Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: fartreglage

  1. #1

    Standard fartreglage

    NU har fartreglaget på cessnat brunnit;(, ska köpa nytt och undrar om något av dessa skulle kunna funka https://www.autopartner.se/power-hd-...669-c-132.aspx eller http://hobbtek.se/visa_produkt.asp?i...ntium+30A+ESC+ , det som brann var ett 30a,
    Senast redigerat av bajkarn den 2011-01-12 klockan 22:19.

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Kanske vore bra om du specar vad du har för setup vad gäller motor, acc, esc, propp, flygplan...?
    Har du bytt nå´t i drivlinan som skulle kunna orsaka att det pajade, satt på större propeller, t.ex?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Standard

    fartreglaget brann när jag kopplade in batteriet, Wingspan: 1560mm
    Length: 1130mm
    Flight weight:1400g
    Battery: 11.1V 1800mAh 20C Li-Po
    Motor: 4010/ 810KV Out runner Brushless motor
    ESC: 30A Brushless ESC
    FM 4-Channel / 2.4G 6-Channel proportional radio control system
    Radio control distance:300m / 600m(2.4G)
    Material:EPO

    Configuration:
    Brushless ARF version includes:
    Motor: 4010/810KV out runner brushless motor(max thrust:1000g)
    ESC: 30A brushless ESC
    Servo: 9g servo*4pcs
    Brushless RTF version includes:
    Also includes Transmitter and Receiver
    Battery: 11.1V 1800mAh 20C Li-Po .propellern är den som följde med planet. här är fartreglaget som följde med planet http://lanyuhobby.com/viewProduct_en.asp?flowNo=335 .

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Var det första gången du kopplade in batteriet?
    Felvända poler på någon av kontakterna mellan reglage och ack?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Standard

    jag har flygit med det ca 10 gånger, batteriet kopplade jag in rätt, när jag kopplade in det först så blev det bara varmt och inget funka, när jag prova igen så funka det men det var fortfarande varmt. Då kopplade jag ur motorn men det var endå varmt, när jag kopplade in motorn igen så funka det. när jag sedan skulle flyga och jag kopplade in batteriet så började det glöda och sedan brann det:P

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Well, då är det nog så enkelt att du fått vad du betalat för...lågt pris betyder ju ibland låg kvalitet.
    Köp nytt, bättre, men du ska nog inte gå ner i Ampere, så om du vill köpa hos Autopartner bör du nog välja en större storlek...
    Kolla oxå att du inte har kortslutning nånstans i setupen, avskavda kablar som går emot varann, osv..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Standard

    har kollat och det är inte kortis nånstans:P, är nog fartreglaget som är skit. har beställt detta http://hobbtek.se/visa_produkt.asp?i...ntium+30A+ESC+ och http://hobbtek.se/visa_produkt.asp?i...s+Program+Card

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Med tanke på kärrans storlek och vikt så skulle jag för säkerhets skull valt ett lite större reglage - t ex ett 40A-reglage.
    Det är alltid bättre att överdimensionera lite eftersom viktskillnaden är helt försumbar med den storleken av kärra.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Koppla alltid ur batteriet först, koppla aldrig ur motorn först för då kan ett fartreglage brinna eller skadas. Jag rekommenderar strulfria turnigy plush från hobbyking
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  10. #10

    Standard

    vad är det för skillnad på ett 30 och ett 40 amp fartreglage?, det är väl bättre att köpa ett 30 amps fartreglage som klarar 4cells än ett 40amps som klarar 3 cells lipo, jag kollade och när mina batterier är fulladade ger dom 13.01 volt, och fartreglaget som jag hadde klarade bara 12 volt, så jag tror att det är det som var felet.

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bajkarn Visa inlägg
    vad är det för skillnad på ett 30 och ett 40 amp fartreglage?, det är väl bättre att köpa ett 30 amps fartreglage som klarar 4cells än ett 40amps som klarar 3 cells lipo, jag kollade och när mina batterier är fulladade ger dom 13.01 volt, och fartreglaget som jag hadde klarade bara 12 volt, så jag tror att det är det som var felet.
    I så fall är din laddare eller voltmeter trasig. Du kan max komma upp i 4.21V/cell om du inte vill förstöra cellerna. 4.21*3 = 12,63V.
    Det är bättre att köpa ett 40A som tål 6 cell på rcflight eller hobbyking
    fredrik

  12. #12

    Standard

    kan säkert vara så, beställde ett evo pro 40 amp med programeringskort på aircpro

Liknande ämnen

  1. smältlim i fartreglage?
    Av lekman i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 22:27
  2. Fartreglage??
    Av rnermfors i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-02, 00:14
  3. Inställningar fartreglage
    Av Johan77 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 14:54
  4. Fartreglage val
    Av RCer i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •