Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70

Ämne: Laserskuret trikopterkit, intresse?

  1. #1

    Standard Laserskuret trikopterkit, intresse?

    Hej!

    Eftersom jag inte alls gillar (läs är helt värdelös på) att såga ut plywooddelar för hand så har jag caddat upp en trikopter som jag har tänkt att skicka iväg för laserskärning. Trikoptern är 800 mm i diameter mellan motoraxlarna. Delarna kommer att skäras i 2 mm plywood och bommarna består av 10x10 mm furulist. Konstruktionen är helt självlåsande. Delarna kommer att fästas vid bommarna med M3 skruvar, dels igenom bommarna men även som klämförband.

    När jag skickar iväg min på skärning kan jag även skära ut fler om intresse finns?

    Lite bilder:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trikopter4.jpg 
Visningar:	245 
Storlek:	27,4 KB 
Id:	17806   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trikopter5.jpg 
Visningar:	233 
Storlek:	22,7 KB 
Id:	17807   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trikopter3.jpg 
Visningar:	227 
Storlek:	31,9 KB 
Id:	17805   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trikopter2.jpg 
Visningar:	304 
Storlek:	18,5 KB 
Id:	17804   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trikopter1.jpg 
Visningar:	240 
Storlek:	39,3 KB 
Id:	17803  


  2. #2

    Standard

    Designen ser ut att använda en bladhållare till rotorblad? - jag rekommenderar inte detta - det är inte tillräckligt starkt

    Använd hellre en design med 2 hållare till styrbart nosställ (bilder finns i forumet)

    Fällbart kan vara bra - men jag har aldrig behövt fälla ihop min och föredrar faktiskt den extra styrkan med att montera fasta armar.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Hej!

    Jag använder inte en bladhållare utan 2 stycken fästen till nosställ. Detta används tillsammans med en 3 mm kolfiberstav som är inlimmad i 3 stycken spant i motorfästet som är uppbyggt av 2 mm plywood. Motorfästet är väldigt stabilt byggt med en självlåsande konstruktion och är 14 mm högt, borde ge bra stabilitet. Kika bild 4 så ser du det rätt bra hur det funkar.

    Fällbart e bra när man bor trångt

  4. #4

    Standard

    OK - jag kollade på den 3e bilden och det liknar en bladhållare
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

  6. #6

    Standard

    Vad kommer detta kosta?

  7. #7

    Standard

    Priser kommer att hamna runt 300:- plus frakt. Fixar man egna bommar kommer alla delar att kunna skickas i ett kuvert så frakten blir ej så hög.

  8. #8

    Standard

    Det låter intressant, det är jag gärna med på!

  9. #9

    Standard

    Det är noterat Kommer dröja åtminstone till slutet av nästa vecka innan jag skickar iväg grejerna på skärning.

  10. #10

    Standard

    Blev klar med utläggningen på flak nu i eftermiddags Det tar sin tid att trimma bort linjer för att se till att alla delar sitter kvar i flaket! Här kommer en bild på delarna utlagda på ett 200x500 mm stort plywoodflak. Totalt blev det 70 delar! Då tog jag med ett extra landningsställ samt ett extra motorfäste, känns som det är de delar som kommer gå vid en eventuell krash.

    Ska sätta mig och skriva på en liten manual nu, laddar upp när den är klar!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	innehåll byggsats.jpg 
Visningar:	285 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	18066

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hej,

    Kan man fortfarande vara med och beställa ett?

    Mvh
    KE
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Hej,

    Kan man fortfarande vara med och beställa ett?

    Mvh
    KE
    Absolut, väntar med att beställa till på söndag så än finns det tid att boka ett kit!

  13. #13

    Standard

    Hej!

    Har börjat skriva lite på manualen till trikoptern, någon som har lust att ta en titt och komma med lite synpunkter? Är upplägget ok?

    //Rickard
    Bifogade filer Bifogade filer

  14. #14

    Standard

    Det ser bra ut, mycket pedagogisk! Det enda jag kan sakna är sidnummer :-)

  15. #15

    Standard

    Jag vill också beställa ett kit.

  16. #16
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Jag hoppar på tåget oxå och beställer ett kit

  17. #17

    Standard

    Jag gillar designen och skulle gärna beställt om den bakre motorn hade ett annat fäste. Tyvärr blir det så med den här designen att all tyngd/lyftkraft måste hanteras av en mycket liten del av axeln som påfrestas hårt. Följden blir lätt att axeln böjs. Pga av detta har jag gjort om min egen tricopter och har numera den bakre motorn monterad ovanpå axeln och stjärtbommen. Bara ett tips ifall du funderar på att göra en version 2?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101110_newRudder2.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	30,1 KB 
Id:	18100Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101110_newRudder.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	28,2 KB 
Id:	18101

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag gillar designen och skulle gärna beställt om den bakre motorn hade ett annat fäste. Tyvärr blir det så med den här designen att all tyngd/lyftkraft måste hanteras av en mycket liten del av axeln som påfrestas hårt. Följden blir lätt att axeln böjs. Pga av detta har jag gjort om min egen tricopter och har numera den bakre motorn monterad ovanpå axeln och stjärtbommen. Bara ett tips ifall du funderar på att göra en version 2?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101110_newRudder2.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	30,1 KB 
Id:	18100Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	101110_newRudder.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	28,2 KB 
Id:	18101
    Hej!

    Vilken del av axeln menar du kommer ta upp all belastning? Axeln kommer att utsättas för samma typ av belastning som en balk som är fast inspännd i t.ex. en vägg. I detta fall tar hela balken upp belastning. Alltså, hela axeln kommer att hjälpa till att ta upp böjkrafterna, dock kommer det att bli som högst påfrestning precis där axeln går ut från motorfästet. Men en 3 mm kolfiberpinne klarar av stora krafter i böjning utan att deformeras nämnvärt, jag hoppas att det kommer fungera! Annars får jag göra enligt din konstruktion på nästa version. Rent hålfasthetsmässigt är det ett bättre sätt att göra det på Anledningen till att jag valde bort det är att det inte tillåter lika stor tiltning av motorn.

    //Rickard

  19. #19

    Standard

    johsch och zablar, har skrivit upp ett varsitt kit för er!

  20. #20
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena!

    Skriv upp mig på ett kit! Jag har länge funderat på quad eller tri men inte kommit till skott. Med detta så ser det ut att bli tri helt enkelt Har KK-kort utan komponenter liggandes och vill komma igång!

    Kan det vara ide att skära ut i glasfiber för att få bättre hållbarhet eller blir det en annorlunda historia då?

Liknande ämnen

  1. Viggen intresse, för nyproduktion?
    Av K-Å i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 18:34
  2. Finns det intresse för modellsegelflygaerobatic
    Av BosseN i forum Segel och Hang
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 13:19
  3. Intresse för en svensk videopodcast?
    Av dadde i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-27, 21:46
  4. Familjens andra intresse
    Av jobex i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 09:40
  5. Intresse för Fjäll Meeting
    Av Eklind i forum Meetings och träffar / Kalendarium
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-27, 16:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •