Ge mig en fast punkt och jag ska rubba hela universum var det någon som sa. Jag behöver inte någon sådan punkt men däremot skulle jag vilja veta hur datumlinjen på ett flygplan bestäms. Om man söker på anfallsvinkel hittar man en hel del men för att mäta en vinkel behöver man ju något att utgå ifrån, en datumlinje. Men då är min fråga hur exakt får man fram denna datumlinje?

Ett traditionell flygplan består ju förenklat av en motor, en vinge, en stabilisator och en fena. Dessutom behövs någonting som håller dessa komponenter på lämpliga avstånd och i lämpliga vinklar i förhållande till varandra, denna del kallas vanligtvis för kropp. Men så till min undran den linje som kallas datumlinje och skär igenom dessa delar, vad bestämmer hur den linjen går?

En del beskriver det som om det är en förlängd linje från stabben eller en linje parallell med stabben. Så långt kan jag förstå och även begripa hur jag mäter vinkel både på vinge och motor. Men så talas det ibland om anfallsvinkel på stabilisatorn och då begriper jag inte vad den anfallsvinkeln skulle vara i förhållande till. Eller så är det något annat än stabben som ger datumlinjen.

Någon som kan förklara? Anledningen är att jag ska försöka mäta upp vinklarna på en 1/4 supercub som jag saknar ritning till. Utöver det rent teoretiska är jag också tacksam för tips från er som har en cub och vet hur det ska vara på en dylik. Jag antar att stabben ska vara parallell med datumlinjen och att vingen ska ha runt 4 grader anfallsvinkel? Stabben är justerbar som på förebilden.

/mats