Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Spektrum-konvertering och batteritid

  1. #1

    Standard Spektrum-konvertering och batteritid

    Hej.

    Det här är nog min första post på det här forumet, det verkar mycket trevligt

    Jag är på väg att bygga ihop en tricopter och hade tänkt använda min Hitec Eclipse 7-sändare med en mottagare från en liten helikopter jag tröttnat på.

    Det var ett tag sen jag höll på och nu ser jag att 2.4GHz är det nya svarta och funderar på att konvertera min sändare med en FrSky-modul. Jag har läst på en del och tycker mig se ett par fördelar, men jag har två frågor.

    Någon har sagt till mig att man alltid bör ha (orginal)antennen på sändaren utdragen, men alla som kör konverterat låter den vara infälld. Vad är rätt och spelar det egentligen någon roll?

    Hur påverkar sändarmodulen batteritiden på min sändare?

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Välkommen hit!

    Det är rätt att antennen ska vara utdragen, annars kan sändarslutsteget skadas.
    Men, du tar ju ut din 35 MHz sändarmodul innan du kan sätta i 2,4 GHz modulen så när du har satt i en 2,4 GHz modul behöver du inte bry dig om orginalantennen, 2,4 GHz modulen har ju en egen antenn som passar till detta högre frekvensband.

    En del skruvar ur 35 MHz antennen, det är valfritt, det kan vara praktiskt att låta den sitta kvar om du har tänkt skifta modul och köra 35 MHz ibland...

    Nån skillnad i batteritid har jag inte märkt sen jag konverterade till 2,4 Ghz.
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3

    Standard

    Aha, jag förstår.

    Då har jag två följdfrågor:

    Är sändarmodul och slutsteg samma sak?

    Om jag skulle vilja flytta antennen från 2.4GHz-modulen till platsen för den gamla 35MHz antennen (men någon hemmasnickrad adapter). Kan man sätta nån form av förlängningssladd mellan sändarmodulen och antennen utan att det påverkar antennens egenskaper? Antennens utformning har ju betydelse.

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pontus Visa inlägg
    Aha, jag förstår.

    Då har jag två följdfrågor:

    Är sändarmodul och slutsteg samma sak?

    Om jag skulle vilja flytta antennen från 2.4GHz-modulen till platsen för den gamla 35MHz antennen (men någon hemmasnickrad adapter). Kan man sätta nån form av förlängningssladd mellan sändarmodulen och antennen utan att det påverkar antennens egenskaper? Antennens utformning har ju betydelse.
    I princip är det det, eftersom sändarslutsteget sitter i sändarmodulen.

    Det går utmärkt, det är oftast standardkontakter på modulerna och antennerna.
    Sen finns det skärmade förlängningskablar som man kan sätta emellan, så att antennens noga avpassade längd bibehålls.
    Många gör dettta, den enda orsaken till att behålla den gamla antennen är just om man vill ha valfriheten att växla mellan 35 MHz och 2.4 GHz, men om man har fasat ut sina gamla prylar är det fritt fram att slänga den gamla antennen och placera den nya antennen där det passar en bäst.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Standard

    Utmärkt! Tack för så utförliga svar.

  6. #6

    Standard

    Hej Pontus!

    Jag tror inte att du behöver förlänga sladden mellan modul och antenn för att kunna ha antennen i originalhålet. Men du måste vara väldigt noga med att inte sätta några extra brickor eller att inte plasten på höljet kommer emellan antennen och delen på sladden den ska skruvas fast i. Risken är nämligen att antennen inte får riktigt kontakt och då är det fara å färde så kolla det noga

    Jag vet inte om du sett Frskymodulen, antar att du måste använda en Hackmodul till din Eclipse och den är så lite så man tror att det är en bluff. När jag konverterade min Graupner MX 12 tog jag bort 35 modulen och gjorde en liten plyfaplatta som jag monterade 2,4 modulen på. Den hamnade alldeles intill antennfästet och jag antar att det funkar även på din sändare. Den gamla 35 modulen sitter ju i regel intill antennen.

    Det finns en hel del att läsa på Grannforumet http://www.svensktmodellflyg.se/ om Frskykonvertering, sök i forumet så hittar du en del. Om du är riktigt vetgirig har du hur mycket som helst i den här tråden på RC-Groups http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1176328

    /Mats

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Du kan säkert använda en s k hack-modul men jag vill minnas att Eclipse är en modulsändare och då är det enklast att ta bort den gamla 35 MHz-modulen och ersätta den med en 2,4 GHz-modul - t ex en "Futaba-modul" från FrSky.
    Personligen tycker jag inte du skall krångla till det och flytta 2,4-antennen om du kör med en Futaba-modul i sändaren. Kör du istället hack-modul så är det ju mera naturligt att sätta 2,4-antennen på den gamla antennens plats.
    Skall du ändå flytta antennen så finns det färdiga "förlängningssatser" t ex denna från Assan - http://www.hobbycity.com/hobbyking/s...dProduct=10949
    Vet dock inte om det är samma kontaktsystem som för FrSky.
    Tänk också på att för 2,4 GHz-systemen så måste du ha samma fabrikat/system på sändare/sändarmodul som på mottagaren.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Det är FrSky's Futaba-modul jag har ögonen på. Den ska vara kompatibel med Eclipse 7 och det är modulen man byter, jag behöver inte öppna sändaren vad jag förstår. Jag tror att antennen kommer skyddas av handtaget på sändaren (om man lägger ner sändaren på marken) så då är det inte så stor poäng med att flytta antennen, det var mest en nyfiken fråga.

    Vad det gäller mottagaren så tänkte jag ta det säkra före det osäkra och köpa ett paket med sändarmodul och mottagare.

  9. #9

    Standard

    Jaha! Jag trodde inte att det var modul på den. Då är det ju enkelt och ännu enklare om du låter antennen sitta kvar på modulen. Det är ju alltid bäst om man slipper öppna.

    Själv har jag precis börjat flyga med min Frskykonverterade radio med gott reslutat. Jag är mycket nöjd så här länge. Det enda problem jag har haft är att några billiga Futbabservon går väldigt ryckigt. Andra servon fungerar dock ok.

    /Mats

  10. #10
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Hej,

    Jag kör med FrSkys "Futaba" modul i min Eclips 7a och den fungerar utmärkt tycker jag. Tycker mig ha märkt en förbättrad batteritid med den modulen jämfört med orginal 35 modulen. Detta är en upplevd skillnad iaf.
    Det enda med den modulen är att antennen hamnar längst ned. Då modulen sitter upp och ned mot på Futaba. Verkar dock inte påverka något som jag kunnat märka iaf.

Liknande ämnen

  1. Bensin konvertering.
    Av Krålle i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-26, 14:47
  2. batteritid gopro live feed on
    Av kamelkungen i forum FPV Kameror
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 00:19
  3. Pusher konvertering...
    Av jonols i forum Byggdagboken
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 19:49
  4. konvertering...?
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 10:09
  5. Spektrum återkallar vissa serier med Spektrum DX6i
    Av DanneG i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 02:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •