Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Ferritkärnor, torroider

  1. #1

    Standard Ferritkärnor, torroider

    Hej!

    Finns det inte en svensk leverantör som säljer ferritkärnor för rimliga priser??

    Drunkar i ELFAS utbud och vill helst handla från en RC-butik för att få en avstörning som är anpassad för RC...

    Prisexempel:
    USA-sajt 0,6$ st
    Svensk sajt 40,- skr

    /Z

  2. #2

    Standard

    Elfa har Toroider i många storlekar, de är inte så dyra men frakten är...svindyr

    Det kanske finns på Electrokit eller Lawicel också...får kontakta dem och höra efter...


    Jag behöver ett gäng ringar också... skall vi beställa tillsammans från Utlandet?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

  4. #4
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

  5. #5

    Standard

    Tackar för tipsen!

    Min "mentor" på rcgroups Bloomingtonfpv rekommenderar
    http://search.digikey.com/scripts/Dk...rds=P12721-ND+
    förstår inte prissättningen riktigt. Extended price?? = 0,22$
    Frakten går på minst 33$

    Mr J:s tips ser väl intressantast ut.

    Hittade en själv med. 3 st för 69,-
    http://www.mft.nu/?ProdID=215544

    Mvh,
    /Z
    Senast redigerat av zoomzky den 2011-01-31 klockan 14:27.

  6. #6

    Standard

    Jag hittade en del på Ebay också...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    Hej!
    Jag köpte ett gäng ferritkärnor hos Flytron 0,99 dollar stycket när jag beställde en OSD.
    http://store.flytron.com/electronic-...ppression.html

    mvh Mattias

  8. #8

    Standard

    Vad är en torid för rc utrustning? Vilken frekvens är det du behöver dämpa bort? I min värld sätter man avstörning om man har en störning men endast temporärt. Har man en störning så visst hjälper kanske en ferritting men störningen är ju likförbaskat kvar där... Försök istället flytta runt prylarna å se om man kan på ett smartare monteringssätt minimera den eller kanske rent av bli av med den. Koppla sakerna rätt, många kör med servokablar till videon mm, kör skärmade kablar från OSD/Kamera till sändaren om kablarna är långa. Blanda inte ihop spänningarna i maskinen, olika ackar felkopplat i OSD gör 90% av alla problem i setupen.

    Köp inte det billigaste du finner, det finns en anledning till att det är billigare, de billiga kina video sändarna tex ser lika ut på utsidan men öppnar man locket är kretskorten rena "sopptippen" en märkes sändare som är dubbelt så dyr har man kostat på dyrare tenn, bättre tvättning av kortet bättre kvalitet på komponenterna, återigen inget som direkt syns utan märks efter hand. På dessa frekvenser räcker det med att det ligger lite fluss kvar så kan den vara lite ur frekvens och problem uppstår ofta då sändaren blir lite varm efter en stund.

    Störningar i video brillorna är ofta ränder, ja fartreglagen kan ge dessa men samma där ett HS SS reglage mot ett Turnigy Plush kan vara skillnaden, men även hur man dragit kablarna, separation OSD och sändare mm.

    Gör en bra setup, lägg ner lite tid å få en snygg ren och separerad installation så kommer störnings risken att vara minimal och hela upplevelsen så mycket bättre
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Vad är en torid för rc utrustning? Vilken frekvens är det du behöver dämpa bort? I min värld sätter man avstörning om man har en störning men endast temporärt. Har man en störning så visst hjälper kanske en ferritting men störningen är ju likförbaskat kvar där... Försök istället flytta runt prylarna å se om man kan på ett smartare monteringssätt minimera den eller kanske rent av bli av med den. Koppla sakerna rätt, många kör med servokablar till videon mm, kör skärmade kablar från OSD/Kamera till sändaren om kablarna är långa. Blanda inte ihop spänningarna i maskinen, olika ackar felkopplat i OSD gör 90% av alla problem i setupen.

    Köp inte det billigaste du finner, det finns en anledning till att det är billigare, de billiga kina video sändarna tex ser lika ut på utsidan men öppnar man locket är kretskorten rena "sopptippen" en märkes sändare som är dubbelt så dyr har man kostat på dyrare tenn, bättre tvättning av kortet bättre kvalitet på komponenterna, återigen inget som direkt syns utan märks efter hand. På dessa frekvenser räcker det med att det ligger lite fluss kvar så kan den vara lite ur frekvens och problem uppstår ofta då sändaren blir lite varm efter en stund.

    Störningar i video brillorna är ofta ränder, ja fartreglagen kan ge dessa men samma där ett HS SS reglage mot ett Turnigy Plush kan vara skillnaden, men även hur man dragit kablarna, separation OSD och sändare mm.

    Gör en bra setup, lägg ner lite tid å få en snygg ren och separerad installation så kommer störnings risken att vara minimal och hela upplevelsen så mycket bättre
    Intressant kommentar!

    Tas med i beräkningarna....får se om jag törs gå så långt att jag utesluter ferrit/torroid ;-)

    Erfarenheter på placering av utrustning som minskar störningar är intressant om du vill dela med dig?

    Vore kul och se bild på FPV-bilen...visst satt ni i en bil och spaka?

    /Z

  10. #10

    Standard

    Absolut ska fixa bilder till helgen då jag inte har grejorna hemmavid utan på annan plats...

    Vad gäller placering av utr så det är lite labbande, beror på vad du har för grejor och vad du har för störning. Generellt så esc, osd, kamera, sändare och GPS så långt ifrån varandra det går eller är praktiskt möjligt. Använd tvinnad servokabel, ibland kan det vara bättre å ha alla kablar i ett knippe än att separera dem på olika sidor i kroppen etc. Som sagt tänker man igenom installationen så blir det oftast bra direkt. Prova, flytta runt tills du hittar bra ställen till alla delar. Du kan med fördel prova allt på bordet först, bekanta dig med prylarna och framförallt kolla så allt funkar som tänkt samt ev störningar. Flytta de olika delarna nära varandra å observera vad som sker, det är mycket enklare att göra det på bordet innan allt är fast i makinen...

    När du sedan har fått en känsla för hur allt hänger ihop och bör fungera kan du börja montera allt i maskinen, eftersom du nu har en referens på vad du kan förvänta dig så torde installationen i flygplanet vara relativt enkel och ser du nått strul så har du från labbet på bordet ett hum om vilken del som kan behöva flyttas eller i värsta senario behöva en ferritring tex.

    Största felet jag tror många gör är att man monterar i allt i planet och inte alls får vad man trodde. Låt det ta tid med installationen, vänj dig, prova, mickla å mecka känn dig säker på utrustningen och vad det egentligen är du håller på med.

    Lägger man ner denna mödan innan så slipper du strula med sakerna under tiden, på fältet etc. För flyga vill man ju göra i massor, inte strula med prylarna... Och hur irriterande är det inte när det är strul, man blir vansinnig å besviken.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11

    flygar henrys avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    226
    Klubb
    LFC "LindlötFlyingCirkus"

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zoomzky Visa inlägg
    Vore kul och se bild på FPV-bilen...visst satt ni i en bil och spaka?

    /Z
    Här kommer bilder på FPV bilen, den är utrustad med en 1,2 GHz sändare och en 420TVL kamera. Ficklampan sitter monterad för att göra nattkörning möjlig.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AX10-1.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	39,5 KB 
Id:	18619

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	AX10-2.jpg 
Visningar:	99 
Storlek:	34,2 KB 
Id:	18620
    Henry

    Om man har ett problem skall man skjuta det framför sig
    Är man tillräckligt duktig hinner man aldrig ikapp det.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Absolut ska fixa bilder till helgen då jag inte har grejorna hemmavid utan på annan plats...

    Vad gäller placering av utr så det är lite labbande, beror på vad du har för grejor och vad du har för störning. Generellt så esc, osd, kamera, sändare och GPS så långt ifrån varandra det går eller är praktiskt möjligt. Använd tvinnad servokabel, ibland kan det vara bättre å ha alla kablar i ett knippe än att separera dem på olika sidor i kroppen etc. Som sagt tänker man igenom installationen så blir det oftast bra direkt. Prova, flytta runt tills du hittar bra ställen till alla delar. Du kan med fördel prova allt på bordet först, bekanta dig med prylarna och framförallt kolla så allt funkar som tänkt samt ev störningar. Flytta de olika delarna nära varandra å observera vad som sker, det är mycket enklare att göra det på bordet innan allt är fast i makinen...

    När du sedan har fått en känsla för hur allt hänger ihop och bör fungera kan du börja montera allt i maskinen, eftersom du nu har en referens på vad du kan förvänta dig så torde installationen i flygplanet vara relativt enkel och ser du nått strul så har du från labbet på bordet ett hum om vilken del som kan behöva flyttas eller i värsta senario behöva en ferritring tex.

    Största felet jag tror många gör är att man monterar i allt i planet och inte alls får vad man trodde. Låt det ta tid med installationen, vänj dig, prova, mickla å mecka känn dig säker på utrustningen och vad det egentligen är du håller på med.

    Lägger man ner denna mödan innan så slipper du strula med sakerna under tiden, på fältet etc. För flyga vill man ju göra i massor, inte strula med prylarna... Och hur irriterande är det inte när det är strul, man blir vansinnig å besviken.
    Det är en Tricopter som ska "bära" utrustningen så inte finns det så vansinnigt mycket utrymme att leka med:-|
    Är förberedd på att jag kommer få flytta om. Innan jag börjar får jag nog snickra ihop en vee-antenn a la IBCrazy
    orginalantennen är ju GIGANTISK! Vill också fiska ut RSSI eller packetloss ur Futabatx:n och få den att funka med Remzibi OSD:n

    Känner redan att ett LRS lockar men det är nog bra och börja med något enklare..
    Ser fram emot bilder/filmer på din anläggning!!

    /Z

  13. #13

    Standard

    På tri finns massor av bra plats Har du byggt en eller är du i planeringsstadiet?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #14

    Standard

    Gott om plats...hehe


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bandspagetti.jpg 
Visningar:	121 
Storlek:	22,6 KB 
Id:	18633

    Är inne på min 4:e version av tricopter. Fick 4:an 2 hekto lättare än föregångaren.
    Drömmer om att få flyga omkring med min TUNGA IR-konverterade Canon G7:a.
    Tänkt att jag ska flygfota arkeologi med den...


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tricopter4jan20112.jpg 
Visningar:	186 
Storlek:	56,2 KB 
Id:	18634

    /Z

  15. #15

    Standard

    AHA - så det var en G7 du skulle plåta med, jag har funderat länge på vad det var...(sedan du mailade mig)

    Jag har en G5 som jag nästan inte använder - kan man modda den med?

    Snygga koptrar du fått ihop
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    AHA - så det var en G7 du skulle plåta med, jag har funderat länge på vad det var...(sedan du mailade mig)

    Jag har en G5 som jag nästan inte använder - kan man modda den med?

    Snygga koptrar du fått ihop
    Är jättenöjd med G7:an förutom vikten. Jag fegade och handlade min färdigkonverterad på Ebay.

    Finns tutorial på gördetsjälvirkonvertering för G5:an...om du törs ;-)
    http://www.lifepixel.com/ir-tutorial...structions.htm

    /Z

  17. #17

    Standard

    Coolt - tack för länken.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Standard

    Så där lite bilder på tricoptern som utlovat
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tri_20110204_1.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	72,3 KB 
Id:	18679   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tri_20110204_2.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	78,9 KB 
Id:	18680   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tri_20110204_3.jpg 
Visningar:	98 
Storlek:	66,8 KB 
Id:	18681   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tri_20110204_4.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	63,9 KB 
Id:	18682   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tri_20110204_5.jpg 
Visningar:	91 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	18683  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tri_20110204_6.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	71,6 KB 
Id:	18684   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tri_20110204_8.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	48,4 KB 
Id:	18685  
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Så där lite bilder på tricoptern som utlovat
    Snyggt! Du har rätt! Det finns mycket plats på en Tri ;-)
    Jag kommer ha videosändarn på samma ställe. Ser nästan ut som en likedan som min.

    Min Tri ser för närvarande hemsk ut med alla kablar som är för långa innan jag bestämt vart jag ska ha OSD mm
    Inga störningar än så länge...men har inte kört med motorerna än :-|


    /Z

  20. #20

    Standard

    OSD, videotx och kamera monterat på Tricoptern.
    Testkörning på köksbordet med 2 störande katter som sitter ivägen för videorx-antennen

    Dock inga störningar i bild



    Skall plocka bort en hel del OSD-info som jag inte har glädje av vad det lider

    /Z

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •