Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kontaktproblem

  1. #1
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard Kontaktproblem

    Kommer köra separat ubec enligt min setup, kommer dra max ca: 55 A ur systemet så jag behöver pararellkoppling från lipon.

    Först tänkte jag på den här varianten alt 1


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	14 awg.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	30,9 KB 
Id:	18253

    Men den finns bara med 14 AWG kabel tydligen som verkar lite klent.


    Sen funderade jag på den här alt 2

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pararell.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	16,0 KB 
Id:	18252

    Med Dean kontakter verkar bara klara 50 A?!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1190155.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	68,8 KB 
Id:	18254


    Sen kliar jag lite i huvet när det gäller awg och vad kablarna tål i ampere.

    Har ju 4 mm kontakter både på batteri och motor, vilket bör motsvara 10 Awg kablar ?!

    http://24volt.eu/awg_mm.php


    Tacksam för råd och tips, enklast vore bara att skrapa bort isolering till fartkontrollen och löda på matningen där till separata ubecen. Men jag vill helst ha ett system där man lätt kan koppla bort grejerna och som man kan köpa färdigt.

    ps. man får väl tillverka pararellkoppling själv i värsta fall med rätt storlek på kablar o 4 mm guld kontakter (deankontakt till sep. ubecen)
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  2. #2

    Standard

    Hej,

    Din ack klarar säkert 80-100A så det behövs inte att parallelkoppla pga det och du kommer att få 8-10min normalflygning med den.
    Ang. kontakter tycker jag runda guldkontakter är "bäst" för om du senare vill seriekoppla dina ackar för större projekt slipper du ha onödiga skarvkablar emellan.
    4mm guldkontakter räcker gott och väl för 55A men om du har större projekt på g välj då hellre 5-6mm.
    Ditt fartreglage (turnigy plush 80A?) strömsätter mottagaren och det behövs ingen UBEC för den matar mottagaren med 5-6volt.
    Om fartreglaget är annat som inte har inbyggd ubec och du skall ha separat UBEC får man ha en separat 2-3s lipoack (mottagarack). En liten sådan på typ 1000mah räcker till många flygningar.

  3. #3
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Hej Amri

    Tror du missförstod mig lite kommer medvetet köra med separat ubec (better safe than sorry) och behöver pararell koppla strömmen från Lipon. Dammsugit marknaden efter färdiga lösningar men det verkar som jag får löda ihop pararellkopplingen själv.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  4. #4

    Standard

    Hej,

    Jag har också separat ubec till mina stora elmodeller på 12s men de fartreglagen har inte ngn inbyggd bec. Modellerna är på 5-8kg och jag använder mig av en 1250mah 3cells lipoack till ubecen.
    Räcker säkert till 10 flygningar med superstarka digitalservon som drar mycket ström. På ett mindre plan med standardservon räcker det säkert med 2-3cells lipo på max 1000mah.

    Din Turnigy plush 80A strömsätter mottagaren så då vet jag inte hur det blir om du dessutom har en UBEC inkopplat i mottagaren? gäller säkert att de skall vara inställda för att ge samma spänning. Kanske ngn annan med liknande setup kan förslå ngt

  5. #5

    Standard

    Koppla loss den röda kabeln från ESC så kopplar du bort spänningen därifrån, då matas servon/mottagare av den separata becen.

  6. #6
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    @AmRi

    Hmmm.....kanske lite overkill att köra separat ubec på en kärra som väger 2,6 kilo kör futaba 3152 standard digitalis.

    @Bonanza

    Hänger inte riktigt med vad du menar tänk på att jag är elrookie

    Jag trodde man helt enkelt kunde strunta i att koppla in matningen till mottagaren från ordinarie fartreglage och mata direkt med separata ubecen. Nu är jag trött pheeew klart man måste koppla in throttlen till fartreglaget, vad du menar Bonanza är alltså att klippa + kabeln till mottagaren från fartreglaget.
    Senast redigerat av Wulfman den 2011-01-20 klockan 22:11. Anledning: Trötthet
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Lasse,
    Jo, du skall strunta i att mata från fartreglagets BEC men då måste du också koppla bort den röda pluskabeln i servokontakten från fartreglaget. Enklast gör du detta genom att sätta dit en kort servoskarvkabel mellan reglaget och mottagaren som du klipper av den röda kabeln i (mittenkabeln) - då slipper du manipulera kontakten från fartreglaget.
    Lycka till hälsar
    Roger
    PS: Du skall göra som du känner för men med ett bra fartreglage med en switchad BEC så behöver du knappast en separat BEC i en kärra i den storleken. Men känns det bättre skall du absolut montera en separat BEC.

  8. #8
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Nu hänger jag med grabbar, Ni är guld värda. Kärran blir klar i helgen så nästa vecka återkommer jag med resultaten av min setup. I morron ska jag ut och jaga digital fiskevåg så man kan mäta dragkraften får om man klarar 1:1 med rätt propp.

    Blev nyfiken å provägde då den är 90% klar hamnade på ca: 2450 g trots en hel del förstärkningar
    Senast redigerat av Wulfman den 2011-01-20 klockan 22:30.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Har du varvräknare så finns det ju tabeller som du kan använda för att bedöma din statiska dragkraft utgående från propeller och varvtal.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Wookong-M kontaktproblem
    Av Jode i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 12:28
  2. Kontaktproblem
    Av Pibben i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •