Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: inkoppling av bränsletank?

  1. #1

    Standard inkoppling av bränsletank?

    Hej!

    Jag håller just på att göra min första bensinmodell flygklar, en super cub somjag köpt begagnad och lite kraschad. Nu är det dags att koppla in bränsletanken. Tanken är en rund variant med skruvkork i vilken matningen till förgasaren sitter. Förutom slangen till förg. sitter det två slanguttag på ovansidan av själva tanken. Jag antar att ena slangen är påfyllningsslang. Det sitter en rörstump i kroppsidan som jag gissar är för tankning och att slangen ska fästas där. Den andra är väl för ventilation? Frågan är var den lämpligen ska dras dras. Sedan undrar jag om inte rörstosen för vetilationen brukar gå genom tanken till botten? Annars rinner väl bränslet ut vid inverterad flygning. Vore glad för tips om en bra och praktisk tankinstallation för bensinkärror.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2011-01-18 klockan 16:04.

  2. #2

    Standard

    Hej

    Ventilationsröret kan man böja upp så det hamnar högst upp i tanken precis som man gör i en metanoltank.
    Slangen fäster man lämpligast under brandväggen/kroppen så det droppar ut där när tanken är full.
    Själva tätningsgummit vid locket är annorlunda för bensin och diesel och de brukar vara bruna eller vita.
    Förgasaren på bensinmotorer har en pump som skapar sug och undertryck i tanken dvs liten risk att det rinner ut ngn soppa
    när motorn är igång. Annars är en envägsventil inte fel heller och bra under transporten också osv och behöver plockas bort endast när man tankar i.

  3. #3

    Standard

    Tack för svaret!

    Tanken som sitter i är av en helt annan typ än de metanoltankar jag är van vid. Som jag nämnde sitter det ett stort skruvlock på tanken där slangen till förgasaren sitter. Sedan på själva tanken sitter det två anslutningar och ingen av dess har något rör som går in i tanken utan. Med hjälp av en bild jag hittade kom jag på att om man drar avluftningsslangen neråt precis som du säger så rinner det ju inte ut vid inverterad flygning. Fungerar det att köpa bränsleslang av den typ som används till motorsågar och liknande?

    /Mats

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Fungerar det att köpa bränsleslang av den typ som används till motorsågar och liknande?

    /Mats
    Fungerar säkert, men den blir stel med tiden.
    Bättre att köpa tygonslang hos lokale hobbyhandlar'n, nästan lika mjuk som silikon men klarar bensin.
    Silikon funkar INTE.
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Fungerar säkert, men den blir stel med tiden.
    Bättre att köpa tygonslang hos lokale hobbyhandlar'n, nästan lika mjuk som silikon men klarar bensin.
    Silikon funkar INTE.
    Jo den som ändå hade någon lokal hobbyhandlare Men jag ska ändå beställa lite andra grejer av någon webbhandlare så då får det bli lite slang också.

    /Mats

  6. #6

    Standard

    Jag hittade slangarna som suttit där förut och kunde även klura ut hur de suttit så det får duga så länge. Premiärflög för övrigt kärran efter reparationen häromdagen. När jag väl trimmat skev och höjd flög den alldeles ypperligt. Tyvärr krävdes det lite väl mycket trim på skeven så jag får kolla upp vingarna för skevhet. Vet inte om det går att räta upp en så pass stor vingen genom att spänna klädseln. Eventuellt skulle det kunna vara någon vingstötta som spände och vred vingen skev så jag har lossat på och dragit fast skruvarna som håller stöttorna i vingen för att släppa på ev spänning där. Skruvhålen är en aning stora så det kan röra sig en del i dom. Får se vid nästa flygning hur det går.

    /Mats

Liknande ämnen

  1. Laddning av flygacc via apteringskontakt samt inkoppling av mottagare
    Av Flahultarn i forum Batterier och Laddare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 15:20
  2. Fråga anf inkoppling av 2x Edf 90 mm turbiner
    Av onlyrobin i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 19:41
  3. Inkoppling av skevroder
    Av PW i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-31, 18:36
  4. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 20:40
  5. inkoppling acc till mottagare
    Av loop i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 09:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •