Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

mne: Inlrningsvg frn 0 till Marutaka Corsair

Standard Inlrningsvg frn 0 till Marutaka Corsair

Hej hej!

Detta r mitt frsta inlgg, och jag hoppas att jag postar det i rtt del av forumet.

Nr jag var kanske tio r, inhandlade min far en Marutaka Corsair (den till .60-motorer tror jag det r) begagnad fr ett mycket lgt pris, eftersom han i allmnhet har en frkrlek fr stridsflygplan frn WWII. Eftersom han aldrig har sysslat med RC, s blev det sklart aldrig av att den byggdes, eftersom han aldrig kom sig fr att skaffa en trainer att brja med.

Fr ett par mnader sedan brjade han att rensa ut saker han inte vill ha kvar, och brjade prata om att slja Marutakan. Jag som alltid har velat lra mig RC-flyg kunde sklart inte lta bli att sga att det inte gick fr sig, d jag ocks gillar WWII-plan och lskar att bygga, fila och pilla, och dessutom har sysslat en del med RC-bilar innan.

Sklart inser jag att man inte kan lra sig hobbyn genom att smlla ihop Corsairen och brja flyga lite hipp som happ, dessutom skulle jag nog inte ha rd att utrusta den p det stt jag skulle vilja fr tillfllet. Jag funderar drfr p vilken modell jag br brja med, och jag gissar att det ven behvs nnting mitt mellan en trainer och corsairen innan man brjar med den.
    Det r ltt att knna att jag inte har ngot strre intresse av att flyga en klassisk trainer, men jag antar att det r ndvndigt fr att lra sig ordentligt?

Tidigare erfarenhet: Flygsim i datorn, och lite RC-flygsim med en playstation-handkontroll ( ja, jag vet, det rknas knappt )

All hjlp uppskattas, d jag tycker detta verkar vara en underbar hobby som jag vill syssla med mycket!

Mvh
    Sgt. Stinger

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

RealFlight G5 (en bra USB-kontroll kommer med). va mycket med olika plan s att du nter in alla reflexer. En dyr simulator, men en mycket lnsam investering.

Sedan en lgvingad trainer typ Calmato Sports 40 eller 60 storlek. I det skedet tar du kontakt med en klubb s du fr ha en erfaren flygare att trimma in modellen och eventuellt gra de frsta flygningarna i dubbelkommando. Med 100 timmar simulatortrning r chansen att lyckas sjlv ocks stor, men det r ondigt att chansa.

Flyg sedan din lgvingade trainer tills du behrskar avstndsbedming, sid- och hjdroderkompensation vid rollar och kan bedma sttningspunkten vid landningar s gott som vid varje landning.

Standard

S det r nd spass att man kan undvika en hgvingad trainer om man kr realflight? Det lter i mina ron utmrkt, d jag hellre lgger pengarna p flygsimen n p ett plan som jag egentligen inte vill ha sedan....

Fresten: Gr det lika bra med en ldre version av realflight, eller r det G5 som gller?
    Senast redigerat av Sgt. Stinger den 2011-01-20 klockan 12:51.

Standard

En ldre version av Real Flight eller annan RC-sim som t.ex Phoenix R/C funkar naturligtvis ocks men nyare simulatorer har som regel bttre grafik och hgre realism vilket iofs kan stlla hgre krav p datorn man installerar det i.
    Powered by Joy and a LiPo pack

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

Jag tycker att G3, G4 och G5 r realistiska simulatorer. (Har lnat av kompis). Sjlv ger jag Aerofly Professional Deluxe, ocks en bra verklighetstrogen simulator. Till den simulatorn mste man dock ha en egen sndare (kabel och programvara medfljer, ej sndare). Ingen mjlighet till onlineflygning med andra i den simulatorn, men den funktionen behver jag inte nr jag var in nya manvrar.

Mitt frsta metanolplan var faktiskt ett 3D plan (Twist 3D 40). Flg den direkt p egen hand (otrimmad), ej heller dubbelkommando och modellen r nnu hel. Innan dess hade jag nog flugit mindre elkrror. I dagens lge med bra simulatorer r det fullt mjligt att skippa den hgvingade trainern.

Standard

Ja, d fr man ju tacka fr de goda rden!
    Ska brja med en simulator, blir eventuellt en begagnad G4, s fr jag se vart det br av efter det

Standard

Om du r ute efter ett lgvingat flygplan s kan jag lnka till min egna annons som kanske kan passa,http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...an-S%C3%A4ljes!
    Anser den bra som frsta lgvingade modell d vingen r vldigt stadigt bygg helplankad etc, men du kan ta dig en titt

Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlgg
    639
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Arbete r verskattat, hobby r bttre...
    Klubb
    Sdertlje Mfk.

Standard

Hej, startar med en lgvingad krra lter inte bra, en hgvingad krra r lttare att brja med.
    Live to fly, fly to live!
    Janne

FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger p Byggdagboken/RCFF...

www.modellflyg.dinstudio.se

Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 957
    Blogginlgg
    2
    Jobb
    Grvmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Fr nog hlla med Janne hr.

Oavsett flygtimmar i simulator s r det inget som slr en hgvingad trainer som frsta/nybrjar krra. Typ Kyosho Calamato 40/60 eller Great Planes PT 40 alt PT 60 som jag sjlv lrde mig flyga med.
    Och kontakta grna en klubb och testa dubbelkomando. Det r grym skillnad mellan sim och verklighet.

Lycka till.
    Ompa
    Modellflyg
    En Strt-skn hobby

//Tomas//

zablars avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare p Emric
    Klubb
    PMFK

Standard

Jag flg i ett antal r i ungdomens dagar, men sen blev det ett uppehll p typ 20 r. Tog det skra fre det oskra och skaffade mig en trainer (en TWM SkyRaider Mach 1) d jag brjade om.
    Kndes helt rtt vg fr mig iaf.

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sgt. Stinger Visa inlgg
    Hej hej!

Detta r mitt frsta inlgg, och jag hoppas att jag postar det i rtt del av forumet.

Nr jag var kanske tio r, inhandlade min far en Marutaka Corsair (den till .60-motorer tror jag det r)
    Mvh
    Sgt. Stinger
    Hej Stinger.

En frga; Vad r det fr spnnvidd p Corsairen? Hade fr mej att Marutaka bara hade en storlek i sitt sortiment, 1/5 -skala ?
    /Lelle

ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 155
    Klubb
    Sdertrns RFS, Nykpings MK, Sdertlje MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlgg
    Hej Stinger.

En frga; Vad r det fr spnnvidd p Corsairen? Hade fr mej att Marutaka bara hade en storlek i sitt sortiment, 1/5 -skala ?
    De hade en serie med krror i skala 1/8, bl.a. en Corsair!

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blstorp
    Klubb
    III Aviatrer

Standard

Jag skulle nog vilja sga att allt slr en trg , trkig , seg , tvngsstyrd hgvingad trainer. T.o.m en vinter i simulatorn r roligare....

Vlj en bra men framfr allt en riktig sim ex.vis Realflight , Phoenix , Aerofly mfl, nt in spakrrelserna tills dom sitter. Inlrningskurvan r lite som du sjlv vill och behagar samt vilken tid du har att lgga p trning.
    En del fr lgga sitt liv och sjl p att hlla den fina hgvingade trainern i luften , en del lgger 2-3mn i simulator och flyger lgvingat/midvinget/utan vingar/bara vingar utav bara helvete resten av livet.

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Simulatorer i all ra men att lra sig de grundlggande instllningarna av plan och motor grs bst p en hgvingad trainer.
    Tro nu fr allt i vrlden inte att du kan flyga Corsairen efter att du flugit trainern (lg eller hgvingad).
    Du kommer garanterat att krascha den d. Som nybrjare i den hr hobbyn finns det s mycket att lra och som bst lrs ut p enklare krror en Corsair.
    Te.x Hur man bygger ltt (ltta krror flyger alltid bttre n tunga). Fr att bygga flygplan som Corsair mste man (om de ska hlla ngra r) lra sig vad som kan tas bort i byggsatsen och vilka grejer som kan/br bytas ut.

Man br veta hur man ska kl en modell (bde plastfilmens frdelar och hur man klr med epoxy och 25g glasfibervv.
    Vilka lim sorter som ska anvndas var!
    Knna till tankstorlekens betydelse och hur tankinstallationen pverkar motorns gng samt frdelarna med "Uni-flow" tank och Tettra "Bubblelesstank"!
    Hur man lackerar en model! Hur man installrar gngjrn och roderytor! Hur man vljer servon s att blir s ltt som mjligt utan att man riskerar att anvnda fr klena servon.
    Knna till hur tyngdpunkten pverkar modellens prestanda . Knna till hur viktigt det r med "wash-out" i vingspetsarna och att Wash-in garanterat slutar i en snapproll.
    Kunna stlla in motorn s att den gr perfekt och alltid trottlar perfekt oberoende av utetemperatur, kunna trimma in modellen!
    Veta att man alltid ska strva efter s sm servo armar som mjligt och att altid anvnda sig av s lnga roderarmar som mjligt. Veta hur en framtung modell uppfr sig! Veta varfr en modell snapprollar etc etc!
    Knner du till allt detta och mycket mer ,kan du brja bygga Corsairen! Annas bygg och flyg ngot enklare frst.

Det r alltid bra att nr man lrt sig grunderna i flygning att skaffa sig en aerobatic krra av ngot slag, d menar jag inte de de Yak eller Edge som marknaden drsar av, utan en modell som flyger rent och bra; En F3A modell eller liknande.

Det blev lite mycket det hr men jag hoppas du frstr att innan man bygger och flyger en Corsair
    s br man bygga och flyga lite fler krror s man fr lite vana.
    Senast redigerat av jaka den 2011-02-06 klockan 20:37.

Liknande mnen

1. Marutaka Corsair F4U-1A
    Av Lelle i forum Byggdagboken
    Svar: 206
    Senaste inlgg: 2012-06-22, 09:03
  2. H9 F4U Corsair
    Av dubba i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2011-02-06, 20:42
  3. Propellerval till Corsair!
    Av lnning i forum Elmodeller
    Svar: 6