Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Nybörjare med FPV

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Det är en rejäl skillnad mellan en kretskortskameror och GoPro! Jag har ingen själv, men kolla denna film som Trappy gjort. Han flyger med en vanlig kamera för FPV och har en GoPro för inspelning i HD.

    Här råkar han ut för ett åskväder som... Ja kolla själva.

    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  2. #22

    Standard

    Intygar - min ClasO kamera (kretskortskamera) är mycket bättre vid mörker - flera av mina flygningar med Trikoptern har skett efter kl 2200 på sommaren - inte många andra som flyger då
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #23
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Inte i södra delarna )

  4. #24

    Standard

    Hallå tackar för svaren ,ser ut som man skulle ha dubbel uppsättning av kamera .
    En för dag flygning och en för kvällsflygning.
    Mvh Uffe

  5. #25

    Standard

    jag tänkte också testa med GoPro och CO-kameran beroende på väderlek
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #26

    Standard

    Jag hakar på den här tråden lite i stället för att skapa en ny tråd. Jag är rätt grön inom fpv och har lite funderingar kring sändare/mottagare för videoöverföring. Jag hittade lite infom om 5.8 ghz och lite allmän info om antenner. Verkar den infon jag har hittat vettig ? Läs nedan

    "
    5.8Ghz med 200mW kan man få upp till ca:1000m räckvidd vid bra förhållanden med vanliga (rundstrålande) antenner.


    Vad ska jag använda för antenn?

    På videosändaren används vanligtvis två typer av antenner, en vanlig rundstrålande antenn "pigtail" med låg dbi eller på vissa videosändare kan det var bara en bit vire "lambda" antenn, det senare används oftast om låg vikt är viktigt.
    låg dbi innebär att antennen har stor spridning "gain" och i bästa fall liknar spridningen som en stor boll som når lika långt åt alla håll vilket är att rekomendera om man flyger, om man har högre dbi så plattas spridnings bollen ut och räckvidden blir länge, mycket kortare rakt ovanför och under antennen, inte så bra på ett flugplan där man svänger hela tiden.
    vanligtvis används 3dbi antenn till videosändare.

    på video mottagaren använder man vanligtvis två typer av antenner också, även där är en vanlig rundstrålande "pigtail" vanligast och även där är det låg dbi som rekomenderas. men annars är det även vanligt att man använder en panel antenn "patch" som har bättre mottagning i en riktning.

    Samma princip gäller även här som på rundstrålande antenner, dvs. låg dbi ger mer spridning och kortare räckvidd, hög dbi ger smalare och mer riktad spridning och längre räckvidd.

    Vanligtvis används patch antenner med 8-11dbi till videomottagaren och på rundstrålande antenn används 3-9dbi"

  7. #27

    Standard

    Jag är också "grön" på FPV än så länge...var intresserad av 5.8Ghz länge men valde bort den av en anledning.

    Enligt IBCrazy kan man inte göra egna antenner till ett 5.8Ghz system utan måste handla orginalantenner.
    Vet inte hur stor en "köpt" 5.8-antenn är men på ett 1.3Ghz system är orginalet GIGANTISK! Hade en vision
    att tillverka en egen vee-antenn a la IBCrazy men eftersom han sålde färdiga för rimligt pris köpte jag ett par istället.

    Skall ge mig på en Biquad vad det lider...

    Har du sett filmen ? http://www.vimeo.com/8826952

    Mvh,
    /Z

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zoomzky Visa inlägg
    Har du sett filmen ? http://www.vimeo.com/8826952

    Mvh,
    /Z
    Vilken bra film, till och med jag fattade :-)

    //Ulf

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zoomzky Visa inlägg
    Jag är också "grön" på FPV än så länge...var intresserad av 5.8Ghz länge men valde bort den av en anledning.

    Enligt IBCrazy kan man inte göra egna antenner till ett 5.8Ghz system utan måste handla orginalantenner.
    Vet inte hur stor en "köpt" 5.8-antenn är men på ett 1.3Ghz system är orginalet GIGANTISK! Hade en vision
    att tillverka en egen vee-antenn a la IBCrazy men eftersom han sålde färdiga för rimligt pris köpte jag ett par istället.

    Skall ge mig på en Biquad vad det lider...

    Har du sett filmen ? http://www.vimeo.com/8826952

    Mvh,
    /Z
    Problemet med egna antenner på 5,8 är längden på spröten som blir knepiga att kapa rätt utan mät utrustning.
    En inverted Vee på följande frekvenser blir, i cirka mått...
    1,2 = 5,4mm / spröt dvs ca 10mm totalt
    2,4 = 2,7mm / spröt dvs ca 5.4mm totalt
    5,8 = 1,35mm / spröt dvs ca 2,7mm totalt

    Jag själv gjort en inveted vee för 1,2 och den är helt klart mindre och mer hanterbar än original antennen som är rätt klumpig.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #30

    Standard

    Är nedsnstående påstående rimligt?

    "5.8Ghz med 200mW kan man få upp till ca:1000m räckvidd vid bra förhållanden med vanliga (rundstrålande) antenner."
    Senast redigerat av UlfB den 2011-02-14 klockan 14:39.

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UlfB Visa inlägg
    Är nedsnstående påstående rimligt?

    "5.8Ghz med 200mW kan man få upp till ca:1000m räckvidd vid bra förhållanden med vanliga (rundstrålande) antenner."
    En fin test av ett 5.8Ghz system http://fpv-community.com/testblog/20...5g8-200mw-fpv/

    /z

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Problemet med egna antenner på 5,8 är längden på spröten som blir knepiga att kapa rätt utan mät utrustning.
    En inverted Vee på följande frekvenser blir, i cirka mått...
    1,2 = 5,4mm / spröt dvs ca 10mm totalt
    2,4 = 2,7mm / spröt dvs ca 5.4mm totalt
    5,8 = 1,35mm / spröt dvs ca 2,7mm totalt

    Jag själv gjort en inveted vee för 1,2 och den är helt klart mindre och mer hanterbar än original antennen som är rätt klumpig.
    Man skäms väl lite att man köpte en färdig vee... men innan jag hittat kontakt och passande kabel hade jag passerat köpepriset. =)
    Har du testat och byggt en biquadantenn??

    /Z

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Problemet med egna antenner på 5,8 är längden på spröten som blir knepiga att kapa rätt utan mät utrustning.
    En inverted Vee på följande frekvenser blir, i cirka mått...
    1,2 = 5,4mm / spröt dvs ca 10mm totalt
    2,4 = 2,7mm / spröt dvs ca 5.4mm totalt
    5,8 = 1,35mm / spröt dvs ca 2,7mm totalt

    Jag själv gjort en inveted vee för 1,2 och den är helt klart mindre och mer hanterbar än original antennen som är rätt klumpig.

    Jag tycker att spröten ser mycket längre ut än så på de bilder jag sett på ex ibcrazy's sida på rcgroups.

    Jämför man de som bygger antennen på ett kretskort så kan vi mäta lödbanor eller jämföra med storlekar på flygplan mm.

    Jag skall fixa en antenn till min 1.2/1.3 - löda på kablarna på lite pertinax...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #34

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Jag tycker att spröten ser mycket längre ut än så på de bilder jag sett på ex ibcrazy's sida på rcgroups.

    Jämför man de som bygger antennen på ett kretskort så kan vi mäta lödbanor eller jämföra med storlekar på flygplan mm.

    Jag skall fixa en antenn till min 1.2/1.3 - löda på kablarna på lite pertinax...
    Sprötlängd = 7125/ Frekvensen i MHz sen ska man räkna med förkortningsfaktor i kabeln samt även vilken vinkel man har "V" i. Jag använde en bit elkabel för spröten så kortade dem med 0.98 vilket jag gjort tidigare med andra antenner och det har funkat bra. Sen för "V":et kortar man:
    180-165 degrees – 0%
    150-165 – 98%
    120-150 – 97%
    105-120 – 96% (Detta är den som är mest lämpad för vanlig flygning.)
    90-105 – 95%

    Min Vee är 5,3mm per spröt och verkar fungera riktigt bra
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Liknande ämnen

  1. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  2. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:25
  3. Nybörjare
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 04:40
  4. Nybörjare på FPV
    Av skygizmo i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 12:29
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •