Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71

Ämne: Mirage 2000 maiden - near crash

  1. #21

    Standard

    Hahaha.. det kan omöjligt va en spitfire som får motorstopp i starten 1 meter över marken iaf, eller?
    Med det sagt har jag väl redan bjudit igen.. får länka upp klippet här sen.


    Yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeaah!

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Har någon annan sett en Fly Fly Mirage 2000 med skidor?
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  3. #23

    Wink ojoj..

    Fixa modellen och flög 2 flygningar till med den, blir ingen fjärde tyvärr för mitt ESC dog under flygning..

    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  4. #24

    Standard

    Oj då....

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dufniall Visa inlägg
    Oj då....
    Ja lite surt när man lagt ner massa tid på att den ska flyga bra..

    Har iaf min Eurofighter och sen F-18 Super Hornet kvar att leka med..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  6. #26
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ajdå Kenny
    Vad för reglage hade du i den och hur stort?, mätte du effekten/strömen?

    /Martin

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Ajdå Kenny
    Vad för reglage hade du i den och hur stort?, mätte du effekten/strömen?

    /Martin
    Det va ett CC Ice 100SB som satt i. mätte aldrig med 8 celler men med 4 celler mätte jag 75A, borde ju bli en lägre ström vid högre spänning kan jag tycka.. iaf så lärde jag mig något, aldrig mer BEC från ett ESC..

    Jag ska göra en mätning med 8 celler, har ett till CC 100SB så återkommer jag med ett exakt svar sen..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  8. #28

  9. #29
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard

    Ja fy fan va surt!
    Bättre lycka med F18.
    Förresten hur tyckte du hon var att pilota?

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  10. #30

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Ja fy fan va surt!
    Bättre lycka med F18.
    Förresten hur tyckte du hon var att pilota?

    Hils
    Magnus
    Med 8S-setup va hon grym, flög jättesnällt med med bara en gnutta gas eller snabb som ett as med lite drygt halvgas.
    Inverterat däremot va inge vidare, vill vända runt och bråkar emot ordentligt.
    Man behöver ha väldigt lite skev på modellen och med massa av höjdutslag för hög alfa och tvära svängar. flög med 50% expo.
    Som sagt var det j****gt synd att hon gick i backen när jag fått ordning på grejerna..
    Ska göra en ordentlig utredning ang ESC:n, det där får inte hända igen!
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2011-01-10 klockan 19:43.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  11. #31
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Det va ett CC Ice 100SB som satt i. mätte aldrig med 8 celler men med 4 celler mätte jag 75A, borde ju bli en lägre ström vid högre spänning kan jag tycka.. iaf så lärde jag mig något, aldrig mer BEC från ett ESC..

    Jag ska göra en mätning med 8 celler, har ett till CC 100SB så återkommer jag med ett exakt svar sen..
    Hehe, du har rätt om man bortser från det viktigaste, nämligen att gå ner typ halva motorns kv om du dubblerar spänningen. Det finns inte ett Reglage hitom 5k kronors gränsen som hade stått pall för din dubblering av strömmen. Du lär ha kramat ur minst 150 ampere med den setupen - stackars Reglage som kastade in becen o gick hem ;p Hoppas bara att din fina dyra neu motor inte tog skada?
    JAG kör ofta med ESC bec, Ken det gäller att tänka till. Om man vet att man ligger nära reglagets gräns eller lastar på ordentligt så använder JAG en separat bec. Glöm då bara inte att ta ur den röda kabeln ur servokontakten från reglaget om även de här bec. Missar du det så blir de inge flyg serru.
    En fråga, varför filmade ni flygningen 2 kilometer bort? Ni var väl tre gubbar på plats? Hade gärna sett lite close-up av kärran!
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  12. #32

    Standard

    Jag filmade lite mer närgånget.. Jag ska fixa så att film kommer upp eller i rätta händer

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Hehe, du har rätt om man bortser från det viktigaste, nämligen att gå ner typ halva motorns kv om du dubblerar spänningen. Det finns inte ett Reglage hitom 5k kronors gränsen som hade stått pall för din dubblering av strömmen. Du lär ha kramat ur minst 150 ampere med den setupen - stackars Reglage som kastade in becen o gick hem ;p Hoppas bara att din fina dyra neu motor inte tog skada?
    JAG kör ofta med ESC bec, Ken det gäller att tänka till. Om man vet att man ligger nära reglagets gräns eller lastar på ordentligt så använder JAG en separat bec. Glöm då bara inte att ta ur den röda kabeln ur servokontakten från reglaget om även de här bec. Missar du det så blir de inge flyg serru.
    En fråga, varför filmade ni flygningen 2 kilometer bort? Ni var väl tre gubbar på plats? Hade gärna sett lite close-up av kärran!
    Marcus, jag vet inte om du har läst el-lära men jag har inte försökt mata motorn med drygt 4500 watt, då hade allt vart toast på nolltid! Reglaget ska tåla 34Volt och 100A (105A 10 sek) och även vid spänningsbrytet på 24V (3V/cell) så kan reglaget leverera mer än de 2200watt motorn kan hantera. Setupen har används av fler än mig och det är inte överbelastning som är boven i dramat. Jag kan sitta här och rabbla formler en hel dag men det gör nog ingen gladare för det.

    Jag tror det har kommit in fukt i reglaget som har kortslutit det.. Det sitter i luftvägen och det har gått en del snö igenom det insuget kan jag tänka.. ska torka ur det ordentligt och se om det "vaknar" till liv igen, om inte skickar jag tillbaka det får det undersökas av tillverkaren..

    Micke, lägg upp något här om du har tid och lust annars gör jag det sen när jag fått materialet!
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2011-01-10 klockan 23:43.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  14. #34

    Standard Oj!

    Jag tycker det var synd att planet gick av.

  15. #35
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Angry

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Marcus, jag vet inte om du har läst el-lära men jag har inte försökt mata motorn med drygt 4500 watt, då hade allt vart toast på nolltid! Reglaget ska tåla 34Volt och 100A (105A 10 sek) och även vid spänningsbrytet på 24V (3V/cell) så kan reglaget leverera mer än de 2200watt motorn kan hantera. Setupen har används av fler än mig och det är inte överbelastning som är boven i dramat. Jag kan sitta här och rabbla formler en hel dag men det gör nog ingen gladare för det.

    Bästa kennerdahl:
    Jag känner inte dig och du känner inte mig, precis som det brukar vara på sådana här mötesplatser. Jag antar att du skriver här för att dela med dig men även för att lära dig själv!?
    Kan inte undvika att bli jävligt irriterad på ditt svar från igår kväll!!! Det var sista, nja näst sista gången du lär få någon hjälp av mig och om du fortsätter med din attityd så lär de andra oxå tröttna. Nog sagt!

    Du skrev tidigare:
    "Har jag redan svarat på men skriver igen då när herr K-Å inte orkar scrolla ner..

    Motor: Neu 1415DF/Y1 (2200kv, 2200watt i 30 sek, max 80A)
    Lipo: 4S4200mA 35/70C "

    Detta är alltså den setupen du använder dig av... Sen skrev du i det sista inlägget:

    "Med 8S-setup va hon grym, flög jättesnällt med med bara en gnutta gas eller snabb som ett as med lite drygt halvgas."


    Du kan sitta hela dagen och rabbla formler... Gör gärna det, och överbevisa mig gärna!
    Det stämmer att Neu 1415/1Y ger ca 4000W på 8 celler men låt oss börja från början:

    P=U*I (P effekt, U Spänning, I, ström(styrka)
    4 celler (3,8v nominellt) ger 15,2V
    Du angav ca 70 A förbrukning
    vilket ger dig ca 1064w ineffekt. Motorns effektivitet är 91% --> ca 968W
    968 W i en 90 fläkt är i mina ögon ganska dåligt i den maskinen.

    Vad blir det då med 8 celler? Ja teoretiskt går strömmen (I) up med det dubbla, men i detta fallet räcker inte det.

    8 celler = 30,4V
    För att ditt reglage skall hålla behöver du ligga på max 90 A
    90*30,4=2736W
    Med den motorn som du har, 2200Kv och 8 celler i en wemo 90 drar 160Aoch ger 4000W och strax under 4kg drag statiskt. Detta pallar varken ditt reglage eller motorn. Flygtiden skulle dessutom bli ca 2 minuter!
    Om du istället väljer 6 celler så hamnar du på 102A ,med gas-management så kan prylarna hålla...

    Om du ändå vill köra på 8 celler så måste du drastiskt minska Kv på din motor. En lämplig vore då tex: 1415/1100 eller en mega 220/20/3 eller 3E (Kv 1850/1510)


    Detta ger mig att du antingen:
    1- Ljuger om din setup eller vad du flyger med?
    2- Inte vet vad du talar om?
    3- Blandat ihop antalet celler i dina accar?
    4- Tagit fel på vilken motor du har...

    För att ytterligare underlätta för dig, Kennerdahl, har jag länkat till testdata på angivna setuper. En parentes är att din kärra inte borde dra mer än ca 55A på 4 celler...

    4 cell setup www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?eflight&elevation=500&airtemp=25&bat teries=lipo_4000mah_-_45/60c&s=4&p=1&chargestate=normal&esc=max_100a&motor= neumotors&type=1415-2200&edf=wemotec_midifan_(90mm)
    6 cell setup www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?eflight&elevation=500&airtemp=25&bat teries=lipo_4000mah_-_45/60c&s=6&p=1&chargestate=normal&esc=max_100a&motor= neumotors&type=1415-2200&edf=wemotec_midifan_(90mm)
    8 cell setup www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?eflight&elevation=500&airtemp=25&bat teries=lipo_4000mah_-_45/60c&s=8&p=1&chargestate=normal&esc=max_100a&motor= neumotors&type=1415-2200&edf=wemotec_midifan_(90mm

    Sen avslutar jag med ett citat från dig igen:
    "Marcus, jag vet inte om du har läst el-lära men jag har inte försökt mata motorn med drygt 4500 watt, då hade allt vart toast på nolltid! "
    - Jo, det har du Och precis så blev det....
    Senast redigerat av marell01 den 2011-01-11 klockan 08:27.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  16. #36

    Standard

    Tråkigt att din Mirage gick i backen Kenny. Jag kom att tänka på en tråd på rcgroups som avhandlar just det fartreglage som du har. "Kelvin" på rcgruops råkade ut för en bränd kondensator på sitt reglage. Castle Creations svarade med lämpliga inställningar för EDF-dirft. Se länkar:

    http://www.rcgroups.com/forums/showp...&postcount=259
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...29&postcount=7

    Jag kör samma setup i min Mirage (1680kv, Wemotec midifan PRO, 8S), med de inställningar som CC anger och det har fungerat bra än så länge, ca 20 flygningar. Den motorn jag (och Kelvin) använder har 1680kv.

    Jag har vid ett annat tillfälle (kortvarigt) plockat ut 196A ur ett CC ICE 100, och upprepade gånger ca 140A under 5-10 sekunder. Då körde jag på 6S. Min erfarenhet är alltså att de här reglagen tål en hel del överlast, åtminstone om kylningen är ok.

    Jag tror alltså inte att ditt fartreglage dog pga överlast, utan snarare att man behöver känna till hur det ska ställas in.
    Senast redigerat av C206 den 2011-01-11 klockan 09:44.

  17. #37
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Shit happens Kenny men det är bara att bryta ihop och gå vidare

    Verkar råda delade meningar om det där med separat BEC men efter det här vetefan om man inte skulle kosta på sig de där extra grammen iaf.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  18. #38
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av C206 Visa inlägg
    Jag kör samma setup i min Mirage (1680kv, Wemotec midifan PRO, 8S), med de inställningar som CC anger och det har fungerat bra än så länge, ca 20 flygningar. Den motorn jag (och Kelvin) använder har 1680kv.

    Jag har vid ett annat tillfälle (kortvarigt) plockat ut 196A ur ett CC ICE 100, och upprepade gånger ca 140A under 5-10 sekunder. Då körde jag på 6S. Min erfarenhet är alltså att de här reglagen tål en hel del överlast, åtminstone om kylningen är ok.

    Jag tror alltså inte att ditt fartreglage dog pga överlast, utan snarare att man behöver känna till hur det ska ställas in.
    Du kör ju INTE ALLS SAMMA SETUP!!! Du har en helt annan motor som dessutom är på 1680Kv! Sen vad du tror hjälper inte. Fakta hjälper andra så de inte behöver göra samma fel/misstag! Spekulera gärna men fastslå inte saker genom att tro.

    Because it is on the internet - It is true!?
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  19. #39

    Standard

    Ursäkta Marcus??

    Jag menar såklart att jag kör samma setup som Kelvin på rcgroups, och det har fungerat fint för mig de senaste 20 flygningarna.

    Jag skriver också att jag TROR att felet inte beror på överlast, jag fastslår ingenting.

    Punkt.

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    Detta ger mig att du antingen:
    1- Ljuger om din setup eller vad du flyger med?
    2- Inte vet vad du talar om?
    3- Blandat ihop antalet celler i dina accar?
    4- Tagit fel på vilken motor du har...
    Tråkigt att du känner dig påhoppad, de va inte meningen. Du har ju idiotförklarat mig nu så vi kvittar väl det.
    Jag plugga el/elektronik i grunden så jag förlitar mig på min utbildning och instrument istället för en fancalc online som säger att den inte är pålitlig. Vi går vidare....

    För att alla intresserade ska få ytterligare lite inblick i det jag har gjort så kan jag säga att det inte är en Wemotec 90 jag använt utan flyflys egna 92mm. Jag har aldrig flugit på full gas och försökt plocka ur 4kg dragkraft ur fläckten utan fick 1:1 (2,2kg) redan runt 40% gaspådrag (se klippet) och sen startade jag med ca 60% gaspådrag.
    Som ni alla minns från första filmen med bara 4 celler fick jag runt 1,9kg dragkraft på de ca 1100watt jag mätte med 75A ström. För att få ut kanske 500g dragkraft till lär effekten inte behövts dubblerats. However när spänningen blev dubbelt så hög halveras strömmen till ynka 37,5A för att utvinna samma effekt på 1100 watt.
    Efter 1:42 minuters mysflygning lägger ESC:en av, det verkar orimligt att det skulle bero på att effektuttaget skulle överstiga 2520watt (3,5*8*100*0,9) som ESC:n kan leverera vid tillfället.

    Här är preflight och flight utan musik så ni kan lyssna bättre. notera varvtal vid hover, start och när ESC:n dör..



    Min teori är fortfarande snö - varmt ESC - smält snö - kortslutning!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

Liknande ämnen

  1. Mirage 251 kmh
    Av TommyzT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 22:47
  2. Cub Crash
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 23:02
  3. tl-2000 eller wilga-2000
    Av little_fraz i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 06:35
  4. Air Crash Investigations
    Av aplund i forum FPV Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 21:53
  5. Mirage till J37 Viggen
    Av Baua i forum Byggdagboken
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •