Reklam

 
Sidan 5 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 153

Ämne: Turnigy 9X

  1. #81
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #82

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jahaja.. Det där såg ju onekligen trevligt ut. Dags att börja planera uppgraderingen alltså. :-D

    Kan du bjuda på lite länkar till vilken sorts RS232-TTL-adapter etc och var du handlat samt vilken bruks du följt?
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  3. #83

    Standard

    Självklart

    Jag håller på att summera det hela på min sida då jag inte följt den väg de flesta verkar ta (utan smartieboard)
    Troligen blir jag klar ikväll - skall bara löda ett par sensorer åt kunderna...

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #84

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    sweet!

    Jag är ju också "smartieboardlös". Det där blir mycket intressant, det.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  5. #85

    Standard

    nu har jag lött färdigt...
    Jag har pulat ihop lite text med länkar, mer detaljer kommer i samma post.

    http://www.undcon.com/2011/07/29/tur...ation-summary/
    Annars är Malx tråd på elektronikforumet bra, med länkar till flera steg som förklarar vad som behövs göras(mest smartie-inriktat)
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #86
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Snygg Guide UndCon, vet du vad man ska programmera med i stället för RS232-TTL om man har en nyare dator med bara USB-portar?
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  7. #87

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Njaa.. Du programmerar radion med USB-ISB-programmern. RS232-grunkan är nog mer för kommunikation mellan FrSky-modulen och sändarens processor för telemetrin.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  8. #88
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Njaa.. Du programmerar radion med USB-ISB-programmern. RS232-grunkan är nog mer för kommunikation mellan FrSky-modulen och sändarens processor för telemetrin.
    Ok Tack, då vet jag vad jag ska köpa för att få en häftigare sändare.
    fredrik

  9. #89

    Standard

    Ovanhill har helt rätt. Du programmerar med USB programmeraren

    RS232->TTL sitter monterad i radion PGA FRSKY envisas med att hålla sig till RS232 protokollet på sina moduler.
    Med adaptern kan radion och modulen prata med varandra
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #90

    Standard

    Smartipartskorten är faktiskt tillgängliga för en gång skull .... Men de kostar ju 40$ plus frakt. (Vilket jag tycker är värt det då jag är helt värdelös på att löda).

    Men smartiekortet ger faktiskt en annan fördel som jag glömt nämna. Bakgrundsbelysningen på lcdn går helt plötsligt att tända och släcka med mjukvara (kan sättas till vilken som helst av de redan existerande brytarna). Så man slipper dra ut en egen brytare.

  11. #91

    Standard

    Det går ju att ordna med en HK belysning också...men jag fattar inte varför smarties använder ELbacklight. Riskerna för störningar måsta vara hundratals större pga den driver som krävs. Min gissning är att det drar mer ström också än 2st lysdioder.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #92

    Standard

    mm, håller med om nackdelen även om tillverkaren hävdar att han använt komponenter som minimerar risken för störningar. Jag misstänker att det givetvis kan vara en fråga om tillgång men också att smartieparts driver kräver lägre spänning än HK:s. Detta är en fördel om du vill använda batterier med lägre spänning och därmed lägre strömförluster. (Det kräver dock att man även byter ut 5 voltsregulatorn i radion)

  13. #93

    Standard

    Hej

    Wireless till Clearview simulator

    Vill bara tipsa om att detta fungerar alldeles utmärkt.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/f....asp?TID=19313

    Min
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WirelessTurnigy.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	149,1 KB 
Id:	22435

    //Uffe

  14. #94

    Standard

    Vad är det för USBdongel?

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #95

  16. #96

    Standard

    AHA - tack - blir kanske att inhandla en sådan.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #97

    Standard

    Ser trevligt ut med trådlös simulator..

    Har moddat in FrSky modulen DHT i min 9x nu vilket blev riktigt trevligt. Satte switchen (1-way/2-way/FW) på toppen och bind-knappen på baksidan däruppe. Antennkontakten på rätta stället och det går att skruva lös antennen också.

    Skönt att få alla FrSky prylar på ena halvan så blir det lite lättare när man öppnar sändaren. Lite pill med SmartiePart kortet, men där är det en löstagbar kontakt i alla fall.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0702.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	60,3 KB 
Id:	22672 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0703.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	22673 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0704.jpg 
Visningar:	118 
Storlek:	24,9 KB 
Id:	22674

    Återstår att koppla in telemetri från DHT in i radion, via 12->5v adapter (?)..

  18. #98

    Standard

    Planerar ocskå att modda min 9x, har därför beställt lite prylar från HK. Det blir FrSky DHT, HK LCD backlight, 1800mAh LiFe batteri och uppgraderad programvara bl.a.

    Det jag funderar på är om man fortfarande kan använda modulplatsen i radion efter att man monterat in en FrSky DHT modul permanent? Alltså, kan det bli problem om PPM signalen är kopplad till flera radiomoduler samtidigt? Jag är nämligen lite sugen på att beställa en OpenLRS modul också, sen har jag även en 35MHz modul liggandes (har version 1 av radion)... menar det är ju aldrig fel med valmöjligheter.

    Det jag tänkte göra är att montera en brytare så att man kan välja att antingen strömförsörja DHT modulen eller modulplatsen för att undvika att sända med båda modulerna samtidigt. Vad tror ni om det?

  19. #99

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Med strömbrytare så ska det funka alldeles utmärkt. Det är många som byggt sådana lösningar för att kunna välja vilken sändarmodul som är aktiv. Jag har själv också funderingar på att komplettera med OpenLRS någon gång i framtiden och kommer sannolikt att göra så.

    Jag har iofs sett någon dema med två moduler igång samtidigt men jag tror nog att det är att rekommendera att stänga av sändaren innan man byter modul med switchen.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  20. #100

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MrOvanhill Visa inlägg
    Med strömbrytare så ska det funka alldeles utmärkt. Det är många som byggt sådana lösningar för att kunna välja vilken sändarmodul som är aktiv. Jag har själv också funderingar på att komplettera med OpenLRS någon gång i framtiden och kommer sannolikt att göra så.

    Jag har iofs sett någon dema med två moduler igång samtidigt men jag tror nog att det är att rekommendera att stänga av sändaren innan man byter modul med switchen.
    Nice! Det var det jag ville höra.

    Kom på en annan idé! Man kanske skulle kunna använda en ledig I/O port på MCU:n för att styra ett relä (liknande denna) som byter modul automatiskt beroende på vilken modell man valt? Kräver modifiering av programvaran, men det borde ju inte vara så svårt kan man tycka.. iofs är det ju inte jättejobbigt att flippa om en brytare men ändå..

Sidan 5 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Turnigy vingservon
    Av uffe40 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 18:21
  2. Low voltage Turnigy Acc
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 01:18
  3. Turnigy VS Scanner
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •