Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Redigera GoPro HD-filmer!?

  1. #1

    Standard Redigera GoPro HD-filmer!?

    Vad har ni för program och dator för att hantera GoPro-filmer?

    Vi har filmat i Full HD 1920x1080 och min HP xw4600 WorkStation Q9550 2.83GHz Quad med Windows XP 32-bit och 4GB (dvs 3GB) klarar inte av det, det hackar nåt för jävligt i preview hur jag än gör (ibland 0,5 fps). Jag kör Sony Vegas Movie Studio Platinum 9.0. Det är totalt hopplöst att redigera. Sätter jag Preview till ca 2x1,5cm så går det.

    Förslag?
    Ska man konvertera ner skiten till dålig kvalitet före?
    Ska man sälja kameran?
    Ska man köpa ny dator igen?

    Tacksam för svar, har tänkt leverera vågade FPV-filmer under 2011, men ska det vara så här, så får det va helt.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard Mera vågade filmer åt folket.

    Förslag1: Släng sony pogrammet åt helv... gör plats på hårddisken och slipp bli arg.
    förslag2:Konvertera inte ner någonting
    Förslag3: skaffa ett trevligt redigerings program.

    Oftast redigerar jag film på min bärbara, en HP Intel Core Duo CPU P8400@2,26GHz 3,0 gb internt bla bla och i Pinacle studio 14.
    Ibland Adobe premier men där hackar "prewiew" så illa så jag får gissa vad jag gör men själva filmen blir bra.
    Min stationära dator är ca 5 år gammal och sämre än din men det går bra i den med. Men... jag brukar inte filma i full hd för de filerna tycker jag blir onödigt stora och jobbiga att hålla på med. Jag filmar i 1280x720 30fps
    Filmar jag i 60fps kan jag inte göra fler än 1 st slowmotion scen. Gör jag fler så visas stillbild på första bildrutan. Något märkligt knas där i programmet som jag inte listat ut varför.
    OM jag köper ny dator så blir det inte en pc utan en Apple imac för de verkar mkt trevligare när det gäller film redigering.
    Självklart så skall du leverera massor med vågade fpv filmer under 2011
    Senast redigerat av TommyzT den 2011-01-09 klockan 15:26. Anledning: Ja (ändrade en nolla till en tvåa...)

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Har haft liknande problem, därför har det nu införskaffats en ny Intel I7 950, 6GB DDR 1333Mhz ram, samt nytt moderkort Asus P6T deluxe, borde avhjälpa endel av hackandet . Men på min gamla dator brukar jag köra i 720p det funkar fint, dvs 1280x720 det räcker till och blir knivskarpa bilder.

    /Martin

  4. #4

    Standard

    Vegas har jag inga problem med i övrigt, förutom avsaknad av image stabilizer som kostar.
    Jag frågade en lokal video-guru, han sade att sony va skit, vegas va skit, gopro va skit.
    Så det blir väl att ta några tusen euro och köpa nåt bättre märke då. ;-)
    Det verkar vara MP4 som är skit i Vegas, för samma upplösning på M2TS funkar kanon.
    Jag köpte NY dator och NY programvara för att redigera filmer bättre, lite slött att man måste köpa nya märken och nya grejer igen, för att sen höra om 1 år att det man köpt är bara skit och inte klarar nånting. Det är endast GoPro-kamerans filer som inte funkar.
    Kanske skulle prova nya Adobe Premiere Elements. Hade Pro förut och blev fullständigt vansinnig för det kraschade precis hela tiden.
    Finns det något annat program än Adobe och Sonys av samma kaliber eller bättre?
    Jag borde installera 64-bit Windows på min dator och lägga i 12GB till, men det är en massa annat jag har som inte funkar i 64-bit...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Testa med att konvertera hela materialet till .avi i Sony Vegas (Projekt -> Render as -> Video for Windows (*.avi) välj Default Template (uncompressed)

    Använd sedan avi-filen istället för MP4-filen när du klipper.

    Testa på en liten bit (½ minut) för att se om det funkar innan du börjar konvertera allt du har.

    På min dator hackar MP4-filerna i preview, men avi-filer funkar (iofs filmar jag i 1280x720)

  6. #6

    Standard

    Du det där ska jag prova!!! =)
    MP4-filerna är 1920x1080p och om jag gör dem i AVI och det blir lite sämre kvalitet, så är det skitsamma, för filmerna jag gör är ändå 1280x720 när man lägger ut dem.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Jag tycker Sony vegas funkar bra med GoPRo HD

    Jag kör win7 64bitars och har 8Gb ram...så det gör nog en del...samt Quad6600

    Tyvärr funknade inte pinacle studio så bra för mig...

    Jag tror det handlar om vad man är van vid, vad man trivs med och vad man har för dator - det är svårt att säga vad som är bäst


    I slutänden levererar vi filmer till Youtube eller Vimeo och då spelar det mindre roll...du tappar kontrollen över kvalitet redan där...och vad användaren sedan har för dator eller uppkoppling - det vet du inte.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Standard

    Jag frågade en lokal video-guru, han sade att sony va skit, vegas va skit, gopro va skit.

    Bäst du hittar en annan guru att fråge då, han verker ju inte va helt frisk. Alt är ju relativt, men, men, men.....

  9. #9
    Bauas avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    856
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Klubbfri

    Standard Bra skit!

    Jag kan bara hålla med Dufnail, det jag sett av hans och TommyzT filmer har varit skitbra.

    Citat Ursprungligen postat av Dufniall Visa inlägg
    Jag frågade en lokal video-guru, han sade att sony va skit, vegas va skit, gopro va skit.

    Bäst du hittar en annan guru att fråge då, han verker ju inte va helt frisk. Alt är ju relativt, men, men, men.....
    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.

  10. #10

    Standard

    Uppgradera till version 10 annars så får du stöd för mp4, skakfilter, vitbalansering med flera saker...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    Standard

    Detta är en tråd jag startade förut... så jag lyfter den igen. =)

    Vilket program (helst gratis) klarar av att klippa ner de stora MP4-filerna man kan råka få med GoPro-kamerorna? Kameran blev på och det är bara en liten del av filmen jag vill ha... Inget av videoredigeringsprogrammen jag har klarar av att ladda de stora filerna. =(
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Detta är en tråd jag startade förut... så jag lyfter den igen. =)

    Vilket program (helst gratis) klarar av att klippa ner de stora MP4-filerna man kan råka få med GoPro-kamerorna? Kameran blev på och det är bara en liten del av filmen jag vill ha... Inget av videoredigeringsprogrammen jag har klarar av att ladda de stora filerna. =(
    Jag använder gopros egna program för att konvertera filmen till ett format som sen virtualdub klarar av sen kan man göra
    enkel klippning med virtualdub , för att sedan ta in klippen i ett bättre redigeringsprogram som ej är gratis.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Standard

    Nyaste Windows movie maker funkar fint för att klippa lite och lägga ljud t.ex.
    Det finns lite slowmotion och övergångar och annat att börja med.

    Gratis förståss!

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    AVS Video Editor är behöver inte så mycket datorresurser som Sony-programmet. Det slår Adobe Premiere och WMW med hästlängder. Det är ganska billigt, tyvärr inte gratis. Det hackar på min 2 år gamla bärbara, men på mins sons 1 år gamla stationära flyter det på bra.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    AVS Video Editor är behöver inte så mycket datorresurser som Sony-programmet. Det slår Adobe Premiere och WMW med hästlängder. Det är ganska billigt, tyvärr inte gratis. Det hackar på min 2 år gamla bärbara, men på mins sons 1 år gamla stationära flyter det på bra.
    mvh //Fredrik
    Hur menat du med slår premiere?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16

    Standard

    Provade Simons tips. Laddade ner GoPro CineForm Studio. Importerade filerna, klippte dem, konverterade dem och vips va de i Sony Vegas och filmen är klar. =) Tackar!!! Använde inte ens Virtualdub.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Glömde att det gick redigera med goproprogrammet men de har du ju rätt i

    När får vi se filmen då
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #18
    pers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    163
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    gran
    Klubb
    flyger här och där..

    Standard

    kolla panasonic loilo hur ekelt å bra som helst löjligt bra tycker jag.mvh per

Liknande ämnen

  1. GoPro II slowmotion filmer
    Av DrHanke i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2013-02-16, 08:08
  2. Gopro 3 White eller Gopro 2 HD????
    Av metric i forum FPV Kameror
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 09:34
  3. Redigera eller konvertera .mov?
    Av pernstig i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 19:21
  4. Filmer på MTA-4 .30
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 14:55
  5. Bra filmer
    Av Jakob i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 16:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •