Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hjälp mig i lipo träsket

  1. #1

    Standard Hjälp mig i lipo träsket

    Hej, ska köpa ett nytt lipo till mitt Airium cub plan då jag fick lov att göra mig av med accen jag hade.

    Fartreglaget ligger på 10A, hur vet jag vilka accar jag kan använda?
    Väldigt ny inom denna hobby.

    Hade denna förut: http://www.umearc.se/el-motorer/batt...c-kontakt.html

    Pallar planet även 3s?

    Mvh.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    128
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Om vi utgår från att man tar ut max den ström som fartreglaget klarar (enklast så eftersom vi inte vet hur mycket ström den verkligen drar, även om det troligen är mindre), så måste du ju ha en acke som klarar leverera detta. Är acken på 450mAh så måste den klara 25C (22.2C eg). Är den mindre så måste den klara mer. Du bör ju kanske helst inte ha en acke som är avsevärt större eftersom en sådan väger mer, vilket ger sämre flygegenskaper. Däremot kan du välja en mindre, för att spara vikt, men på bekostnad av minskad flygtid och att man måste ha en acke som klarar leverera mer ström i förhållande till sin kapacitet. Vad jag kan se står det inget om att köra med 3s i specar eller produktbeskrivning så det kanske man ska passa sig för. Det är möjligt att det går, men man bör då förmodligen sätta på en mindre propeller så att inte strömmer ökar för mycket. Det är åxå möjligt att fartreglaget inte alls klarar så hög spänning och ger upp med en gång. Så för enkelhetens skull så är det väl bra att kolla efter 2s-ackar på 360-500mAh och 30C (och så får man ju kolla måtten så att de fysiskt får plats i modellen åxå).

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det enklaste svaret är att köpa en ack i den storlek som rekommenderas (och som får plats) vilket verkar vara runt 2S450/460.
    Hittade detta där det framgår att fartreglaget klarar 3 celler men frågan är om motorn gör det i långa loppet - http://blog.kyosho.se/2010/01/forhan...r-j-3-cub.html
    Håller med Dumbo att OM du sätter i en 3S-ack så bör de "proppa ner" samtidigt men om effekten med det rekommenderade 2S-batteriet är tillräcklig så fortsätt med detta. Tänk på att det inte är en 3D-maskin så du behöver inte 3D-prestanda - det kan snarare göra kärran mera svårflugen om man inte är på sin vakt.
    Men en 3S-ack är tyngre (om du inte går ner i kapacitet) och totalvikten är central får små kärror för att få bra flygegenskaper så var försiktig med viktökningar.
    Hälsningar
    Roger

  4. #4

    Standard

    Tackar för bra svar!
    Håller mig till 2s då, behöver ändå inte mer kraft i den.

    Men 450mah ger inte så lång körtid tyvärr, vad tror ni om denna?

    http://www.rckungen.se/index.php?pag...mart&Itemid=64

    Den ser exakt likadan ut som den jag hade innan, kanske aningen större.

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KKay Visa inlägg
    Tackar för bra svar!
    Håller mig till 2s då, behöver ändå inte mer kraft i den.

    Men 450mah ger inte så lång körtid tyvärr, vad tror ni om denna?

    http://www.rckungen.se/index.php?pag...mart&Itemid=64

    Den ser exakt likadan ut som den jag hade innan, kanske aningen större.
    Hej
    Den är nog för tung, den väger ungefär 50 gram. Välj i stället 400-500 mAh 2S 25C, de väger vanligen 30 gram
    Planet blir svårare att flyga om du höjer vikten 10%.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  6. #6

    Standard

    På så vis, trodde inte dom va så pass viktkänsliga
    Tack för ditt svar. Får bli ett på 400-500mah.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det kommer säkert inte att hända något dramatiskt om du ökar ack-storleken lite men risken finns att du måste flyga lite snabbare. Går kärran att flyga långsamt idag utan problem så kommer det säkert att gå bra även med en lite större 2S-ack. Sen måste du ju få plats med den större acken men går det bra så kan du säkert testa. I grunden vill man hålla kärrorna lätta och dom flyger oftast bättre då men en skillnad på kanske 20 g borde den klara - men inga garantier.
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    DesirePower V6 25C 2 celler (2S) 500 mAh väger 30 gram. DesirePower brukar ha bra prestanda. Använder sådana i mina mindre depronplan (250 och 360 mAh) och de har funkat bra.
    T ex http://www.autopartner.se/desirepowe...689-c-174.aspx

    /Bo

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    21
    Jobb
    Senior Security Developer

    Standard

    Jag som tittar på en sådan här modell undrar ju hur lång flygtid som är medel med en 500mAh acc?

    /Henke

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Jag har ingen airium, men jag har depronisar på runt 150 gram. Dessa ger en flygtid på cirka 5-8 minuter beroende på flygstil. Jag använder 360 och 460mAh 2S batterier. Jag tror det är en aning mer flygtid med airium för man hovrar inte så mycket med den.
    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2011-07-06 klockan 17:08.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Hej,
    Jag kan ju komma med mina kunskaper eftersom jag gjorde testen på aiRium cubben när jag jobbade på Kyosho. Den som är nybörjare behöver absolut inte 3S LiPo i den här maskinen, det finns tillräckliga prestanda med original-setupen.

    Om du vill ha mer flygtid är det att rekommendera att köra med en lite större ack, tex den här 800mAh. Vikten på den är ungefär samma som på en 3S 450mAh. Det som är viktigt att tänka på är att tyngdpunkten flyttas fram så den blir lite framtung vilket medför att landningarna blir lite snabbare. Dessutom behöver du skära bort lite material i utrymmet för acken, men det är lätt gjort. Planet blir inte svårare att flyga med den extra vikten, annat än det jag precis skrev om landningarna.

    Landstället är rätt tunt i fästena som sitter i planet, något man bör tänka på inför landning eftersom de har en tendens till att gå av om man tar i backen för hårt.

    Flygtiden med en 500mAh ack varierar givetvis efter din flygstil, men om du tar upp den på lite höjd och "smörflyger" lite så kan du nog vara uppe i 14-18 minuter om du har lite tur med vindarna.

    Hoppas det hjälper.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    21
    Jobb
    Senior Security Developer

    Standard

    Tackar tackar!

    Beställde en aiRium Spitfire med 3st 500mAh accar (DesirePower 2s)
    Så får vi se hur det går, man kan ju alltid byta upp sig annars.

    /Henke

  13. #13

    Standard

    Med Warbird-modellerna av aiRium är det skillnad. Utrymmet för acken är väldigt litet och det är svårt att göra större utan att det riskerar att bli dåligt.

    Tänk på att verkligen ta mark med 0 gas, annars är det stor risk att något av bladen på den 3-bladiga proppen ryker.


    Citat Ursprungligen postat av port513 Visa inlägg
    Tackar tackar!

    Beställde en aiRium Spitfire med 3st 500mAh accar (DesirePower 2s)
    Så får vi se hur det går, man kan ju alltid byta upp sig annars.

    /Henke

Liknande ämnen

  1. Hjälp LIPO!
    Av Sipen i forum Batterier och Laddare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 08:10
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 12:39
  3. Så var man då tillbaka i träsket
    Av roggie_49 i forum Helikopter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 20:49
  4. Ny i FPV träsket :-)
    Av Ludde i forum FPV Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 19:00
  5. Halloj Stefan har landat i rcff-träsket
    Av Slamsugaren i forum Allmänt och Tips
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •