Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Mätning av effektuttag m tångamperemeter

  1. #1
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard Mätning av effektuttag m tångamperemeter

    Jahapp då kommer lite "elnewbie" frågor igen, hoppas jag inte tröttar ut er


    Från fartreglaget är det ju växelströn till el motorn, så om man mäter där kan det väl inte spela någon roll vilken kabel man tar ?!

    Om man mäter Amp från batteriet (DC) spelar det någon roll om man tar plus eller minus ?

    Håller precis på att fila iordning motorkåpan, på miin metanolmodeller brukar jag allltid ta upp ett vent. hål undertill så luften kan passera och man får lite kylning.

    Hur varm blir en borstlös motor, behövs det ett vent hål här också ?




    ps. skall precis börja montera setupen i modellen om det är någon som har erfarenhet gällande kyosho Extra 300 S EP gällande TP får Ni gärna höra av er, har de tendens till baktunghet etc.
    Senast redigerat av Wulfman den 2011-01-20 klockan 12:52.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Nej, motorn matas inte med vanlig sinusformad växelspänning. En borstlös motor av den typ som oftast används i modellflyg är en likströmsmotor där kommuteringen sker elektroniskt i fartreglaget. För att hålla detta enkelt och kompakt matas motorn med pulsad likspänning som matas till motorns olika poler i rätt ordning och med rätt timing från fartreglaget.

    Ska du mäta ström till motorn för att beräkna inmatad effekt till motorn gör du det bäst genom att mäta på plus- eller minusledningen mellan batteriet och fartkontrollen. Det spelar inte någon roll vilken av ledningarna du mäter på. Vissa tångamperemetrar med inbyggd hallsensor klarar av att mäta likström. Annars kan du använda någon av de små ström/spännnning/effektmätare som finns för modellflygbruk.

    Om du använder en tångamperemeter (som oftast inte är sant effektivvärdesvisande utan istället är kalibrerad för att mäta sinusformad växelström) och mäter på någon av de tre ledningarna mellan motor och fartreglage får du ett felaktigt värde eftersom strömmen istället för sinusform är en pulserande likström som dessutom kan få lite konstig pulsform bereoende på självindukltion i motorn mm.
    Senast redigerat av Michael den 2011-01-20 klockan 14:33.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  3. #3
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Thank you very much, man lär sig något nytt varje dag
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Nej, motorn matas inte med vanlig sinusformad växelspänning. En borstlös motor av den typ som oftast används i modellflyg är en likströmsmotor
    Det är en trefas växelströmsmotor vi använder när vi pratar borstlöst, inget annat. Teoretiskt går det att mäta strömmen mellan motor och fartreglage, men så måste du ha ett verktyg som tål minst 10-dubbla switchfrekvensen (för att även mäta spikarna som uppstår av motorlasten), och såna verktyg är VÄLDIGT DYRA. Att tångameremetern inte fungerar mellan fartreglage och motor beror på att den är för långsam. T.ex. en hioki 3331 skulle fungera, men den är för dyr. Därför mäter alla vettiga mellan batteri och fartreglage. Här är nämligen strömvariationerna utsmetade till mycket lägre frekvens, och lättare att mäta.
    m.v.h,. //Fredrik,
    fredrik

  5. #5
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Det är en trefas växelströmsmotor vi använder när vi pratar borstlöst, inget annat.
    m.v.h,. //Fredrik,
    Nej, så är det inte! Även om motorkonstruktionen i princip är samma som för en 3-fas växelströmsmotorliknar så drivs den som en likströmsmotor med elektronisk kommutering och brukar därför benämnas BLDC (brushless DC motor).

    En 3-fas växelströmsmotor matas med sinusformad växelspänning till alla tre faserna i motorn men med 120 graders inbördes faskillnad. En BLDC-motorer drivs av en pulsad likspänning som matas ut i två faser åt gången med inbördes tidsskillnad. Du kan läsa en del matnyttigt här:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Brushle...electric_motor

    "Although BLDC motors are practically identical to permanent magnet AC motors, the controller implementation is what makes them DC. While AC motors feed sinusoidal current simultaneously to each of the legs (with an equal phase distribution), DC controllers only approximate this by feeding full positive and negative current to two of the legs at a time. The major advantage of this is that both the logic controllers and battery power sources also operate on DC, such as in computers and electric cars. In addition, the approximated sine wave leaves one leg undriven at all times, allowing for back-EMF-based sensorless feedback."
    Senast redigerat av Michael den 2011-01-20 klockan 21:56.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  6. #6
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 636
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Att säga att vanliga asynkronmotorer matas med sinusformad spänning från frekvensomriktare är nog lite att överdriva. Alla (nästan) frekvensomriktare har likspänning (likriktad växelspänning) som källa. Den likriktade spänningen hackas till vanligen 8 eller 16 kHz (inställbart på de flesta omriktare) för att pulsas ut. Det är rätt att den hackade spänningen skickas ut till de tre lindningarna på olika sätt med 120 grader förskjutning. Att det är sinusformad spänning som skickas ut tillhör ovanligheten. Däremot så hjälper kapacitans och framförallt motorlindningens reaktans till att jämna ut pulserna. Även industriella frekvensomriktare använder emk som kommer tillbaka i lindningen för att beräkna bästa prestanda för det denska skicka ut.
    Och som dom skriver - det är i praktiken nästan identiskt - därför tycker jag inte att det är fel att jämföra med en växelströmsmotor vilket det liknar mycket mera än en likströmmare eller en stegmotor.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har aldrig nämnt frekvensomriktare och inte heller asynkronmotorer. Ska du nödvändigtvis jämföra en BLDC motor med en växelströmsmotor så bör det istället vara en synkronmotor.

    Oavsett vad de borstlösa motorer vi använder i modellflygsammanhang må likna så är de ur teknisk synpunkt att betrakta som DC-motorer som kommuteras på elektronisk väg istället för mekaniskt med borstar.

    Det finns mycket att läsa på webben:

    http://www.educypedia.be/electronics/motorBrushless.htm

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  8. #8
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Wulfman för att göra en krånglig sak enkel. Köp en sån här http://biltema.se/sv/Verktyg/Matverk...DCM-6003-ACDC/ och mät på plus eller minus kabeln från batteriet och så är problemet löst - Enkelt eller hur

    /Martin

  9. #9
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ja, det var ju det den ursprungliga frågan handlade om.
    Om man kan stå ut med ett instrument som kopplas in på på vanligt sätt finns det olika mätinstrument som samtidigt mäter ström, spänning, effekt med mera. Här är ett ganska billigt exempel:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=10080

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  10. #10
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag vet inte hur det är med just denna tångamperemätare, men jag har en från Biltema, där sitter en liten pil i själva tången, den ska vara i strömriktningen, dvs, man mäter på en av batterikablarna och pilen skall peka mot fartreglaget, gör man så funkar det fint, får man pilen på fel håll blir det något mysko mätvärden....
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande ämnen

  1. Mätning av dragkraft
    Av gamlingen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 09:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •