Reklam

 
Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 2345678 SistaSista
Resultat 121 till 140 av 153

Ämne: Turnigy 9X

  1. #121

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Kolla inlägg #113.
    //Roger
    Läste igenom de senaste två sidorna och ändå så missade jag

  2. #122

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Var ser du det?
    Läste på RC groups, står även om det på HObbyking forumet men där släpper de inte in mig

  3. #123

    Standard

    Verkar ju lovande det lilla som skrivits iaf.
    Har tänkt beställe en ganska länge men nu väntar jag nog tills den nya släpps.

  4. #124

    Standard

    Läste på RCGroups att den släpps förmodligen
    12/2012-01/2013. Men man vet ju aldrig.



  5. #125
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Vill inte blåsa liv i en gammal tråd så att säga men det skall vara samma pottar i denna som i DX6i så det borde funka att beställa en sån (har inte testat själv dock).

  6. #126

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Nu har jag skaffat en Tgy 9x också, ska ha den till min DLG då en pizzakartong på magen inte är helt optimalt för svingen
    FrSky DHT modul och en USB programmerare inlödda och sändaren flashad med Er9x.
    Jag har iden om att löda in för Telemetri i skärmen också, men vet inte hur lönt det är med tanke på att jag kör 2S Lipo med BEC och FrSkys lilla telemetri 4-kanals mottagare, Det är väl bara 8-kanalaren man ha nytta av den lilla Voltage telemetri sensorn?

    Dessutom, jag är inte helt säker på om jag ska köra vidare på Er9x eller gå över till open9x, och fungerar moden för telemetri i skärmen även med open9x?

  7. #127

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hbi Visa inlägg
    Nu har jag skaffat en Tgy 9x också, ska ha den till min DLG då en pizzakartong på magen inte är helt optimalt för svingen
    FrSky DHT modul och en USB programmerare inlödda och sändaren flashad med Er9x.
    Jag har iden om att löda in för Telemetri i skärmen också, men vet inte hur lönt det är med tanke på att jag kör 2S Lipo med BEC och FrSkys lilla telemetri 4-kanals mottagare, Det är väl bara 8-kanalaren man ha nytta av den lilla Voltage telemetri sensorn?

    Dessutom, jag är inte helt säker på om jag ska köra vidare på Er9x eller gå över till open9x, och fungerar moden för telemetri i skärmen även med open9x?
    Har du en D4FR mottagare kan du modda den så att du kan mäta acc-spänning; kika här för mer info:
    http://9xforums.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=1042
    Men det är som med telemetri-modden för tx'n, gäller att ha tungan rätt i mun
    Mitt första försök på D4FR modd lyckades, en stund, sen av någon anledning dog den bara... fan vet vad som hände, men antagligen kortis :/

    //A

  8. #128

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Jepp, det är D4FR, tack för tipset
    Får se om jag är modig nog att prova.....

  9. #129
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Flög med den för ett par säsonger sedan med en 2 meters seglare. Räckvidden var tillräcklig för att göra den okontrollerbar på grund av sikten så den är helt ok. Innan du flyger skulle jag rekommendera att öppna skalet och spraya lite elektronikrengöring (finns på biltema t ex) i potentiometrarna och veva lite med spakarna och sedan blåsa torrt. Det är inte världens bästa komponenter och jag hade lite ryck ibland innan jag gjorde det på skevrodret. Funkade kanone efter.

  10. #130

    Standard

    Vad använder ni för batteri i eran 9x? måste fixa ett...

  11. #131
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag använder ett LiFePo från HobbyKing på 1800 mAh. Det har hitintills funkat perfekt i något år. LiFePo sägs vara betydligt svårare att få till att ta eld än LiPo-batterier.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...4_TX_Pack.html
    Det passar som en handske. Det går absolut inte att få i ett större batteri. De flesta verkar köpa ett lite mindre LiFePo batteri på 1500 mAh och spara några kronor, men jag uppskattar att aldrig behöva oroa mig för att batteriet kan ta slut.
    Man måste byta kontakt på batteriet. Lämpligen använder man kontakten från batterihållaren.

  12. #132

    Standard

    Kollade faktiskt på precis det batteriet som du länkade till och har även kollat 1500mAh batteriet från HobbyKing och det lär väl räcka ganska länge? Sen tänkte jag lite på volten, det är bara 9.9V med LifePo och om jag ska använda mig av en 12V booster så känns det smidigare att skicka in ett 11.1V batteri men det är inte många som använder dessa vad jag sett, risk för rök eller kan något gå snett? annars har jag ett litet 3s lipo liggandes hemma så det hade ju varit smidigt...

  13. #133
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Egentligen funkar det ju med LiPo - batterier. En del oroar sig för att de skulle kunna ta eld vid total urladdning, tex om man glömmer sändaren påslagen. Jag har dock lyckats tömma flera LiPo genom att flyga bort plan som återfunnits efter något /några dygn. Batterierna var förstörda, men brann
    Inte upp.
    Å andra sidan har jag aldrig glömt en sändare påslagen. De har ju både larm för inaktivitet och låg batterinivå och för en hel del liv om man lägger ned dem påslagna.
    Så visst kan man använda LiPo om man bara är lite försiktig.

  14. #134

    Standard

    Beställer nog ett sådant du länkade och testar med det också, radion blir väl aningen varmare med vanligt lipo va? jag tänkte mest på boostern att den kanske inte ger tillräckligt med effekt om den inte får 12V men det får jag också testa och se.

  15. #135

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Egentligen funkar det ju med LiPo - batterier. En del oroar sig för att de skulle kunna ta eld vid total urladdning, tex om man glömmer sändaren påslagen. Jag har dock lyckats tömma flera LiPo genom att flyga bort plan som återfunnits efter något /några dygn. Batterierna var förstörda, men brann
    Inte upp.
    Å andra sidan har jag aldrig glömt en sändare påslagen. De har ju både larm för inaktivitet och låg batterinivå och för en hel del liv om man lägger ned dem påslagna.
    Så visst kan man använda LiPo om man bara är lite försiktig.
    Risken för brand i LiPo är störst vid (snabb-)laddning eller mekanisk skada. Misstag vid inställning av- eller fel på laddaren som medför överladdning är nog det jag själv har mest respekt för.
    /Leif

  16. #136
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Risken för brand i LiPo är störst vid (snabb-)laddning eller mekanisk skada. Misstag vid inställning av- eller fel på laddaren som medför överladdning är nog det jag själv har mest respekt för.
    Jo, så är det väl. Och i och med att just ett sändarbatteri sitter så skyddat och inte är farligare att ladda än alla andra celler man har, så förstår jag inte att många är så extremt anti till att använda dem i sändare.

    En annan fördel med LiFePo är att de verkar ha en jämnare urladdningskurva än till och med LiPo-batterier Spänningen sjunker precis i linje med hur länge radion varit påslagen. Väldigt praktiskt eftersom man hela tiden kan se hur mycket kräm man har kvar. När jag började var det laddningsbara NiCd-batterier som gällde. Fullkomligt hopplösa och opålitliga saker som alltid tog tvärt slut när man minst anade det. En del saker blir faktiskt bättre med tiden.

  17. #137

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Vad använder ni för batteri i eran 9x? måste fixa ett...
    Lägger till min lösning: 2S LiPo, har några 1600-1800 som inte behövs nån annanstans, latmaskade med adapter mha balanskontakt från gammalt ack o lödade ihop med lämplig kontakt. Ackvarning på 7.0 eller 7.2V efter kalibrering o har ingen koll på ant. timmar men det räcker länge. Laddar dock i vanliga rc-laddaren (dvs drar ur/byter ack).
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #138
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #139
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Vad använder ni för batteri i eran 9x? måste fixa ett...
    Hade en 3s 2200mAh radio LiPo över från en KDS radio, så kör med den. Fungerar utmärkt Lödde bara om lite kontakter på den.

  20. #140

    Standard

    Har iallfall beställt ett life batteri så får väl se när det kommer, kör på vanliga AA batterier nu hehe, finns det någon nackdel med dessa?

Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 2345678 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Turnigy vingservon
    Av uffe40 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 18:21
  2. Low voltage Turnigy Acc
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 01:18
  3. Turnigy VS Scanner
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •