Reklam

 
Sidan 6 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 153

Ämne: Turnigy 9X

  1. #101

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Bra tänkt där. Det finns dock en sak att tänka på och det är att du inte vill ha två stycken 2,4GHz-antenner i närheten av varandra för de stjäl effekt av varandra. Jag hade två olika 2,4GHz moduler i min sändare förut och det var tydligt märkbart kortare räckvidd under den perioden.

    Fast det är klart, du hade ju 35MHz, så då skulle det nog gå alldeles utmärkt att kombinera.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  2. #102

    Standard

    Hej

    Jag har köpt en 9X på HK med medföljande mottagare men jag kan inte få de två att binda.

    Har testat det mesta jag kan hitta på nätet som att kontrollera kablar, försöka på lite avstånd byta plats på bindpluggen mm.

    Under själva bindnigen ser allt ut att fungera, dioden i mottagaren går från blinkande till fast sken. Men sen när man ska sätta igång allt igen för att testa med ett servo så händer inget. Mottagaren verkar helt död. Nån gång har dioden blinkat till en gång när man satt igång mottagaren men oftast ger den inga livstecken ifrån sig. Sätter man i bindpluggen så blinkar den glatt varje gång dock.

    Kan det vara så att mottagaren är trasig eller är det, ännu värre, radion det är fel på tro?

  3. #103

    Standard

    Vad händer om du drar igång mottagaren och radion och sedan pluggar i ett servo? Slocknar mottagaren då kan det ju vara ett servo som är kass.

  4. #104
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    för att kunna binda så gäller för mottagaren:
    Du ska ha bindpluggen i "bat" kontakten absolut inte i "bind" och batteriet någonstans som inte är "bind".
    fredrik

  5. #105

    Standard

    Det händer inget när jag drar igång mottagaren utan att bindpluggen är i "bat", då blinkar den tills jag utfört bindprocessen och då får den ett fast sken. Men när man sen sätter på den igen så händer inget oavsett vilket uttag batteriet sitter i eller om det är ett servo eller inte inkopplat.

    Känns som att det är fel på mottagaren då va?

  6. #106

    Standard

    Såg MrOvanhill nämnde han funderade på Open LRS i sin T9x. Open LRS rx (konfigurerad som tx) hw ryms i T9x orginal modul om man filar en gnutta (försiktigt) på dess PCB.

    Jag byggde in min Open LRS rx i en gammal slaktad T9x modul. Hade varit snyggt med en snyggare modul, men kändes bra och återanvända den slakatde jag hade låg :=)

    I början körde jag min Open LRS som DIY kit och inbyggt, men lednsade på detta när jag insåg man borde kunna få in Open LRS i en modul. Det finns också ett adapter board för användning ihop med M1 tx modulen som är för futaba, iom det inte finns en egen JR modul för Open LRS.

    - Jag lödde loss själva radio PCB i orginal modulen då radio PCB sitter ihop med ytterligare en PCB som har kontakten in mot själva sändaren och behöll PCB som har kontakt mot sändaren.

    - Open LRS rx löddes ihop med tunna kablar mot PCB som har kontakten som ansluts in mot sändaren.

    - I andra ändan i modulen där Radio PCB satt tidigare passade jag in Open LRS rx, som jag filade lite lätt på. Fäste fast den med dubbelhäftande tejp bara.

    - Borrade hål i locket till modulen och monterade antennen där. Notera att Open LRS rx finns i två utförande vad gäller antenn. Jag använde en med U.FL => SMA pigtail kabel/kontakt till detta (medföljande)

    Ser ut enl nedan. Monterad med vinklad antenn på bilden, ngt som kanske inte är det bästa för long range bruk. Behöver en vinkel för montera annan bättre antenn. Har bara kört den med orginal antenn sedan den blev ombyggd. Fungerar bra iaf som det är, för normalt bruk.
    Tänkte det kanske kunde vara av intresse, att det faktiskt går (att den ryms) bygga in Open LRS mottagaren och få den enkelt flyttbar och slippa ingrepp i själva radion (om nu inte det är så ingreppet i sig är själva syftet) det är ett av flera alternativ iaf :=)


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HTC 467.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	51,6 KB 
Id:	23073
    Senast redigerat av palton den 2011-09-17 klockan 12:36.

  7. #107

    Standard

    Hmm, nu verkar det fungera ändå När jag försökte igår så använde jag ett separat mottagarbatteri men idag så kopplade jag in ström till mottagaren via en ESC och nu kommer den ihåg sändaren. Kanske var för dålig kräm i det andra batteriet eller nått men nu funkar det iallafall!

  8. #108

    Standard

    Hej.
    Ny på detta forum.
    En arbetskamrat funderar på att köpa en 9x men det är några frågetecken.
    Vad behövs?
    Själva radion, finns den att köpa någonstans i europa för att slippa tull kostnader?
    Backlight panel, vilken färg är att föredra?
    Batteripack, vad ska man satsa på här?
    FrSky modul och mottagare.
    Valfri USBAsp programmerare från e-bay

    Nått jag missat?

  9. #109

    Standard

    Eller skaffar du en smartieparts som har USB kontakt.

    jag har blå belysning bakom min display och det är helt OK
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #110

    Standard

    är inte den från smartieparts betydligt dyrare? ska läsa tråden igen från början.

  11. #111

    Standard

    dyrare men betydligt enklare att installera
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  12. #112

    Standard

    okej, men man beställer iaf inte från samma ställe så det går att bilda sig en uppfattning när sändaren ligger öppnad på bordet.
    Har chippat ett par tv-spel tidigare så det borde inte vara allt för svårt att löda fast kablarna för omflashning.

    är det nått annat att tänka på?

  13. #113
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Hur var räckvidden med originalmodulen och rx?
    Mott. har ju bara en antenn vilket är lite oroande.
    Å andra sidan är det väl asiatisk sändeffekt.
    Jag har ett antal av samma fabrikat fast lillbrorsan, Flysky CT6B. Det är samma tillverkare men olika etiketter, så jag räknar med att de har samma prestanda på sändarenhet och mottagare bortsett extra lullull på 9x. Jag har gjort distanstester med originalantenn på Tx och Rx och nått 2700 meter på landbacken, vilket är ett bra avstånd för en radio som kostar 250:- inkl. frakt (när jag köpte mina). Den är så billig att man kan ha en per flygfarkost...

    Lasse

  14. #114

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    är det nått annat att tänka på?
    Kontrollera samtliga lödningar och kablar i radion när du ändå har den öppen. Det är trots allt än billig radio...
    (Som är grym efter vissa moddningar och kvalitétskontroll)

  15. #115

    Standard

    Är det Hobbyking som gäller om när man ska köpa den eller finns det något bättre ställe att beställa från?

  16. #116
    radioactives avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    473
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Astronomi, RC-flyg, Multirotorflyg, Radio-DXing
    Klubb
    Fri och obunden skånepåg

    Standard

    Det finns ett antal 9x som alla är i stort sett samma radio fast med olika etiketter. Det finns också ett bra forum för dessa billiga radio... http://groups.yahoo.com/group/Flysky_RC_radio/ Tråden startade med Flysky radio men har breddats och innehåller ganka många fabrikat, inkl. Turnigy 9x. Så har du problem eller frågor så är det forumet bland de bästa ställen du kan få svar. Verkligen dedikerade entusiaster där.

    Lasse

  17. #117

    Standard

    Någon som kan bekräfta hur räckvidden är med orginal mottagaren?

  18. #118


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Någon som kan bekräfta hur räckvidden är med orginal mottagaren?
    Kolla inlägg #113.
    //Roger

  19. #119

    Standard

    Verkar som att det är en ny version på gång från HobbyKing

  20. #120

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pumpe Visa inlägg
    Verkar som att det är en ny version på gång från HobbyKing
    Var ser du det?

Sidan 6 av 8 FörstaFörsta 12345678 SistaSista

Liknande ämnen

  1. Turnigy vingservon
    Av uffe40 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 18:21
  2. Low voltage Turnigy Acc
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 01:18
  3. Turnigy VS Scanner
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •