Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: OS 55AX upp och ner?

  1. #1

    Standard OS 55AX upp och ner?

    Jag har en Pilatus Porter PC-6 med en metanol OS 55AX.

    Flyget flyger bra, motorn funkar bra. Men nu är det så att motorn är upp och ner.
    Detta har gjort att den har vart lite grinig få att gå bra, men det har gått. Tänkte
    om någon hade lite tips. Det var ju nåt om förgasarens centrum skall vara i linje
    med eller högre än tankens centrum? Vad händer annars? Kan man kringå detta
    problem? Skall man köra fetare? Tips välkomna, kåpan är snyggt utskuren för
    att passa motorn. =) Motorn går bättre på sommaren, men den har nog tendens
    att lätt stanna. Hade den senast igång senaste vinter, typ januari 2010 eller nåt.
    Nu när jag skrev detta kom jag på att jag har byggtråd på den med. Ser man i
    byggtråden så ser man att tanken uttag är högre upp än tankens centrum.
    Det är egentligen inte så stor höjdskillnad mellan centrumlinjerna på tanken och
    förknasaren.

    BYGGTRÅD: http://forum.motorportalen.net/viewt...hp?f=61&t=4975
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag skulle prova med att sätta i ett OS-F fyrtaktstift för det gör stor skillnad mot OS8 som original förljer med deras 2-taktsmotorer.
    Man får lägre tomgång, motorn svarar snabbare på gasen, får renare mellanregister mm. Möjligen kan man tappa 100varv på fullgas just för att man ställer motorn lite rikare vilket bara är bra för motorn men soppaförbrukningen kan öka lite.

  3. #3

    Standard

    Va? Menar du allvar? Kan man göra så? Skoj, ska testa, har hemma. Eldar dom på bättre eller vad är skillnaden? Problemet med uppochnervänd 2-taktare brukar väl vara att de flödar lättare?

    Fler tips?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Himla tjusig kärra!
    Nu har jag inte hunnit läsa igenom heeela monteringstråden, men har du provat med ett skärmat stift? Alltså ett sånt där som har en liten pinne på tvären över glödtråden? Brukar hjälpa mot nersurade, släckta stift...
    OS-F kan nog oxå vara ett alternativ, dom glöder ju liksom lite längre på varje tändning.
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Motorn flödar för tanken hamnar för högt, i förhållande till förgasaren, som det är på de flesta ARF:er speciellt när motorn är upp och nedvänt. Finns det möjlighet att flytta ner tanken är det alltid bättre men bytet till OS-F stift är bara bra. Ja, OS-F funkar klockrent på 2-taktare bara man har huvudnålen lite rikare. Jag tror det är högre kvalite på fyrtaktstiften och de funkar bättre ihop med lågnitro bränsle.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det finns en viktig grundregel som man måste följa när man monterar in en tank i en R/C flygplan och det är:
    "Tanken ska monteras så att när planet står horisontelt ska en tänkt linje genom mitten på tanken också gå genom mitten på förgasaren (bränsleröret inne i förgasaren som släpper in soppa).
    Man kan ha tanken några centimeter lägre än denna rekommendation men aldrig aldrig högre!!!!! Har man det spelar det ingen roll hur man ställer in nålarna på motorn eller vilket stift man använder,motorn kommer alltid att gå dåligt (trottla dåligt ,gå för rikt osv).

    Det har således ingen betydelse om du kör med OS 8, Enya 3 eller ett OS F stift , om motorn ska gå bra!
    Sänk tanken eller höj motorn (Bäst är att montera motorn med cylindern liggande 90 grader åt sidan).

  7. #7

    Standard

    Kåpan är så snyggt utskuren för cylindern ner, så den for nog vara så. Ska försöka sänka tanken istället. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Hej Jag hade problem med min motor i en vq pilatus,testade f stift som funkar klockrent utan att behöva flytta tanken.Toppen på motorn som hänger inverterat samlar på sig bränsle på tomgång o släcker stiftet,men ett f-stift är lite längre o kommer längre in i cylindern.När motorn vart inkörd kunde jag nåla in mer o den kunde gå i 10min på tomgång utan att bli sur.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  9. #9

    Standard

    Ombordglöd kanske hjälper upp det hela.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  10. #10

    Standard

    Fixade ombordglöd på min inverterade ASP 91a och bytte till F-stift. (Dog efter 20-30 sek.)
    Efter det inga problem.

    Lycka till.

  11. #11

    Standard

    När det gäller våra små glödstiftmotorer så blir det ju hela tiden kompromisser då det gäller förgasare och bränslematning. Även om man sätter tanken så mitten på tanken är i linje med mitten på förgasaren kommer ju bränslet vid full tank att ligga ovanför förgasaren med risk att motorn går rikt och flödar. När det däremot är lite bränsle i tanken kommer nivån under förgasaren och motorn riskerar att gå magert. Har man en stor tank så blir effekten större. Enligt vissa beskrivningar jag sett ska tankens överkant ligga i linje med förgasaren. Egentligen borde det vara mer konsekvent då nivån inte växlar mellan att ibland ligga över och ibland under nålens nivå.

    Till detta kommer ju att vi i regel använder oss av tryckmatning från ljuddämparen för att säkerställa en bra bränsletillförsel. Med lite varv på motorn är det alltså alltid övertryck i tanken. På en lite större motorer finns det ju u regel en nål i förgasaren som öppnar och stänger för att hålla bränslemängden på rätt nivå.

    Det jag ville säga är väl att även den bästa placeringen av tanken är en kompromiss som kommer att ge upphov till trixande för att få motorn att gå bra på alla varv.

    /Mats

  12. #12
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    jag rekommader dig Bästa med Enya 3 är bästa för din motor,Micke !!!

    och glömt med OS 8 var inte bra alls ....

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Liknande ämnen

  1. Os 55ax
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 23:44
  2. OS 55AX - Problems...
    Av MagnusStrömqvist i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 13:03
  3. Os 55ax stannar
    Av anpe i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •