Kennerdahl

    Du pratar amperemätare om jag förstått dig rätt ?!

    Mina grejer har redan skickats till lagret för "shipping", men tack för omtanken
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wulfman Visa inlägg
    Kennerdahl

    Du pratar amperemätare om jag förstått dig rätt ?!

    Mina grejer har redan skickats till lagret för "shipping", men tack för omtanken
    Den mäter bl.a. amper men också spänning i alla celler och total spänning samt watt i realtid.. toppeninstrument!

    Jag använder en "Bantam Two Meter" och är toknöjd med den..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bantam-Two-Meter.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	27,4 KB 
Id:	17693
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tjena Lasse,
    Long time - no see...
    Härligt att du är tillbaka på banan igen.
    Din beställning såg väl rätt OK ut - men hur det blir vet man ju inte riktigt förrän man testat.
    Här har du lite mätdata på din rova - http://www.bungymania.com/imageshome...erf1.php?id=33
    Vet inte hur mycket "överskottseffekt" du vill ha men med t ex 16x10 APC-E så har du ca: 3,2 kg statiskt drag vid ca: 950 W inmatad effekt- det borde räcka...
    Bästa sättet att bedöma lämplig flygtid är den vanliga - att flyga t ex 6 minuter (ställ in timern i din Futaba att startas av ett litet gaspådrag)- runt 8-10 %), sen ladda acken och se hur mycket du får i. Du bör helst inte dra ur mera än kanske 70 % av max kapacitet vilket i ditt fall blir ca: 2800 mAh.
    Har du inget att mäta med så brukar jag som första instrument rekommendera en enkel tångamperemeter (för likström). Enkel att använda och för det mesta med tillräcklig noggrannhet. Köpte min på Biltema en gång i tiden. Just den har utgått men dom har en ersättare som säkert fungerar lika bra - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...DCM-6003-ACDC/
    Lycka till inom "el-ändet" hälsar
    Roger

  10. #10
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    mmm...Håller med Råååger..Kul o se dig här igen Lasse,hoppas du fastnat för gott i träsket nu!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Men tjenare Roger

    Jorå, gubben i lådan har poppat upp igen Helt ny värld det här med el fast roligt att lära sig något nytt. Flygtiden var lite svårare när det gäller el, fler variabler. Tror jag har en tångamperemätare liggandes någonstans, annars får det bli biltema. Mitt mål är att vara klar till köpingsträffen i feb, smälla ihop kyoshon och flyga mig lite varm i kläderna. Har ju varit inbiten metanolare men i ärlighetens namn skall det bli skönt att slippa kladdet på vintern.

    Tack för tipsen Roger o Kenny !

    ps. vi kanske syns i köping ?
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  12. #12
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Bokis

    Va trevligt med välkomnande jag fastnade i träsket för många år sen, men livet tar andra vägar ibland. På något konstigt sätt letar man sig alltid tillbaka, sitter i blodet....hehe.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wulfman Visa inlägg
    Tror jag har en tångamperemätare liggandes någonstans, annars får det bli biltema.
    Jag har en sånhärna: http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6380
    Kanonbra pryl!

    Edit, hittade en annan med bättre pris, vet dock inte om den funkar lika bra:
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...dProduct=10080
    Senast redigerat av jocke1963 den 2011-01-05 klockan 00:36.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen Lasse,
    Om inget speciellt inträffar så hoppas jag kunna åka över till Köping på deras Vintermeeting så förhoppningsvis ses vi där.
    Detta med tångamperemeter kontra nån form av Watt-meter är det eviga diskussionsämnet. Själv har jag båda samt dessutom en logger men eftersom tången är enklast att använda (slipper koppla in den i serie med acken inkl att man måste ha rätt kontakter) så är det till vardags tången som används mest.
    Men smaken är som bekant som baken så där väljer man det man känner sig mest komfortabel med...
    Vi höres
    Roger

  15. #15

    Standard

    Detta är inget exakt svar men för att får normal flygtid 8-10min så behöver man cirka 2000mah/kilo
    Det brukar jag gå efter men timer e nog bäst

  16. #16
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Ahhhh, litet riktmärke räknar med vikt på ca 2600 gram så med en 4000 mah ack bör flygtiden då bli runt 6-7 min. Återkommer med korrekta data i setuptråden när kärran är klar och provflugen.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wulfman Visa inlägg
    Ahhhh, litet riktmärke räknar med vikt på ca 2600 gram så med en 4000 mah ack bör flygtiden då bli runt 6-7 min. Återkommer med korrekta data i setuptråden när kärran är klar och provflugen.
    David, 2000mah/kg skulle kunna stämma endast vid oförändrad spänning, och för ett visst cellantal, för mina 8kg aerobaticplan på 12s förbrukar endast ca 3,5ah på 7-8min.

    En annan riktmärke är att man i genomsnitt vid normal flygning förbrukar ca 25-35% av max ström som går åt vid fullgas.
    Om vi antar att din setup drar 55A vid fullgas så kan man också anta att vid normal flygning med lite rollar, loopingar, hovring osv så förbrukar man 0.3*55=dvs 16,5ah i genomsnitt.
    Vi säger att vi laddar ur acken 70% dvs 0,7*4=2,8ah
    Formel
    60/16,5=X/2,8=> X=2,8*60/16,5 dvs ca 10min flygning, men börja med en mindre propeller och mät strömmen först

  18. #18
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Mycket matnyttig info från dig AmRi

    En till fundering om man kör inbyggda BEC:en och således använder ett enda batteri, finns det inte risk för att förlora kontrollen (för låg spänning till servon o mott) om man mot förmodan skulle flyga alltför länge någon gång. Antar (hoppas) det finns kapacitet till mottagaren/servon även långt efter man märker att kärran börjar "slacka".

    Känner mig som nybörjare på nytt
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  19. #19

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen Lasse,
    Kommer du till fotbollshallen i Skinnsberg imorrn torsdag ?
    I så fall lär du träffa många modellflygare från trakterna.
    Det blir flera från Västerås vet jag i alla fall och säkert en massa goa gubbar från andra klubbar också.
    Vi höres
    Roger

  20. #20
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Såg att det var träff för ca: en timme sen, fast jag var redan bokad f-n oxå. Sitter i skrivandes stund och lägger beställning på en inomhus kärra som även kan flygas utomhus.

    Sitter och funderar om det är för stora (tunga) ackar när det gäller inomhus ?!

    Hör gärna av er med synpunkter:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8472

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...?idProduct=662

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10940

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=9276
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

Liknande ämnen

  1. Äntligen är den min!!!!!
    Av kajakmannen i forum FPV Allmänt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 06:06
  2. äntligen...
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 18:49
  3. Äntligen
    Av wesse i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-09, 14:33
  4. Äntligen...
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-26, 11:58
  5. Äntligen...
    Av Thomas i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •