Reklam

 
Sidan 1 av 8 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 153

Ämne: Turnigy 9X

  1. #1
    derikssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Bollnäs Modellflygklubb

    Standard Turnigy 9X

    Jag funderar på att köpa Turnigys 9X V2 sändare och mottagare, är det någon som har några erfarenheter av denna?.
    Jag har läst Rc Modell Reviews test av den och enligt dom verkar den helt ok. Det som saknas i deras review är fält tester men det kanske det finns någon här på forumet som har.

    Skulle dessutom vara kul att veta om den går att binda till någon annan mottagare än Turnigys och Coronas?

    /D

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Corona går väl inte?
    Dessa fungerar:
    HK-TR6B
    Turnigy 9X8C-V2 8-channel receiver http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=12339
    FlySky 2.4GHz 6CH receiver FS-R6B
    FlySky 2.4GHz 8CH Receiver FS-R8B
    Obs att det finns en A- och en B-version som inte är kompatibla mellan varandra.
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    3
    Jobb
    Student
    Klubb
    VMF

    Standard

    Har för mig att en del har klagat på att den kommer helt utan manual, vet ej om det är fixat eller ej. Kan bli knepigt om man inte hittar någon på nätet.

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Som med mycket annat som Hobby King levererar utan manual så finns den bakom den lila "Files" fliken på produktsidan.
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Standard

    Hej
    Jag har en sådan med Assan och det funkar mycket bra, samt andra personer som kört detta system och är nöjda. Manual följer ej men går som Mr J säger att ladda ned så det är inget problem.

  6. #6
    derikssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Bollnäs Modellflygklubb

    Standard

    Tack för svaren!

  7. #7

    Standard

    Jag är också intresserad av denna, kul att höra att det är några som har positiva erfarenheter av den.
    Finns ytterligare ett test här:
    http://www.youtube.com/watch?v=Gp2MNTEI1iI

  8. #8

    Standard

    Fick hem en 9X (V2) idag och är mycket positivt överraskad. Jag betalade 339kr för den!
    Innan jag laddade ner den digitala manualen satt jag en halvtimme med den och plöjde igenom alla menyerna.Vissa saker är lite bakvända men OM den levererar en trygg signal med låg latency och lång räckvidd blir jag djupt imponerad, speciellt för det priset.
    7 switchar och 3 vridpot. (rattar) som är fritt tilldelningsbara.
    Fick till en 8-kanals (18g) mottagare och köpte en extra, plus fyra stycken HK 6-kanalare (13g) + en backlight-sats till displayen. Tex. den grafiska presentationen med en kurva som går att böja med expon, och lägga med d/r var ju riktigt nice. Ni kanske är vana (ser det ut så på Spektrum?) men jag hade en 6EX innan med riktigt torftig display.
    Knäppt med färdig snap-roll till switch, måste jag testa i morgon. Har inte fått hem backlighten (35kr) till displayen ännu, tänkte sätta i en extra switch till den. Någon som vet hur man stänger av det förbannade pipandet? Eller får det kanske bli en brytare till den också?
    Senast redigerat av Jode den 2011-04-06 klockan 23:38.

  9. #9

    Standard

    Hej
    Mit första inlägg någonsin

    Jag har haft en Turnigy 9x ett tag nu....flög med den ett antal ggr utan några som helst problem...funkade kanon!
    Dock kan jag rekomendera att modda den med ny programvara!
    Det finns en mängd openb source projekt på gång om mna letar lite..tex
    RadioClone
    ER9x
    mfl.Man får vara lite händig med lödkolven och behöver en programmeringskabel eller liknande för AVR processorn...men det finns billiga alternativ och är inte så komplicerat.
    Jag kör med ER9x programvaran och den är ett otroligt lyft från orginalet!!!
    Sen har jag även monterat en FRSky radio/telemetri modul som funkar kanon!

    Dock en varning!!!
    Kvaliten i tillverkningen verkar vara sådär!....jag hade en lös skruv som låg och skramlade inne i radion när jag fick den...så fick skruva isär den det första jag gjorde...inte bra med lösa metallföremål på kretskort

    dessutom såg jag att antennkabeln innuti radion hade klämts sönder vid montering. den funkade ju iof bra ett tag men det var den storea anledningen till att jag bytte modul!

  10. #10

    Standard

    Jag fortsätter frågorna om denna intressanta radio...

    Någon som vet om man kan köra Jr/Spektrum modul?
    (jag vet inget om moduler)


    Funderar på denna som FPV radio med Headtrackern från HK...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag fortsätter frågorna om denna intressanta radio...

    Någon som vet om man kan köra Jr/Spektrum modul?
    (jag vet inget om moduler)


    Funderar på denna som FPV radio med Headtrackern från HK...
    Visst går det. Spektrummodul passar. Men se upp, jag kör med hackmodul för min modul var glapp i plasten som ska hålla fast modulen, så att sändaren (eller modulen) plötsligt stängde av när modulen lossnade. Tur som en tokig hade jag för det hände på marken direkt efter landning.


    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Fick till en 8-kanals (18g) mottagare och köpte en extra, plus fyra stycken HK 6-kanalare (13g) + en backlight-sats till displayen.
    Var hittade du backligth-satsen?
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  12. #12

    Standard

    Tack Fredrik för infon!


    Det finns en backlight på HK

    har du en länk till någon Spektrum-modul?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13

    Standard

    What U pay is what U get, och ibland är det bra.
    Hur var räckvidden med originalmodulen och rx?
    Mott. har ju bara en antenn vilket är lite oroande.
    Å andra sidan är det väl asiatisk sändeffekt.
    Tror ni man kan bygga in "ratchet" (vad heter det på svenska?) på gasen? Väldigt slapp original.



    Citat Ursprungligen postat av freppac Visa inlägg
    Hej
    Mit första inlägg någonsin

    Jag har haft en Turnigy 9x ett tag nu....flög med den ett antal ggr utan några som helst problem...funkade kanon!
    Dock kan jag rekomendera att modda den med ny programvara!
    Det finns en mängd openb source projekt på gång om mna letar lite..tex
    RadioClone
    ER9x
    mfl.Man får vara lite händig med lödkolven och behöver en programmeringskabel eller liknande för AVR processorn...men det finns billiga alternativ och är inte så komplicerat.
    Jag kör med ER9x programvaran och den är ett otroligt lyft från orginalet!!!
    Sen har jag även monterat en FRSky radio/telemetri modul som funkar kanon!

    Dock en varning!!!
    Kvaliten i tillverkningen verkar vara sådär!....jag hade en lös skruv som låg och skramlade inne i radion när jag fick den...så fick skruva isär den det första jag gjorde...inte bra med lösa metallföremål på kretskort

    dessutom såg jag att antennkabeln innuti radion hade klämts sönder vid montering. den funkade ju iof bra ett tag men det var den storea anledningen till att jag bytte modul!

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    What U pay is what U get, och ibland är det bra.
    Hur var räckvidden med originalmodulen och rx?
    Vet ej min raksträcka är 900 meter (och det minst 900 meter).

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Tack Fredrik för infon!


    Det finns en backlight på HK

    har du en länk till någon Spektrum-modul?
    Vet ej hur bra den passar, men det ska vara en JR kompatibel modul så anslutningarna blir rätt
    horizon har de en dyr modul.
    och på horizon har de en billig.
    Hittar ingen i Kina.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  15. #15

    Standard

    Failsafe fungerar inte med original RX eller HK RX.
    Det finns att ställa in i menyn, men den funkar ej.
    Rangetestade till över 1km idag.
    Det frekvenshoppar också, det gör inte Spektrum.
    För de pengarna måste det vara rc historiens bästa klipp.
    Senast redigerat av Jode den 2011-12-04 klockan 16:08.

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Jag har två stycken 9x:er, beställde först en och blev överraskad att den var å himla mycket bättre än jag trodde den skulle vara så det blev en till för buddy-boxing!

    Kvalitén och känslan i dem är inte dålig alls och som sagt "dirt cheap". Kolla in farbrorn på http://www.rcmodelreviews.com han har gjort ett antal tester och modifikationer (bla 8$ batteri mod) på dessa och deras kusiner flysky, eugelia och va de nu heter.

  17. #17

    Standard

    Jag har en sådan och den går inte att använda.
    Den är glapp i batterikontakten och det räcker med att jag skakar på radion så startar den om.
    LCD-n verkar sitta lös i radion också för den sitter på sned ibland och rak ibland.
    Jag ska byta ut kontakterna någon dag men jag kommer nog inte våga använda radion till något dyrt.
    Mottagaren som följer med är jättestor och går inte att använda till något litet.

    MVH/
    Stefan

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ztefan314 Visa inlägg
    Jag har en sådan och den går inte att använda.
    Den är glapp i batterikontakten och det räcker med att jag skakar på radion så startar den om.
    LCD-n verkar sitta lös i radion också för den sitter på sned ibland och rak ibland.
    Jag ska byta ut kontakterna någon dag men jag kommer nog inte våga använda radion till något dyrt.
    Mottagaren som följer med är jättestor och går inte att använda till något litet.

    MVH/
    Stefan
    Med en hackmodul så försvann mitt glapp, eftersom mitt glapp var mellan modulen och radion. Du använder väl inte originalbatterihållaren för lösa celler? En sån är för glappbenängen. En vanlig 8x NiMH eller ännu heller 3S LiPo är melodin.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    55
    Jobb
    Andlig ledare på IT
    Klubb
    Tallens Topp

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ztefan314 Visa inlägg
    Jag har en sådan och den går inte att använda.
    Den är glapp i batterikontakten och det räcker med att jag skakar på radion så startar den om.
    LCD-n verkar sitta lös i radion också för den sitter på sned ibland och rak ibland.
    Jag ska byta ut kontakterna någon dag men jag kommer nog inte våga använda radion till något dyrt.
    Mottagaren som följer med är jättestor och går inte att använda till något litet.

    MVH/
    Stefan
    Ganska troligt att det är batterihållaren och inte kontakten! jag har hört om andra som haft det problemet och har själv det på en av mina... pröva plocka ut batterihållaren och vrid och böj hårdhänt! Startar den om då så är det batterihållaren...

    Man kan vända batterihållaren fel också och då uppför den sig också lustigt samt att luckan är nästan omöjlig att stänga... kolla 2min in i detta klipp http://www.youtube.com/watch?v=2shH-HGZlrM

    Det finns mindre sexkanals mottagare men tyvärr inget mindre, jag har tagit bort lådan på en av mina mottagare och då blev den hyfsat behändig...

  20. #20

    Standard

    Det är kontakten som glappar.
    Jag har slängt ur batterihållaren och satt i ett vanligt accpacket men jag använde kontakten från den gamla batterihållaren.
    När jag drar i kablarna från kontakten stänger radion av sig och när jag trycker dom in mot kontakten igen startar den.
    Stiften i kontakten kan röra sig ganka mycket innuti plasten.

    MVH/
    Stefan

Liknande ämnen

  1. Turnigy vingservon
    Av uffe40 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 18:21
  2. Low voltage Turnigy Acc
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 01:18
  3. Turnigy VS Scanner
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •