Reklam

 
Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 153

Ämne: Turnigy 9X

  1. #21
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ztefan314 Visa inlägg
    Det är kontakten som glappar.
    Jag har slängt ur batterihållaren och satt i ett vanligt accpacket men jag använde kontakten från den gamla batterihållaren.
    När jag drar i kablarna från kontakten stänger radion av sig och när jag trycker dom in mot kontakten igen startar den.
    Stiften i kontakten kan röra sig ganka mycket innuti plasten.

    MVH/
    Stefan
    Ja då har du hittat problemet. Byt kontakter till såna du använder i elflyg till exempel. Jag har Deans på min radio och batteri.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  2. #22

    Standard

    Jag plockade ur stiften ur kontakten och modifierade dom lite med en liten skruvmejsel och nu fungerar det finfint :-)
    Provade att hovra lite med en helikopter med radion och upptäckte att fästet till remmen som man hänger radion i runt halsen är ganska felplaserad. radion vill tippa bakåt hela tiden.
    Men jag gillar radion, den är väldigt lätt att programmera och skön att hålla i.
    Jag funderar på om man skulle få acceptabel kvalitet på radion om man byter till en Jeti modul?
    Full kontroll säljer ju billiga Jeti moduler och det ska väll vara ett fint märke om jag förstått saken rätt.

    MVH/
    Stefan

  3. #23

    Standard

    Idag har jag testat att flyga med radion och det fungerade fint i en liten Cub på ca 140cm spännvidd :-)
    Jag började med att testa räckvidden på marken.
    Jag ställde radion påslagen en bit över marken och cyklade bort över 600meter med mottagaren och några servon och konstaterade att jag hade mottagning på den sträckan och det räcker lätt till den modellen.

    MVH/
    Stefan

  4. #24

    Standard

    Hejsan.
    Jag beställde en x9 radio igår för jag vill ha en billig radio på jobbet så man kan flyga lite där oxå
    Kollade den här filmen igår http://www.youtube.com/watch?v=DHnV6hGH108 och jag undrar då vilken frsky modul man ska köpa?
    Och sen undrar jag oxå om jag köper en frsky modul och vill köra sim med radion måste jag göra denna mod då oxo eller gäller de bara när man kör den helt orginal http://www.youtube.com/watch?v=xD6Gia4G7Go
    Mvh Fredde

  5. #25

    Standard

    Jag har flugit en hel del med min 9x nu och den har fungerat klockrent med orginalmodulen.
    Jag ska dock byta modulen till FrSky nu för att få mottagare med failsafe till mina större modeller.
    Jag tycker det är sanslöst vad mycket radio man får för pengarna om man får ett bra exemplar.

    MVH/
    Stefan

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tokaz Visa inlägg
    Hejsan.
    Jag beställde en x9 radio igår för jag vill ha en billig radio på jobbet så man kan flyga lite där oxå
    Kollade den här filmen igår http://www.youtube.com/watch?v=DHnV6hGH108 och jag undrar då vilken frsky modul man ska köpa?
    Och sen undrar jag oxå om jag köper en frsky modul och vill köra sim med radion måste jag göra denna mod då oxo eller gäller de bara när man kör den helt orginal http://www.youtube.com/watch?v=xD6Gia4G7Go
    Mvh Fredde
    Det är FrSky hackmodul du ska köpa. Airmedia Frsky hack. Den finns i kina och på aircpro också. Med sim har jag inget svar, jag förstår inte varför de sänker spänningen på ppm-signalen, det borde inte behövas.

    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  7. #27

    Standard

    Hallå,

    Jag har precis installerat programmeraren och backlight tillsatsen till 9x från Smartieparts (1), vilken kostade $40. Det finns också en rcgroups tråd om tillsatsen (2).

    Installationen var smidig då man inte behöver löda utan bara skruva upp radion, lägga BL bakom LCD'n och skruva på programmeraren ovanpå radions kretskort. Den har fjäderben som passar precis mot "test-punkterna" så den kommer åt rätt kontakter på processorn (Atmel atmega). Från programmeraren går en liten sladd ut till en mini-usb som precis får plats i batterifacket (med standardbatteri).

    Har ännu bara prövat det firmware som heter er9x (3) men den verkar helgrymt. Alla input kan mixas ihop hur man vill till valfri output kanal. Manualen i PDF format som beskriver hur er9x fungerar verkar bra att ha också.

    Efter att kopplat mini-usb till datorn och installerat rätt usb drivrutiner - libusb-win32-bin-1.2.4.0 (5) - så kan man ta backup av orignal firmware (flash) och inställningar (eeprom), och sedan blåsa in valfritt opensource firmware.

    Jag använder Windows-GUI programmet "eePe" (4) för att byta firmware. Dessutom kan man ställa in sina modeller för er9x, göra mixningar och testa innan man sparar ner dom till radion.

    --

    Den redan prisvärda 9x och tillbehör känns nu som bland det bästa köp man gjort. Fantastiskt bra! Jag ska nog donera en slant till killen som gjort både er9x och eePe (Eraz) !

    Sedan återstår bara att uppgradera radio-modulen.. Kanske med ett LRS från ChainLink/Flytron's opensource eller kanske FrSky's 2.4ghz ?

    (1) http://www.smartieparts.com/shop/ind...roducts_id=331
    (2) http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1338412
    (3) http://code.google.com/p/er9x/
    (4) http://code.google.com/p/eepe/
    (5) http://sourceforge.net/apps/trac/libusb-win32/wiki

  8. #28

    Standard

    Jag beställde också en radio + belysning + FRSKY diy modul
    (och en FPV kamera till) allt under 100 dollar
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Fick min i förrgår, har påbörjat FrSky samt LiPo-konvertering och ska försöka få tag på en USB-addon så fort jag kan. Smartieparts.com verkar inte ha den starkaste servern i världen direkt. Jag har haft problem att komma åt den.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  10. #30

    Standard

    Jag har upptäkt att om man använder expo så blir upplösningen på roderutslagen väldigt låg.
    Jag använder 25% expo på min extra med ca +/- 45 grader roderutslag och upplösningen blir usel :-(
    Rodrena hackar fram när man rör spakarna.
    Kanske försvinner problemet med en annan firmware?
    Jag har även ett digitalt servo på sidorodret och det har problem att centrera sig och jag tror det kan bero på att det är för dålig precition på radion.

    MVH/
    Stefan

  11. #31

    Standard

    Jag är också helnöjd med min 9x som jag moddat in en Corona hackmodul samt flashat om firmware till er9x som jag kört med sedan ett par månader tillbaka. Intygar med tidiare talare att det ger radion ett otroligt lyft. Bort från buggar och liknande, bättre upplägg på UI'et men det är förstås en vane/smaksak.
    Vad man definitivt ska göra innan man flyger med denna radion är att öppna den, kolla igenom sladdar, skruvar, pottar och dylikt. Helt enkelt kolla igenom den. På min satt av-och-på-knappen så löst vilket gjorde att sändaren precis gick på och med en liten lätt touch gick att slå av igen.

    Ska också lägga till att LiPo fungerar fint att använda med er9x då man själv kan välja vid vilken volt nivå den ska larma. Har ställt min på 9V.
    Senast redigerat av petros den 2011-05-30 klockan 21:25.

  12. #32

    Standard

    Ni som kör FrSky, varför köpte ni diy versionen och inte bara modulen som är plug & play?

    Passar den inte eller vill ni ha antennen på toppen och inte på modulen bak?

  13. #33

    Standard

    Jag vill bara ha en antenn och inte ett fulhack - allt sitter internt, snyggt å prydligt
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #34
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag ville också bara ha en antenn. Dessutom hade jag problem med passformen på modulluckan där bak, det hände att modulen lossnade. Detta vill jag inte vara med om under flygning, så jag valde DIY.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  15. #35

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag har en modulversion (DIY-modellen för telemetri fanns inte när jag köpte min modul) som jag har hackat isär och gjort min egen DIY av. :-D

    Snyggare och bättre på alla sätt om man har allt inbyggt.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  16. #36

    Standard

    Har ni som integrerat en frsky telemtrimodul också integrerat telemtrin i programvaran på radion?
    Jag har en 9x som jag moddat med den enkla diy frsky sändaren och smartiepartskortet men jag har nu även skaffat den nya diy frsky med telemetri och tänkte via en MAX232 RS232 till TTS konverterare koppla in telemtrin (och använda anpassad programvara) så man slipper en extern display. Någon som testat?

  17. #37

    Standard

    Jag väntar fortfarande på att smartie'n skall fyllas på i lager...ingen omprogrammering utan den
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #38

    Standard

    Igentligen är det bättre att använda en billig programmerare och löda dit den manuellt än att använda smartipartskortet. HK:s leddisplaybelysning är också bättre än smartiparts lösning. (Smartiparts belysning använder en del elektronik som teoretiskt kan störa radiodelarna även om jag inte haft några problem). Billiga programmerare går att beställa fraktfritt via ebay.

    Så skulle jag ha gjort om jag haft den kunskapen då jag beställde radion.

  19. #39

    Standard

    Jag har tröttnat på att vänta på Smartien

    Installerat LED och DIY modulen klart.

    Håller på med nästa modd

    Väntar på en USB programmerare som skall lödas på plats


    se mer på http://www.undcon.com/
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  20. #40

    Standard

    Gjorde en film som visar resultatet...



    flera bilder
    http://www.undcon.com/2011/06/18/tur...mod-continues/
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista

Liknande ämnen

  1. Turnigy vingservon
    Av uffe40 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-24, 18:21
  2. Low voltage Turnigy Acc
    Av Pelleflygare i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-06-08, 01:18
  3. Turnigy VS Scanner
    Av Flowtu i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 21:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •