Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Beli Zell-lim?

  1. #1
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Beli Zell-lim?

    Har precis köpt mig en Hacker RT Super Sirius i försenad julklapp..

    I manualen nämns bl.a limmet Beli Zell, att användas för att limma kolfiberstagningen.
    Hittat och beställt en (liiiten) tub från Stepson.
    Undrar om nån testat detta och jämfört med sina andra limsorter..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #2

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Det är i alla fall polyurethan baserat och sväller 3-4 gånger ursprunglig volym. Står en del om limmet här http://www.adhesionstechnics.com/index.php?id=21&L=3
    under Properties och Field of application. Finns tydligen förutom i 10 min variant även i 60 min.
    Har också beställt en RT Super Sirius och en limtub BELI-ZELL.
    Det är väl TECH One (från Kina - som allt annat...) som är tillverkaren av RT Super Sirius http://www.techonehobby.com/proview.asp?id=293

    /Bo

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Tack för länken!
    Jo, idag kom min tub, hunnit prova lite på just stagningen.
    Funkar kanonbra, blir starka limfogar, sväller lite, men inte alls lika mycket som mitt PU-lim och verkar drygt.
    Oavsett vem som tillverkar den är det en fin sats, fina raka delar, bra passform på allt hittills i bygget..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2565.jpg 
Visningar:	138 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	18098
    Senast redigerat av jocke1963 den 2011-01-12 klockan 07:29.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Förresten, glömde en sak..
    Byggmanualen som medföljer var bara hyfsad, med rätt dåliga och lågupplösta bilder.
    Mailade Hacker och fick en pdf-länk i retur, med en mkt bättre manual med bättre bilder, ffa på hur kolfiberstagningen ska göras:
    http://www.hacker-motor.com/daten/an..._Anleitung.pdf
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Bra med länk till manualen.
    Ser att de använder glasfibertejp till rodergångjärnen, får se om jag skall använda det också eller om jag använder 3M Micropore kirurgisk tejp (vit) som jag tycker är smidig.
    Ser även att de limmar det mesta med UHU por lim, får se om jag gör det också eller om jag använder mer av CA lim instället.

    /Bo

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Funkar säkert bra med kirurgtejp. Jag har dock använt smala remsor med glasfibertejp.
    Har även använt vitlim på några ställen, tycker UHU-Por:en blir så kletig och att den hugger direkt, kan bli jobbigt med passningen. Satte t.ex fast framkantslisten med trälim, funkade klockrent. (ännu iaf)
    Denna kör jag: http://www.sodersrchobby.se/sodersrc...d=188&pid=DM05
    Tycker CA blir så sprött efter ett tag. Vi kan ju jämföra vikter sen..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Nu testat Beli Zell-limmet.
    Funkar finfint, men undrar om det inte skulle funka lika bra med vanligt PU-lim..?
    Expanderar iofs inte lika mkt och blir inte helt stumt.
    På bilden nedan har jag bara klickat på en droppe Beli Zell på kolfiberpinnen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2606.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	18130

    Här är stagningen klar:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2609.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	45,4 KB 
Id:	18131
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Fint byggt/monterat så långt. Man får vara ganska aktsam om modellen sen, den är nog hyfsat "skör". Jag inhandlade 2 st då jag räknar med att jag förr el senare kommer att "mosa" den första modellen. Men kan man få den så lätt som det står i specifikationen med samma grejer de föreslår där så blir den ju fjäderlätt och det blir fint för flygegenskaperna. Skall börja montera ihop min nu så smått.
    /Bo

  9. #9

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Är väl snarlik (ja, inte utseendemässigt förstås) fjolårets Yak som bl a Autopartner sålde - även den var mycket lättad och tillverkad av samma tillverkare vill jag minnas. Mycket skör så det gäller att undvika att krocka...
    Jag brukar våtlimma kolfiberstagningarna med UHU Por - det blir en flexibel och stark fog. Måste dock vänta över natten på att det skall torka men så bråttom har man ju sällan när man bygger att detta är något problem. Överhuvudtaget våtlimmar jag en hel del med UHU Por just för att få en stark men ändå lite flexibel fog.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Är väl snarlik (ja, inte utseendemässigt förstås) fjolårets Yak som bl a Autopartner sålde
    Jupp, beställde Yak:en hos Autopartner, men den visade sig vara slut i lager, så jag ändrade mig till den nyinkomna Super Sirius:en.
    Skör är bara förnamnet, så jo, ska försöka undvika krockar med andra kärror, väggar och golv...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Börjar bli klar..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Fint så långt. Skevroderens yta tror jag nästan är lika stor som resten av vingen... riktiga elefantöron som nog kommer att bita bra i luften. De små gummijulen som följde med var ju söta och lätta. Hur sätter du fast ditt batteri? Det är ju inte så mycket att fästa i... allt är ju urfräst och bara lite ramar. Skall prova med 250 MAh DesirePower 22C, 15 gram, i min. Hade Hacker A10-15S motor och Hacker X5 fartreglage liggande sen förut så det passar ju bra i den här modellen. Slänger in 3 st Dymond D47 servon som jag också har liggande som tydligen är samma som de FS31/Robbe (och SD100/Ripmax) servon som de rekommenderar i specifikationen till modellen. Om min ändå blir tyngre än ca 110 gram inkl 250 mAh batteri så har jag nog limma för mycket, vi får se. Men RT Super Siruis är en snygg modell att se på med fint färgschema så den biten har de lyckats bra med tycker jag.
    Nä nu skall jag ladda batterier och radio för ikväll blir det lite inomhusflyg med min Tech One Malibu 2 (som jag är mycket nöjd med).

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-01-15 klockan 15:27.

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Inte kommit så långt som till ackfäste, tror det blir som i manualen, ev med en ram av extra depron runt som förstärkning.

    Vikt hittills är 68g, med 3 st Power HD 5-gram men ingen motor o regl. Motor blir ep1804, 12-grammaren från Autopartner. F.ö en fantastisk motor, har en sån min Malibu. Reglage blir Turnigy 6A, som ska bantas. Mottagare blir AR6110E, 4,4g, tar nog av skalet.

    Glömde nämna ackar.. Har några små 2S 200mah-ackar, men tror de har för lite C för att funka. Väntar på att Autopartner ska få in sina Desire Power 2S 250mah i lager igen...
    I "värsta fall" får det bli maiden med 2S 350mah..
    Senast redigerat av jocke1963 den 2011-01-17 klockan 01:57.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej jocke1963

    Jag är klar med min RT Super Sirius nu.
    Blev totalvikt 120 gram med acc (DesirePower 2S 250 mAh, 3 st Dymond D47, Hacker X5 fartreglage, Hacker A10-15S motor, Futaba R6004FF mottagare). DesirePower 2S 250 mAh var inte lätt att få tag i men jag hitta tillslut hos www.rc-netbutik.dk (de hade i lager).
    Inte en droppe CA lim har jag använt. UHU por och Beli-Zell är det lim som använts rakt igenom. Beli-Zell limmet funka utmärkt (jag använde vitt 1 timmas, finns även i transparent 10 min), dock får man ta i beräkning att det sväller 3-4 gånger i volym. Men det passade bra till att limma alla kolfiberstag (se bilder nedan).

    Lite modifieringar jag gjort är att motorn och dess motorfäste (ett "kors" i glasfiber som limmats fast med UHU por) har förstärkts lite genom att vika runt glasfibertejp (bild nedan). Jag la även på en kolfiberlist under "sporren" så den kan glida på golvet utan att man sliter ner depronet där (bild nedan). La även på två glasfiberplattor ovanpå där landställets kolfiberstänger går in i vingen (bild nedan). Så la jag även på både sidor kroppen liten glasfiberplatta med skåra i så landstället inte skär in i depronet vid nån hård landning (bild nedan). Glasfibertejp till gångjärn funka suveränt. Jag skippa "hjulkåporna - de små hjulen är verkligen små (och superlätta). RT Super Sirius är hyfsat lätt att sätta ihop (det tog en vecka för mig - jobba lite varje kväll) och det är den "snyggaste" depronkärran jag haft hittills tycker jag. Det jag skulle kunnat spara nåt gram på är t ex skippa mässingkontakterna mellan fartreglaget och motorn och skippat de förstärkningar jag gjort, har säkert kunnat snåla lite på limmet men jag vill gärna att modellen skall hålla ihop ordentligt också. Blir provflygning nästa söndag då tid är bokad i idrottshall.

    /Bo

    PS. Upptäckte att skevroderlinkaget tar i kolfiberrören till landställen när man närmar sig ändlägena, i alla fall om man har kolfiberstängerna till skevrodren utsidan landställsbenen. Kanske går att ha innanför (skall prova).

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_01.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	61,1 KB 
Id:	18547   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_02.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	47,6 KB 
Id:	18548   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_03.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	36,6 KB 
Id:	18549   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_04.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	18550   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_05.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	57,5 KB 
Id:	18551  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_06.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	83,9 KB 
Id:	18552   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_07.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	29,0 KB 
Id:	18553   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_08.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	42,2 KB 
Id:	18554   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_09.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	52,4 KB 
Id:	18555   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_10.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	33,1 KB 
Id:	18556  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_11.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	50,9 KB 
Id:	18557   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_12.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	32,3 KB 
Id:	18558  
    Senast redigerat av bem den 2011-01-31 klockan 00:23.

  15. #15

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag skrev tidigare:

    Upptäckte att skevroderlinkaget tar i kolfiberrören till landställen när man närmar sig ändlägena, i alla fall om man har kolfiberstängerna till skevrodren utsidan landställsbenen. Kanske går att ha innanför (skall prova).

    Jo, jag flyttade nu skevroderstängerna innanför landställsbenet på resp sida och då löper stången rakt utan att böja sig vid ändlägena, men det är noll och ingen marginal mellan skevrodertången och landställsbenet.
    Är allt lite halvknepigt att få rätt längd på skevroderstängerna - jag gör så här:
    - stötstångsändarna i 1 mm pianotråd (z-bockad) trär jag på kolfiberstången och på med krympslang och sen värmepistolen på det då pianotråden dras åt hårt mot kolfiberstången,
    - provmoterar sen bägge stötstängerna på servot och servoarmen och kapar till rätt längd på kolfiberstängerna
    - trär på krympslang i änden av kolfiberstången, lirkar in z-bockade pianotråden på roderoket på respektive skevroder, lägger på CA lim och sen in med pianotråden i krympslangen,
    - vänder modellen så den står rättvänd, kollar att skevrodren är i mittläge, ev justerar innan CA limmet hunnit torka,
    - kollar framifrån och bakifrån att skevrodren ligger plant med resten av vingen,
    - låter modellen stå tills CA limet torkat.
    Gjorde en gång misstaget att värma med värmepistol på krympslangen medan stötstängerna satt kvar på en modell - det gör jag inte om - hade skyddat med tre lager hushålls aluminiumfolie runt omkring där jag värmde med värmepistolen men ett skevroder "smälte" lite vid sidan av roderoket. Funkar nog med en cigaretttändare att värma men jag kör med CA metoden och det har funkat bra.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2011-01-31 klockan 22:55.

  16. #16
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Med en 4-månaders-bebis i huset blir det inte så ofta o så mkt byggt.. :/
    Var dock ensam med pöjken idag, blev en prommis med barnvagnen mitt på dan. Vagnen lastades med radio och en Toro 900-vinge, så det blev 2 ackar ute på ett lokalt fält medan pöjken sov..
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bild.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	35,8 KB 
Id:	18606

    Men jag är oxå i princip klar, det enda som återstår är montering av mottagare och ackplacering.
    Blir lite orolig över att maskinen redan är nästan i våg, får försöka sätta mottagarn så långt bak som möjligt. Vill ju gärna sätta acken som de gör i filmen ovan, så ack-vikten blir så centrerad som möjligt.
    Vikt nu med motor o allt är 95g, men utan mottagare (4g) och ack (Above All 2S 250mah 15g) torde jag hamna runt 115g totalt..

    Satte dit alla roder med glasfibertejp, men efter att skevrodren fått hänga fritt ner för länge innan jag fick dit länkaget, hade tejpen töjt sig/dragit sig, så det blev en stor glipa mellan roder och vinge.
    Tog försiktigt bort glasfibertejpen och följde ditt råd, drog dit kirurgtejp istället, verkar funka finfint!

    CA har jag inte heller använt, bara Beli Zell, Trälim och UHU-Por. Kommer lite fler bilder när hon e klar...
    Precis som du satte jag oxå dit "motorkorset" med UHU-Por och glasfibertejp, dock tog jag smalare remsor.

    Apropå misstag... Gjorde typ precis likadant som du när jag monterade skevlinkaget. När jag skulle göra sista linkaget drog jag på CA på kolpinnen och z-bock-pianotråden på skevroderhornet, sen på med lite kicker....drog över krympslangen över limfogen, skulle värma krympslangen försiktigt med en tändare... Vad händer...? POFF, så börjar det brinna i vingen, Kickern hade uppenbarligen inte dunstat av... RIDÅ! Blev inte så farligt ändå, ett hål på 2x3cm, lagades med en skräpbit depron och Beli Zell, blev ingen märkbar viktökning iaf.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  17. #17

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Denna mojäng - http://www.dremeleurope.com/dremeloc...90&prod_id=330 - löser problemet med att värma krympslangen även nära depron-ytor. Det medföljer en liten reflektor som s a s går bakom värmelågan och skyddar det som ligger bakom. Sen kan den även vara bl a lödkolv. Smidigt verktyg som kan rekommenderas.
    Det finns givetvis även "kopior" men kolla i så fall att även dom har denna reflektor som man monterar utanpå munstycket.
    Hälsningar
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Liten svag punkt på RT Super Siruis har jag upptäckt och det är landställets hjulaxlar. De sitter ju inte fast ordentligt mot landställets kolfiberstång, de går lätt att vrida snett så jag fick ta av krympslangen och limma med tunnt CA lim och på med ny krympslang. Bättre lösning hade nog varit att använda sån där hjulaxel i karbonstång som man klistrar en kombinerad hjulstopp och fäste för "hjulkåpa" som det är på Tech One Malibu 2, Crazy Sukhoi m fl (se bild). Sen är landstället vekt så det tål nog inte mycket mer än "smygare" vid landning. Det är väl egentligen det enda som kanske kunde ändras i byggsatsen tycker jag.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hjul.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	66,2 KB 
Id:	18638  

  19. #19

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej igen jocke1963,

    Lite bilder på fartreglage och batteriinstallationen som funkade för mig. Tyngdpunkten blev exakt med batteriet direkt framför skevroderservot. Gjorde en liten "batterilåda" som jag skjuver in LiPobatteriet i och ovanpå en liten kardborrebit så accen inte kan glida ur lådan. Kom inte på nåt bättre men det skall nog funka bra.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_13.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	56,6 KB 
Id:	18695   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_14.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	56,9 KB 
Id:	18696   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_15.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	48,2 KB 
Id:	18697   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_Super_Sirius_16.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	37,8 KB 
Id:	18698  

  20. #20

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej igen jocke1963,

    Flög med min RT Super Sirius i morse, det blev 4 flygningar (och 4 med min gamla Malibu 2). Super Siruis flög fint. Gick att flyga sakta och fint med den men ändå bra roderverkan. Kanske skall öka skevutslagen lite men sido- och höjdutslaget räckte till bra (ställde in som manualen rekommenderade). Då den blev hyfsad lätt så går det flyga riktigt sakta med den. Bra roderharmoni och allmänt lättflugen. Hoppas bara jag kan hålla mig i luften nu framöver och inte göra nån tabbe ner i golvet (eller nån vägg) för det lär den inte hålla för. Landstället ser ut att hålla bra, kanske inte är så vekt ändå som jag fått för mig. Nu blir det att vänta i två veckor innan nästa flygtillfälle. Lite bilder från dagens flygningar nedan.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_SuperSirius_001.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	41,1 KB 
Id:	18739   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_SuperSirius_002.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	35,1 KB 
Id:	18740   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_SuperSirius_003.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	18741   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_SuperSirius_004.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	42,8 KB 
Id:	18742   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_SuperSirius_005.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	60,1 KB 
Id:	18743  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_SuperSirius_006.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	55,6 KB 
Id:	18744   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_SuperSirius_007.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	36,4 KB 
Id:	18745   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RT_SuperSirius_008.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	37,3 KB 
Id:	18746  

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •