Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Teori - är detta möjligt

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Teori - är detta möjligt

    Jag har byggt mitt första Sally flyg, och nu är det dags för att utföra en likadan modell men med en annan ving profil.

    Detta är ett projekt arbete som jag håller på att utföra, och en ny frågeställning har poppat upp i huvudet. Utifall vingprofilens storlek, area har en betydelse för hur flygplanet åker.

    Vad jag läst så har detta en faktor i sig, att planet kommer att kunna ha en större massa men dock flyga saktare. Man kan tänka på formeln, F = ma, eller har jag fel?

    Här är en bild, som visar lite hur jag menar.
    Kort beskrivning:
    Kroppen kommer att bestå av 3mm depron. Precis som vanligt kommer detta flyg att byggas, den enda skillnaden är profilen på vingen (Skrevrodret kommer se ut som innan). På vingen kommer jag att fästa/limma dessa balsa bitar som för en form på en "rund" formad vinge. Och jag kommer att täcka dessa med tjockt papper.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	sallymodel.jpg 
Visningar:	185 
Storlek:	40,4 KB 
Id:	18629

    Frågan är kommer detta att vara möjligt, kommer flygplanet att lyfta?

    Tack

    Edit:
    "Profilen på en vinge är mycket viktig för lyftkraften och dess egenskaper. En profil med mycket välvning på ovansidan och platt undersida skapar mycket lyftkraft men också stort motstånd. Motstånd som en vinge skapar kan ses som ytan man ser om man står framför vingen. Om vingen har en platt profil kommer du bara att se ett streck när du ser den framifrån vilket betyder lågt motstånd, men om det är en kraftigt välvd vinge kommer man att se en större yta framifrån vilket betyder högre motstånd. Formen på vingen har också stor betydelse för motståndet."

    "Om det ska vara ett väldigt snabbt flygplan väljer man en tunn vingprofil. Eftersom luftmotståndet ökar 4 ggr om farten dubblas krävs det massor med energi för att flyga fort med en tjock profil."
    Senast redigerat av freak174 den 2011-02-02 klockan 13:50.

Liknande ämnen

  1. Är det här möjligt?
    Av Denke i forum FPV Kameror
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 18:17
  2. Vad är detta????
    Av Gyld i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 19:23
  3. Lite teori om effektpipor
    Av 9,3x62 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-28, 21:50
  4. Vad är detta?
    Av pilotkalle i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 05:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •