Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71

Ämne: Mirage 2000 maiden - near crash

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Wulfman Visa inlägg
    Shit happens Kenny men det är bara att bryta ihop och gå vidare

    Verkar råda delade meningar om det där med separat BEC men efter det här vetefan om man inte skulle kosta på sig de där extra grammen iaf.
    Jo men precis.. hade inte vart några problem att landa bara jag kunna styra planet. Det är smidigt med ESC BEC men efter det här känns det dumt att chansa..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  2. #42

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av C206 Visa inlägg
    Tråkigt att din Mirage gick i backen Kenny. Jag kom att tänka på en tråd på rcgroups som avhandlar just det fartreglage som du har. "Kelvin" på rcgruops råkade ut för en bränd kondensator på sitt reglage. Castle Creations svarade med lämpliga inställningar för EDF-dirft. Se länkar:

    http://www.rcgroups.com/forums/showp...&postcount=259
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...29&postcount=7

    Jag tror alltså inte att ditt fartreglage dog pga överlast, utan snarare att man behöver känna till hur det ska ställas in.
    Bra input Per, ska kika lite på det när jag är igång. Jag vet att jag inte stängt av "limit"-funktionen och så använde jag CC's programmeringskort.

    Har du plockat ur loggdatan ur ett CC 100SB? Tänkte att det kunde få va min "svara låda"..
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2011-01-11 klockan 11:15.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  3. #43

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Bra input Per, ska kika lite på det när jag är igång. Jag vet att jag inte stängt av "limit" funktionen och sen använde jag CC's programeringskort. Har du plockat ur loggdatan ur ett CC 100SB? Tänkte att det kunde få va min "svara låda"..
    Jag har faktiskt aldrig kollat den loggade datan, men kan göra det nån kväll om det hjälper dig, den borde ju ha sparat den senaste flygningen, även om det var några månader sen jag flög med Miragen

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av C206 Visa inlägg
    Jag har faktiskt aldrig kollat den loggade datan, men kan göra det nån kväll om det hjälper dig, den borde ju ha sparat den senaste flygningen, även om det var några månader sen jag flög med Miragen
    Om det kan va av intresse för dig att ta reda på hur man kollar/sparar datan också så självklart, annars tar jag reda på hur man gör och vad man behöver själv. Kan va intressant för en specifikationsmupp som mig..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  5. #45

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TommyzT Visa inlägg
    Jag tycker det var synd att planet gick av.
    Det är lugnt Tommy, jag har fler plan jag kan krascha så du får va med nästa gång..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  6. #46

    Standard

    Ni skall väl forsöka plugga ut det, av Kennys reglage isåfald. Om det går..... (Du kan också slänge reglage hos mig, eller komme forbi, så kan jag forsöke läse av det).
    Kolla på Pers logg, gir ju inget svar på något ?

    Det verker dog va en dålig ide, att ha 8 cell på en så högt kv motor, i en fläkt som kanske inte är balancerat super bra (i motsättning till en fläkt från Wemotech).

    Jag skulle skicka reglage till Castle, och be dem kolla vad som händt. Skicka med din setup och inställningar på ESC. I en del fall, då får man erbjudet att köpa nytt till 50% av priset.

    Är helt med Per, dem reglage paller en del stryk, men uppsätningen är väldig viktig. Och kräver nästen software/kabel.
    Jag har "lekt" en del med dem i helikopter sammenhäng, men även i et par planker.

    En logg från ESC innan flygning, är en bra ide, till främtiden )

    Och bara en "side note", det är faktisk ok att gissa vad som är händt, och bolla ideer. Alt man skrivar behöver inte va FAKTA, då skulle där va väldigt tyst på detta, och andra forum.

  7. #47
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Smoke and fire!

    Hej alla!
    Det enklaste och billigaste måste vara att köpa, alternativt låna en Watt/Ampere mätare innan man drar iväg, då borde man ju vara på the safe side, så att säga. Bara att skrika till Kenny om du behöver låna framöver. Trots allt hade du ju tur i oturen, med tanke på att du klarade fläkt, motor,acc, mottagare och servon. Själv satte jag en brinnande Panther i backen för något år sedan "min avatar bild". Det enda som blev kvar då var en svart frigolitklump, jag man kan faktiskt säga att allt brann upp. Men fan så läckert det såg ut när den gick i backen. Det var eld och rök över allt, he he!

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dufniall Visa inlägg
    Ni skall väl forsöka plugga ut det, av Kennys reglage isåfald. Om det går..... (Du kan också slänge reglage hos mig, eller komme forbi, så kan jag forsöke läse av det).
    Kolla på Pers logg, gir ju inget svar på något ?

    En logg från ESC innan flygning, är en bra ide, till främtiden )

    Och bara en "side note", det är faktisk ok att gissa vad som är händt, och bolla ideer. Alt man skrivar behöver inte va FAKTA, då skulle där va väldigt tyst på detta, och andra forum.
    Givetvis är det loggningen i mitt reglage som är det intressanta men av lathet är det enklare att bli instruerad än ta reda på hur man gör själv..

    Grymt att man kan få köpa ett nytt till halva pengen, det visste jag inte så det va ett grymt tips!
    Jag kikar gärna över någon dag kan vi kolla, du går väl bara hemma och myser i ullsockor kan jag tänka..

    Tror det va K-Å som sa att flyfly fläkten va crap men jag är positivt överaskad hur bra den är, I got lucky i guess.. funkar lika bra som en wemotec tycker jag så den får ligga obruten i sin förpackning ett tag till..

    Bra "side note" btw..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  9. #49

    Standard

    Ja det är bara att knalla forbi, så kan vi kolla, och jag kan förklara.

  10. #50

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej alla!
    Det enklaste och billigaste måste vara att köpa, alternativt låna en Watt/Ampere mätare innan man drar iväg, då borde man ju vara på the safe side, så att säga. Bara att skrika till Kenny om du behöver låna framöver. Trots allt hade du ju tur i oturen, med tanke på att du klarade fläkt, motor,acc, mottagare och servon. Själv satte jag en brinnande Panther i backen för något år sedan "min avatar bild". Det enda som blev kvar då var en svart frigolitklump, jag man kan faktiskt säga att allt brann upp. Men fan så läckert det såg ut när den gick i backen. Det var eld och rök över allt, he he!

    Hils
    Magnus
    Ja tur i oturen är mitt mellannamn, hade det inte vart för den lilla granen jag precis pricka kunde den vart möjligt att bara limma och flyga igen, det va snö upp till knäna där den gick i backen, tror Micke har svårt att inte lägga upp bilder från de sen.. haha..

    Tycker jag va on the safe side med tanke på att jag mysflög bara men klart du har rätt, jag skulle mätt bara för att, vore ju skitdumt att avslöja att jag faktiskt har en bantam two meter..

    Hade vart grymt att ha sett din "lilla" olycka, det är så coolt med flygplan med ombordrök..

    Nu är det bara 81 dagar kvar till Jet Rookie Weekend! yaaay!
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  11. #51
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av C206 Visa inlägg
    Ursäkta Marcus??

    Jag menar såklart att jag kör samma setup som Kelvin på rcgroups, och det har fungerat fint för mig de senaste 20 flygningarna.

    Jag skriver också att jag TROR att felet inte beror på överlast, jag fastslår ingenting.

    Punkt.
    Ok, ursäkta mitt barska språk men man stod att läsa att du hade samma setup som Kennerdahl fast annat Kv. Nu är jag med.
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  12. #52
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Tror det va K-Å som sa att flyfly fläkten va crap men jag är positivt överaskad hur bra den är, I got lucky i guess.. funkar lika bra som en wemotec tycker jag så den får ligga obruten i sin förpackning ett tag till..

    Bra "side note" btw..
    FlyFly / Haoye fläkten ÄR skräp. Den drar 10A mer än Wemo/HET vid samma varvtal. Sen gör bladkonfigen att effektiviteten över 29200 varv är urusel. Det enda man gör är att elda för kråkorna. Kolla gärna i min viggentråd. Där finns det utförliga testdata på 3 olika fläktar.
    Att tro och spekulera är absolut okej, så länge man inte säger att det är sanningen!
    Mvh
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  13. #53
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Fläktar!

    Hej alla!

    För att vara en standard skit fläkt, som följer med i ett billigt kit, tycker jag nog också att Flyfly.s originalfläkt är ok. Då menar jag inte att den skulle vara bättre än dom mer namnkunniga märkena utan om man jämför med exempelvis de 70mm skitfläktarna som följt med i diverse andra EDF modeller som passerat och blivit passerade i min ägo, där fläkten i ett fall mer eller mindre exploderade i kroppen på planet. Dom Flyfly fläktarna jag använt i mina kärror har varit balanserade utan missljud, och det räcker för mig. Hur effektiv den är har jag ingen data på, men eftersom hon sitter i Hybridos ska dragkraft, Amp och Watt test utföras innan hon ska maidas, då med 6s. Detta är ingen vetenskap utan händelser ur det verkliga livet. Sitter dock en HET kopplad till en ARC motor i MBS Viggen, någon jävla ordning måste det ju vara, he he!

    Hils
    Magnus
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  14. #54

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    FlyFly / Haoye fläkten ÄR skräp. Den drar 10A mer än Wemo/HET vid samma varvtal. Sen gör bladkonfigen att effektiviteten över 29200 varv är urusel. Det enda man gör är att elda för kråkorna. Kolla gärna i min viggentråd. Där finns det utförliga testdata på 3 olika fläktar.
    Att tro och spekulera är absolut okej, så länge man inte säger att det är sanningen!
    Mvh
    Coolt, de ska jag spana in!
    En flerbladig fläkt får man mer dragkraft med på låga varv än en med få blad, flyfly's 92mm med 7 blad är bara specad till 22000vpm och 24N. Värsting EDF:erna från Schubeler har bara 4 blad och goda för 5700watt, galna grejer men shit va dom kostar! 12S setup lixom..

    Btw, om det skiljer 10A mellan Wemo/HET och flyfly 92mm vid ett angivet varvtal vad hade de båda fläktarna i dragvärde?
    Har du testat själv eller har du edf-calcat?
    Senast redigerat av Kennerdahl den 2011-01-11 klockan 17:47.
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  15. #55

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Baua Visa inlägg
    Hej alla!

    För att vara en standard skit fläkt, som följer med i ett billigt kit, tycker jag nog också att Flyfly.s originalfläkt är ok. Då menar jag inte att den skulle vara bättre än dom mer namnkunniga märkena utan om man jämför med exempelvis de 70mm skitfläktarna som följt med i diverse andra EDF modeller som passerat och blivit passerade i min ägo, där fläkten i ett fall mer eller mindre exploderade i kroppen på planet. Dom Flyfly fläktarna jag använt i mina kärror har varit balanserade utan missljud, och det räcker för mig. Hur effektiv den är har jag ingen data på, men eftersom hon sitter i Hybridos ska dragkraft, Amp och Watt test utföras innan hon ska maidas, då med 6s. Detta är ingen vetenskap utan händelser ur det verkliga livet. Sitter dock en HET kopplad till en ARC motor i MBS Viggen, någon jävla ordning måste det ju vara, he he!

    Hils
    Magnus
    Vad är det för motor du kör ihop med FF 92:an? 6S?
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  16. #56
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Testat själv såklart och svaret är mindre dragkraft över hela registret.
    Nu är ju iof inte statiskt dragkraft utav något som helst värde när man testar om man inte jämför med utloppshastigheten och hur ductingen funkar i luften, aka rameffekt...

    Förresten, EDF calc är verifierad och stämmer väldigt exakt! Jag skulle gissa att ditt utblås ligger på mellan 80-90% FSA med tanke på 70A förbrukning på 4 celler!
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  17. #57
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Tråkigt att du känner dig påhoppad, de va inte meningen. Du har ju idiotförklarat mig nu så vi kvittar väl det.
    -Jasså, gjorde jag det?

    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Jag plugga el/elektronik i grunden så jag förlitar mig på min utbildning och instrument istället för en fancalc online som säger att den inte är pålitlig. Vi går vidare....
    Om alla kom ihåg vad någon försökte lära dem skulle inte programmet "fuskbyggarna" behövas, hehe
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  18. #58

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av marell01 Visa inlägg
    -Jasså, gjorde jag det?
    Om alla kom ihåg vad någon försökte lära dem skulle inte programmet "fuskbyggarna" behövas, hehe
    Och det här kommer från killen som inte minns vad han skrev för mindre än 12 timmar sen!?
    Har du loggat ur helt och hållet eller?

    När man öppnar fancalc-sidan får men ett meddelande som man måste godkänna för att man ska kunna använda den:

    "Statement for using this calculator:
    All values are calculated and may deviate from the real.
    Befor flight you have to recheck the actual max current.
    All max values must stay within the limits of the manufacturer.
    A commercial use is forbidden. eCalc is subjuct to copyright.
    We reject any liability!"

    Låter ju finfint!

    Länk till sidan för er som undrar: http://www.ecalc.ch/fancalc_e.htm?neumotors

    Fina svar på min fråga också, faktaspäckat.. eller?
    Känner mig rätt mättad på din kunskap nu, tack tack..
    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  19. #59

    Standard

    Ett litet klipp med mätningar med drivlinan.. ni som har hökögon ser att jag använt ett Jeti 125A ESC istället men det intressanta är mätningen med Bantam e-Station Two-Metern.. eh jo, va berädd att reglera volymen!

    mvh Kenny

    Go big, fly fast, be awsome!
    www.youtube.com/kennerdahl
    www.vimeo.com/kennerdahl

  20. #60
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Tror!

    Utan att vara helt 100, tror jag att det är denna som sitter i Hybridos.
    Hon ska gå på 6s.
    Har inte tänkt att köra fullgasrepor, om hon nu kommer upp vill säga.
    Här pratar vi skalaflygning med hängande rumpa

    Motor
    MEGA 22/20/2E (passar till Viggen)

    Art.nr:

    Pris: 990 kr/st

    Vikt: 165 g
    Diameter, motor: 36 mm
    Diameter, axel: 5.00 mm
    Antal Lipo: 4-9 st
    Varv/volt: 2100
    Ström: max 70 A
    Engelsk instruktion ingår
    Passar till Viggen (Midifan, 90 mm)
    Tillverkad i Europa


    Hils
    Magnus



    Citat Ursprungligen postat av Kennerdahl Visa inlägg
    Vad är det för motor du kör ihop med FF 92:an? 6S?
    Senast redigerat av Baua den 2011-01-11 klockan 21:54.
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

Liknande ämnen

  1. Mirage 251 kmh
    Av TommyzT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-06, 22:47
  2. Cub Crash
    Av Danka i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 23:02
  3. tl-2000 eller wilga-2000
    Av little_fraz i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 06:35
  4. Air Crash Investigations
    Av aplund i forum FPV Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 21:53
  5. Mirage till J37 Viggen
    Av Baua i forum Byggdagboken
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 22:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •